2014-01-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clitcommander
Har nyligen upptäckt att en nära familjemedlem har en burk metamina 5mg stående. Det har också kommit till min kännedom att Metamina har någon slags relation till Amfetamin (tjack). Kan man ta några tabs och bli hög på detta? Finns det risker? Jag har rökt cannabis under en längre tid nu men har ingen relation till andra droger över huvud taget. Min plan är att smyga ut 6 st kanske och dela dom med en vän, 3 st var alltså, svälja dom och sen vara utomhus resten av kvällen för att inte väcka inneboendes misstanke. Tankar? Tips?
Metamina är en "släkting" till amfetamin, ändrat lite i kemin i ämnet. Men precis som tjack så kan du bli beronde av det och tar du tillräckligt mkt så får du likt tjackrus, tvekar att 15 mg räcker dock.
Citera
2014-01-29, 19:58
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Någon som vet hur det är med metamina och tolleransutveckling? Har ätit metamina i några år, i början upplevde jag att dom hjälpte med koncentration och så men nu känner jag ingen skillnad alls, har provat att göra uppehåll i perioder och när jag börjar med metamina igen så hjälper dom, men effekten avtar sjukt snabbt och efter 2-3 veckor så slutar dom funka igen, någon mer som upplever samma sak?
Citera
2014-02-16, 10:49
Medlem
Ovcharkas avatar
Hur mycket är 9mg dexamfetamin? Hur mycket är 18mg? Obetydligt, lite, medel osv?
Citera
2014-02-16, 12:06
Medlem
purezones avatar
Hur lång tid ta det att få medicinen efter det att man sökt licens?
Hörde att man måste lämna urinprov osv innan behöver man göra det under tiden man har medicinen med?

gått igenom en rad olika substanser nu och läkaren antydde att metamina är nästa på listan.
Citera
2014-02-16, 14:03
Medlem
Jag har använt Elvanse i snart 3 månader, har legat på 90mg/dygn. En ganska lagom dos upplever jag det som. Har sökt licens för Metamina, ej fått svar än. Någon som vet hur många mg Metamina som 90mg Elvanse motsvarar?
Citera
2014-02-16, 14:26
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pedda19
Jag har använt Elvanse i snart 3 månader, har legat på 90mg/dygn. En ganska lagom dos upplever jag det som. Har sökt licens för Metamina, ej fått svar än. Någon som vet hur många mg Metamina som 90mg Elvanse motsvarar?

30mg Elvanse motsvarar 8,9mg Dexamfetamin. Metamina får man väl inte längre? Vad jag förstått ska det ersättas helt utav Elvanse. De som redan har Metamina kommer få fortsätta med det dock.
Citera
2014-02-16, 14:34
Medlem
Greeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
30mg Elvanse motsvarar 8,9mg Dexamfetamin. Metamina får man väl inte längre? Vad jag förstått ska det ersättas helt utav Elvanse. De som redan har Metamina kommer få fortsätta med det dock.

Nej, Elvanse ska inte ersätta Metamina. Dock så krävs det att man först testar Elvanse innan man får testa Metamina.
Citera
2014-02-16, 17:07
Medlem
purezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Nej, Elvanse ska inte ersätta Metamina. Dock så krävs det att man först testar Elvanse innan man får testa Metamina.

Det är nog inget krav. Jag tackade nej då läkaren erbjöd mig den medicinen och sa att den kostade för mycket...
Kör nu strattera då jag gått igenom concerta, ritalin, Equasym depot och Medikinet och herr docktorn sa vid senaste mötet att vi skulle kika på Metamina om Stratteran ej funkade.
Citera
2014-02-16, 19:31
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:

OK, då har jag blivit förd bakom ljuset, vilket inte skulle förvåna mig då det ändå är landstinget vi talar om...
Citera
2014-02-21, 22:23
Medlem
Greeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purezone
Det är nog inget krav. Jag tackade nej då läkaren erbjöd mig den medicinen och sa att den kostade för mycket...
Kör nu strattera då jag gått igenom concerta, ritalin, Equasym depot och Medikinet och herr docktorn sa vid senaste mötet att vi skulle kika på Metamina om Stratteran ej funkade.

Metamina finns bara på licens och måste godkännas av Tandvårds och Läkemedelsverket. TLV kräver att du först har testat Elvanse innan Metamina är aktuellt. Vad din läkare säger spelar ingen roll.
Citera
2014-02-26, 15:29
Medlem
Citat:
Metamina finns bara på licens och måste godkännas av Tandvårds och Läkemedelsverket. TLV kräver att du först har testat Elvanse innan Metamina är aktuellt. Vad din läkare säger spelar ingen roll.

Tor inte att Tandvårds och Läkemedelsförmånsverket har med det att göra.
Utan Läkemedelsverket snarare.

TLV.se: Vi är en statlig myndighet som granskar och tar beslut om vilka läkemedel och tandvårdsbehandlingar som ska ingå i högkostnadsskydden. Vi bidrar också till god service och tillgänglighet på apotek. Vi arbetar för att få ut mesta möjliga hälsa för skattepengarna.

Jag kan ge ett färskt svar på detta inom 3-4veckor. Om Elvanse är ett krav eller ej, oavsett vad läkaren tycker.
Citera
2014-02-26, 17:38
Medlem
Fråga till er som äter metamina:
hur ska man slippa den jobbiga känslan på kvällen, att man blir trött så tidigt och ofokuserad man vill ju gärna vara pigg till åtminstonde kl 22-23 tiden och inte trött redan vid 19-20 tiden..
För att ta den för sent blir inte heller bra för sömnen

Tips/råd mottages gärna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in