2024-08-13, 05:06
Medlem
Attentin första dagarna - 3-4 på sin höjd mår jag som en jävla gud på runt 20mg. Sen kommer den där ”reboundeffekten” redan efter ca 30min efter dosering. Och man lider verkligen igenom dagarna. Vilket leder till att jag slänger mitt stash för jag inte tycker det är värt att må bra ett par dagar för att sen känna sig låg 1vecka efter. Nu några månader efter börjar jag tänka vafan man kanske ska handla in igen, jag kan ju hålla mig till helgerna blabla. Detta är en lurig drog för oss som använder den just som en drog. Bra eurofori, lätt att bli torsk på. Men ångesten kommer som ett brev på posten. Och då är det lätt att helt plötsligt sitta där med en årsförbrukning blå och attentin för att hela tiden kunna ”parera” ångest och trötthet. Usch håll er borta om ni inte har adhd
Citera
2024-08-14, 03:04
Citat:
Ursprungligen postat av nobodybeatsthebeat
Attentin första dagarna - 3-4 på sin höjd mår jag som en jävla gud på runt 20mg. Sen kommer den där ”reboundeffekten” redan efter ca 30min efter dosering. Och man lider verkligen igenom dagarna. Vilket leder till att jag slänger mitt stash för jag inte tycker det är värt att må bra ett par dagar för att sen känna sig låg 1vecka efter. Nu några månader efter börjar jag tänka vafan man kanske ska handla in igen, jag kan ju hålla mig till helgerna blabla. Detta är en lurig drog för oss som använder den just som en drog. Bra eurofori, lätt att bli torsk på. Men ångesten kommer som ett brev på posten. Och då är det lätt att helt plötsligt sitta där med en årsförbrukning blå och attentin för att hela tiden kunna ”parera” ångest och trötthet. Usch håll er borta om ni inte har adhd
Adhd mediciner är inget att knarka på som du har märkt. Använd dom som du ska egentligen eller låt bli. Finns andra droger du kan knarka på.
Citera
2024-08-14, 08:17
Medlem
Folk med adhd eller dyl. Blir dom bara lugna av attentin eller? Dom ”blir” lixom tvärt om mot vad någon som INTE har adhd eller? Ni har ett jävla fusk till sommardeffen iaf
Citera
2024-08-14, 10:36
Citat:
Folk med adhd eller dyl. Blir dom bara lugna av attentin eller? Dom ”blir” lixom tvärt om mot vad någon som INTE har adhd eller? Ni har ett jävla fusk till sommardeffen iaf
Lugna blir nog många av dexamfetamin eftersom den saknar den uppiggande delen av amfetamin. Det hjälper endast till med exekutiva funktioner och fokus. Roligt med färskingar som tror att Attentin är värsta grejen.
Citera
2024-08-15, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Lugna blir nog många av dexamfetamin eftersom den saknar den uppiggande delen av amfetamin. Det hjälper endast till med exekutiva funktioner och fokus. Roligt med färskingar som tror att Attentin är värsta grejen.
Kan du skriva ut något som även är lugnande för mig doktorn .
Citera
2024-08-19, 10:58
Medlem
Citat:

Nja. Det beror lite på.

Även ADD (som jag själv har) är ju idag en del av ADHD-paraplyt. Vanligtvis talar man om folk med ADHD som människor som har ett totalt kaos i huvudet. Den delen minskar såklart och dessa personer upplever ett lugn.

Jag, en person med ADD, har tidigare haft problem med att vara för uppslukad av mina tankar, svårt att komma igång, uppfattades i omgångar som lite disträ och långsam (men kunde ibland prestera mycket väl, det berodde lite på). I mitt fall blir jag enormt mycket piggare, taggad, peppad, glad och ja... som ett jävla godståg.

Så det beror lite på. Är du högexplosiv i din impulsivitet och har problem med ett överflöd av tankar som en del i din explosiva personlighet, lär du sannolikt få ett lugn av medicinen som sådan.

Om du istället är disträ och omotiverad p.g.a. högt flöde av tankar (som hindrar dig från att vara produktiv, som i mitt fall), blir det snarare tvärt om.
Citera
2024-08-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Min läkare har sagt till mig att det är viktigt att jag absolut inte tar mer än 5 mg 2 gånger per dag. Märker 0 effekt nuförtiden lch när jag snabbt tittat igenom lite av denna tråden verkar det ju helt klart som att de flesta har en högre dos. Vetefan hur jag ska få honom att gå med på högre dos. Elvanse är ju minsta dosen 20mg vilket motsvarar mer än 5mg attentin om jag ej har fel för mig? Någon som tar/tagit så lite? Hur såg er dosökning ut?
Är ca 180cm 85kg om det påverkar vilken dos man bör ha (vet ej om så är fallet).

Går inte översätta så, dels eftersom att Attentin slår med sin dos direkt. Elvanse har en lysinmolekyl på amfetaminet, vilket måste spjälkas bort innan amfetaminen kan aktiveras i blodet. Dvs tar du 20 mg Elvanse får du en liiiiiiten dos amfetamin hela tiden under den tid det tar för kroppen att spjälka bort lysinet. Om du istället tar (hypotetiskt) tar 10 tabletter á 20 mg Elvanse, så får du inte heller någon superkick. Du kommer få samma effekt, men bara vara vaken en jävla massa dagar.
Citera
2024-08-20, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Går inte översätta så, dels eftersom att Attentin slår med sin dos direkt. Elvanse har en lysinmolekyl på amfetaminet, vilket måste spjälkas bort innan amfetaminen kan aktiveras i blodet. Dvs tar du 20 mg Elvanse får du en liiiiiiten dos amfetamin hela tiden under den tid det tar för kroppen att spjälka bort lysinet. Om du istället tar (hypotetiskt) tar 10 tabletter á 20 mg Elvanse, så får du inte heller någon superkick. Du kommer få samma effekt, men bara vara vaken en jävla massa dagar.

Tack för svaret, jag har verkligen missuppfattat hur Elvanse funkar, kanske borde be läkaren att testa det igen istället.
Citera
2024-08-23, 19:53
Medlem
ChrisGoesRocks avatar
Ligger o slöläser lite i FlashBack. Hittade en rubrik som heter "Metamina","Attentin", " ("dexamfetaminsulfat") - Vanliga frågor och svar."

Jag fick min diagnos 2013. Jag fick prova i stort sett alla ADHD mediciner, ingen av de licensbefriade ADHD mediciner jag provade hade någon effekt. Jag hade då provat alla sorter som fanns.

Jag provade Elvanse, som är långtidsverkande, vilket gjorde att jag fick mycket svårt att somna. Jag fick då en ny tid för läkarbesök. Jag hade då fått en ny, ung psykiatriker som ansökte om licensmedicinen mot ADHD, "Metamina" Läkaren blev godkänd av läkemedelsverket, så han bokade ett läkarbesök. Först till en hjärtmottagning för att se om min puls låg rätt till och inte var för snabb. Jag fick ett recept på en medicin som sänkte min puls. Efter det blev ordinationen: 4st på morgonen, 4st. på dagen, och 3st. på eftermiddagen. Totalt: 55mg/dag (Tabletten finns endast som 5mg tablett.) Under 3 månader provades alla tänkbara styrkor, tyvärr utan att hjälpa ett dugg. Läkaren ville prova att lägga till 20mg. Stesolid per dag. 20mg på morgonen, 5mg på eftermiddagen och 5mg till kvällen. Läkaren kände till denna ordination, men är ovanlig i Sverige.

Jag började ta mina Metamina med samma styrka som jag en gång började med: 20mg morgon/20mg Dag/15mg Eftermiddag. Jag tog 20mg Stesolid per dag: 10mg Morgon/5mg Dag /5mg kväll. Jag märkte bara efter 30 minuter att något positivt kändes i kroppen som bara blev bättre. Efter en vecka så hade min svåra ångest i stort sett försvunnit. Jag blev lugn i både tankar och sinne. Jag kunde koncentrera mig i lugn och ro. Jag har nu idag, augusti 2024 tagit dessa mediciner sedan 2016. Ingen doshöjning eller ändring överhuvudtaget under dessa 8 år. Jag har varit på intervju hos Karolinska Institutet i Solna för att berätta om denna kombination. Jag kommer ihåg vad en läkare sa till mig i Solna; "Jag får gratulera, ibland måste man gå utanför ramarna för att få må bra över tid"

Min avsikt med denna insändare är att en läkare aldrig får ge upp för sin patient.

MVH Huddinge Hill
Senast redigerad av ChrisGoesRock 2024-08-23 kl. 19:56.
Citera
2024-08-25, 19:08
Medlem
Jag har en… potentiellt märklig fråga!

Jag har sedan en tid tillbaka dagligen medicinerat med Elvanse (just nu 60 mg på morgonen och 40 mg på eftermiddagen). Dessa är, som ni säkert vet, sådana som endast kan aktiveras genom att lysinet spjälkas bort i levern. Denna dos har generellt fungerat bra.

Ibland går det ut lite tidigt, varpå jag fått Attentin utskrivet - vilket inte är lisdexamfetamin, utan endast dexamfetamin - dvs tas upp direkt och går därmed att öka dos för ökad effekt.

I helgen hade jag mycket kreativa projekt igång och tänkte att det kunde vara ösigt att dundra i sig ett gäng Attentin (då jag vanligen inte behöver Attentin på kvällen eller ja… alls).

Som nämnts ovan, så tog jag 60 mg Elvanse vid ca 08:00 dagen i fråga. Jag fick en kick, vilket jag ibland får när jag tar första för dagen. Rätt intensiv sådan (jag har ADD och mitt problem är att jag är ganska disträ och lätt svävar iväg i tankar, dagdrömmar etc - och på Elvanse blir jag dundermotiverad, peppad osv - det blir en rejäl kick ofta, i alla fall precis när effekten drar igång). Efter någon timme lugnar sig kicken och jag känner mig allmänt mer fokuserad och pepp. Efter lunch känner jag hur denna börjar gå ur och jag kompletterar sedvanligt med en 40 mg Elvanse. Jag får fortsatt energi och fokus - men ingen ny kick så att säga. Detta är hur det brukar vara och hur mina dagar ser ut. Positivt, liksom.

Efter 18:00 går även denna 40 mg ur och jag börjar känna mig trött. Jag tar det lugnt och förbereder inför kreativt jobb (musikvideorproduktion) och runt 21:00 dundrar jag i mig 15 st Attentin ’a 5 mg, dvs 75 mg dexamfetamin. Tänkte att det var en del, men att jag gått på Elvanse ett tag, märker nämligen av att toleransen ökat rejält under medicineringens gång (även om jag ofta får en riktigt skön kick precis i början). Lisdexamfetamin om 100 mg/dag och varaktigt i ~10 h = max 10 mg dexamfetamin per 1 h. Och nu 75 mg vilket tas upp ganska omgående och bör smälla på en och samma gång… och så…

…ingenting. Eller… jag var ju inte trött längre. Och några sekunder fick jag en känsla av ”gåshud som vandrade upp längs nacken och bakhuvudet”… men ingen kick. Inget speciellt. Inget ”mer” och inte ens i närheten av att ta en vanlig Elvanse på morgonen…

Jag vet att frågan kanske är svår, men jag lämnar gärna öppet för alla självutnämnda experter, alla möjliga teorier och allt därtill…

Så hur kunde det bli såhär?
Det är trots allt rent dexamfetamin. Men jag märkte inget mer än en vanlig Elvanse, trots 15 st Attentin 5 mg (=75 mg) på en gång. Ingen skön känsla. Inget drag. Inget ovanligt fokus eller något sådant. Borde det inte blivit en jävla åktur? Om inte - varför?
Kan Elvanse (som eventuellt finns kvar) som fortfarande arbetas i levern typ hindra upptag av Attentinet och t.ex sprida ut doseringen, eller vad kan ha hänt (eller inte hänt)?

Ungefär 6 timmar efter intag gick jag och la mig, var svintrött, somnade makalöst bra och sov gott (dvs ingen ösig kick av 15 Attentin som hindrade min sömn).
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-08-25 kl. 19:13.
Citera
2024-08-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Är ingen drog i ren form (ej bioaktiv substans), men kroppen bryter ner det till en drog (bioaktiv substans).

Enligt din beskrivning är både Attentin och Elvanse "pro-drug" dock, dvs behöver aktiveras genom blodsockret. Enda skillnaden är att lysinet måste spjälkas bort från Elvanse innan dexamfetaminet kan aktiveras i blodet.
Citera
2024-08-29, 08:45
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Enligt din beskrivning är både Attentin och Elvanse "pro-drug" dock, dvs behöver aktiveras genom blodsockret. Enda skillnaden är att lysinet måste spjälkas bort från Elvanse innan dexamfetaminet kan aktiveras i blodet.
Nej Attentin kickar igång direkt om det åker upp i näsan eller efter en kort stund om det tas upp via magen. Elvanse kan ta upp till 2h för vissa oavsett hur du tar det.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-08-29 kl. 08:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in