2008-06-11, 01:06
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Så du är alltså emot demokrati? Kommer väl inte som en förvåning direkt.

Förövrigt så utgör ni ett hot mot nazisterna, är inte det lite dubbelmoral?

Har inget emot demokrati, men när nazister utgör ett reellt hot måste man göra något åt saken.

Jo, men nazister utgör ett hot mot människor inte bara på grund av ett politiskt ställningstagande utan även saker man inte kan låta bli, som till exempel att vara mörkhyad.
2008-06-11, 01:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Har inget emot demokrati, men när nazister utgör ett reellt hot måste man göra något åt saken.

Jo, men nazister utgör ett hot mot människor inte bara på grund av ett politiskt ställningstagande utan även saker man inte kan låta bli, som till exempel att vara mörkhyad.

Och detta genom att krossa fönsterrutor? Jag kan definitivt tänka mig lite mer konstruktiva sätt att motarbeta nazism men det är kanske för komplicerat för afa-anhängarna.
2008-06-11, 01:17
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Och detta genom att krossa fönsterrutor? Jag kan definitivt tänka mig lite mer konstruktiva sätt att motarbeta nazism men det är kanske för komplicerat för afa-anhängarna.

Handlar inte om att motarbeta nazism i många fall, det handlar om att få bort nazister och nazistiska rörelser. Militant antifacism är i mångt och mycket ren brandkårspolitik, men du kanske inte kan skilja på att få bort och förebygga.
2008-06-11, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Vilken grupp lyckas bäst?
Håll tråden fri från trams , tack.

http://afa-goteborg.antifa.se
http://afa-stockholm.antifa.se/

Jag vet faktiskt inte vilka som är "bäst". Men båda är snygga, men Göteborg är nog snäppet snyggare ändå. Fast Stockholm är helt otroligt trevliga, faktiskt. Verkar vara bra, stabilt folk överlag. Göteborgarna har jag knappt pratat med, men de verkar ha lite väl mycket vapen för min smak.
2008-06-11, 01:58
Medlem
Hail_Satans avatar
Byt namn på tråden!

Byt ut "AFA" mot "SMR" så man fattar vad tråden handlar om egentligen.
2008-06-11, 09:15
Medlem
Emetofilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
SlipZen, du behöver kamma dig - som vanligt. Föregående talare har helt rätt om att AFA är för fega för att kunna stå för vad dom gör.

"Smarta" - brukar ju ni som anhänger dom säga om varför de maskerar sig (det är framförallt här jag tycker deras feghet sitter) - "Dom vill ju inte åka fast". Ne - men tydligen är dom inte smarta nog att kunna föra fram sina åsikter på laglig väg.

Du verkar vara ute och cykla, du. "Tydligen är dom inte smarta nog att kunna föra fram sina åsikter på laglig väg"... Skojar du med mig, eller? Är det här ett skämt? Never-fucking-mind, du är bara för rolig.
2008-06-11, 09:56
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Haha... ja.
Hur står AFA inte för vad de tycker?

Hmm, jag var kanske inte helt tydlig med vad jag menade där, my bad.
Jag anser inte att en grupp kan kalla sig antifascister om de använder ytterst fascistiska metoder för att göra ner sina motståndare. De har i grund och botten fascistiska åsikter och ska därför stå för detta, och inte gömma sig bakom ett falskt organisationsnamn.

Citat:
1. Våld är inte samma sak som fascism. AFA är inte fascistiskt bara för att de använder sig av våld.

Det är fascism när du använder våld och förtryckande metoder för att tysta folks åsikter.
Ex hälla färg i brevlådor, krossa fönsterrutor, slå folk osv. osv. för att de inte har samma åsikter. Istället för att sätta sig ner och prata om saken, och argumentera sönder den andra parten, som de allra flesta andra politiker har lärt sig göra i det här landet, så ska ni gång på gång visa att ni inte är tolererar framförandet av andra åsikter, utan tar till vilka medel som helst för att få just eran röst hörd.

Fortfarande, ändamålet helgar inte medlen.

Citat:
2. Inte samma åsikter... nja. AFA bankar ner folk som utgör ett konkret hot mot arbetarklassen och antifascisterna själva.

Grattis du argumenterar på precis samma sätt som en nazist.
"Ett hot mot 'de våra', de svenska, och Sverige" Ungefär så skulle väl en nazist säga?
Du argumenterar som om AFA vore någon sorts övermänniskor, som inte lyder under samma lagar och regler som alla andra, och där har vi ännu en anledning varför ni bara gör bort er hela tiden. Ni ser er som bättre människor, precis som nazisterna.

Citat:
Ja, nazister som ena stunden gnäller över bristen på yttrandefrihet när de inte får syssla med hets mot folkgrupp och i andra stunden förstör konstutställningar och knappast hymlar med att de inte skulle tillåta "samhällsfientliga" åsiktsyttringar om de själva hade makten.

Nazister är experter på att hymla med sina åsikter. Om det är några som står för vad de gör så är det ju förfan AFA.

Ja, men nazisterna gömmer sig inte bakom en "antiscistisk" fascistorganisation, utan går från början ut med att de är fascistiska och det är, enligt dem, vad som behövs.

Citat:
Men herregud, det ÄR ju bättre/mer acceptabelt att bara ge sig på högerextremister. Jämför med nassarna som inte har några problem med att ge sig på vem fan som helst.

Nej, ty alla människor är lika värda.
Endast rasistiska och fascistiska ideologier/tankesätt menar på att det är okej att förtrycka en del av folket i ett land/en nation för att få sin vilja igenom.
Dessutom har AFA säkerligen gett sig på en och anna oskyldig också, ex butiksinnehavare i Gbg? Var de nazister allihopa?

Jag kanske måste påpeka att jag inte har mycket till övers för nazisterna heller.
Som sagt tidigare är nazisterna och AFA lika lla båda två.
Senast redigerad av putteputte88 2008-06-11 kl. 09:59.
2008-06-11, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
SlipZen, du behöver kamma dig - som vanligt. Föregående talare har helt rätt om att AFA är för fega för att kunna stå för vad dom gör.

"Smarta" - brukar ju ni som anhänger dom säga om varför de maskerar sig (det är framförallt här jag tycker deras feghet sitter) - "Dom vill ju inte åka fast". Ne - men tydligen är dom inte smarta nog att kunna föra fram sina åsikter på laglig väg.

Det går väl inte att bedriva AFA:s typ av verksamhet på laglig väg hur otroligt smart man än är?

För du måste väl ändå begripa att grupper som ex. som titt som tätt använder våld som metod gör det för att de anser det bra, och inte för att de inte klarar av att göra någonting annat.

Jag har själv valt att inte bruka våld i politiska syften, det är inte min grej i dagsläget men jag inbillar mig inte att våld skulle vara den dummes alternativ, någonting som man endast kan använda "när hjärnan tar slut".

Man kan vara helt otroligt smart och våldutövare precis som man kan vara helt otroligt dum och våldsutövande, våld är ett medel som precis som alla andra medel kan användas klokt såväl som korkat.
2008-06-11, 10:18
Medlem
slipZens avatar
(Först och främst vill jag påpeka att jag inte är AFA:it.)

Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88

Grattis du argumenterar på precis samma sätt som en nazist.
"Ett hot mot 'de våra', de svenska, och Sverige" Ungefär så skulle väl en nazist säga?

Och där slog du huvudet på spiken! Grattis!

Anti-fascismen är en reaktion på fascismen, AFA spöar nazisterna innan nazisterna spöar oss (det är iaf grundtanken). Bara liberaler och annat trams påstår att detta gör AFA till "lika goda kålsupare" (dvs lika dåliga som nassarna). Vi andra hävdar bestämt att försvaret av klassintresset (låter dumt men ni förstår vad jag menar) ÄR det riktiga, och således inte samma sak som försvaret av "folket" eller "rasen". Det finns även en bred teoretisk grund för det.

Återigen, våld är våld. Våld är INTE fascism. Inte heller är det i sig en fascistisk metod, däremot en metod fascister använder sig av.

Att prata om nazister som oliktänkande är bara fel, är man nazist arbetar man för ett samhälle som står i total motsats till arbetarklassens intresse och man räds inte att bruka våld mot oskyldiga för att få sin vilja igenom.

Som det brukar stå i Offensiv: Nazism är inte en åsikt, det är förberedelse till mord.
2008-06-11, 10:38
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Det fanns endast en sammandrabbning på tunnelbanan, och där fanns då inga civilister. Resterande del av resan gick enkelt och smidigt utan några som helst problem. Och även en hel del nyfikna personer som trevligt frågade vilka vi var, dessa fick trevliga svar tillbaka, och en del samtal påbörjades.

/micke

Varför sjutton skulle han då påstå detta? Jag såg med egna ögon såret han fått.
åkte NSF tunnelbana från hornstull? Jag menar så många flaggbärande nazister finns det ju inte.

Måhända att det var ren oaktsamhet från SMR sida men fortfarande ett helt oförsvarbart.
Senast redigerad av Shine_ 2008-06-11 kl. 10:39. Anledning: stavfel
2008-06-11, 12:09
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Varför sjutton skulle han då påstå detta? Jag såg med egna ögon såret han fått.
åkte NSF tunnelbana från hornstull? Jag menar så många flaggbärande nazister finns det ju inte.

Måhända att det var ren oaktsamhet från SMR sida men fortfarande ett helt oförsvarbart.
Jag vet inte, men några fler sammandrabbningar blev det inte. Han kanske misstog sig och blandade ihop Motståndsrörelsen med några andra?

/micke
2008-06-11, 12:39
Medlem
bananjuices avatar
Ja, SMR hade väl bara en sammandrabbning på T-Centralen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in