2014-08-05, 23:38
Medlem
Captain_oosas avatar
En fråga. Testade mig positiv för klamydia för två veckor sen. Eftersom att jag testade mig i Sverige men aldrig är hemma så passade jag på att gå till läkaren när jag var på utlandssemester och fick dubbla kurer med zithromax utskrivet.

Jag hann även smitta min flickvän innan jag fick provsvaret men hon är frisk nu. Jag avslutar min andra kur imorgon, är det bara å köra på med sexet efter det men med kondom för å vara säker? För jag måste tydligen testa mig igen om två veckor för å vara säker på att det e borta
Citera
2014-08-17, 22:58
Medlem
Hej!

Beskrivning av min situation och råd tas tacksamt emot...

ca 2-3 veckor efter en tillfällig träff med en tjej fick jag sveda när jag kissade och under några dagar hade jag även flytningar som sedan upphörde av sig själv. Lätt sveda fanns dock kvar tillsammans med ömmande pung (det sista kan vara inbillning).

Genom kontakter fick jag tag på Zithromax som jag tog enligt konstens alla regler (2x 500), kroppen reagerade dagen efter med att svedan tilltog och jag kände även av en känsla att ständigt vara kissnödig. Ca 2 dagar senare var detta borta och endast den lätta svedan fanns kvar.

När jag efteråt sedan testade mig för STD (genom tops) på klinik så kunde de inte hitta något alls. Men den lätta svedan fanns fortfarande kvar (finns även kvar idag 6månader senare).

Som jag ser det så

1) hade jag förmodligen Klamydia, Mykoplasma men kanske också något helt annat...kanske inte ens sexuellt och som inte ens hade något samband med mitt möte utan var en slump (typ en urinvägsinfektion eller liknande)

2) jag tog min dos Zitromax (som jag inte kan verifiera då den var piratimporterad).

3) fick någon typ av reaktion (sveda tilltog)

4) lätt sveda fanns sedan kvar (och finns även idag kvar)

Om det var det var klamydia borde jag ha slagit ut det, om det var mykoplasma så kan jag ju i värsta fall gjort den resistent men då borde den väl ha synts när jag testade mig mot STD? Eller? Kan antibiotikan (om den inte funkar) på något sätt göra så att klamydian eller mykoplasman inte upptäcks om man tar ett standardtest utan att det på något sätt ligger kvar och flyger under radarn???

Mina frågor:

1) Någon listig person som kan lista ut vad som hänt eller som kan bringa klarhet?

2) Jag är gift - om man gör ett nytt test och visar positivt, kommer min fru då automatiskt bli kallad eftersom vi är skrivna på samma adress? I praktiken är det så att vi inte sedan länge har sex med varandra så jag kan inte ha smittat henne (eller hon mig. Kan man oberopa att man faktiskt inte har sex och då slippa att min fru kallas?

Snälla - inga moraliska pekpinnar eller flams, vill istället ha saklig argumentation kring vad jag ev har/ har haft/ och vad lämpliga åtgärder skulle kunna vara...

//Familjefader
Citera
2014-08-17, 23:19
Medlem
Tillägg:

Min urin luktade även konstigt (söt lukt) när det var som värst, även idag så kan urinen lukta konstigt men betydligt mindre (kan även vara inbillning)

//Familjefader
Citera
2014-08-17, 23:50
Medlem
Helsike....jag kommer på mer och mer:

Jag hade faktiskt "skummande" urin i början när det var som värst. detta har upphört.

Allez!
Citera
2014-08-23, 19:19
Medlem
För ca 6 månader sen hade jag oskyddat oralsex med en kvinna (och skyddat vaginalsex) några dagar efter kände jag en lätt sveda då jag kissade. Jag blev orolig men väntade några dar och efter en vecka så var det helt borta så jag kollade mig aldrig då jag tänkte att det bara var nån liten bakterie som letat sig in i urinröret. Sen, ca 4 månader senare hade jag okyddat oral och vaginalsex en gång med en tjej, och efter det började det svida igen. Problemet är att hon bara haft sex men EN person innan och jag bedömmer henne som trovärdig och MYCKET osannolikt att hon skulle varit smittad av nån annan innan. Den här gången försvann inte svedan så jag uppsökte läkare efter nån månad, testade bara Klamydia av nån anledning. Fick först Azitromax 500mg i en engångsdos. Då svedan inte helt försvann och jag kontaktade centrum för sexuell hälsa som sa att de istället brukar ge Doxyferm för det är mer effektivt, samt att de brukar ge 1gram Azitromax om de nu ger det. Kontaktade första läkaren igen som skrev ut Doxyferm 9 dagars kur. Är nu tre dagar sen kuren avslutades, känner fortfarande lite sveda ibland (kan vara inbilning)
Fråga 1: Vem av tjejerna är det troligast jag smittats av tror ni? Klamydia oralt (mun till penis) är mycket ovanligt vad jag förstått.
Fråga 2: Hur stor är chansen att jag är botad? Bör jag vänta lite till?
Fråga 3: Kan jag ha nån annan sjukdom också och i så fall vilken?
Citera
2014-08-23, 20:25
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av familjefader
Tillägg:

Min urin luktade även konstigt (söt lukt) när det var som värst, även idag så kan urinen lukta konstigt men betydligt mindre (kan även vara inbillning)

//Familjefader

Urin som luktar sött kan vara ett tecken på diabetes.
Citera
2014-08-24, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av familjefader
Hej!

Beskrivning av min situation och råd tas tacksamt emot...

ca 2-3 veckor efter en tillfällig träff med en tjej fick jag sveda när jag kissade och under några dagar hade jag även flytningar som sedan upphörde av sig själv. Lätt sveda fanns dock kvar tillsammans med ömmande pung (det sista kan vara inbillning).

Genom kontakter fick jag tag på Zithromax som jag tog enligt konstens alla regler (2x 500), kroppen reagerade dagen efter med att svedan tilltog och jag kände även av en känsla att ständigt vara kissnödig. Ca 2 dagar senare var detta borta och endast den lätta svedan fanns kvar.

När jag efteråt sedan testade mig för STD (genom tops) på klinik så kunde de inte hitta något alls. Men den lätta svedan fanns fortfarande kvar (finns även kvar idag 6månader senare).

Som jag ser det så

1) hade jag förmodligen Klamydia, Mykoplasma men kanske också något helt annat...kanske inte ens sexuellt och som inte ens hade något samband med mitt möte utan var en slump (typ en urinvägsinfektion eller liknande)

2) jag tog min dos Zitromax (som jag inte kan verifiera då den var piratimporterad).

3) fick någon typ av reaktion (sveda tilltog)

4) lätt sveda fanns sedan kvar (och finns även idag kvar)

Om det var det var klamydia borde jag ha slagit ut det, om det var mykoplasma så kan jag ju i värsta fall gjort den resistent men då borde den väl ha synts när jag testade mig mot STD? Eller? Kan antibiotikan (om den inte funkar) på något sätt göra så att klamydian eller mykoplasman inte upptäcks om man tar ett standardtest utan att det på något sätt ligger kvar och flyger under radarn???

Mina frågor:

1) Någon listig person som kan lista ut vad som hänt eller som kan bringa klarhet?

2) Jag är gift - om man gör ett nytt test och visar positivt, kommer min fru då automatiskt bli kallad eftersom vi är skrivna på samma adress? I praktiken är det så att vi inte sedan länge har sex med varandra så jag kan inte ha smittat henne (eller hon mig. Kan man oberopa att man faktiskt inte har sex och då slippa att min fru kallas?

Snälla - inga moraliska pekpinnar eller flams, vill istället ha saklig argumentation kring vad jag ev har/ har haft/ och vad lämpliga åtgärder skulle kunna vara...

//Familjefader

Är ingen expert, men om du inte haft sex med din fru på över ett år, tror jag inte hon kallas. Vad jag vet finns ingen automatisk koll vem du är gift med. Smittskyddsspårningen görs i samråd med dig. I princip kan du ljuga.
Citera
2014-08-24, 19:15
Medlem
Vad jag förstått finns i princip ingen resistent klamydia, så en enkel fråga: finns det nån här eller något känt fall, där personen diagnostiserats med klamydia, tagit Doxyferm i 9 dagar (utan slarv) och INTE blivit av med klamydian (visat positivt provsvar igen)?
Citera
2014-08-25, 08:43
Medlem
Kan man få symptom dagen efter man legat med någon? Tycker det borde gå någon dag innan bakterierna har hunnit föröka sej
Citera
2014-08-26, 14:59
Medlem
Imalosers avatar
Fick nyss ett samtal från en barnmorska, på en vårdcentral i en stad jag aldrig besökt, och ingen av de tjejerna jag legat med det senaste året bor eller har varit vad jag vet. Är det så att de alltid ringer från den riktiga vårdcentralen som personen fick resultatet på, eller kan de ringa från nåt annat ställe för att få vara anonyma? För kan inte begripa varför de skulle ringa från just den vårdcentralen
Citera
2014-08-29, 23:04
Medlem
Var och kollade mig för klamydia och mycoplasma häromdagen efter ha fått ett brev hem.om att jag legat med en klamydiasmittad tjej, om testet är positivt måste man tillbaka till mottagningen och träffa en läkare för att få ut penicillinet eller kan man få det utskrivet utan att gå tillbaka och träffa läkare?
Citera
2014-09-02, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Vad jag förstått finns i princip ingen resistent klamydia, så en enkel fråga: finns det nån här eller något känt fall, där personen diagnostiserats med klamydia, tagit Doxyferm i 9 dagar (utan slarv) och INTE blivit av med klamydian (visat positivt provsvar igen)?

Har för mig jag drog på mig resistent klamydia när jag var i Asien för ett antal år sedan. Infektionen försvann inte enbart med doxyferm. Detta löstes genom att jag bytte medicin till en blandning av två antibiotikum. Behandlingen var färdig och jag var frisk på några dagar.

I dagarna fick jag besked om klamydia igen och denna gång sitter jag och funderar på hur länge jag har haft skiten. Helt allvarligt så misstänker jag att jag smittades för 1,5 år sedan Jag har inte haft några speciella symptom förutom lite klåda och flensbildning som kommit och gått i kortare perioder. Dum som jag var trodde jag att det var svampinfektion. I sommar blev symptomen värre och därför så testade jag mig.

Är det någon mer som burit på detta under så lång tid? Ska tillägga att båda gångerna jag veterligen smittats så har jag använd kondom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in