2013-02-06, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
3. Alle Cafés, in die wir gegangen sind, hatten keinen Cappuccino.

Varför är nummer "3" "in die"??! Det bör ju vara dativ plural relativpronomen även d...ELLER?

E d månne för att de e Ackusativ då de har "gått till kafé" vilk1 är riktining???

Det är riktigt. Dativ skulle ju här närmast ha betydelsen att man knallar runt inne i kaféerna, inte att man går till dem.
Citera
2013-02-06, 17:29
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastix
Just så: Alla kaféer, som vi har gått till, ...
Det är ju riktning, därav ackusativ in die (i st f in denen)
/m

Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det är riktigt. Dativ skulle ju här närmast ha betydelsen att man knallar runt inne i kaféerna, inte att man går till dem.

Danke Ihnen, meine Herren, men kan ni inte svara på min fråga om ZDF undertexter PLEASE?
Citera
2013-02-07, 11:19
Medlem
Chrippe.s avatar
Halloj, jag skulle uppskatta något enormt om någon med bra tyskakunskaper kan hjälpa mig att översätta det här brevet till just...Tyska! Lite akut

Hej Birger!

Det var länge sedan jag hörde något från dig, både Britt och jag börjar bli oroliga!
Vi hoppas du mår bra, och att anledningen till din frånvaro kanske är att du har fullt upp i skolan och är trött på eftermiddagarna och helgerna.

Du kan väl höra av dig på något sätt, så vi vet att du lever!
Saknar dig!

Mit freundlishe grusse(?) / NAMN
Citera
2013-02-07, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chrippe.
Halloj, jag skulle uppskatta något enormt om någon med bra tyskakunskaper kan hjälpa mig att översätta det här brevet till just...Tyska! Lite akut

Hej Birger!

Det var länge sedan jag hörde något från dig, både Britt och jag börjar bli oroliga!
Vi hoppas du mår bra, och att anledningen till din frånvaro kanske är att du har fullt upp i skolan och är trött på eftermiddagarna och helgerna.

Du kan väl höra av dig på något sätt, så vi vet att du lever!
Saknar dig!

Mit freundlishe grusse(?) / NAMN

Hallo, Birger!

Lange ist es her, seit ich von dir etwas gehört habe, sowohl Britt als auch ich beginnen bekümmert zu werden!
Wir hoffen, dass dir alles gut geht, und dass der Grund deiner Abwesenheit vielleicht ist, dass du in der Schule viel zu tun hast und Nachmittags und an Wochenenden müde bist.

Mit freundlichen Grüssen

Citera
2013-02-07, 11:51
Medlem
Chrippe.s avatar
Stort tack Redox!
Citera
2013-02-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Hallo, Birger!

Lange ist es her, seit ich von dir etwas gehört habe, sowohl Britt als auch ich beginnen bekümmert zu werden!
Wir hoffen, dass dir alles gut geht, und dass der Grund deiner Abwesenheit vielleicht ist, dass du in der Schule viel zu tun hast und Nachmittags und an Wochenenden müde bist.

Mit freundlichen Grüssen

En bra översättning av Redox. Dock missade han/hon två meningar i slutet:

Bitte lass irgendwie von dir hören, damit wir wissen, dass du am Leben bist!
Ich vermisse dich!

Citera
2013-02-07, 12:39
Bannlyst
Scheisse, ich bin wieder ein bisschen zerstreut gewesen
Citera
2013-02-07, 12:44
Medlem
Chrippe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
En bra översättning av Redox. Dock missade han/hon två meningar i slutet:

Bitte lass irgendwie von dir hören, damit wir wissen, dass du am Leben bist!
Ich vermisse dich!

Kompletterar det till brevet, tackar! Måste bara säga att jag är imponerade av er, såvida ni inte har tysk familj? Själv har jag bara läst tyska på grundskolenivå, förstår både tal och skrift men har ack så svårt att formulera mig och finna ord. Grymt och tack till er båda!
Citera
2013-02-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Scheisse, ich bin wieder ein bisschen zerstreut gewesen

Keen Problem, in den frühen Morgenstunden!
Citera
2013-02-07, 12:46
Medlem
Citat:
Kompletterar det till brevet, tackar! Måste bara säga att jag är imponerade av er, såvida ni inte har tysk familj? Själv har jag bara läst tyska på grundskolenivå, förstår både tal och skrift men har ack så svårt att formulera mig och finna ord. Grymt och tack till er båda!

Så lite så.
Citera
2013-02-07, 12:48
Medlem
bulgariens avatar
ich habe keine ahnung was dieses Männer sagt

hur fel blev det? haha!
Citera
2013-02-07, 12:49
Bannlyst
Citat:

Jag har gymnasie- och universitetstyska också. Ingen tysk familj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in