2015-05-16, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
till Mandelbrot: (kunde inte citera av någon anledning)

graysmith kom med en lösning i sin bok, den tycker jag är lika trovärdig som den du länkade, d.v.s. inte alls. när/om man kommer på rätt lösning, så kommer det att märkas direkt. och endast ett fåtal kommer att tvivla på den lösningen. jag har gärna diskussioner, men den länkade "lösningen" får du ursäkta, är i mitt tycke bara trams. men vill du tro på den så visst. men då tror inte jag att vi har så mycket att diskutera :/
Graysmiths lösning var direkt pinsam.
Citera
2015-05-16, 05:05
Medlem
Citat:
bottom line, det finns många misstänkta, men jag tror inte att någon av dem är rätt man som Z, bara hyfsade kandidater. men om det visar sig i framtiden att allen var skyldig, så kommer jag att gratulera dig för att du höll fast vid din tro och övertygelse, trots att inget talar för det idag, samt erkänna att jag haft fel.

min fråga är till alla som läser detta: tror ni att vi kommer att få se en lösning på detta någon gång? typ som med BTK (Dennis Raeder)? eller kommer detta att vara som Jack the ripper, Palme mördaren, Kennedymordet, osv. osv.?
Jag är öppen och inte helt låst vid Allen. Men än så länge är han min favorit.

Jag är inte så säker på om man någonsin kommer att lösa det. De flesta misstänkta är väl döda vid det här laget och det blir ruggigt svårt att hitta bevismaterial. Men som du säger, möjligheten finns också att den skyldige inte har förekommit i utredningen och kan i praktiken fortfarande vara vid liv och erkänna vid dödsbädden alternativt att man hittar något.

Men då kommer vi till den intressanta frågan. Varför upphörde breven? Hur kan en så extremt mediakåt mördare helt plötsligt sluta med att mörda och skryta om sina mord? Han måste ha haft ett stort ego och hela vardagen måste ha kretsat kring Z. Jag tror helt enkelt inte att han hade kunnat sluta under normala omständigheter. Har Z känt polisen i nackflåset och nästan tvingats att sluta? Det är också här som Allen blir intressant. Efter att han blev arresterad i oktober -74 så upphör breven helt. Brevet från -78 är fejk enligt mig även om Allen var i frihet då.

Berätta gärna varför du tror att breven upphörde och varför Z gick upp i rök? Att han slutade självmant köper jag aldrig. Inte utan press utifrån från t.ex. polisen. Så det är antingen ett fall som Allen eller så har han avlidit/förolyckats/begått självmord under andra halvan av 70-talet. Vilket känns ännu mer osannolikt.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-16 kl. 05:10.
Citera
2015-05-16, 11:06
Medlem
Citat:
omöjligt att säga något definitivt om seriemördares debut ålder, eftersom t.ex. zodiac inte blivit fångad, och man vet inte hur gammal han var eller om han dödade CJB. men vad jag har läst så är det i 30 års åldern som de flesta gör debut. 28½ är ju inte så långt ifrån, så det är möjligt att du har rätt. men när det gäller zodiac så tror jag att han var äldre än genomsnittet. minst 38, antagligen över 40 men inte äldre än 50.

Ja, det är ju inget som säger att du inte har rätt i att han var äldre än genomsnittet; i 40-årsåldern eller så. Ser man till vad det är han sysslar med - ordlekar, chiffer och förklädnader, så ser jag en till sinnet väldigt omogen person vilket inte säger något om faktisk ålder.

Vad tror du om DB Cooper som zodiac?
Citera
2015-05-16, 13:54
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Jag tror att den lokala mannen som Cheri Jo Bates kände och dejtade tog livet av henne, med hjälp av en vän. Det intressanta här är ju att vissa handstilsexperter hävdar att Bates mördare har samma handstil som Z. DNA har på senare år avskrivit honom från misstanke. Hur kan jag då fortfarande tro att han är skyldig?

- Mannen var förtjust i Bates. En vecka innan mordet så ska hon ha träffat sin kille i SF och gått med på att förlova sig. När hon kom tillbaka hem och berättade att de inte kunde dejta mer så ska ha tagit väldigt illa upp. Enligt vittnen ska han några dagar innan mordet ha setts bråkat med Bates utanför campusen. Ett vittne såg honom örfila henne och säga "har du ändrat dig?!".

- Mannen har inför sina vänner skrytit om att han har tagit livet av henne. Ett Lögndetektortest visade att en vän till honom talade sanning.

- Under mordkvällen ska han ha spelat basket med sina vänner. Bates ropade på/ringde honom (av ännu okänd anledning) och han lämnade omedelbart basketplanen och sa "den där horan ska till biblioteket".

- Precis innan mordet så ska en annan kvinna ha gått förbi mordplatsen och sett en man ståendes i skuggan. Hon såg inte mycket av honom men kunde beskriva vad han hade på sig. Under en fotovisning senare kunde hon inte peka ut den här mannen, men kläderna hon hade beskrivit passar in på vad den här misstänkte mannen hade på sig den kvällen.

- Någon timme efter mordet så ska vittnen ha sett två män lysa med ficklampor vid brottsplatsen som om de letade efter något (förmodligen mördarens klocka som polisen senare hittade). Efter ca 15 min försvann de. Ett lögndetektortest på mannens bäste vän visade att denne ljög när polisen frågade honom om hans inblandning. Den huvudmisstänkte vägrade först att genomgå ett lögndetektortest men blev övertalad av sin advokat. Men när frågorna blev tuffare så vägrade han helt plötsligt att svara och testet fick avbrytas.

- På 90-talet erkände hans dåvarande bästa vän att han hade stött på mannen under mordnatten och att han ombads följa med till biblioteksområdet för att leta efter något (förmodligen klockan). Ytterliggare ett lögndetektortest visade att kompisen inte talade sanning när frågorna berörde hans inblandning.

- En annan vän till mannen sa att mannen på morgonen efter mordnatten sagt att han dödat henne. Ett lögndetektortest visade att kompisen talade sanning.

- Mannens familj har sagt till polisen att han hade en liknande klocka som polisen fann vid mordplatsen och att familjen aldrig har sett den sedan dess.

- Små hårstrån som hittades på Bates handflata har visat att mördaren hade sandfärgad-blond hårfärg. Den här mannen hade sandfärgat-blont hår.

DNAt matchade inte trots dessa extrema indicier och vittnesuppgifter. Visst, håret stämde ju, men hud (?) som man hittade på hennes handflata och under en nagel matchade inte. Kan det ha varit hans kompis? Testade man honom eller någon annan i kompiskretsen? Tveksamt.

Men som ni ser. Jävligt mycket talar för att han är skyldig men det saknas avgörande bevisning. Precis som i fallet med Allen. Då är nästa fråga. Hur förklarar man att handstilen stämmer så bra in på Z? Även språkbruket i breven tycker jag påminner starkt om Z. Var det inte också så att man testade den här misstänkte mannens handstil och att den inte matchade? Sjukt förvirrande detta precis som allt annat.

Efter att ha kollat på mediarättegången mot Christer Pettersson så lärde jag mig nått, men möjligt att jag minns fel: Lögndetektorstest kan bara fria, inte fälla (och det är bara vissa delstater som tillåter det i domstolar). Så det ska väl mer betraktas vara ett test för polisen för att se om man är på rätt spår, eller om man vet att man är det, men vill veta exakt hur den misstänkte beter sig när den ljuger.

så utan lögndetektorn så är det mesta hörsägen skulle jag tro. om nu dessutom DNA friar snubben så finns det inget som talar för att den misstänkte är skyldig till mordet, möjligtvis är han skyldig till stämpling till mord. men om det nu var en av hans kompisar som gjorde det så vore det intressant för Z utredarna att kolla på honom. vet du vem den misstänkte var? jag vet inte namnet på honom.

dessutom, så hade någon fifflat med hennes bil så att den inte startat, hon blir erbjuden skjuts och följer med mördaren. och så vitt jag kan bedöma så var det bara en gärningsman, samma kniv gjorde huggen. d.v.s. att det utesluter att det var 2 gärningsmän där den misstänkte undgått att lämna DNA och den andra lämnat sitt.

spontant tycker jag att om man har varit, eller är ihop, så dödar man inte varandra, oavsett otrohet eller liknande. i alla fall inte i den åldern (där jag förutsätter att det inte var ett stort gap i ålder mellan cheri och den misstänkte). Däremot om man blivit avvisad för många gånger, och hon kanske var droppen som rann över, att det slinter för vissa personer. och i det maskinskrivna brevet så hävdar författaren att det var ungefär så det gick till. Vidare törs jag säga att mordet på henne var planlagt, och skickligt gjort. det är i alla fall en likhet som han delar med Z, om det nu inte var Z som gjorde mordet.
Citera
2015-05-16, 14:06
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Jag är öppen och inte helt låst vid Allen. Men än så länge är han min favorit.

Jag är inte så säker på om man någonsin kommer att lösa det. De flesta misstänkta är väl döda vid det här laget och det blir ruggigt svårt att hitta bevismaterial. Men som du säger, möjligheten finns också att den skyldige inte har förekommit i utredningen och kan i praktiken fortfarande vara vid liv och erkänna vid dödsbädden alternativt att man hittar något.

Men då kommer vi till den intressanta frågan. Varför upphörde breven? Hur kan en så extremt mediakåt mördare helt plötsligt sluta med att mörda och skryta om sina mord? Han måste ha haft ett stort ego och hela vardagen måste ha kretsat kring Z. Jag tror helt enkelt inte att han hade kunnat sluta under normala omständigheter. Har Z känt polisen i nackflåset och nästan tvingats att sluta? Det är också här som Allen blir intressant. Efter att han blev arresterad i oktober -74 så upphör breven helt. Brevet från -78 är fejk enligt mig även om Allen var i frihet då.

Berätta gärna varför du tror att breven upphörde och varför Z gick upp i rök? Att han slutade självmant köper jag aldrig. Inte utan press utifrån från t.ex. polisen. Så det är antingen ett fall som Allen eller så har han avlidit/förolyckats/begått självmord under andra halvan av 70-talet. Vilket känns ännu mer osannolikt.

tror att Z är död sedan 71. tror att hans sista brev var "March 13th 1971". varför han dog? vet inte, bilolycka? cancer eller någon annan sjukdom? alternativt att han träffade en flicka och bildade familj, levde lycklig i resten av sina dagar. tror också tyvärr att man inte kommer att lösa detta, såvida inte 340 ger något att gå på (tror ju inte en sekund på att man får ut ett namn ur det, men att man kan hitta något som kan hjälpa till att avskriva misstänkta, eller att det kan tala i andra riktningen, när man har misstänkta).
Citera
2015-05-16, 14:20
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Ja, det är ju inget som säger att du inte har rätt i att han var äldre än genomsnittet; i 40-årsåldern eller så. Ser man till vad det är han sysslar med - ordlekar, chiffer och förklädnader, så ser jag en till sinnet väldigt omogen person vilket inte säger något om faktisk ålder.

Vad tror du om DB Cooper som zodiac?

det är sant, men jag tror att det var en del av spelet för att verka ointelligent. som när han stavar fel med flit. och min gissning med åldern grundar sig mest på att han har samlat på sig erfarenhet genom åren, planerat det hela mycket länge osv.

DB Cooper som Zodiac, intressant tanke. båda smarta, fantombilderna liknar varandra, ingen åkte fast. Det som talar emot är ju att Z aldrig var ute efter pengar, utan bara uppmärksamhet. DB Cooper vet vi ju inte om han har mördat någon, men han släppte ju gisslan. även att man har troligtvis DNA från Zodiac, och jag tror man har DNA från DB Cooper, då känns det konstigt om det vore samma man, men att man inte har fått träff i databasen. men den biten är lite shaky just nu, då jag är bakis och inte orkar fakta kolla :P
Citera
2015-05-16, 18:12
Medlem
Citat:
dessutom, så hade någon fifflat med hennes bil så att den inte startat, hon blir erbjuden skjuts och följer med mördaren. och så vitt jag kan bedöma så var det bara en gärningsman, samma kniv gjorde huggen. d.v.s. att det utesluter att det var 2 gärningsmän där den misstänkte undgått att lämna DNA och den andra lämnat sitt.
Hur förklarar du att hon lämnade böckerna i sin egen bil? Skriken hördes ju långt senare så hon måste ha stått och pratat med mördaren. Hur troligt är det att hon har gått iväg med en okänd man i mörkret och stått och pratat med honom under en ganska lång tid? Trots DNAt så tror jag fortfarande att han och kompisen är skyldiga. Vad skulle de där och göra med ficklampor? Förmodligen för att leta efter klockan och undanröja bevis.

Citat:
spontant tycker jag att om man har varit, eller är ihop, så dödar man inte varandra, oavsett otrohet eller liknande. i alla fall inte i den åldern (där jag förutsätter att det inte var ett stort gap i ålder mellan cheri och den misstänkte). Däremot om man blivit avvisad för många gånger, och hon kanske var droppen som rann över, att det slinter för vissa personer. och i det maskinskrivna brevet så hävdar författaren att det var ungefär så det gick till. Vidare törs jag säga att mordet på henne var planlagt, och skickligt gjort. det är i alla fall en likhet som han delar med Z, om det nu inte var Z som gjorde mordet.
Vanligt är det inte men det förekommer även i den åldern. Skulle tro att svartsjuka rent allmänt ligger långt upp bland orsaker till mord.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-16 kl. 18:34.
Citera
2015-05-16, 18:33
Medlem
Citat:
tror att Z är död sedan 71. tror att hans sista brev var "March 13th 1971". varför han dog? vet inte, bilolycka? cancer eller någon annan sjukdom? alternativt att han träffade en flicka och bildade familj, levde lycklig i resten av sina dagar. tror också tyvärr att man inte kommer att lösa detta, såvida inte 340 ger något att gå på (tror ju inte en sekund på att man får ut ett namn ur det, men att man kan hitta något som kan hjälpa till att avskriva misstänkta, eller att det kan tala i andra riktningen, när man har misstänkta).
Har också funderat kring detta. Han skrev många brev och sen slutade han tvärt efter brevet i mars -71. Har svårt att tro att Z skulle klara av tre år utan att skriva. Sen tycker jag även att handstilarna och språken i de senare breven inte helt klingar med Z.
Citera
2015-05-16, 18:58
Medlem
Som grädde på moset var Allen i Riverside helgen då Bates mördades. Om han nu inte skulle vara inblandad. Hur sjukt osannolikt är inte detta? Eller som ni kallar det...olyckligt. Som om det inte vore nog så var han sjukskriven från jobbet dagarna därpå. Också väldigt olyckligt...
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-16 kl. 19:04.
Citera
2015-05-17, 00:06
Medlem
Återkommer alltid till den här jämförelsen mellan Allens och Zodiacs handstil.

http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html

Det är slående likt och för bra för att inte vara samma person. De flesta av bokstäverna är spot on. Sen tycker jag mig se hur Allen försöker bl.a. göra sina "d" och "t" annorlunda och inte luta åt höger som Z gör. Sen ska man ju veta att Z med säkerhet och medvetet försökt förvanska stilen och Allen har ju bevisligen försökt göra det under testerna. Det är också därför, antar jag, som de inte har kunnat bekräfta att det är samma handstil.
Citera
2015-05-17, 02:35
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Hur förklarar du att hon lämnade böckerna i sin egen bil? Skriken hördes ju långt senare så hon måste ha stått och pratat med mördaren. Hur troligt är det att hon har gått iväg med en okänd man i mörkret och stått och pratat med honom under en ganska lång tid? Trots DNAt så tror jag fortfarande att han och kompisen är skyldiga. Vad skulle de där och göra med ficklampor? Förmodligen för att leta efter klockan och undanröja bevis.

Vanligt är det inte men det förekommer även i den åldern. Skulle tro att svartsjuka rent allmänt ligger långt upp bland orsaker till mord.

jag ska försöka slå ihop allt till samma inlägg :P

Om hon varit och studerat i bibblan, sätter sig i sin bil i tron att den funkar, så hade jag antagligen slängt böckerna i passagerarsätet fram, därför antar jag att hon gjorde detsamma. men det är givetvis spekulation, men det är vad jag tror. sen tror jag att hon försöker starta bilen, men det går inte, hon blir förtvivlad, men så kommer mördaren som räddaren i nöden. han låtsas försöka fixa bilen men säger att det inte går, så han erbjuder skjuts. hon som student är orolig vad föräldrarna ska säga, och för ekonomin. mitt i allt det, så glömmer hon böckerna för att de inte är så viktiga i sammanhanget, och för att hon inte har en tenta dagen efter.

vidare, så vet vi inte att den misstänkte och hans kompis befunnit sig på platsen, med eller utan ficklampor. bara för att man klarat ett lögndetektortest så betyder det inte att man har talat sanning, utan att kroppen inte har reagerat med t.ex. stress, ökad puls etc. vid vissa frågor. eller hade du något mer än lögndetektorn på den biten?

att det inte är vanligt med svartsjukemord i den åldern verkar vi vara överens om. och utifrån din synpunkt och hur du tolkar "bevisen" så förstår jag, och hade jag också trott att så hade skett. men utifrån hur jag tolkar "bevisen" så kan jag inte se hur detta skulle ha skett i vårt fall.

Citat:

Har också funderat kring detta. Han skrev många brev och sen slutade han tvärt efter brevet i mars -71. Har svårt att tro att Z skulle klara av tre år utan att skriva. Sen tycker jag även att handstilarna och språken i de senare breven inte helt klingar med Z.

håller helt med! att han går ifrån "this is the Zodiac speaking" är ensamt, skäl nog på att tvivla att han skrev de andra. men när dessutom hans logga inte finns med på alla, inga nya chiffer etc. så tvivlar jag. men sen är det återigen, hur man tolkar bevisen. sherwood morrill anser jag ha varit rätt ute hela tiden. därför så känns det fel att tvivla på honom när det gäller breven efter -71.

jag menar, jag borde ha läst någonstans om han opponerat sig, sagt att dessa brev var falska etc. men det har jag inte gjort, så jag utgår ifrån att han tror att de är äkta. och han hade ju som yrke att tyda handstilar så jag litar på honom. men om man bortser från handstilen, så är inte lingvistiken densamma. och detta är ett mysterium i sig självt.

Citat:

Som grädde på moset var Allen i Riverside helgen då Bates mördades. Om han nu inte skulle vara inblandad. Hur sjukt osannolikt är inte detta? Eller som ni kallar det...olyckligt. Som om det inte vore nog så var han sjukskriven från jobbet dagarna därpå. Också väldigt olyckligt...

vet inte vart du fått detta ifrån, jag säger inte att det inte är sant, för det kan det mycket väl vara. men oavsett om det är sant eller inte, så är det ju inte mer än indicier. Han var en fri man, fick resa hur mycket han ville, precis som alla andra. vet inte hur stort riverside är, men det finns säkert 1000tals andra som befann sig där vid den dagen/kvällen.

likadant, det är inte brottsligt att vara sjuk. för allt vi vet, så kan han ha legat hemma bakfull eller varit verkligt sjuk t.ex. influensa eller magsjuk. han var inte mer än människa, rent fysiologiskt. det spelar ingen roll på kvantiteten indicier, man behöver i alla fall något konkret om man ska fälla någon för ett brott.

Citat:

Återkommer alltid till den här jämförelsen mellan Allens och Zodiacs handstil.

http://www.zodiackiller.com/AZWriting.html

Det är slående likt och för bra för att inte vara samma person. De flesta av bokstäverna är spot on. Sen tycker jag mig se hur Allen försöker bl.a. göra sina "d" och "t" annorlunda och inte luta åt höger som Z gör. Sen ska man ju veta att Z med säkerhet och medvetet försökt förvanska stilen och Allen har ju bevisligen försökt göra det under testerna. Det är också därför, antar jag, som de inte har kunnat bekräfta att det är samma handstil.

här kan man bara säga som toschi säger i finchers film: sherwood morrill dömde ut allen, och togs det till domstol så skulle hans ord väga tyngre än alla andra handstils experter, för han hade mest erfarenhet i målet.

att det finns experter som dömer att det är samma handstil, tvekar jag inte en sekund på. och de kan ha rätt också. men jag är ingen handstilsexpert, så jag litar på sherwood morrill rätt av, framför att plocka ut det jag tycker passar min teori. sen att han kan ha haft fel är en risk jag är villig att ta. för när det väl kommer till kritan, så skulle inte en matchande handstil, enbart ha fällt zodiac.
Citera
2015-05-17, 22:05
Medlem
Citat:
håller helt med! att han går ifrån "this is the Zodiac speaking" är ensamt, skäl nog på att tvivla att han skrev de andra. men när dessutom hans logga inte finns med på alla, inga nya chiffer etc. så tvivlar jag. men sen är det återigen, hur man tolkar bevisen. sherwood morrill anser jag ha varit rätt ute hela tiden. därför så känns det fel att tvivla på honom när det gäller breven efter -71.
Fast Morrill tyckte ju att även brevet från -78 var äkta och det har jag lite svårt för. Fyra andra handstilsexperter som undersökte brevet menade på att det var fejk. Visst var Morrill ledande i sin bransch, men att fyra experter går emot honom känns inte bra. Sen har ju Morrill även hävdat att bänkskriften i biblioteket också var Z verk. Även där har många varit väldigt skeptiska, för det är inte helt lätt att undersöka en skrift på en bänk jämfört med papper. Tror själv att skriften på bänken kan vara ett självmordsbrev från en kvinnlig student snarare än Z verk.

På tal om något annat intressant. Efter att Morrill avled sa hans familj att Morrill själv hade en favoritmisstänkt som han trodde på. Men jag har inte lyckats hitta vem det kan vara, om det övht är känt utanför familjens kretsar.

Citat:
vet inte vart du fått detta ifrån, jag säger inte att det inte är sant, för det kan det mycket väl vara. men oavsett om det är sant eller inte, så är det ju inte mer än indicier. Han var en fri man, fick resa hur mycket han ville, precis som alla andra. vet inte hur stort riverside är, men det finns säkert 1000tals andra som befann sig där vid den dagen/kvällen. likadant, det är inte brottsligt att vara sjuk. för allt vi vet, så kan han ha legat hemma bakfull eller varit verkligt sjuk t.ex. influensa eller magsjuk. han var inte mer än människa, rent fysiologiskt. det spelar ingen roll på kvantiteten indicier, man behöver i alla fall något konkret om man ska fälla någon för ett brott.
Det är allmänt känt att han var i Riverside under den helgen. Han har i förhör t.o.m. erkänt detta. Allen allegedly was in Riverside the weekend Bates was murdered. The information placing Allen in Riverside was developed in 1971 by the Vallejo Police Department (VPD) and the California Department of Justice (DOJ). Allen later hinted it was true, first claiming to have been "in the area" at the time, then telling people he was in nearby Pomona when he first heard of the Bates murder. (http://www.zodiackiller.com/AllenFile.html).

Sen ska man ju inte jämföra Allen med alla andra som var i Riverside just då. Vi talar om en huvudmisstänkt i fallet och inte vilken random person som helst. Att en huvudmisstänkt som är från Vallejo, befinner sig i Riverside under just den helgen, det är jävligt mysko. Är dock tveksam till att Z låg bakom det mordet oavsett om Allen befann sig där eller inte.

Citat:
att det finns experter som dömer att det är samma handstil, tvekar jag inte en sekund på. och de kan ha rätt också. men jag är ingen handstilsexpert, så jag litar på sherwood morrill rätt av, framför att plocka ut det jag tycker passar min teori. sen att han kan ha haft fel är en risk jag är villig att ta. för när det väl kommer till kritan, så skulle inte en matchande handstil, enbart ha fällt zodiac.
Jag tror personligen att brevet från -78 är Toschis verk. Frågan är om inte fler av breven från -71 och framåt är från honom. Det finns inofficiella brev som tros vara hans verk och där breven också skulle vara undertecknade från Z. Läste också igår att FBI gjorde ett uttalande om att Toschi skulle ligga bakom brevet från -78 men kan inte hitta var jag läste det. Tror det var på zodiackillerforumet där någon hade kopierat uttalandet från FBI.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-17 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in