2008-09-27, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Jag har faktiskt sett AFA:iter som burit torshammare.

Okej , skumt. Här i Göteborg har ju flera männikor som burit troshammare blivit grovt misshandlade helt oprovocerat av AFA/RF.
2008-09-27, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Graves.
Okej , skumt. Här i Göteborg har ju flera männikor som burit troshammare blivit grovt misshandlade helt oprovocerat av AFA/RF. Faktum är att de flesta som fått AFA/RF på sig har inte haft någon som helst koppling till den s.k nationella rörelsen.

Talar du från egna erfarenheter nu eller?
2008-09-29, 13:29
Medlem
Fugazjis avatar
Om man blir misshandlad eller förtryckt för att man bär en torshammare borde ses som ett brott mot religionsfriheten, en torshammare har *inget* med nynazism att göra.

Att den är kopplad till främlingsfientliga rörelser beror endast på att symbolen har blivit felaktigt kopplad till "det genuina nordiska" och på så sett har torshammaren börjat ses som en symbol för "den rena nordiska rasen".

Släpp fördomarna och ta reda på fakta innan ni handlar.

Genom felmotiverade våldshandlingar drar AFA sig själva i smutsen. Anarkismen från början står för ett eget ansvarstagande, inte förtryck.

Men frågan om hur man ska motarbeta organisationer som NSF står fortfarande kvar. Svaret är att hindra deras informationsspridning, inte genom våld, utan att helt enkelt ignorera dem och hindra dom att få makt inom den politiska spelsplanen.

Tänk som Ghandi.
2008-09-29, 15:49
Medlem
hoffies avatar
låter du t.ex. NSF bara vara så kommer dem växa, dem kommer kunna hålla mindre och fler torgmöten på småorter och dem kommer få mycket bättre självförtroende och sakta men säkert bli större...om du däremot gör allt vad du kan för att störa och förstöra för NSF med eller utan våld så hinner dem aldrig växa, dem måste alltid tänka på säkerhet, dem måste kraftsamla medlemmar för minsta lilla torgmöte och den allmänna uppfattningen blir att såfort NSF är i stan så blir det stökigt...
Dessutom kan du strypa nyrekryteringen till liknande grupper genom att kontinuerligt konfronterna deras manifestationer och misshandla dem när dem tar tunnelbanan hem exempelvis...det är ju trots allt inte så kul att hänga med NSF eller liknande grupperingar om man får stryk titt som tätt.
2008-09-29, 17:22
Medlem
znarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Du kanske inte är medveten om att den svenska arbetarklassen är en av de mest organiserade i världen, och har så varit väldigt länge. Under den här tiden har man under flera gånger upplevt kraftiga klassmotsättningar, och då har facket lugnat arbetarna och fått dem att acceptera mindre än de borde.

Ja, här håller vi med varandra, men massorganisering är inte nödvändigt.

Jag upplever det som att många är medlemmar i facket, men engagerar sig inte, utan går och klagar i stället med hot om att gå ur.

Min poäng är att om man inte är nöjd (vilket är fullt förståeligt) så får man försöka förändra sitt fackförbund, eller starta ett eget.

Vad har du för alternativ till massorganisering (massengagemang)?
2008-09-29, 17:33
Medlem
Hail_Satans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugazji
Tänk som Ghandi.
Hur många som tänkt som Ghandi har nånsin lyckats med något?
2008-09-29, 17:34
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znarf
Jag upplever det som att många är medlemmar i facket, men engagerar sig inte, utan går och klagar i stället med hot om att gå ur.

Min poäng är att om man inte är nöjd (vilket är fullt förståeligt) så får man försöka förändra sitt fackförbund, eller starta ett eget.

Vad har du för alternativ till massorganisering (massengagemang)?

Ja precis, här håller vi med varandra, man kan inte bara hålla på och gnälla, utan någon måste vara förbannad och konstruktiv också.

Jag tror inte att arbetarklassen behöver massorganiseras, däremot tror jag på ett massengagemang, det är ganska viktig skillnad mellan dem två för mig. Massorganisering bygger för mig på att arbetarklassen ska organisera sig i ett parti/organisation, och det är mycket trögare och mer ointressant än arbetarklassens egen spontana kamp mot kapitalismen.
2008-09-29, 17:38
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hail_Satan
Hur många som tänkt som Ghandi har nånsin lyckats med något?

Ghandi var en satans fitta som borde få stryk.
2008-09-29, 17:39
Medlem
znarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewhiterider
Givetvis är det bra att vara fackligt organiserad, men inte i ett revolutionärt syfte, då de fackförbund som finns inte är revolutionära fackförbund. LO facken styrs utav en kvinna som tjänar 90k i månaden och bor på östermalm, hon har inget intresse i en samhällsomvandling, då hon till och med tjänar mer än de flesta chefer hon säger sig kämpa emot. SAC fine de har viljan men inte så mkt mer tyvär.

Det är anledningen till att revolutionärer väljer att organisera sig i organisationer som har ett revolutionärt syfte så som afa, rf mf.l. och inte i fackförbunden (många i ovan nämnda organisationer är med i facken bara att där är de inte drivande).

Jag förstår din poäng. En bra idé vore att avskaffa heltidsanställda fackrepresentanter. Ett roterande schema där frivillga fick jobba halvtid på facket, halv tid på vanlig arbetsplats och mellanskillnad i lön betald av facket, hade nog varit bra,

Men jag tror inte att fackligt engagemang motverkar revolutionära strömningar. Fördelen med att engagera sig i facket är som sagt att man når ut till väldigt många som upplever samma klassmotsättningar.

Tänk när kapitalisterna ska lägga ner en fabrik och någon facklig representant lägger fram förslaget om "ockupation" av fabriken. Det hade fått väldigt stort genomslag och stort folkligt stöd, tror jag.

AFA må vara revolutionära, men inte i arbetarklassens syften. Som sagt, det har aldrig lett till några fördelar för arbetarklassen att kasta sten. AFA är inte förankrade i arbetarrörelsen/klassen och revolutionen måste vara arbetarklassens egna verk.
2008-09-29, 17:42
Medlem
znarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _restless
Har aldrig sagt att jag är "med" i AFA, men när det kommer till punkten att stoppa fascismen då håller jag helt och hållet med dem. Den idén är lysande. Jag håller också med dig om att en mycket bättre idé vore att "sitta på möten" och få ut sitt budskap på ett välvårdat sätt. Du talar väl!

Jag får väl ändra mitt resonemang lite;
Fascismen är inte ett tillräckligt stort hot i Sverige så att det behövs våldsamt motsånd mot den.
2008-09-29, 17:49
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znarf
Men jag tror inte att fackligt engagemang motverkar revolutionära strömningar. Fördelen med att engagera sig i facket är som sagt att man når ut till väldigt många som upplever samma klassmotsättningar.

Tänk när kapitalisterna ska lägga ner en fabrik och någon facklig representant lägger fram förslaget om "ockupation" av fabriken. Det hade fått väldigt stort genomslag och stort folkligt stöd, tror jag.

AFA må vara revolutionära, men inte i arbetarklassens syften. Som sagt, det har aldrig lett till några fördelar för arbetarklassen att kasta sten. AFA är inte förankrade i arbetarrörelsen/klassen och revolutionen måste vara arbetarklassens egna verk.

Det beror som vanligt vilket fackförbund man kollar på. Går man med i SAC utan att vara politisk kan man säkert komma att radikaliseras, men LO är som jag tidigare sagt bra på att trötta ner människor, och på att vara segare än sirap. Klassmotsättningarna pratar man om, känner av och hatar ändå, det behövs inte facket till.
Jag tror även att det räcker med att personen är respekterad och ansedd som smart, man behöver inte vara facklig representant för att få genomslag för något sånt.
2008-09-29, 17:50
Medlem
znarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja precis, här håller vi med varandra, man kan inte bara hålla på och gnälla, utan någon måste vara förbannad och konstruktiv också.

Jag tror inte att arbetarklassen behöver massorganiseras, däremot tror jag på ett massengagemang, det är ganska viktig skillnad mellan dem två för mig. Massorganisering bygger för mig på att arbetarklassen ska organisera sig i ett parti/organisation, och det är mycket trögare och mer ointressant än arbetarklassens egen spontana kamp mot kapitalismen.

Man hör ofta (jag har hört ofta?) att organiseringsnivån i såväl fackförbund, och partier går ner, samtidigt som samhällsengagemanget är fortsatt väldigt högt. Dock upplever jag inga konkreta förändringar till det bättre. Det behövs någon form av organisation som styr engagemanget mot ett och samma mål tror jag.

Jämför EMU-debatten, där jättemånga organiserade sig för en gemensam sak och vann!

Löst organiserade engagemang som ESF i Malmö (jag bor där) åstadkom ingenting. Knappt debbatt...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in