2013-02-09, 13:59
Medlem
mustaschmanfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Vi vet ju att mannen bakom attacken vid Blue Rock Springs (andra attacken) också var inblandad i den första, då han i ett brev avslöjade detaljer som endast polisen och mördaren visste. Den handstilen kunde sedan matchas med den på bilen, efter attacken vid Lake Beryessa. Samma handstil matchades med Stine-breven, där han skickade en bit av offrets blodiga tröja.

Oavsett vad, så har vi alltså en person, som är "inblandad" i åtminstone fyra av attackerna. Förutom breven var de två första attackerna väldigt lika varandra, stora likheter fanns även med den tredje.

Personligen tror jag att det var en och samma mans verk, som kom för nära att åka fast och slutade. Och gällande Arthur Leigh Allen är han en väldigt bra misstänkt. Men man kan ju inte gärna vara lite skyldig. Antingen var det han, eller så var det inte han. Det var kanske helt enkelt så att Allen var en av den moderna kriminalhistoriens bästa misstänkta, som inte begått brottet/brotten i fråga. Det kanske till och med så att Allen var en bättre misstänkt än mördaren själv. Jag vet själv inte riktigt vad jag ska tro när det gäller Allen. Oavsett var man står i skuldfrågan är detta hiskeligt intressant att läsa; http://zodiackiller.com/Cheney.html. Klicka vidare på "download entire interview". Det är ganska saftig läsning, men ack så intressant.

Har alltid tyckt att Allen verkade skum och var en väldigt starkt misstänkt dock så har jag aldrig trott att han utförde dåden. Mest för att han, enligt mig, inte matchar fantombilderna särskilt bra och på de gamla bilder jag sett postade (ex. http://zodiackiller.com/1968Class.html) ser han ganska halvtjock ut medans vittnen sagt att han var smal/i bra form. Han har ju dock blivit utpekade av han som överlevde attacken vid sjön..
Citera
2013-03-20, 12:37
Medlem
Har själv börjat fundera lite på ämnet, nyligen så hittade jag första brevet som skickades April 30, 1967, där han hade skrivit "Betes had to die there will be more." Är det någon som vet vem han menade med Betes? Kan det ha varit någon som visste vad han tänkte göra eller något dyligt?
Citera
2013-03-20, 14:12
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grubla
Har själv börjat fundera lite på ämnet, nyligen så hittade jag första brevet som skickades April 30, 1967, där han hade skrivit "Betes had to die there will be more." Är det någon som vet vem han menade med Betes? Kan det ha varit någon som visste vad han tänkte göra eller något dyligt?
Det stod "Bates had to die" och personen som åsyftades var en 18-årig student, Cheri Jo Bates, som mördades i Riverside 1966. Paul Avery fick 1970 in ett tips om att Zodiac kunde vara inblandad.

Det finns också en del saker som tyder på att Zodiac låg bakom det mordet, i ett ännu senare brev av Z (efter att kopplingen blivit känd) pratade han om sin "Riverside activity", men det kan ju alltså vara ett försök att ta åt sig äran. Det finns som sagt vissa kopplingar, om dessa kan du läsa mer om på wikipedia eller zodiackiller.com.
Citera
2013-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY
Blandade ihop dig med en annan skribent. Jag håller med dig att enskilda punkter kan se tramsiga ut och därför ska man ta hänsyn till alla (många) indicier och sedan ta ställning. Två överlevande offer har trots allt pekat ut honom som Zodiac-mördaren. Mageau pekade ut honom på ett fotografi och Hartnell genom Allens fysik och röst. En kamrat till Allen har sagt att Allen berättat om sina mordplaner i detalj. Nämligen att han skulle jaga och mörda människor i områden där attackerna skedde och med bland annat en ficklampa fäst på en pistol och sedan gäcka polis och media med brev och koder samt att han skulle kalla sig för Zodiac och använda sig av det där Zodiac-tecknet. Han berättade att han skulle tillverka bomber och spränga skolbussar precis som Zodiac-mördaren skrev i sina brev. I husrannsakan hos Allen hittade man bombritningar på skolbussar. Man hittade även VHS som det stod Z på och som innehöll Zodiac-material. Och mycket mer. Är det här trams menar du? Om hans två vänner talar sanning så är han ju de facto Zodiac-mördaren. Anser du att de ljuger? Säga vad man vill men när Allen blev misstänkt så blev det plötsligt tyst från Z. När han sedan åkte in så skrevs det inget brev överhuvudtaget. En sådan sak som att han

Personligen tycker jag att hans handstil är ganska lik Zodiac-mördarens även om handstilsexperter inte kunde se en matchning. Förklaringen kan finnas i att han var skrivkunnig med båda händerna och i så fall skrev breven med "fel" hand. Han bad innan morden sin kamrat Cheney att hjälpa honom med att dölja handstilen.

Jag förstår dock inte varför man väntade i över 20 år med att göra en husrannsakan hos Allen. Sjukt!
Nu svarar jag långt senare här,
men man hittade inte alls några "bombritningar på skolbussar" i Leighs hem. Däremot hittade man hemmagjorda bomber, exempelvis pipebombs (som egentligen vem som helst kan tillverka), plus andra ritningar på bomber.
Leigh är inte Zodiac. Jag tror att den riktiga Zodiac plötsligt dog strax efter det sista brevet skickades. Han skulle aldrig kunna hålla tyst så länge som han nu gjort.
Citera
2013-04-19, 06:42
Medlem
FIGHTPLAYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toxe
Leigh är inte Zodiac. Jag tror att den riktiga Zodiac plötsligt dog strax efter det sista brevet skickades. Han skulle aldrig kunna hålla tyst så länge som han nu gjort.
Det är troligare att Leigh är Zodiac och slutade döda eftersom polisen hade stenkoll på honom Det var ingen slump att breven/morden upphörde när han satt inne.
Citera
2013-04-19, 08:30
Medlem
knasen80s avatar
Undrar om detta någonsin blir löst, får fortf mardrömmar när jag ser på filmen om denna galning (bra film dock!)
Citera
2013-04-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FIGHTPLAY
Det är troligare att Leigh är Zodiac och slutade döda eftersom polisen hade stenkoll på honom Det var ingen slump att breven/morden upphörde när han satt inne.
Hur som helst så undrar jag vart alla saker har tagit vägen. Jag menar, den riktiga Zodiac, den absolut äkta och riktige seriemördaren, vart tog kniven, pistolen, huvan från Lake Beryessa, brev, ritningar över bomber, alla tidningsurklipp som han förmodligen hade vägen? Han borde ha lämnat efter sig massvis med material som beviset för att han var seriemördaren. Den som städade dödsboet borde ha hajjat till. Om han nu är död... ?

Citat:
Ursprungligen postat av knasen80
Undrar om detta någonsin blir löst, får fortf mardrömmar när jag ser på filmen om denna galning (bra film dock!)
Bästa filmen men en bra slut fattades..
Citera
2013-04-25, 23:12
Medlem
Citat:

Vilken menar du? Det finns flera filmer baserade på detta fall: Dirty Harry (Clint Eastwood), The Name of the Zodiak och Zodiak (David Fincher).

Jag antar att du åsyftar den sistnämnda. Den är bra, speciellt via Finchers utmärkta cinematografi (kameravinklar, bildmanipulering) och ljud. Ett genuint hantverk. Gillade även The Girl With the Dragon Tattoo.

Något speciellt med filmen du får mardrömmar av? Visst är den bra, men speciellt kuslig är den väl inte?
Citera
2013-05-08, 21:59
Medlem
Någon som vet vilket klockslaget klockan visade på klockan som hittades på brottsplatsen där Cheri Jo Bates blev mördad?
Citera
2013-05-08, 22:04
Medlem
knasen80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Vilken menar du? Det finns flera filmer baserade på detta fall: Dirty Harry (Clint Eastwood), The Name of the Zodiak och Zodiak (David Fincher).

Jag antar att du åsyftar den sistnämnda. Den är bra, speciellt via Finchers utmärkta cinematografi (kameravinklar, bildmanipulering) och ljud. Ett genuint hantverk. Gillade även The Girl With the Dragon Tattoo.

Något speciellt med filmen du får mardrömmar av? Visst är den bra, men speciellt kuslig är den väl inte?

Framförallt scenen när dom är i huset i källaren, klarar inte
Av den haha!
Citera
2013-05-12, 20:30
Medlem
Barry Wysling kanske?

http://www.youtube.com/watch?v=3YkUYZSsnbo
Citera
2013-05-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen80

Blir nog aldrig löst och han är säkerligen död vid det här laget så du kan sova sött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in