2011-11-20, 19:15
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erriko
Tack!
Det står på en jägermeister tshirt jag tyckte var snygg, men jag kan ju inte ha den om jag inte vet vad det betyder.
ah. ja då är min översättning ovan det bästa jag kan erbjuda. det låter aningen mindre styltigt på tyska än på svenska.
Citera
2011-11-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingeman90
Vilket alltså innebär att man kan säga "på lördagarna", även om du nog har helt rätt i att det är mindre vanligt. Den stora skillnaden mellan tyskan och svenskan är ju snarare tyskans avsaknad av preposition i uttrycket.

Ursäkta mig för en direkt fråga, men läser du vad du svarar på? Man kan säga på lördagarna om man avser vissa bestämda lördagar. Avser man lördagar i allmänhet använder man obestämd form. Det finns varken överlapp eller valfrihet mellan dessa båda varianter. Och det mest korrekta är att inte använda preposition även på svenska.
Citera
2011-11-20, 23:19
Medlem
Jag läser absolut vad jag svarar på, det känns dock som att du bara måste påpeka att allt jag säger är fel. Vi är ju uppenbarligen överens om att "på lördagarna" används, sen när det används är väl ganska irrelevant när? Jag har hur som helst aldrig hört någon tysk motsvarighet i form av "an den Samstags".

Sen har du och jag uppenbarligen olika inställningar till språk. Jag tycker inte att det finns något som är "mer korrekt" i det här fallet, oavsett om det finns någon paragraf om det någonstans. "På lördagar" är såpass utbrett i Sverige att jag anser det helt korrekt.
Citera
2011-11-21, 18:40
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
...das niedrigste Teil...

Du ska böja efter Teil som är neutrum.

Och vore Teil maskulint skulle det varit der niedrigste, dvs svag adjektivböjning.

Nej, det stämmer inte. Det heter i det här sammanhanget "der Teil" och inte "das Teil". "Das Teil" används till exempel om klädesplagg ("jedes Teil 40 Euro") men inte här.
Citera
2011-11-21, 18:55
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
ah, ja. jag börjar uppenbarligen bli förtyskad.

en variant av uttrycket är "hier ist der bär los" -- alltså "här är björnen lös". av någon anledning försvinner björnen oftast och blir till "etwas" i stället.

"hier ist nix/nichts los" kan man också säga om en situation där absolut inget händer.

Vanligt förekommande är även "hier ist die Hölle los". Björnen förekommer oftare i uttrycket "hier steppt der Bär" med samma betydelse.

En vanlig variant pa "nix los" är ocksa "tote Hose" som i exemplet "gestern war tote Hose in der Stadt". Om man vill bygga pa "nix los" kan lägga till "in der Hos'", d.v.s. "nix los in der Hos'", vilket osökt för mig in pa det sköna: "alles fit im Schritt?", d.v.s. "allt ok i skrevet?"

Och när vi ända är igen bjuder jag gärna pa ytterligare en pärla. Det är den tyska varianten pa det spanska "Arriba, abajo, al centro y adentro" när man skalar:
"Zur Mitte, zur Titte, zum Sack - zack zack!"
Senast redigerad av Bronco68 2011-11-21 kl. 19:01.
Citera
2011-11-21, 21:30
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Vanligt förekommande är även "hier ist die Hölle los". Björnen förekommer oftare i uttrycket "hier steppt der Bär" med samma betydelse.
men betyder de samma sak? hier ist die hölle los är för mig ett milt avståndstagande uttryck -- här händer det för mycket. medan man kan säga hier ist der bär los eller hier ist was los med ett flin på läpparna som signalerar att man kan tänka sig att ge sig in i partystämningen själv också. håller du med eller är det jag som fått det om bakfoten?
Citera
2011-11-22, 06:30
Medlem
Sillsallads avatar
Håller med Johannes, hier ist die Hölle los låter negativt.. För mycket stress på jobbet, skrikande barn överallt osv
Citera
2011-11-22, 08:29
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
men betyder de samma sak? hier ist die hölle los är för mig ett milt avståndstagande uttryck -- här händer det för mycket. medan man kan säga hier ist der bär los eller hier ist was los med ett flin på läpparna som signalerar att man kan tänka sig att ge sig in i partystämningen själv också. håller du med eller är det jag som fått det om bakfoten?

Du har en poäng. Enligt mitt förmenande kann "die Hölle los sein" användas i bade negativ och positiv mening:

Negativt: "Auf dem Weihnachtsmarkt gestern war vielleicht die Hölle los, bist kaum durchgekommen"

Positivt: "Wahnsinn, da ist ja die Hölle los. Laß uns mal reingehen".

"Hier steppt der Bär" och "Hier geht die Post ab" uttrycker snarare en positiv iakttagelse.
Citera
2011-11-23, 15:58
Medlem
Gelungen? Tyskamening.

Hur använder man "gelingen" i den här meningen: Många människor försökte, men bara några få lyckades. Jag fick det till "Viele Menschen versuchten, aber wenig gelung". Stämmer det?
Citera
2011-11-23, 16:04
Medlem
johanness avatar
mitt förslag:
viele menschen haben es versucht, es ist aber wenigen/den wenigsten gelungen.

den funkar dock bara om det av sammanhanget är uppenbart vad "es" syftar till. annars inte. som vanligt underlättar det enormt vid översättning om man får en aning om vilket sammanhang frasen befinner sig i.
Citera
2011-11-23, 16:13
Medlem
Viele Menschen versuchten zu fliehen, aber wenig gelung.

Det handlar om Berlinmuren.
Citera
2011-11-23, 16:23
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ape-greger
Viele Menschen versuchten zu fliehen, aber wenig gelung.

Det handlar om Berlinmuren.
ok. såhär kanske:
viele menschen versuchten zu fliehen, es gelang aber nur den wenigsten davon.
jag tror inte att det avslutande "davon" är nödvändigt men jag tycker själv att det passar bra.

"gelingen" är annorlunda konstruerat än svenskans "lyckas". man säger inte "jag lyckades fly" utan "det lyckades mig att fly" (es gelang mir zu fliehen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in