Citat:
Ursprungligen postat av ec0490
Jag vet att Doxyferm är den i dag populäraste medicinen mot klamydia, men tetralysal ska funka det med. Det enligt många sidor på internet. Med Doxyferm kan man inte dricka alkohol. Med Tetralysal är det fritt fram.
Jag har en teori om det:
Kan det inte vara så att man övergått till att ge Doxyferm eftersom man inte kan dricka alkohol samtidigt?
Och således minskar spridningen av klamydia. Mindre fylla, mindre spridning?
Eller är tetralysal sämre?
Vad är doseringen på tetralysal?
Va fan.. du klippte ju bort 2/3 av vad du skrev först innan jag hann citera dig
Nåväl. Ska fritt ur minnet kommentera det
När det gäller smittspårningen - "Hon var den första jag ringde och inte haft sex med någon annan utan kondom." Det svaret räcker. Annars kan du säga att du inte har en aning om vad hon heter mer än "Anna". F ö blir du inte namngiven utan ev tidigare partners får ett brev hem i lådan (har aldrig hört att dom skulle ringa).
Tetralysal är ett tetracyklinderivat och ingår i gruppen tetracykliner vilket även Doxyferm gör, ett bredspektrumantibiotika. Hur många tetra fick jag in i den meningen

Biverkningarna på dom båda preparatet är
väldigt snarlika och det där med att inte dricka alkohol skulle jag nästan kalla bs. För jag antar att du inte sväljer pillerna med Absolut Vodka och tänker vara packad 10 dagar i rad hehe. Dessutom är det inte entydigt att alkohol försämrar effekten.
Under tiden du går på antibiotika för klamydia ska du ändå inte ha sex, inte ens med kondom (har diskuterats i tidigare inlägg).
Enligt FASS "Normaldosering för vuxna: 300 mg morgon och kväll." Det är 600 mg mot Doxyferm som är 100 mg. Inte konstigt att dubbelt så många får biverkningar av Tetralysal
Jag är alltid lite negativ mot självmedicinering. Speciellt när man inte ens är säker på att man har något att bota. Du skrev först något om 20% chans att du var smittad? Vederbörande person kanske redan har testat sig negativt, och då är du ju ute ur bilden. Hade det varit tvärt om hade du garanterat fått reda på det.
Att kissa i en kopp är
INTE FARLIGT! Ta det som en man! Eller beställ ett hemtest.