2021-04-28, 03:54
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Man kan alltid hoppas att det kommer något erkännande på dödsbädden snart. Jag menar, enligt överlevande offer ska mördaren ha varit ca 26-30 år gammal. Var han prick 30 1969 så var han alltså född 1939 och är därmed 82 år idag. Var han 26 var han född 1943 och är 78 år idag. Att han fortfarande lever är därmed inte helt orimligt.

Jag är ändå hyfsat säker på att han är död. But you never know...

Det stora felet jag tror folk har gjort i decennier, är att de utgår för mycket från fantombilden.
Jag ger inte mycket för den fantombilden då den är baserad på vad några barn såg på avstånd i nattmörkret. Dessutom går den emot de överlevande offrens beskrivningar. Båda offren påstod att mördaren var tjock och hade ett stort ansikte, men på fantombilden ser han smal ut. De nämnde också att mördaren såg ut att ha krulligt hår, på fantombilden verkar han ha rakt år. Så varför ska man betrakta fantombilden som särskilt pålitlig?

Ok, fantombilden kanske var lik mannen som körde runt Kathleen Johns. Men inte Zodiac.
Jag är ganska så säker på att vi aldrig kommer veta identiteten till Zodiac, och att fallet kommer aldrig att lösas. Jag tror Zodiac-mördaren är död, och att han troligen dog inom några år efter det sista brevet.

Tror även att Zodiac var en helt okänd man, och att han aldrig har varit bland de misstänkta.
Citera
2021-04-28, 12:00
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Jag är ganska så säker på att vi aldrig kommer veta identiteten till Zodiac, och att fallet kommer aldrig att lösas. Jag tror Zodiac-mördaren är död, och att han troligen dog inom några år efter det sista brevet.

Tror även att Zodiac var en helt okänd man, och att han aldrig har varit bland de misstänkta.

Jo, att han kanske dog i mitten på 70-talet låter ju inte helt orimligt.

Ett vykort som kan ha kommit från Zodiac skickades dock till pressen så sent som 1990. Men om det faktiskt kommer från mördaren är oklart. Handstilen på kuvertet var iaf snarlikt.

Hur eller hur, tror jag inte mördaren var lik fantombilden. Det finns för mycket som talar emot det.
Citera
2021-04-28, 12:04
Medlem
Citat:

Håller med. Jag tror inte att zodiac skulle kunna vara tyst medan tiden gick och hans krypterade brev förblev olösta.
Han skulle nog ha skickat in ledtrådar bara för att få uppmärksamhet.
Citera
2021-04-28, 12:20
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Håller med. Jag tror inte att zodiac skulle kunna vara tyst medan tiden gick och hans krypterade brev förblev olösta.
Han skulle nog ha skickat in ledtrådar bara för att få uppmärksamhet.

Han kan ha gjort det så sent som 1990 iaf.

https://zodiackillerfacts.com/zodiac-christmas-card.htm

Hur mediakåt Zodiac än var så tror jag inte att det är så konstigt att breven slutade egentligen. Hade han fortsatt med brevskrivandet så hade han säkert försagt sig vid något tillfälle och då hade han åkt fast. Dessutom var det nödvändigt för honom att sluta skicka brev om han ville hålla mystiken uppe. Han kan även ha blivit less på brevskrivandet. 5+ år med konstanta brevskick bara för att jävlas, tänk själv. Jag tror han slutade av sådana skäl, inte för att han nödvändigtvis dog precis då.
Citera
2021-04-28, 16:48
Avslutad
Tror ni att Donna Lass var ett zodiac-offer och att han i "peek through the pines"-kortet tåg åt sig äran?

Mycket mystiskt försvinnande är det i alla fall.
Citera
2021-04-28, 18:14
Avslutad
I artikeln i länken ovan återkommer även bögspåret:

Citat:
On October 18th 1969 Paul Avery ran a piece in the San Francisco Chronicle describing the Zodiac Killer as a 'latent homosexual'. Under the banner 'Zodiac-Portrait of the Killer' he stated "The killer of five who calls himself 'Zodiac' is a clumsy criminal, a liar and possibly a latent homosexual." Had the Zodiac Killer murdered young heterosexual courting couples as a result of his own suppressed homosexual leanings? This topic was explored in the article 'Skeleton in the Closet'. Had the Zodiac Killer moved to, or near an area of New York, akin to the Castro District of San Francisco, where he could explore his repressed identity? We now need to use a bit of that 'pattern seeking animal', in order to knit "homosexuality", "Guardian", "Pines" and "Donna" into one single location.

Så det spekulerades redan tidigt om Zodiac eventuellt var gay.
Senast redigerad av Pecka- 2021-04-28 kl. 18:32.
Citera
2021-04-28, 22:25
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Tror ni att Donna Lass var ett zodiac-offer och att han i "peek through the pines"-kortet tåg åt sig äran?

Mycket mystiskt försvinnande är det i alla fall.

Nej, det tror jag inte. Jag är rätt säker på att mordet i december 1968 var det första och taximordet det sista. Allt annat är bara Zodiacs påhitt för att ta åt sig falsk ära.
Citera
2021-04-29, 08:20
Avslutad
Citat:
Nej, det tror jag inte. Jag är rätt säker på att mordet i december 1968 var det första och taximordet det sista. Allt annat är bara Zodiacs påhitt för att ta åt sig falsk ära.

Så du tror att han klippte och klistrade pines-kortet?

Är det helt otänkbart att Robert Domingos och Linda Edwards samt Cheri Jo Bates var tidiga zodiac-fall?
Citera
2021-04-29, 12:03
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Så du tror att han klippte och klistrade pines-kortet?

Är det helt otänkbart att Robert Domingos och Linda Edwards samt Cheri Jo Bates var tidiga zodiac-fall?

Kanske, det finns iaf inga bevis alls för att Zodiac verkligen låg bakom hennes försvinnande. Bara indicier.

Mordet i Riverside tror jag begicks av någon som kände Bates på något sätt, antagligen en som blivit dissad av henne tidigare med tanke på vad som står i brevet. Jag tror inte att det var Zodiacs verk. En ca 30 år gammal snubbe från San Francisco-området skulle alltså ha hakat upp sig på en 18 årig tjej från Riverside (7 timmar bort med bil) innan sociala mediernas tid? Näe, jag tror faktiskt inte det.
Dessutom nämnde inte mördaren det mordet när han skrev ner sina tidigare mord på den där bilen efter knivmordet.

Mordet på Domingos och Edwards tror jag inte heller var Zodiacs verk. Finns inget som tyder på det, bara spekulationer.
Citera
2021-04-29, 15:12
Medlem
Citat:
Han kan ha gjort det så sent som 1990 iaf.

https://zodiackillerfacts.com/zodiac-christmas-card.htm

Hur mediakåt Zodiac än var så tror jag inte att det är så konstigt att breven slutade egentligen. Hade han fortsatt med brevskrivandet så hade han säkert försagt sig vid något tillfälle och då hade han åkt fast. Dessutom var det nödvändigt för honom att sluta skicka brev om han ville hålla mystiken uppe. Han kan även ha blivit less på brevskrivandet. 5+ år med konstanta brevskick bara för att jävlas, tänk själv. Jag tror han slutade av sådana skäl, inte för att han nödvändigtvis dog precis då.

Jag har ju inget facit men när man kan läsa om julkortet att Jon Voigt har spårat upp den som skickat det och att denne är kollad och avförd så tycker inte jag att nånting pekar mot att det skulle vara äkta.
Han brukar ju framhålla sina misstänkta benhårt även om han blir motbevisad så i det här fallet var nog personen för ung för att kunna vara zodiac. Det fanns inget case.
Citera
2021-05-01, 00:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Jag har ju inget facit men när man kan läsa om julkortet att Jon Voigt har spårat upp den som skickat det och att denne är kollad och avförd så tycker inte jag att nånting pekar mot att det skulle vara äkta.
Han brukar ju framhålla sina misstänkta benhårt även om han blir motbevisad så i det här fallet var nog personen för ung för att kunna vara zodiac. Det fanns inget case.
Jag har genom årens gång lärt mig att Jon Voight inte är den säkraste källan, det mesta av det som han kommer med borde tas med en nypa salt.

Men jag har alltid varit tveksam till om julkortet från 1990 faktiskt kommer från Zodiac mördaren. Varför skulle gärningsmannen vara knäpptyst i över 16 år för att sedan plötsligt skicka ett julkort där han inte kommunicerar med egen text? Låter inte logiskt enligt mig.

Antingen så dog Zodiac kort tid efter det sista brevet i 1974, eller så blev han fängslad för ngt annat brott. Är inte heller omöjligt att Zodiac bestämde för att sluta och ändrade livsstil p g a att han var nära på att åka fast, eller att han visste att det fanns misstanke mot han. En annan tes är ju att Zodiac flyttade från Kalifornien.

Men sannolikligen, så dog gärningsmannen tidigt på 70-talet eller så blev han gripen och ev fängslad för ett annat kriminalfall.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-05-01 kl. 01:04.
Citera
2021-05-01, 01:06
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Men jag har alltid varit tveksam till om julkortet från 1990 faktiskt kommer från Zodiac mördaren. Varför skulle gärningsmannen vara knäpptyst i över 16 år för att sedan plötsligt skicka ett julkort där han inte kommunicerar med egen text? Låter inte logiskt enligt mig.

Vad skulle han förlora på att skicka det där julkortet? Att han inte skrev någon egen text på den var väl för att väcka mystik. Den kan mycket väl komma från mördaren, eller inte, det vet vi inte.

Citat:
Antingen så dog Zodiac kort tid efter det sista brevet i 1974, eller så blev han fängslad för ngt annat brott. Är inte heller omöjligt att Zodiac bestämde för att sluta och ändrade livsstil p g a att han var nära på att åka fast, eller att han visste att det fanns misstanke mot han. Men detta ser jag på som minst troligt.

Även om jag tror att han är död nu, så tror jag inte att han nödvändigtvis måste ha dött i mitten på 70-talet. Han kan ha levt betydligt längre än så. Jag tror han slutade med brevskickandet av helt naturliga skäl (se mitt förra inlägg). Han var nog nöjd med att sprida lite skräck under en viss tid men efter ett tag tröttnade han på det. Det hade jag också gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in