2009-10-07, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anguis.in.herba
Om någon under 18 testar sig för klamydia, får då föräldrarna veta något? Både vid svar om att man har eller icke har klamydia?

Tack på förhand

Nej
Citera
2009-10-08, 00:23
Medlem
Jag vet att Doxyferm är den i dag populäraste medicinen mot klamydia, men tetralysal ska funka det med. Det enligt många sidor på internet. Med Doxyferm kan man inte dricka alkohol. Med Tetralysal är det fritt fram.
Jag har en teori om det:

Kan det inte vara så att man övergått till att ge Doxyferm eftersom man inte kan dricka alkohol samtidigt?
Och således minskar spridningen av klamydia. Mindre fylla, mindre spridning?

Eller är tetralysal sämre?
Vad är doseringen på tetralysal?
Senast redigerad av ec0490 2009-10-08 kl. 00:50.
Citera
2009-10-08, 01:02
Medlem
Magnolia55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ec0490
Jag vet att Doxyferm är den i dag populäraste medicinen mot klamydia, men tetralysal ska funka det med. Det enligt många sidor på internet. Med Doxyferm kan man inte dricka alkohol. Med Tetralysal är det fritt fram.
Jag har en teori om det:

Kan det inte vara så att man övergått till att ge Doxyferm eftersom man inte kan dricka alkohol samtidigt?

Alkohol förkortar halveringstiden för doxycyklin.
Man kan dricka när man tar Doxyferm, men drick inte för mycket/ofta.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...3&UserTypeID=0
Citera
2009-10-08, 01:17
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ec0490
Jag har en teori om det:

Va fan.. du klippte ju bort 2/3 av vad du skrev först innan jag hann citera dig

Nåväl. Ska fritt ur minnet kommentera det

När det gäller smittspårningen - "Hon var den första jag ringde och inte haft sex med någon annan utan kondom." Det svaret räcker. Annars kan du säga att du inte har en aning om vad hon heter mer än "Anna". F ö blir du inte namngiven utan ev tidigare partners får ett brev hem i lådan (har aldrig hört att dom skulle ringa).

Tetralysal är ett tetracyklinderivat och ingår i gruppen tetracykliner vilket även Doxyferm gör, ett bredspektrumantibiotika. Hur många tetra fick jag in i den meningen Biverkningarna på dom båda preparatet är väldigt snarlika och det där med att inte dricka alkohol skulle jag nästan kalla bs. För jag antar att du inte sväljer pillerna med Absolut Vodka och tänker vara packad 10 dagar i rad hehe. Dessutom är det inte entydigt att alkohol försämrar effekten.

Under tiden du går på antibiotika för klamydia ska du ändå inte ha sex, inte ens med kondom (har diskuterats i tidigare inlägg).

Enligt FASS "Normaldosering för vuxna: 300 mg morgon och kväll." Det är 600 mg mot Doxyferm som är 100 mg. Inte konstigt att dubbelt så många får biverkningar av Tetralysal

Jag är alltid lite negativ mot självmedicinering. Speciellt när man inte ens är säker på att man har något att bota. Du skrev först något om 20% chans att du var smittad? Vederbörande person kanske redan har testat sig negativt, och då är du ju ute ur bilden. Hade det varit tvärt om hade du garanterat fått reda på det.

Att kissa i en kopp är INTE FARLIGT! Ta det som en man! Eller beställ ett hemtest.
Citera
2009-10-09, 22:23
Medlem
tjena tänkte bara höra om doxyferm eller "testasaryl"?(stavning) finns receptfritt eller om det är att testa sig och få recept eller liknande som gäller?
Citera
2009-10-10, 01:28
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christoph
tjena tänkte bara höra om doxyferm eller "testasaryl"?(stavning) finns receptfritt eller om det är att testa sig och få recept eller liknande som gäller?

Recept, givetvis! Och det hade du nog själv kunnat lista ut om du verkligen hade velat och haft tillgång till internet
Citera
2009-11-04, 17:10
Bannlyst
Hade klamydia för några månadersen, och jag fick en dos på två stora tabletter bara, sen så var det inte mer med det. Inget sex på 10 dagar sa hon.
Nu läser jag att många får kur på 1 tablett om dagen i en vecka?

Varför fick jag dom stora tabletterna en gång bara, ska man köpa egna tabletter eller? Hon sa inget till mig...
Citera
2009-11-04, 22:00
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenf4ntasi
Hade klamydia för några månadersen, och jag fick en dos på två stora tabletter bara, sen så var det inte mer med det. Inget sex på 10 dagar sa hon.

Varför fick jag dom stora tabletterna en gång bara, ska man köpa egna tabletter eller? Hon sa inget till mig...

Se det positiva, du slipper ha diarré en vecka Azitromax (Azitromycin) ges 1000 mg som engångsdos ist 10 x 100 mg Doxyferm. Varför man skriver ut det ena eller det andra beror väl på vilken bjudresa läkaren tyckte var trevligast En engångsdos låter dock bekvämare. Kanske slarvar folk med att ta hela kuren?!
Citera
2009-11-06, 12:02
Medlem
Chruaps avatar
Någon som diagnostiserats med Klamydia helt utan att uppvisat symptom. Hört att det ska vara vanligt?!
Citera
2009-11-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenf4ntasi

Jag fick 2+1. Två på en gång första dagen, en dagen efter. Hur många varianter finns det?

Sen kan jag verkligen inte fatta varför alla vill självmedicinera, vad är så sjukt läskigt med en läkare?
Citera
2009-11-06, 16:03
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chruap
Någon som diagnostiserats med Klamydia helt utan att uppvisat symptom. Hört att det ska vara vanligt?!

Jag tror det är vanligare att tjejer kan bära det latent, men inget jag kan svära på. Enligt vårdguiden så är över hälften av dom som är smittade utan symtom, så ja, det är vanligt. Enligt smittskyddslagen är du även skyldig att testa dig om du tror du är smittad, vilket jag tror är den egentliga frågan här

Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Jag fick 2+1. Två på en gång första dagen, en dagen efter. Hur många varianter finns det?

Hmm.. tre är vi väl uppe i nu?! Men det verkar inte som man får mindre än (totalt) 1000 mg antibiotika.

Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Sen kan jag verkligen inte fatta varför alla vill självmedicinera, vad är så sjukt läskigt med en läkare?

Nej, kissa i en plastmugg är jättefarligt! Men det är väl skammen som gör att folk drar sig för det. Men har man en gång haft symtomen så bryr man sig inte så mycket om vad folk tycker. Man vill bara bli av med det!
Citera
2009-11-07, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Jag tror det är vanligare att tjejer kan bära det latent, men inget jag kan svära på. Enligt vårdguiden så är över hälften av dom som är smittade utan symtom, så ja, det är vanligt. Enligt smittskyddslagen är du även skyldig att testa dig om du tror du är smittad, vilket jag tror är den egentliga frågan här

Hmm.. tre är vi väl uppe i nu?! Men det verkar inte som man får mindre än (totalt) 1000 mg antibiotika.

Nej, kissa i en plastmugg är jättefarligt! Men det är väl skammen som gör att folk drar sig för det. Men har man en gång haft symtomen så bryr man sig inte så mycket om vad folk tycker. Man vill bara bli av med det!

Det är ju lite pinsamt, åkte till en sån där mottagning för känssjukdomar men drop inen hade stängt så man fick sitta och skämmas hos husläkaren.

Men vafan, jag överlevde det och nu slipper man svid i lillen (nåja, 28cm det är ju trots allt FB ) och äckliga flytningar.

Sannolikt har ju läkaren tagit emot ett gäng killar och tjejer med klamydia. Dessutom kan man ju passa på att kolla efter lite andra obehagligare grejer som också smittar från dåliga tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in