2008-06-03, 17:25
Medlem
armistices avatar
Inte ha sex medans man väntar på svar om klamydia?

Idag var jag på vårdcentralen och min barnmorska frågade mig om jag ville göra ett klamydiatest vilket jag sa ja till. Jag lämnade urinprov samt att hon tog något slags prov från min livmodertapp eller vad det nu var.

Precis innan jag ska gå så säger hon att jag inte får dricka alkohol eller ha sex förrän jag fått svar (vilket skulle ta en vecka eller så). Jag vet att om man blir medicinerad mot klamydia så får man inte dricka alkohol eller ha sex men varför gäller detta medans man väntar på svar? Varför spelar det roll när jag bara väntar?
Citera
2008-06-03, 17:27
Medlem
yckojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armistice
Idag var jag på vårdcentralen och min barnmorska frågade mig om jag ville göra ett klamydiatest vilket jag sa ja till. Jag lämnade urinprov samt att hon tog något slags prov från min livmodertapp eller vad det nu var.

Precis innan jag ska gå så säger hon att jag inte får dricka alkohol eller ha sex förrän jag fått svar (vilket skulle ta en vecka eller så). Jag vet att om man blir medicinerad mot klamydia så får man inte dricka alkohol eller ha sex men varför gäller detta medans man väntar på svar? Varför spelar det roll när jag bara väntar?
Om du nu skulle ha klamydia (vilket du uppenbarligen inte får reda på förrän om typ en vecka) så är det väl inte så jävla smart att knulla runt och smitta andra under tiden eller? IDIOT!!
Citera
2008-06-03, 17:30
Medlem
armistices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yckoj
Om du nu skulle ha klamydia (vilket du uppenbarligen inte får reda på förrän om typ en vecka) så är det väl inte så jävla smart att knulla runt och smitta andra under tiden eller? IDIOT!!

Jag skulle ju självklart bara ha sex med min pojkvän och det har jag ju redan haft innan jag tog testet också? Har jag klamydia så är det han som har smittat mig eftersom han är den enda jag varit med och då har han det ju det redan ändå? Och gör det någon skillnad om vi skulle använda kondom medans jag väntar på svar?

Och hur kommer alkoholen in i bilden då?
Senast redigerad av armistice 2008-06-03 kl. 17:32.
Citera
2008-06-03, 17:33
Medlem
yckojs avatar
Citat:
Jag skulle ju självklart bara ha sex med min pojkvän och det har jag ju redan haft innan jag tog testet också? Har jag klamydia så är det han som har smittat mig och då har han det ju det redan ändå? Och gör det någon skillnad om vi skulle använda kondom?

Och hur kommer alkoholen in i bilden då?

Det är väl inte helt säkert att han redan har klamydia? Det smittar ju inte direkt i 100% av fallen. Och då vore det väl ganska puckat att ha sex med honom och smitta honom?

Varför du inte får dricka alkohol har jag däremot ingen aning om...
Senast redigerad av yckoj 2008-06-03 kl. 17:35.
Citera
2008-06-03, 17:36
Medlem
armistices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yckoj
Det är väl inte helt säkert att han redan har klamydia? Det smittar ju inte direkt i 100% av fallen. Och då vore det väl ganska puckat att ha sex med honom och ge smitta honom?

Varför du inte får dricka alkohol har jag däremot ingen aning om...

OM jag nu skulle ha det så måste ju han redan ha det också eftersom han är den enda som jag varit med? För jag kan väl inte få det av honom utan att han har det? :S
Citera
2008-06-03, 17:38
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
OM jag nu skulle ha det så måste ju han redan ha det också eftersom han är den enda som jag varit med? För jag kan väl inte få det av honom utan att han har det? :S

Nej, han är den ende som kan ha smittat dig. Men har inte han kollat upp sig också?
Citera
2008-06-03, 17:43
Medlem
armistices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Nej, han är den ende som kan ha smittat dig. Men har inte han kollat upp sig också?

Nej, det har han inte gjort. Men till min fråga: Varför skulle jag inte kunna ha sex med min pojkvän eller dricka alkohol under veckan jag väntar på svar? (och nu förutsätter vi att han är den enda som skulle kunnat smitta mig och att om jag har något så har han det också)
Citera
2008-06-03, 17:47
Medlem
Keep cleans avatar
Jag tror de säger åt dig att inte dricka alkohol eftersom att de vet att då faller omdömet och då känns det inte så viktigt att hålla sig ifrån sex trots att man väntar på svaren från ett klamydiatest. Dock så tror jag inte det spelar någon roll om du har sex med din pojkvän medans du väntar på svaren eftersom att som du redan förklarat så är det han som i så fall har smittat dig.
Citera
2008-06-03, 17:54
Medlem
armistices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keep clean
Jag tror de säger åt dig att inte dricka alkohol eftersom att de vet att då faller omdömet och då känns det inte så viktigt att hålla sig ifrån sex trots att man väntar på svaren från ett klamydiatest. Dock så tror jag inte det spelar någon roll om du har sex med din pojkvän medans du väntar på svaren eftersom att som du redan förklarat så är det han som i så fall har smittat dig.

Så rent hypotetiskt sett - om jag och min pojkvän skulle sitta ensamma på en öde ö en hel vecka framöver, dricka hejdlöst med alkohol och bara kunna ha sex med varandra så skulle det inte spela någon roll?
Citera
2008-06-03, 17:58
Medlem
Det är väl naturligt för sjuksköterskor att säga så.
Det är inte som att dom flesta som har klamydia inte har sex med flera personer.
Om det vore så så skulle det inte finnas någon risk att få klamydia till att börja med.

Hon sa väl inte att du inte får ha sex med din pojkvän?
Bara att du inte skulle ha sex överhuvudtaget.

Sen förstår jag inte varför du skulle vilja ha sex med någon som har klamydia...
Det vore som om du ville ha klamydia...
Om det visar sig att du inte har det,
så måste du ju testa dig igen efter ni har haft sex,
och det är väl onödigt,
eller vill du ha klamydia?
Citera
2008-06-03, 18:03
Medlem
armistices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Det är väl naturligt för sjuksköterskor att säga så.
Det är inte som att dom flesta som har klamydia inte har sex med flera personer.
Om det vore så så skulle det inte finnas någon risk att få klamydia till att börja med.

Hon sa väl inte att du inte får ha sex med din pojkvän?
Bara att du inte skulle ha sex överhuvudtaget.

Sen förstår jag inte varför du skulle vilja ha sex med någon som har klamydia...
Det vore som om du ville ha klamydia...
Om det visar sig att du inte har det,
så måste du ju testa dig igen efter ni har haft sex,
och det är väl onödigt,
eller vill du ha klamydia?

Men om det visar sig att jag har det så har ju min pojkvän det också?
Och om det visar sig att jag inte har det så har ju min pojkvän inte det heller? Så om jag har sex med honom eller inte under tiden jag väntar spelar väl egentligen ingen roll?
Citera
2008-06-03, 18:12
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Men om det visar sig att jag har det så har ju min pojkvän det också?
Och om det visar sig att jag inte har det så har ju min pojkvän inte det heller? Så om jag har sex med honom eller inte under tiden jag väntar spelar väl egentligen ingen roll?

Min expojkvän hade klamydia men jag fick det inte. Han hade inte smittat mig fram till han fick behandlingen. Handlade bara om någon månad. Så man får inte klamydia automatiskt bara för att man har sex med någon med sjukdomen. Men det finns ingen garanti för att man slipper bli smittad av sin partner. Om du inte är smittad men han har klamydia så har du haft tur. Har du sex med honom nu så kan du få det för ditt immunförsvar kanske är svagare just nu än tidigare. Så han kan INTE säga att han har klamydiafri för att DU inte har det. Han kan ändå ha det och smitta dig tills han får behandling.

Varför har DU testat dig om du bara haft sex med honom? Om du har klamydia så har du ju fått det av honom. Om ni båda var oskulder och bara har haft sex med varandra är det ju ingen fara. Alltså tolkar jag det som att HAN haft sex med andra innan dig. Därför förstår jag inte varför det är bara du som ska testas med tanke på att han ändå som bar på sjukdomen först??? Det LOGISKA är ju att HAN testar sig. Eller är han FEG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in