Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Jag har inte lagt någon värdering i ordet utan enbart sagt att det objektivt är ett demokratiskt beslut. Som sagt, vill du byta ut ett ords mening är du i fel forum, här slåss du bara mot väderkvarnar.
Om du inte själv har någon värdering av ordet objektiv, hur kan du då påstå att jag omdefinierar det? Du är en kul prick ibland!
Citat:
Detta är beslutat i demokratisk ordning, är du missnöjd klaga och se om vi på ett demokratiskt vis kan ändra på polisen. Så länge du inte klarar av att få en majoritet på din sida i din syn på polisen så kan du inte heller säga att de är odemokratiska. Vidare kan det knappast ses som märkligt att en organisation som får mothugg av poliser kommer att se polisen som en fiende och skapa en nidbild runt dem.
Näe, inte är det märkligt att polisen ses som en fiende om man blir misshandlad av den, snarare symtomatiskt. Skall man kunna ändra på något genom en demokratisk ordning måste vi för övrigt ha en först.
Det här är väll något tillspetsat (syn på amerikanskt valsytem och lagstiftning), men det belyser lite vad det handlar om, dvs att vi faktisk är rätt manipulerade till att tro att vi lever i en verklig demokrati:
The character of the mass media is beginning to be viewed as the imperative threat to collective survival that it is. Democracy is a sham when the primary media filters and manipulates 98% of the information the voter needs to judge candidates. Not only do the same companies own the networks they're owned by the same people, and the trend towards consolidation and mergers continues unabated.
Governments are drowning in a self-created morass of hyper-legislation. Criminality is not a self-evident concept; laws create criminals. The beauty of legislative suffocation is that more laws mean more criminals, and the more criminals on the streets the greater the need for more protective legislation. Lawmaking is the ultimate sinful addiction of corrupt regimes. Global economic and political aggregation is building a new tower of Babel.
källa:
http://www.counterorder.com/
Citat:
Nej det gör det inte, vi definierar demokrati på ett visst sätt, du kan inte bara ändra den definitionen för att du inte är överens med alla andra om den.
Inte då, du har bara startat en metadiskussion eftersom du vill skapa en egen begreppsvärld. Du får nog acceptera det allmänna användandet av ordet demokrati.
Jag har definierat demokrati på samma sätt som dig (läser du vad jag skriver). Jag kan t o m ha sympati för din uppfattning att våld inte har med demokrati att göra. Men det gör polisen rätt odemokratisk i så fall också.
Citat:
Jag anser att detta är en ohederlig debatteknik oavsett smiley, att misstänkliggöra en motdebattör på detta sätt är nedrigt och ovärdigt. Jag hade hoppats på att du skulle vara en bra och hederlig debattör och ditt uttalande gjorde mig oerhört besviken.
Herregud, jag bad om ursäkt för om jag formulerade mig otydligt så att det inte framagick att det var en stor dos humor i sista formuleringen där! Men det är klart jag kan be om ursäkt igen om du nu tvunget skall ta dig själv på så stort alvar här.
Ursäkt två
Ber om ursäkt för att det inte framgick för dig på ett tydligt sätt att jag skojade till det med att du skulle stänga av mig om jag svarade på en off-topic del som handlade om en annan debatt i en annan forumtråd!