2021-08-28, 22:16
Bannlyst
Nej Affe. Jag har ADD men såna där mediciner har bara gjort mig mer deprimerad. Håll dig borta ifrån det. Visst det kickar upp koncentrationen men sen kommer du ner igen. Gå på promenader och andas frisk luft istället.
Citera
2021-08-28, 22:25
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Har du ens prövat båda? Nej det har du inte för då hade du inte uttalat dig som en dum läkare som enbart läst Fass.
De e stor skillnad. Samma substans ja, men olika verkan. I hans syfte är nog elvanse bäst dock men han e ju avstängd.

Går att jämföra Ritalin o Concerta för att göra de lätt även om de inte är helt rättvist.
Olika frisättningsmekanismer ger inte olika verkan. Inte för att det spelar roll men jag har prövat båda.
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Så till mina frågor:
1. Är det rimligt att tänka sig att jag skulle kunna få attenin utan att åter testa concerta/ritalin eller elvanse?
2. Skriver man någonsin ut ADHD-medicin som behovsmedicin eller måste man låtsas som att man äter det dagligen om man använder det endast vid behov?
3. Hur stor är risken att de sätter sig på tvären för att jag haft ett tidigare missbruk?
De är en hel del som bara äter medicin ibland, det är inget konstigt. Men att du vet på förhand att Attentin är bäst och att du missbrukat innan kommer nog låta suspekt...
Citera
2021-08-28, 22:37
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Olika frisättningsmekanismer ger inte olika verkan. Inte för att det spelar roll men jag har prövat båda.

De är en hel del som bara äter medicin ibland, det är inget konstigt. Men att du vet på förhand att Attentin är bäst och att du missbrukat innan kommer nog låta suspekt...

Ja jag känner det också. Samtidigt har jag ingen lust att prova concerta och ritalin igen, isf skulle det vara elvanse annars känner jag att jag klarar mig bättre utan.
Citera
2021-08-29, 13:20
Citat:

Fick attentin ganska fort efter jag bara går med på läkarens skitsnack för elvanse om jag vill ha min medicinering tillbaka och har missbruk i papperna. Dock kan det vara för att jag har haft attentin tidigare och det står i mina journaler, tyckte det var minst lika lätt att få som elvanse. Behövde varken lämna urinprov eller liknande fast min historik. Så länge man inte går på typ beroende enheter och har bra värden så ska det egentligen inte vara några problem om du har diagnos, bevis på tidigare medicinering.

Citat:
Ja jag känner det också. Samtidigt har jag ingen lust att prova concerta och ritalin igen, isf skulle det vara elvanse annars känner jag att jag klarar mig bättre utan.

Har du dokumenterat att du prövat metylfenidat preparaten och säger bara att du mår skit av det och vill ha elvanse då livet fungerade så mycket bättre med medicin vilket de gör för många så borde de inte vara några problem.
Citera
2021-08-30, 12:15
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Fick attentin ganska fort efter jag bara går med på läkarens skitsnack för elvanse om jag vill ha min medicinering tillbaka och har missbruk i papperna. Dock kan det vara för att jag har haft attentin tidigare och det står i mina journaler, tyckte det var minst lika lätt att få som elvanse. Behövde varken lämna urinprov eller liknande fast min historik. Så länge man inte går på typ beroende enheter och har bra värden så ska det egentligen inte vara några problem om du har diagnos, bevis på tidigare medicinering.

Har du dokumenterat att du prövat metylfenidat preparaten och säger bara att du mår skit av det och vill ha elvanse då livet fungerade så mycket bättre med medicin vilket de gör för många så borde de inte vara några problem.

Okej det låter ju bra! Vart vänder man sig ens för att få medicin, antar att jag måste till typ psykiatrin eller ADHD-center eller nåt sånt? Bor i Stockholm så antar att det finns olika att välja på om någon har tips på nåt ställe som är bra.

Hur tycker du att det funkar me elvanse trots tidigare missbruk? Känner du att det triggar på nåt sätt eller att du får något merbegär på medicinen? Jag känner mig lite nerrvös inför att börja med medicin då jag varit helt avhållsam från allt sinnesförändrande i många år nu och har verkligen ingen som helst lust att riskera att starta igång den karusellen igen.
Citera
2021-08-30, 20:19
Citat:
Okej det låter ju bra! Vart vänder man sig ens för att få medicin, antar att jag måste till typ psykiatrin eller ADHD-center eller nåt sånt? Bor i Stockholm så antar att det finns olika att välja på om någon har tips på nåt ställe som är bra.

Hur tycker du att det funkar me elvanse trots tidigare missbruk? Känner du att det triggar på nåt sätt eller att du får något merbegär på medicinen? Jag känner mig lite nerrvös inför att börja med medicin då jag varit helt avhållsam från allt sinnesförändrande i många år nu och har verkligen ingen som helst lust att riskera att starta igång den karusellen igen.

Man går till privata läkare/kliniker.

Varför ens riskera det isåfall? Attentin ska du absolut inte ha isf de kan vara lätt trigger även elvanse.

Personligen gillar jag inte elvanse o får ut så lite av det i rusväg så de hjälper mig komma igång o inte vara vända på täcket även om de händer trots medicinering.
Citera
2021-08-30, 21:01
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Man går till privata läkare/kliniker.

Varför ens riskera det isåfall? Attentin ska du absolut inte ha isf de kan vara lätt trigger även elvanse.

Personligen gillar jag inte elvanse o får ut så lite av det i rusväg så de hjälper mig komma igång o inte vara vända på täcket även om de händer trots medicinering.

Ja det är väl det som är min fundering om det faktiskt kommer med någon risk? Jag skulle helst bara ha medicin, gärna så kortverkande som möjligt för att ha när jag pluggar samt när jag har mötesdagar på jobbet.

Jag har egentligen inte känt något större behov av medicin men sen det att jag började att studera på universitet och började överväga att skaffa jobb där jag kommer behöva sitta mer still och delta i fler möten än vad jag gör på min nuvarande arbetsplats så började jag fundera över om det kanske skulle vara värt att testa igen. Samtidigt så vill jag absolut inte riskera att det ska leda till att jag börjar knarka igen. Jag tänker spontant att det inte borde vara något större problem, jag har ändå haft en stabil nykterhet i många år men känner ändå att insatsen är stor även om risken kan anses som relativt liten. Jag får fundera lite och rådfråga en läkare och vara öppen och ärlig med min bakgrund och min oro.
Citera
2021-08-31, 08:35
Citat:
Ja det är väl det som är min fundering om det faktiskt kommer med någon risk? Jag skulle helst bara ha medicin, gärna så kortverkande som möjligt för att ha när jag pluggar samt när jag har mötesdagar på jobbet.

Jag har egentligen inte känt något större behov av medicin men sen det att jag började att studera på universitet och började överväga att skaffa jobb där jag kommer behöva sitta mer still och delta i fler möten än vad jag gör på min nuvarande arbetsplats så började jag fundera över om det kanske skulle vara värt att testa igen. Samtidigt så vill jag absolut inte riskera att det ska leda till att jag börjar knarka igen. Jag tänker spontant att det inte borde vara något större problem, jag har ändå haft en stabil nykterhet i många år men känner ändå att insatsen är stor även om risken kan anses som relativt liten. Jag får fundera lite och rådfråga en läkare och vara öppen och ärlig med min bakgrund och min oro.

Det är ju ingen mirakel medicin precis. Läkare kommer vilja att du äter det varje dag som de flesta mediciner men då tappar man ju den där fokuserande effekten som du antagligen är väl medveten om.

Precis men attentin e ju den kortverkande o get mest "fokus". Saknar lis molekylen så den går ju att snorta,skjuta eller vad du nu gör.

Skulle du vara ärlig med läkare skulle du nog inte få något annat än just elvanse då den har minst missbruk potential eller något alls då du även riskerar läkarens rykte lite om du förstår vad jag menar.

Hoppas saker löser sig och att du inser att du inte behöver någon medicin om du klarat dig så länge utan.

Mvh
Citera
2021-08-31, 21:08
Medlem
Haha har ingen diagnos men fick prova polarens attenin. Oh herregvud vilken käsnla tog hela 80 mg
Citera
2021-08-31, 22:39
Medlem
Attentin är som amfetamin på gatan fast finslipad..
Citera
2021-09-07, 10:01
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Det är samma aktiva substans i båda så det är ingen skillnad.

Om den fungerar för dig är Elvanse bättre för den håller längre (särskilt när den tas med fet mat).

Helt fel. Sprid inte felaktig information om läkemedel.
Citera
2021-09-07, 16:51
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdrage
Helt fel. Sprid inte felaktig information om läkemedel.
Suck, du vet nog inte vad aktiv substans betyder (ett tips är att lisdexamfetamin inte är en aktiv substans).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in