Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 14:40
  #2053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Kanske, men det är ju ointressant. Är risken större än noll, så ska du testa dig!
Vad är det för idiot som inte kan lugna sig med sex till behandlingen är slut?!

Men just då så visste jag inte att personen i fråga hade klamydia...
Citera
2018-11-06, 14:41
  #2054
Medlem
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Men just då så visste jag inte att personen i fråga hade klamydia...
Nej, det förstod jag. Men "personen i fråga" måste ju ha vetat, om hon redan åt antibiotika.
Så det var det jag reagerade på.
Citera
2018-11-14, 14:33
  #2055
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Är risken mindre att klamydia sprids om personen man ligger med har käkat antibiotika i några dagar, eller är viruset lika aktivt hela tiden tills det helt är borta?
Du förstår inte själv hur korkat det där låter?

Klamydia är inget virus och det går inte att bota virus med antibiotika. Kan vara dags för dig att läsa på lite om diverse könssjukdomar.
Citera
2018-11-14, 15:54
  #2056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lousy
Du förstår inte själv hur korkat det där låter?

Klamydia är inget virus och det går inte att bota virus med antibiotika. Kan vara dags för dig att läsa på lite om diverse könssjukdomar.

Haha, visst, att skriva att det är ett virus var efterblivet, då det givetvis är en bakterie.
Däremot var den första inte världens dummaste fråga, enligt mig själv åtminstone. Tänkte att principen var densamma som vid AIDS, där de som käkar bromsmediciner är av mycket lägre risk att sprida sjukdomen vid samlag.
Citera
2018-11-14, 15:58
  #2057
Medlem
lousys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Däremot var den första inte världens dummaste fråga, enligt mig själv åtminstone. Tänkte att principen var densamma som vid AIDS, där de som käkar bromsmediciner är av mycket lägre risk att sprida sjukdomen vid samlag.

Principen är inte densamma som AIDS eftersom AIDS inte är samma sak som HIV (som du säkert tänker på). Eftersom klamydia är en bakterie så är det fortfarande viktigt att skydda sig tills den är helt borta.

För att sluta vara "efterbliven", som du så fint uttryckte det, rekommenderar jag att du läser på om de könssjukdomar som finns där ute så du vet hur det faktiskt fungerar i verkligheten. Finns hur mycket information som helst att ta del av.
Citera
2018-11-22, 02:43
  #2058
Medlem
Judinnas avatar
Hur i helvete får jag upp korken på Wartec?

Testade den kuren om och om igen i våras, funkade ej och gav upp.
Såg att jag hade den inne på apoteket förra veckan, tänker testa skiten igen.

Med andra ord har jag fått upp korken tidigare men nu går det inte...
Citera
2018-12-08, 16:24
  #2059
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Alla bakteriella könssjukdomar förutom syfilis läker ut av sig själva, utan antibiotika. Syfilis kan självläka också, men det är ingen garanti, och konsekvenserna kan leda till permanent skada på organen.

Man vet inte riktigt hur lång tid det tar, men litteraturen tyder på att innan antibiotikan kom så självläkte gonorre hos män på några veckor till ett fåtal månader, och klamydia sannolikt inom 6 månader efter smitta hos majoriteten av män. Kvinnor kan bära klamydia väldigt länge, där 4 år är det längsta dokumenterade fallet.

Man bör dock inte avstå behandling av klamydia eller gonorre då det kan leda till komplikationer i resten av kroppen.
Angående självläkning av klamydia
Finns det någon vetenskaplig studie där Självläkningstiden fastställts korrekt egentligen?
Tar det verkligen så lång tid som 6 månader för att Klamydia skall självläka?
Klamydia antar jag är en lindrig infektion.
I vårdguiden står det att:I många fall kan kroppen själv läka ut en lindrig infektion orsakad av bakterier på samma tid som om den behandlas med antibiotika.

Då finns det chans att klamydia självläker på tio dagar eller mer?
'Majoriteten inom 6 månader skriver Donv
Dokumentationen att en kvinna haft klamydia i 4 år kan ifrågasättas starkt.Av vilken anledning skulle hon gått 4 år med klamydia det kan man verkligen undra.
__________________
Senast redigerad av olovpalme 2018-12-08 kl. 16:31.
Citera
2018-12-12, 20:09
  #2060
Medlem
Tjena! Har fått klamydia och undrar om man måste ange alla som man har haft sex med, eller är det enbart dom som man har haft oskyddat sex med som man ska ange?
Citera
2018-12-15, 12:36
  #2061
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaverrr
Tjena! Har fått klamydia och undrar om man måste ange alla som man har haft sex med, eller är det enbart dom som man har haft oskyddat sex med som man ska ange?
Ange alla som du haft sex med.
De kan vara hål i kondomen utan att man märker det.Har själv råkat ut för det.
Kan även smitta via mun och hals.
Citera
2019-01-16, 18:15
  #2062
Medlem
Hur lång tid tog det efter provtagning för vårdcentralen att ringa upp er och berätta att ni har klamydia?
Jag tog mitt test i måndagseftermiddag. Är orolig som in i helvete, så hade varit skönt att veta.
Citera
2019-01-18, 11:40
  #2063
Medlem
Kaffebitens avatar
Testade positivt i måndags förra veckan, blev uppringd i måndags och hämtade ut antibiotikan Doxycyklin Ebb (?).

Det jag tyckte va konstigt var att med denna antibiotika ska jag tydligen ta 2 tabletter om dagen i 5 dagar (var 10 tabletter i förpackningen) .
Alla andra verkar fått ta 2 tabletter första dagen och sen 1 tablett återstående dagar.
Blir jag verkligen frisk på detta? 🤔
Dessutom fick jag betala 84 kr för antibiotikan.. Trodde sånt skulle vara gratis?
Citera
2019-01-18, 16:36
  #2064
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffebiten
Testade positivt i måndags förra veckan, blev uppringd i måndags och hämtade ut antibiotikan Doxycyklin Ebb (?).

Det jag tyckte va konstigt var att med denna antibiotika ska jag tydligen ta 2 tabletter om dagen i 5 dagar (var 10 tabletter i förpackningen) .
Alla andra verkar fått ta 2 tabletter första dagen och sen 1 tablett återstående dagar.
Blir jag verkligen frisk på detta? 🤔
Dessutom fick jag betala 84 kr för antibiotikan.. Trodde sånt skulle vara gratis?
Ta två tabletter första dagen och sen en per dag i nio dagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback