2014-06-04, 01:16
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Tycker det är skumt att flera av de misstänktas handstilar skulle varit så lika mördarens att de inte direkt kunde avfärdas.Du har rätt i att filmens trovärdighet sjunker.Finner det oerhört märkligt att de pekar ut Allen när han tydligen så lätt kan avfärdas.

David Fincher har arbetat ganska mycket med Robert Graysmith, som skrivit två böcker om fallet där han båda gångerna pekar ut Allen. Så jag skulle gissa att mycket av den felaktiga informationen kommer därifrån.
Citera
2014-06-04, 02:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Daman
Att han hade en Zodiac klocka bevisar ingenting, den var väldigt vanlig på den tiden.

Experter har avvisat att hans handstil är samma som Zodiacs, men din åsikt smäller väl högre?

Vad i hans personlighet som sparkad lärare anser du gör att han är en seriemördare? Finns mängder av sparkade lärare som inte blir seriemördare. Han ska dessutom ha varit pedofil, men de Zodiac dödade var inga barn och inget sexuellt motiv inblandad.

Utpekandet från Michael Mageau av Allen skedde 22 år senare. Inte ett utpekande att lita på med andra ord. I polisrapporten säger han själv att det var väldigt mörkt och att han såg mannen i en kort sekund, i profil dessutom, inte ens framifrån. Han beskriver också att mannen hade kort, lockigt hår.

Samtalets om hushållerskan tog emot skedde rum 14 Januari 1970 och inte den 18 december, som var Allens födelsedag. Dessutom ringde samma man senare och man kunde då spåra samtalen till en psykpatient.

Han har klarat DNA-tester, hans fingeravtryck stämmer inte med de som hittats. Finns ingenting som knyter honom till något utav brotten. Vittnesmålen stämmer inte in på honom. Han bar inte glasögon, som de flesta vittnen säger att Zodiac bar. Det finns inga trovärdiga bevis att han är Zodiac.
Var har du hittat denna information?Har du läst officiella dokument från fallet?
Citera
2014-06-04, 02:23
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convictedfelon
Var har du hittat denna information?Har du läst officiella dokument från fallet?

Ja då, det finns på diverse internetsidor.

Här t.ex:

http://www.zodiackillerfacts.com/gallery/

och

http://www.zodiackiller.com/ZodiacPoliceReports.html
Citera
2014-06-04, 16:42
Medlem
Ray.Millands avatar
Kanske lite långsökt men brevet där zodiac skrev sitt namn http://psychologycorner.com/wp-content/uploads/2010/11/my-name-is-cipher.png har 13 bokstäver/symboler och Allens namn är för långt. Earl van best jr's namn (han som sonen skrev en bok om nyligen) har 13 bokstäver.

Om man tänker sig att namnet är skrivet baklänges så är M-symbolen ett E, som förekommer två ggr i brevet OCH i Van Bests namn. Denna teori finns bättre förklarad här : http://psychologycorner.com/wp-content/uploads/2010/11/my-name-is-cipher.png , det jag pratar om finns längre ner under rubriken: The infamous (and unsolved) “My name is” cipher decoded.

Vad tror ni om det här?? Zodiac hade också ett ärr på fingret eller liknande som sågs på fingeravtrycken, Van Best hade också ett ärr där. Men Manalli verkar väldigt misstänkt enligt mig
Senast redigerad av Ray.Milland 2014-06-04 kl. 16:47.
Citera
2014-06-05, 00:48
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Jag håller med, skrivstilen, hans armbandsur (Zodiac), hans bakgrund och personlighet (sparkad lärare), utpekandet av en överlevande och vittnesmålet om hans födelsedatum som hushållerskan lämnade gör honom till den absolut troligaste kandidaten i min mening.

Citat:
Vad i hans personlighet som sparkad lärare anser du gör att han är en seriemördare? Finns mängder av sparkade lärare som inte blir seriemördare. Han ska dessutom ha varit pedofil, men de Zodiac dödade var inga barn och inget sexuellt motiv inblandad.

Ja, man måste bara bli nyfiken av 'Zodiac-rönen' som skribenten -TheRiddle- här publicerar om den som han tror är gärningsgubben: "hans bakgrund och personlighet (sparkad lärare)". Vad är det som fäster så mycket med bakgrunden, och personligheten? För att inte tala om det mest häpnadsväckande av allt: sparkad lärare. Finns det statistik som visar att seriemördare, eller bara 'enkla' mördare, ofta är just sparkade lärare, eller sparkade generellt från sina jobb? Är det något speciellt med Zodiac-morden, eller breven eller signalement etc, som gör att -TheRiddle- känner: helvete - detta måste sannolikt en sparkad lärare ligga bakom?
Citera
2014-06-05, 23:16
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ja, man måste bara bli nyfiken av 'Zodiac-rönen' som skribenten -TheRiddle- här publicerar om den som han tror är gärningsgubben: "hans bakgrund och personlighet (sparkad lärare)". Vad är det som fäster så mycket med bakgrunden, och personligheten? För att inte tala om det mest häpnadsväckande av allt: sparkad lärare. Finns det statistik som visar att seriemördare, eller bara 'enkla' mördare, ofta är just sparkade lärare, eller sparkade generellt från sina jobb? Är det något speciellt med Zodiac-morden, eller breven eller signalement etc, som gör att -TheRiddle- känner: helvete - detta måste sannolikt en sparkad lärare ligga bakom?
Då ska jag förklara hur jag tänker och hur jag menar lite mer ingående.
Allen hade dels en bakgrund som "kodare" inom militären, dels var han lärare men blev avskedad efter anklagelser om att ha betett sig olämpligt mot elever, dessa gärningar skulle varit av sexuell natur. Minst en gammal vän till Allen vittnar om att Allen var bitter och en långsynt, hämdlysten person. Alla dessa omständighter tycker jag talar för att Allen hade den rätta bakgrunden och, om man så vill, motiven för att angripa ungdomar till synes helt slumpmässigt.
Men så slumpmässigt var det inte, två utav offren hade Allen bott i närheten av. En tredje, servitrisen, hade Allen bott i närheten av hennes arbetsplats.

Mer, man säkrade ett väldigt tydligt skoavtryck vid dådet vid Lake Berryessa. Skoavtrycket var så pass tydligt att man kunde med säkerhet bestämma exakt vilken skomodell och av vilken storlek den var, även bärarens vikt kunde uppskattas utefter vilket djupt avtrycket hade. Storleken och vikten matchade Allen och skotypen var en militärsko som Allen sannolikt innehaft.

Mer, i sina brev hotade Zodiac med att skjuta och spränga skolbussar i San Franc. med rörbomber som han beskrev ganska detaljerat. När man slutligen fick upp ögonen för Allen och gjorde husis i hans trailer så hittade man inte bara flera handeldvapen utan även såna rörbomber som stämde bra med de beskrivna i Zodiacbreven.

Jag tycker det är för mycket som råkar stämma in på Allen för att det ska klassas som "otur".
Senast redigerad av -TheRiddle- 2014-06-05 kl. 23:26.
Citera
2014-06-05, 23:26
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:

Samtalets om hushållerskan tog emot skedde rum 14 Januari 1970 och inte den 18 december, som var Allens födelsedag. Dessutom ringde samma man senare och man kunde då spåra samtalen till en psykpatient.
Detta var nytt för mig, har du nån exakt källa till denna uppgift. jag misstror dig inte, vill bara se källan.
Citat:
Han har klarat DNA-tester, hans fingeravtryck stämmer inte med de som hittats. Finns ingenting som knyter honom till något utav brotten. Vittnesmålen stämmer inte in på honom. Han bar inte glasögon, som de flesta vittnen säger att Zodiac bar. Det finns inga trovärdiga bevis att han är Zodiac.
Det kan finns en förklaring till att DNA som man tog från brev och frimärken inte matchade Allens och det är att han var så pass listig att han lät vänner hjälpa honom med att klistra på frimärken på tomma kuvert som han sen kunde använda med handskar på. Jag tror Zodiac var väldigt noga med att inte lämna spår efter sig. Fingeravtrycket i Paul Stines taxibil kan t.ex. en polis eller sjukvårdare ha lämnat, misstag begås, speciellt vid den tiden var de inte lika bra på tekniska undersökningar.
Citera
2014-06-06, 09:47
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Då ska jag förklara hur jag tänker och hur jag menar lite mer ingående.
Allen hade dels en bakgrund som "kodare" inom militären, dels var han lärare men blev avskedad efter anklagelser om att ha betett sig olämpligt mot elever, dessa gärningar skulle varit av sexuell natur.

Det verkar givetvis vara så att Allen inte var en hederlig person i det att han verkade gilla småtjejer lite för mycket, på ett sexuellt sätt. Men när inget av morden hade några sexuella motiv stämmer det inte riktigt. Offren var dessutom i övre tonåren och taxichaffisen var dessutom en 29-årig man. Eftersom det inte verkar finnas några motiv tror jag Zodiac dödade för att han helt enkelt gillade det (spekulationer givetvis) och jag ser inte hur Allen som pedofil skulle vara mer trolig.

Citat:
Minst en gammal vän till Allen vittnar om att Allen var bitter och en långsynt, hämdlysten person. Alla dessa omständighter tycker jag talar för att Allen hade den rätta bakgrunden och, om man så vill, motiven för att angripa ungdomar till synes helt slumpmässigt.

Det är möjligt att han var det. Är Don Cheney den gamla vännen du syftar på? Tyvärr så litar jag inte på honom, då han enbart berättat vad som är känt och står i medierna. Allen ska dessutom ha tafsat på Cheney's dotter och i polisrapporten spekulerar polisen om det är därför Cheney pekar ut Allen så kraftigt.

Citat:
Mer, man säkrade ett väldigt tydligt skoavtryck vid dådet vid Lake Berryessa. Skoavtrycket var så pass tydligt att man kunde med säkerhet bestämma exakt vilken skomodell och av vilken storlek den var, även bärarens vikt kunde uppskattas utefter vilket djupt avtrycket hade. Storleken och vikten matchade Allen och skotypen var en militärsko som Allen sannolikt innehaft.

Även vittnen uppskattar mördaren till Allens vikt. Men där tar jämförelserna slut. Alla vittnen beskriver en man med möjligen lockigt, kort, rödaktigt/ljusbrunt hår. Vid två av morden beskrivs han dessutom som en man med glasögon.

Att du sannolikt tror att Allen hade den militärskon säger inte så mycket, när polisen aldrig hittade några sådana skor hos honom.
Citat:
Mer, i sina brev hotade Zodiac med att skjuta och spränga skolbussar i San Franc. med rörbomber som han beskrev ganska detaljerat. När man slutligen fick upp ögonen för Allen och gjorde husis i hans trailer så hittade man inte bara flera handeldvapen utan även såna rörbomber som stämde bra med de beskrivna i Zodiacbreven.

Nja, i hans trailer hittade man väl ingenting av värde? Det var väl när man gjorde en husrannsakan 1991 i hans hus som man hittade vapen och rörbomber? Hurvida de stämmer bra överrens med breven vet jag ej, då jag inte är någon expert, så du kanske vet bättre än jag hurvida de stämde överrens.

Citat:
Detta var nytt för mig, har du nån exakt källa till denna uppgift. jag misstror dig inte, vill bara se källan.

http://www.zodiackillerfacts.com/gallery/displayimage.php?pid=1417&fullsize=1

Från FBI-rapporten där polisen rapporterar till FBI att någon ringt Belli där hushållerskan svarat. Datumet på rapporten är den 14:e Januari 1970, som du ser på toppen av pappret. Han berättar då i rapporten att någon ringt in och sagt "I can't wait, Today's my birthday. Polisen skriver att det skett on "On instant date.. , alltså dagen då rapporten är skriven, 14 Januari 1970.
Att det skulle skett den 18 december verkar vara ännu ett påhitt av Graysmith.

FBI-svarar: http://www.zodiackillerfacts.com/images/belli5.jpg

att det var samma man som ringde till Belli på live-tv under hans program som sedan ringde hem till honom och att att man identifierat honom. Hans namn och att han är psykpatient är strykt på sidan, på grund av sekretess antar jag. Han ska ha hetat Eric Weil har jag läst, antagligen på denna sidan: http://www.zodiackillerfacts.com/belli.htm

Citat:
Det kan finns en förklaring till att DNA som man tog från brev och frimärken inte matchade Allens och det är att han var så pass listig att han lät vänner hjälpa honom med att klistra på frimärken på tomma kuvert som han sen kunde använda med handskar på. Jag tror Zodiac var väldigt noga med att inte lämna spår efter sig. Fingeravtrycket i Paul Stines taxibil kan t.ex. en polis eller sjukvårdare ha lämnat, misstag begås, speciellt vid den tiden var de inte lika bra på tekniska undersökningar.

Det är ju ganska mycket spekulationer, även om man hör lite då och då att Allen ska ha låtit andra slicka på frimärken eftersom han inte gillade smaken, men aldrig sett någon bekräftad uppgift. Men eftersom man har hittat avtryck av handflator på minst ett av breven, vet jag, hade han nog inte handskar.

Ja, det är klart misstag kan göras, men man kan ju inte utgå från det som du gör, bara för att det inte passar din misstänkt. Så vitt jag vet, tror polisen själva att fingeravtrycken kan identifiera den skyldige.
Citera
2014-06-06, 15:58
Medlem
Citat:
Det verkar givetvis vara så att Allen inte var en hederlig person i det att han verkade gilla småtjejer lite för mycket, på ett sexuellt sätt. Men när inget av morden hade några sexuella motiv stämmer det inte riktigt. Offren var dessutom i övre tonåren och taxichaffisen var dessutom en 29-årig man. Eftersom det inte verkar finnas några motiv tror jag Zodiac dödade för att han helt enkelt gillade det (spekulationer givetvis) och jag ser inte hur Allen som pedofil skulle vara mer trolig.

Det fetade.

Att det inte fanns några uppenbara tecken på att morden skulle ha haft sexuella motiv behöver inte alls betyda att de inte hade det. Se till exempel om http://en.wikipedia.org/wiki/Piquerism
Citera
2014-06-06, 22:22
Medlem
Dr.Damans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Det fetade.

Att det inte fanns några uppenbara tecken på att morden skulle ha haft sexuella motiv behöver inte alls betyda att de inte hade det. Se till exempel om http://en.wikipedia.org/wiki/Piquerism

Okej, det är ju givetvis möjligt att Zodiac kände sexuell upphetsing av att döda och att det var hans motiv. Han skriver ju dessutom i en av de lösta koderna att döda är "The most thrilling experience, it's even better than getting your rocks off with a girl."
Senast redigerad av Dr.Daman 2014-06-06 kl. 22:29.
Citera
2014-06-07, 08:19
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:

Jag tror inte att man kan utesluta Allen pga hans peddoböjelse. Tvärtom så finns det belagt i litteraturen (psykologi) att när en person har ett icke-normalt beteende på ett område så är det mer sannolikt att den individen även går över andra gränser.
T.ex. så är homosexuella kraftigt överrepresenterade bland kannibaler och seriemördare. Pedofiler har ofta (inte alltid) också en homosexuell läggning.

Ett utmärkt verkligt exempel på detta fenomen är vår alldeles egna Ulf Olsson (dubbel eller trippelmördaren från Höör/Hörby). Han hade homosexuella förbindelser, han hade ett barn med en kvinna, han gick till prostituerade kvinnor men han hade också en pedofilläggning och var kapabel att mörda.
Så att Allen hade peddotendenser gör honom, i mitt tycke, inte mindre utan mer intressant som mördare.
Senast redigerad av -TheRiddle- 2014-06-07 kl. 08:22.
Citera
2014-06-07, 10:13
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Det är ju ganska mycket spekulationer, även om man hör lite då och då att Allen ska ha låtit andra slicka på frimärken eftersom han inte gillade smaken, men aldrig sett någon bekräftad uppgift. Men eftersom man har hittat avtryck av handflator på minst ett av breven, vet jag, hade han nog inte handskar.

En mycket smart seriemördare, denna Allen. Han lät andra slicka på frimärken för att inte lämna DNA, som började användas som bevis först typ 20 år senare (se in i framtiden - check!), men var inte smart nog att göra sig av med rörbomber som matchade sådana han själv beskrivit i sina brev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in