2021-05-28, 20:04
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av razizov
Kontaktade VC, och de meddelade att de inte kunde ge någon fingervisning om vad det kunde vara, men typ att man skulle testa sig. Har inte riktigt vägarna förbi ett ställe där man kan testa sig, då jag befinner mig på annan ort och arbetar.

Tror faktiskt man kan gå in på vilken VC som helst i landet och lämna ett urinprov (gratis) om man misstänker klamydia, gonorré m.fl. eftersom dom faller under smittskyddslagen. 3 kap §1:

Citat:
Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom eller en annan smittspårningspliktig sjukdom är skyldig att utan dröjsmål söka läkare och låta läkaren göra de undersökningar och ta de prover som behövs för att konstatera om smittsamhet föreligger.

Citat:
Får nog anse att Dynamic Code är ekvivalent med prov på vårdcentral eller ungdomsmottagning (är ändå för gammal för ungdomsmottagningen).

Med dagens PCR-metod blir proven väldigt träffsäkra (så länge man följer instruktionerna), oavsett om det är ett hemtest beställt via 1177, köpt på apoteket eller lämnat på VC. Men gratis är godast, så jag föredrar VC. Eller föredrog.. Är inte 20 år med ett överskott av hormoner längre!

Citat:
Det märkliga är att nu när det blivit lite varmare ute så har mina symptom helt försvunnit vad jag kan bedöma.

Det är något fel på din kuk!

Citat:
Ursprungligen postat av razizov
Återkoppling @distans!
Jag har nu fått tillbaka provsvaret.
Allt var negativt, både för Klamydia, Mycoplasma, Gonorré och Trichomonas.
Börjar lura på om det kan vara Ureaplasma som ställt till det, Svamp kanske eller något annat vagt.

Skönt! Ureaplasma?! Känns lite långsökt..?

[quote]Nu är förvisso symptomen borta, men kan ibland känna att snoppen blir lite kall längst ut, typ förhud och ollon. Aja, så längde jag inte har besvär och uppenbarligen är fri från könisar så kanske man skall ut på banan igen?

Better safe than sorry! Jag hade nog bokat in en tid till läkaren, mest bara för att utesluta något exotiskt.

Citat:
Tack för responsen @distans, det har varit najs att ha någon att bolla skiten med,

Lugnt! Jag skäms inte för att ha varit ung! Försöker istället bryta tabun (tystnadskulturen?) som råder kring könssjukdomar och kan det jag skriver hjälpa någon, är det bara bra. Man är ju faktiskt anonym på FB!

Kul att du tog dig tid och återkopplade! Hade fler gjort det hade mer kunskap kunnat spridas IMHO.
Citera
2021-06-18, 20:24
Medlem
Har fått klamydia och nu fått antibiotika. Jag får inte äta eller dricka mjölkprodukter under kuren. Räknas Oatly som mjölkprodukt? Finns vegansk yoghurt. Tror ni det är ok att äta? Jag måste ha något liknande mjölk och yoghurt på mornarna, annars är det svårt att klara sig till lunchen på jobbet.

Tur att det bara är en vecka och jag började idag. Hade varit svårt att förklara för mina släktingar jag ska till i midsommar varför jag som vanligt inte dricker mjölk till frukost eller äter yoghurt.
Citera
2021-06-19, 21:21
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Har fått klamydia och nu fått antibiotika. Jag får inte äta eller dricka mjölkprodukter under kuren. Räknas Oatly som mjölkprodukt? Finns vegansk yoghurt. Tror ni det är ok att äta? Jag måste ha något liknande mjölk och yoghurt på mornarna, annars är det svårt att klara sig till lunchen på jobbet.

Tur att det bara är en vecka och jag började idag. Hade varit svårt att förklara för mina släktingar jag ska till i midsommar varför jag som vanligt inte dricker mjölk till frukost eller äter yoghurt.

Har du fått Doxyferm? Finns många antibiotika..
Citera
2021-06-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Har du fått Doxyferm? Finns många antibiotika..

Jupp.
Citera
2021-06-19, 21:56
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jupp.

Okay.. Nu är jag ingen läkare, men tycker det är en konstig uppmaning. Viktigare är att du undviker solen, under och ett tag efter avslutad kur då man kan få allergiska hudreaktioner.

Från FASS:

Citat:
Samtidig behandling med följande läkemedel kan minska effekten av Doxyferm
* kalcium (bör tas minst 3 timmar före eller efter Doxyferm)
/.../
Effekten av Doxyferm påverkas endast obetydligt av mjölk, mejeriprodukter eller annan mat.

Alltså, läkemedel eller kosttillskott som innehåller Kalcium ska inte kombineras med Doxy, iaf inte intaget. Mjölk och yogge innehåller inte lika mycket Kalcium som kosttillskott, men för att vara på den säkra sidan - ta din doxy på lunchen eller eftermiddagen!

https://www.fass.se/LIF/product?user...19930319000041
Citera
2021-09-07, 13:17
Medlem
Har fått in negativt resultat på mitt prov på 1177 men svaret har ej vidmerats. Innebär detta att jag är good och min läkare bara behöver signera eller måste han avgöra vad testet betyder?
Citera
2021-09-07, 21:09
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saderofero
Har fått in negativt resultat på mitt prov på 1177 men svaret har ej vidmerats. Innebär detta att jag är good och min läkare bara behöver signera eller måste han avgöra vad testet betyder?
Det är ju ett prov som inte behöver någon direkt tolkning efter att labbet svarat ut det till din läkare. Men togs det prover för fler sjukdomar kanske inte allt är utsvarat ännu.

Ett negativt klamydiatest uteslutar ju såklart inte andra könssjukdomar dock, så om du testade dig pga symtom kanske man behöver testa för någon annan könssjukdom (om inte flera test för flera sjukdomar togs samtidigt).
Citera
2022-01-20, 15:38
Medlem
Klamydia

Hej i somras testade jag positivt för klamydia efter att ha börjat träffa en tjej, råkade missa en tablett av antibiotikan men blev ändå av med det då jag visade negativt när jag testade mig igen.

Nu såhär 6 månader senare så har jag bara legat med två stycken, mitt ex och en kk, mitt ex testar positivt för klamydia, jag och min kk testar negativt, jag har däremot symptom.

Hur fan är det här möjligt? Har lämnat in ett till test för o vara säker på att jag är negativ men hur kan både jag och kkn vara negativa när den tredje, exet är positiv?
Citera
2022-01-20, 16:51
Medlem
sinnpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Hej i somras testade jag positivt för klamydia efter att ha börjat träffa en tjej, råkade missa en tablett av antibiotikan men blev ändå av med det då jag visade negativt när jag testade mig igen.

Nu såhär 6 månader senare så har jag bara legat med två stycken, mitt ex och en kk, mitt ex testar positivt för klamydia, jag och min kk testar negativt, jag har däremot symptom.

Hur fan är det här möjligt? Har lämnat in ett till test för o vara säker på att jag är negativ men hur kan både jag och kkn vara negativa när den tredje, exet är positiv?

Här spelar väl datum vid umgänge med i bilden.
Gissar på att exet ditt förmodligen legat med någon annan samtidigt..
Citera
2022-01-20, 17:00
Medlem
[quote=starzkis|78779526]Hej i somras testade jag positivt för klamydia efter att ha börjat träffa en tjej, råkade missa en tablett av antibiotikan men blev ändå av med det då jag visade negativt när jag testade mig igen.

Hur fan är det här möjligt? Har lämnat in ett till test för o vara säker på att jag är negativ men hur kan både jag och kkn vara negativa när den tredje, exet är positiv?[/QUOTE

Finns en klamydiatråd
(FB) Klamydia - Den STORA tråden där alla frågor kan ställas
Citera
2022-01-20, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis

Finns en tråd om prostatit som handlar om klamydia

(FB) Prostatit
Citera
2022-01-30, 20:13
Medlem
pulverhonungs avatar
Någon som haft sex med kondom medans man varit positiv for klamydia? Visste inte om att jag var positiv, tog två tester som var negativa, plotsligt positiv... hade det 4 gånger inkl avsugningar, självklart kyssar men inget slickande, såg inte nåt av att kondomen gick sonder och hoppas verkligen inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in