2010-09-19, 11:20
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
När jag gick i skolan sade vi ocksa "dom", men inte en enda gang kan jag minnas att vi ens diskuterade "de" och "dem" i bemärkelsen att nagon hade problem med att skilja pa formerna. Jag har gatt igenom nagra av mina skrivhäften fran första, andra och tredje klass. Inte nagonstans har jag funnit en rödmarking för att jag använt fel form. Jag är därför langt ifran säker pa att detta nutida problem har uppstatt för att man änvänder "dom" i talsprak. Min teori är att undervisningen helt enkelt har blivit slappare - ett beställningsjobb av svenska flumliberaler som tycker att "man skall skriva som man tänker" och inte bry sig sa mycket om stelbenta grammatikformer. När den tyska stavningsreformen infördes för nagra ar sedan var det ocksa ett flumliberalt grepp för att försöka "mjuka upp" den stelbenta tyska grammatiken.

Men för att komma tillbaka till din fraga sa är svaret ganska enkelt: Nej, tyskar har lika lite problem med att skilja pa ackusativ och dativ (eller genitiv för den delen) i personform som du har med att skilja pa "du" och "dig" eller "jag" och "mig".

Observera emellertid att tyska dialekter kan ha regler som avviker fran standardspraket. "Ich rufe dir an" används i vissa tyska dialekter. Det är emellertid inte sa att en viss person ena gangen säger "ich rufe dir an" och nästa gang "ich rufe dich an". Det gäller ocksa för andra delar av den tyska grammatiken, t.ex. genus. I Bayern är "der Butter" (standardtyska: "die Butter") vanligt förekommande. När en bayrare talar med sina "landsmän" använder han "der Butter" för att byta till "die Butter" när han talar med "die Preissen" (Preußen är ur ett bayerskt perspektiv allt norr om den s.k. Weißwurstgränsen, d.v.s floden Main). Folk som är lite sämre pa högtyska använder den lokala genusformen även när de försöker prata högtyska.

Man kan som svensk lätt fa för sig "fan, det kan ju inte heller grammatiken", men det beror alltsa pa vilen bildningsgrad vederbörande har och om det talas dialekt eller högtyska.

I södra Tyskland är det väldigt vanligt att prata dialekt med vänner och familj men att använda högtyska i alla andra sammanhang. I Sverige är det ju inte pa riktigt samma sätt. En del fran t.ex. Skane som flyttar till Stockholm byter ju dialekt eller slipar av skanskan. När de är hemma i Skane använder de sedan den avslipade dialekten i stället för att aterga till hur de talade före flytten.

Tack för ett mycket bra och utvecklat svar!
Citera
2010-09-19, 15:43
Medlem
Krehs avatar
Användaren Fascists signatur, vad betyder den? Google translate förvirrade mig bara.

Citat:
Ich lehre euch den Übermenschen.
Der Mensch ist Etwas, das überwunden werden soll.
Was habt ihr gethan, ihn zu überwinden?

"Jag lär er, övermänniskan.
Människan är något, som bör övervinnas.
Vad har ni gjort, för att övervinna honom?"

Korrekt?
Citera
2010-09-19, 16:52
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Användaren Fascists signatur, vad betyder den? Google translate förvirrade mig bara.
"Jag lär er, övermänniskan.
Människan är något, som bör övervinnas.
Vad har ni gjort, för att övervinna honom?"

Wilhelm Peterson-Bergers gamla översättning lyder:

Jag förkunnar eder övermänniskan.
Människan är något som skall övervinnas.
Vad haven I gjort för att övervinna henne?

Hur det ser ut hos Teratologen vet jag inte.
Citera
2010-09-19, 16:58
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Wilhelm Peterson-Bergers gamla översättning lyder:

Jag förkunnar eder övermänniskan.
Människan är något som skall övervinnas.
Vad haven I gjort för att övervinna henne?

Hur det ser ut hos Teratologen vet jag inte.

Vad haven "I" gjort? Vad betyder "I"?

Teratologen? Nu tänker du nog på fel användare ...
Citera
2010-09-19, 17:04
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Vad haven "I" gjort? Vad betyder "I"? ...
På modern svenska: Vad har ni gjort ...

För sådär 100 år sen fanns pluralform på verb, och -n på haven/han flyttade över till I som blev ni.
Citera
2010-09-19, 17:05
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Vad haven "I" gjort? Vad betyder "I"?

Det är den äldre formen av ni (som fått sitt n- från föregående verb i just sådana här konstruktioner).

Citat:
Teratologen? Nu tänker du nog på fel användare ...

Citatet är från Nietzsches Also sprach Zarathustra, som tidigare översatts till svenska av Wilhelm Peterson-Berger och nyligen av Nikanor Teratologen.
Citera
2010-09-19, 17:10
Medlem
Krehs avatar
.
Senast redigerad av Kreh 2010-09-19 kl. 18:10.
Citera
2010-09-19, 17:38
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Jaha, tackar. Får väl skicka ett PM och fråga då.

Eh ... va?
Citera
2010-09-19, 18:05
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Jaha, tackar. Får väl skicka ett PM och fråga då.

Wiki får duga: Upplys mig
Citera
2010-09-19, 18:12
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Eh ... va?

Citat:
Ursprungligen postat av MrWit
Wiki får duga: Upplys mig

Råkade skriva fel. Glöm.
Citera
2010-09-19, 18:16
Medlem
MrWits avatar
Citat:
Råkade skriva fel. Glöm.

Vad?
Citera
2010-09-19, 23:41
Medlem
johanness avatar
Citat:
Vi svenskar säger ju t ex "dom" i talspråk och inte "de" eller "dem" vilket har lett till att folk har svårt med detta även i skrift.

Så, ni som varit i Tyskland: har tyskar alltid rätt på dich/dir och mich/mir etc?
i berlin verkar det vara en del av dialekten att blanda dir och dich hejvilt. "ick liebe dir" är en vida spridd kliché, till exempel. men de flesta verkar ändå kapabla att säga rätt i sammanhang där det är viktigt att vara korrekt. betydligt fler har problem med att använda genitiv på det sätt grammatikboken förespråkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in