Citat:
Ursprungligen postat av thewhiterider
Givetvis är det bra att vara fackligt organiserad, men inte i ett revolutionärt syfte, då de fackförbund som finns inte är revolutionära fackförbund. LO facken styrs utav en kvinna som tjänar 90k i månaden och bor på östermalm, hon har inget intresse i en samhällsomvandling, då hon till och med tjänar mer än de flesta chefer hon säger sig kämpa emot. SAC fine de har viljan men inte så mkt mer tyvär.
Det är anledningen till att revolutionärer väljer att organisera sig i organisationer som har ett revolutionärt syfte så som afa, rf mf.l. och inte i fackförbunden (många i ovan nämnda organisationer är med i facken bara att där är de inte drivande).
Jag förstår din poäng. En bra idé vore att avskaffa heltidsanställda fackrepresentanter. Ett roterande schema där frivillga fick jobba halvtid på facket, halv tid på vanlig arbetsplats och mellanskillnad i lön betald av facket, hade nog varit bra,
Men jag tror inte att fackligt engagemang motverkar revolutionära strömningar. Fördelen med att engagera sig i facket är som sagt att man når ut till väldigt många som upplever samma klassmotsättningar.
Tänk när kapitalisterna ska lägga ner en fabrik och någon facklig representant lägger fram förslaget om "ockupation" av fabriken. Det hade fått väldigt stort genomslag och stort folkligt stöd, tror jag.
AFA må vara revolutionära, men inte i arbetarklassens syften. Som sagt, det har aldrig lett till några fördelar för arbetarklassen att kasta sten. AFA är inte förankrade i arbetarrörelsen/klassen och revolutionen måste vara arbetarklassens egna verk.