2014-07-26, 11:15
Medlem
HJÄLP! var hos en ungdomsmottagning för typ 6-8 månader sedan vet inte exakt. för röda utslad rådnader på ollonet. fick då tips om att smörja pevaryl i 2 veckor. funkade dåligt men iaf så tyckte jag att det kom tillbaka efter någon månad så tog pevaryl igen på eget bevåg.
Nu är det värre jag tycker det gör ondare att runka och ha sex.

vad göra HJÄLP!
bilder här har ni: https://imageshack.com/i/ez6hHcBKj
Citera
2014-07-26, 22:05
Medlem
F3ttans avatar
Hej

Är orolig jag åkt på klamman.

Har fått tag på Fenoximetylpenecilin. Funkar det? Hur många tabletter behöver jag ta?

Hjääälp
Citera
2014-07-26, 22:30
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Hej

Har fått tag på Fenoximetylpenecilin. Funkar det? Hur många tabletter behöver jag ta?

Hjääälp

Rekommenderar ett ordentligt test och därefter få antibiotika som funkar för att minimera resistensutvecklingen.
Citera
2014-07-26, 22:40
Medlem
F3ttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Rekommenderar ett ordentligt test och därefter få antibiotika som funkar för att minimera resistensutvecklingen.

Har inte riktigt tid med det..
Citera
2014-07-27, 10:06
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F3ttan
Hej

Hjääälp

Man ska aldrig använda antibiotika om man inte fått en diagnos. Tänk på resistensutvecklingen.
Citera
2014-07-27, 12:11
Medlem
Bloodhoofs avatar
Jag gick och testade mig ca 1 vecka efter oskyddat sex, och allt var OK jag hade ingenting. Men jag har ändå nå röda prickar på ollonet. Testade jag mig för tidigt kanske så att de inte hann o ge utslag då? Borde jag gå o testa mig igen tro?
Citera
2014-07-27, 12:32
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhoof
Jag gick och testade mig ca 1 vecka efter oskyddat sex, och allt var OK jag hade ingenting. Men jag har ändå nå röda prickar på ollonet. Testade jag mig för tidigt kanske så att de inte hann o ge utslag då? Borde jag gå o testa mig igen tro?

Klamydia ger inte röd prickar.
Citera
2014-07-29, 14:14
Medlem
Har fått ett brev hem om att jag har haft sex med en som har klamydia, kan man på nåt sätt veta vart den som har klamydia har gjort testet? Jag fick brevet från västra Götaland för det är där jag bor men har legat med en person från Stockholm i Stockholm. Går det att ta reda på? Har heller inte känt några symptom.

Tacksam för svar!
Citera
2014-07-29, 14:36
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyTom
Har fått ett brev hem om att jag har haft sex med en som har klamydia, kan man på nåt sätt veta vart den som har klamydia har gjort testet? Jag fick brevet från västra Götaland för det är där jag bor men har legat med en person från Stockholm i Stockholm. Går det att ta reda på? Har heller inte känt några symptom.

Tacksam för svar!

Nej, det omfattas av sekretess.

Man kan ha klamydia helt utan symptom. Men det ska ändå behandlas. Det finns en viss risk för sterilitet om man går länge med klamydia.
Citera
2014-07-29, 15:04
Medlem
Varför kan man inte testa sig inom en vecka?

Jag har tänkt lite grann på det där. Om jag skulle ha oskyddat sex och känna av klamydiasymptom inom två-tre dagar, kan jag inte gå och testa mig då? Eller måste jag vänta en vecka trots symptom? Och varför i så fall om det nu är så uppenbart att jag har symptom för klamydia?
Citera
2014-07-29, 15:21
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chompiz
Varför kan man inte testa sig inom en vecka?

Jag har tänkt lite grann på det där. Om jag skulle ha oskyddat sex och känna av klamydiasymptom inom två-tre dagar, kan jag inte gå och testa mig då? Eller måste jag vänta en vecka trots symptom? Och varför i så fall om det nu är så uppenbart att jag har symptom för klamydia?

Det tar ett tag innan de laboratorieundersökningar man använder kan påvisa klamydia. Liknande fenomen ses hos de flesta olika infektionssjukdomar. Men varierar lite mellan olika sjukdomar därför att man använder olika laboratorieundersökningar.
Citera
2014-07-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Nej, det omfattas av sekretess.

Man kan ha klamydia helt utan symptom. Men det ska ändå behandlas. Det finns en viss risk för sterilitet om man går länge med klamydia.

Tack för svar! Läste någon annan tråd om att det står vart testet är gjort men de har dom kanske gjort om då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in