2009-11-22, 14:37
Medlem
Pirajjans avatar
Om man lämnat urinprov på akuten för en annan åkomma å så testar dom för klamydia. Hur är gången sen?
Ringer dem eller blir det brev, hälsa på nån läkare mm?

Har inte haft sex på några år pga en ryggskada, men doktorn trodde min bitestikelinflammation berodde på klamydia.
Hur länge ligger det latent i kroppen? Har bara haft min sambo sen 7 år tillbaka och hon testade sig när vår första son föddes å hon var clean. Innan henne hade jag några tillfälliga.
Jag kommer ihåg typ förnamnen på mågra men inte mer.
Hur går doktorn vidare?

Tacksam för hjälp....
Citera
2009-11-26, 01:59
Medlem
orolig

Hej!
för ungefär 5 månader sedan så hade ja oskyddat sex men jag var kraftigt berusad och fick inte upp kuken å ja va väll knappt inne i henne, men ja hade ingen kondom å hon såg väldigt horig ut märkte jag dagen efter.
Och nu är det så att jag har fått svidnader i pungen och så känns det som om det är någon sorts blodkärl eller någonting i ena pungkulan, så jag undrar om det möjligtvis skulle kunna vara klamydia?
Tack på förhand!
Citera
2009-11-27, 15:33
Medlem
jag fick ett brev hem om att jag kunde ha blivit smittad utav klamydia, och istället för att slippa skammen att dra mig till UM, så beställde jag ett test hem från klamydia.se. fick provresultatet att jag inte var smittad yes tänkte jag och sen var det inte mer med det. idag fick jag ett nytt brev från UM där det står att de inte har fått något remiss-svar och att om de inte får nåt inom 3 veckor så skickas ärendet vidare till smittskydds-läkaren.

Men nu till den stora frågan så undrar jag ifall någon har varit i samma sits? fick ju aldrig någon remiss på sidan vad jag vet, stod att provet var negativt och det var bra nog för mig.
Citera
2009-11-27, 16:03
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raxxan
jag fick ett brev hem om att jag kunde ha blivit smittad utav klamydia, och istället för att slippa skammen att dra mig till UM, så beställde jag ett test hem från klamydia.se. fick provresultatet att jag inte var smittad yes tänkte jag och sen var det inte mer med det. idag fick jag ett nytt brev från UM där det står att de inte har fått något remiss-svar och att om de inte får nåt inom 3 veckor så skickas ärendet vidare till smittskydds-läkaren.

Men nu till den stora frågan så undrar jag ifall någon har varit i samma sits? fick ju aldrig någon remiss på sidan vad jag vet, stod att provet var negativt och det var bra nog för mig.

Remiss? Nåja, eftersom det omgärdas av en hel del sekretess när det kommer till klamydian så tror jag det beror på att UM inte får ta del av dina provsvar. Enklast är nog om du ringer till UM och förklarar vad du gjort så kommer dom 1) avskriva dig 2) försöka leta upp ditt test 3) be dig gå till VC/UM och kissa igen.
Citera
2009-11-30, 20:08
Medlem
Azchateros avatar
Jag tror att jag kan ha klamydia. Mitt enda problem är att jag inte minns vem tjejen är, samt att jag inte har hennes nummer. Vad kan hända med mig då?

Tror att det var en månad sedan vi hade sex. Rätt så nojjig.

Ett par frågor till:
Hur lång tid tar det tills jag vet om jag har, eller inte har klamydia? Ska pissa imorgon.

Kommer dem att undersöka min snopp?

Kan man be om att få en manlig läkare?
Obs: Svider när jag pissar, det är mitt symptom.
Citera
2009-11-30, 20:47
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Jag tror att jag kan ha klamydia. Mitt enda problem är att jag inte minns vem tjejen är, samt att jag inte har hennes nummer. Vad kan hända med mig då?
Inte så mycket. Vet du inte så vet du inte.
Citat:
Ett par frågor till:
Hur lång tid tar det tills jag vet om jag har, eller inte har klamydia? Ska pissa imorgon.

Kommer dem att undersöka min snopp?

Kan man be om att få en manlig läkare?
Obs: Svider när jag pissar, det är mitt symptom.

Antagligen får du bara lämna ett urinprov och gå hem. Har svårt att se varför dom ska pilla på snorren då strykprov är sällsynta idag. Får du över huvud taget träffa en läkare så kan du inte välja nej. Men nånstans långt bak i huvudet hade jag tyckte det var bättre om en kvinna tog på mig och inte en man

Lämnar man positivt prov så brukar det inte ta så många dagar innan man får reda på det.
Citera
2009-11-30, 20:51
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Inte så mycket. Vet du inte så vet du inte.

Okej, tack! Det har oroat mig under hela dagen, så ville bara få frågan ställd.

Citat:
Antagligen får du bara lämna ett urinprov och gå hem. Har svårt att se varför dom ska pilla på snorren då strykprov är sällsynta idag. Får du över huvud taget träffa en läkare så kan du inte välja nej. Men nånstans långt bak i huvudet hade jag tyckte det var bättre om en kvinna tog på mig och inte en man

Lämnar man positivt prov så brukar det inte ta så många dagar innan man får reda på det.

Låter bra det.
Varför jag hellre låter en man röra vid min snopp är för att vid den ungdomsmottagningen jag kommer att gå till så jobbar det en ruskigt vacker kvinna där. Och vill inte få erektion under mitt besök, som är tillräckligt pinsamt.
Citera
2009-11-30, 22:08
Medlem
distanss avatar
Citat:
Låter bra det.
Varför jag hellre låter en man röra vid min snopp är för att vid den ungdomsmottagningen jag kommer att gå till så jobbar det en ruskigt vacker kvinna där. Och vill inte få erektion under mitt besök, som är tillräckligt pinsamt.

HAHAHA! Se det som ett ypperligt tillfälle att skapa kontakt istället Men jag kan lova dig, när h*n tar fram den lille topsen som ska in i ditt urinrör är det ingen som blir imponerad av din FB-kuk. Istället kommer du att gå runt med funderingen hur det är anatomiskt möjligt att något som egentligen är 28 cm helt plötsligt blir en halv

Men jag ser ett troligt scenario, du kissar, får fylla i ett frågeformulär, vill du så tar en SSK ett blovprov på dig (AIDS-testet). Har du inte delat spruta med någon eller haft gubbsex så tycker dom inte det är lönt. Sen får du gå hem. Efter några dagar får du beskedet att du testat positivt, går tillbaka, träffar en kurator/smittskyddsspårare, får ett paket doxy med dig samtidigt som du lovar att skydda dig i fortsättningen. Klart.
Citera
2009-12-07, 04:43
Medlem
Pqps avatar
Orkar inte söka igenom tråden så ställer frågan här. Jag har dunkat på en jänta som haft klamydia och jag ha således blivit inkallad för provtagning. Flyttade utomlands i ett kvartal i samma vända och sket ju såklart i det, nu har jag bott hemma i ca en halv månad och de bara maler på och ringer om påminnelser hit och dit. FUCK YOU, om jag då inte går dit vad kommer då ske? Kommer jag bli polisanmäld eller liknande? Orkar seriöst inte förbereda mig inför ett prov genom att inte pissa på 2 timmar, hade ungdomsmottagningen varit en seriös verksamhet där jag bor så hade de inte placerat klamydia drop-in klockan 8-9 på morgonen. För jag är nog inte ensam om att pissa då jag stiger upp om morgonen?
Citera
2009-12-07, 09:05
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
Orkar inte söka igenom tråden så ställer frågan här. Jag har dunkat på en jänta som haft klamydia och jag ha således blivit inkallad för provtagning. Flyttade utomlands i ett kvartal i samma vända och sket ju såklart i det, nu har jag bott hemma i ca en halv månad och de bara maler på och ringer om påminnelser hit och dit. FUCK YOU, om jag då inte går dit vad kommer då ske? Kommer jag bli polisanmäld eller liknande? Orkar seriöst inte förbereda mig inför ett prov genom att inte pissa på 2 timmar, hade ungdomsmottagningen varit en seriös verksamhet där jag bor så hade de inte placerat klamydia drop-in klockan 8-9 på morgonen. För jag är nog inte ensam om att pissa då jag stiger upp om morgonen?
Du får ställa alarm så du vaknar två timmar innnan du ska vara där, då kan du kissa direkt när du vaknar. Det kan väl inte vara så svårt att räkna ut? Lite besvär och förlorad sömn måste det väl vara värt för att bli av med klamydian. Jag fattar inte, vill man inte fixa detta så snabbt som möjligt? Jag skulle ha tagit första möjliga tid så jag fått påbörja behandling så fort som möjligt. Men du kanske inte förstår allvaret.

Klamydia faller under smittskyddslagen så det kan bli polishämtning som sista utväg om du inte dyker upp.
Senast redigerad av Vitsippan_79 2009-12-07 kl. 09:15.
Citera
2009-12-07, 18:12
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pqp
FUCK YOU, om jag då inte går dit vad kommer då ske? Kommer jag bli polisanmäld eller liknande? Orkar seriöst inte förbereda mig inför ett prov genom att inte pissa på 2 timmar, hade ungdomsmottagningen varit en seriös verksamhet där jag bor så hade de inte placerat klamydia drop-in klockan 8-9 på morgonen. För jag är nog inte ensam om att pissa då jag stiger upp om morgonen?

Tycker du har lite dålig attityd med tanke på att du kan bli steril om du inte får behandling. Men det är ju ett val du gör. Men om det nu är så ormständigt att gå dit kl 8, pissa i en påse när du vaknar och gå till en VC eller UM och säg att du ska lämna ett urinprov. Häll påsen i muggen, häll muggen i röret, lämna in, gå därifrån. Eller beställ ett hemtest.

Det är inte SÅ svårt att få det att fungera om man verkligen vill
Citera
2009-12-07, 19:35
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Tycker du har lite dålig attityd med tanke på att du kan bli steril om du inte får behandling. Men det är ju ett val du gör. Men om det nu är så ormständigt att gå dit kl 8, pissa i en påse när du vaknar och gå till en VC eller UM och säg att du ska lämna ett urinprov. Häll påsen i muggen, häll muggen i röret, lämna in, gå därifrån. Eller beställ ett hemtest.

Det är inte SÅ svårt att få det att fungera om man verkligen vill
Nej gör inte så! Det är mycket viktigt att man bara kissar lite, av den första urinen. Gör man enligt ovan kan provet bli utspätt och falskt negativt. http://www.vll.se/Sve/Centralt/Stand...20m%c3%a4n.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in