2020-08-09, 08:13
Medlem
Vermillionss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Å fan. Det var betydligt mer än jag trodde. Jag har inte ens vågat ställa frågan om jag får gå över 15mg per dag i tron om att det är nära maxdos för en vuxen. Jag får ta ett snack med min läkare om dosering med tanke på att det fungerar så bra på min ADHD.

Tyvärr väger jag inte 65kg längre utan 57 så jag har dessvärre gått ner en del i vikt sen jag skrev inlägget. Min asperger blir väldigt prominent när jag tar Attentin så mina problem med mat har kommit att ställa till lite trubbel.

Med tanke på att du har asperger. Vad funkar bäst, elvanse eller attentin?

Citat:
Ursprungligen postat av Smokkkizz
tjenare mina vänner. köpte 5st kartor 5mg attentin för 300kr. och sålde 3st kartor till min vän för 150kr st poppade 11st 5mg vid 09.00 men känner inte direkt något.

Dem ska ja vara som Elvanse fast snabbvärkande och inte vara under en hel ldag som älv, utan att att kommer på en gång,

hade haft 9st till men gav den till min bror för omtankens skull.

kommer ja känna ngt överhuvudtaget. finn det ngt jag kan göra för att det ska kännas mer eller tror ni attentinen slår på'!

Ha en trevlig vecka allihopa hoppas allt går bra på jobben! och hoppas nu blev bjudna på några galna raves xd haha. nej men skämt o sido!

Mvh Smokkkizz

Ni pundare förtjänar att få hjärtinfarkter.
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde
hej

jag fick nyligen 10mg attentin eftersom effekten av 70mg elvanse inte räcker hela dagen. Jag tar Elvanse klockan nio varje morgon och det försvinner ut runt 2-3 och nu är det då tänkt att jag ska ta attentin för att det ska räcka hela dagen.

Har varit en process att övertala min läkare att jag faktiskt inte har effekt hela dagen (som bara i sig är otroligt provocerande grej att handskas med) och jag undrar hur pass mycket ni som har kombinerad medicin får? Vad är vanligt?
Jag får god effekt av 10 men det är redan ute vid 6-7 eftersom det bara verkar ~3h. Kan man få så man fyller på en gång till eller anses det vara "för mycket"?

Mvh

Attentin funkar många gånger bättre än elvanse. Man ska inte ha det i kroppen hela tiden. Om man bara tar det när det tynger som mest så blir det hur bra som helst eftersom att man behåller toleransen på en bra nivå.

Säger detta för att inspirera.

Vad gjorde alla med ADHD innan vi började med diagnoser? Tränade/satsade på det som var intressant. ADHD är en defekt i belöningssystem men fan vad det kan användas till sin fördel. Var och varannan entreprenör och vetenskapsmän har det. Genier.
Steve Jobs.
Ingvar Kamprad. Har en bekant som jobbade med honom som berättade att han brulade hjälpa till att lasta varor till lastbilar tidigt på mornarna vid 70 årsåldern. Vilken miljardär gör det? Einstein som aldrig kom i tid och fick leta efter nycklarna.
Georgio Armani. Äger en kavaj som han har sytt förhand. Han måste vara äldre än Gud idag.
Mozart, kunde inte behålla ett arbete och hade ekomiska problem. Musiken tillfredsställde honom.
Stan Lee. Aktiv i filmer för sina verk inom Marvel som 90-plussare.
Har en vän som äger 30 företag. Han jobbar minst 16 timmar om dagen och han gör bara det för att han måste göra det. Han äger många Ferrari-bilar. En gång fick jag låna.

Med detta sagt.
Jag tror att många begränsar sig själva och kapar ambitioner för att man är så inställd att passa in i vårt kalla samhälle. Det är en fördel, men det kanske handlar om intelligens. Det brukar höra ihop med diagnosen. (Men icke vice versa)

Har ADHD i maxad skala. Jag kan inte sitta stilla. Provade medicinering för nåt år sedan. Gjorde underverk i början. Det var nästan chokerande hur samlad jag var och kunde göra allt utan belastning.
Det blev lite sämre för när man har upplevt att man kan funka normalt och inte behöver göra saker för att man måste, så vill man inte vara utan det. Det är fällan.
Jag levde utan det i nästan 30 år och jag blev framgångsrik genom mina intressen. Inget hade funkat annars. Jag kommer bli känd för min arbeten för att jag jobbar mer än alla andra inom den fronten. Det gick bra innan och önskade ibland att jag aldrig fick diagnosen. Den kom när jag gick in i väggen.

Slutligen.
Klart du ska kräva det du har rätt till (dvs om du har ADHD och inte är en patetisk pundare som belastar samhället.) Det är allt annat än enkelt att leva med det.
Säg som det är eller byt läkare min vän!
Senast redigerad av Vermillions 2020-08-09 kl. 08:19.
Citera
2020-08-09, 09:46
Medlem
Retornofdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions

Attentin funkar många gånger bättre än elvanse. Man ska inte ha det i kroppen hela tiden. Om man bara tar det när det tynger som mest så blir det hur bra som helst eftersom att man behåller toleransen på en bra nivå.

Säger detta för att inspirera.

Vad gjorde alla med ADHD innan vi började med diagnoser? Tränade/satsade på det som var intressant. ADHD är en defekt i belöningssystem men fan vad det kan användas till sin fördel. Var och varannan entreprenör och vetenskapsmän har det. Genier.
Steve Jobs.
Ingvar Kamprad. Har en bekant som jobbade med honom som berättade att han brulade hjälpa till att lasta varor till lastbilar tidigt på mornarna vid 70 årsåldern. Vilken miljardär gör det? Einstein som aldrig kom i tid och fick leta efter nycklarna.
Georgio Armani. Äger en kavaj som han har sytt förhand. Han måste vara äldre än Gud idag.
Mozart, kunde inte behålla ett arbete och hade ekomiska problem. Musiken tillfredsställde honom.
Stan Lee. Aktiv i filmer för sina verk inom Marvel som 90-plussare.
Har en vän som äger 30 företag. Han jobbar minst 16 timmar om dagen och han gör bara det för att han måste göra det. Han äger många Ferrari-bilar. En gång fick jag låna.

Med detta sagt.
Jag tror att många begränsar sig själva och kapar ambitioner för att man är så inställd att passa in i vårt kalla samhälle. Det är en fördel, men det kanske handlar om intelligens. Det brukar höra ihop med diagnosen. (Men icke vice versa)

Har ADHD i maxad skala. Jag kan inte sitta stilla. Provade medicinering för nåt år sedan. Gjorde underverk i början. Det var nästan chokerande hur samlad jag var och kunde göra allt utan belastning.
Det blev lite sämre för när man har upplevt att man kan funka normalt och inte behöver göra saker för att man måste, så vill man inte vara utan det. Det är fällan.
Jag levde utan det i nästan 30 år och jag blev framgångsrik genom mina intressen. Inget hade funkat annars. Jag kommer bli känd för min arbeten för att jag jobbar mer än alla andra inom den fronten. Det gick bra innan och önskade ibland att jag aldrig fick diagnosen. Den kom när jag gick in i väggen.

Slutligen.
Klart du ska kräva det du har rätt till (dvs om du har ADHD och inte är en patetisk pundare som belastar samhället.) Det är allt annat än enkelt att leva med det.
Säg som det är eller byt läkare min vän!

Hej och tack för svar! Lite synpunkter på ditt inspirerande tal..
Vad gjorde folk innan adhd medicinerades? Tja, många missbrukade, det är ofta sk. "pundare" som du kallar dem som genomgår utredningen i vuxen ålder efter år av missbruk och allmänt strul. Har man adhd löper man större risk att hamna i ett missbruk, det är du väl medveten om? Dålig Impulskontroll, den ständiga jakten på dopamin osv, der som skiljer sig är snarare vilket gift man väljer. De flesta med diagnosen blir inte miljardärer eller kända och det är inget de flesta strävar efter, men absolut kan man bli en "workaholic" istället för att inta substanser.

Jag fick också min diagnos efter att jag gick in i väggen efter att ha gått igenom halva livet utan en susning, jag har snarare tyckt att det verkade lite trams med diagnoser hit och dit. "alla är så sköra nu för tiden" tänkte jag. Att gå runt med ångest trodde jag var normalt vilket visar på vilken förnekelse jag levde i.

Jag förstår din poäng däremot och jag håller med om att man kan se det som en slags superkraft och dra nytta av den, man bör försöka se den som en tillgång snarare än ett handikapp och idag är det inte lika tabu med diagnoser eller allmän psykisk (o)hälsa och det är super! Jag menar inte att vara dryg eller otrevlig för det finns alldeles för många som är på flashback, men vi sitter alla i samma båt här och bara för man kör fina bilar eller har många siffror på kontot betyder det inte att man lyckats i livet i min bok.

Jag får se hur jag gör, har inte blivit mycket klokare sen jag frågade vilken dos av kombinationen folk använder. Jag tycker det är lite luddig effekt av attentin och jag märker inte alls av den lika tydligt som elvanse. Och där hade du också en bra poäng, det är viktigt med pauser, något som jag tagit reda på själv som min läkare inte hade en susning om när jag berättade att jag läst att det är vanligt att man tar några dagar utan medicin. Han svarade något i stil med att "om det funkar så kör på det". Har varit flera gånger jag har tagit upp saker jag läst (fass, reddit, informationssidor om adhd osv, en eftermiddag hittade jag en pdf från läkemedelsverket som var avsett för läkare vad som gäller med medicinering för adhd pat) då jag upplevt att jag nästan har bättre koll än honom. Men det kanske har att göra med superkraften?
Citera
2020-08-09, 13:01
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retornofde
Jag får se hur jag gör, har inte blivit mycket klokare sen jag frågade vilken dos av kombinationen folk använder. Jag tycker det är lite luddig effekt av attentin och jag märker inte alls av den lika tydligt som elvanse. Och där hade du också en bra poäng, det är viktigt med pauser, något som jag tagit reda på själv som min läkare inte hade en susning om när jag berättade att jag läst att det är vanligt att man tar några dagar utan medicin. Han svarade något i stil med att "om det funkar så kör på det".
Du har ju redan fått ett bra råd om att testa att äta Elvanse och Attentin med fet mat, vilket din läkare redan borde tipsat dig om (om han/hon varit tillräckligt kunnig). Har du fortfarande inte testat det slösar du bara tid.

Det är helt irrelevant vilka doser jag har på Elvanse och Attentin, det är väldigt individuellt vilka doser en person behöver (och det beror inte särskilt mycket på kroppsvikten).

Det finns ingen vetenskaplig evidens om att några dagar utan medicin ger något mer än fler biverkningar när man börjar igen, därför är det inget som är standard inom psykiatrin. Dock skulle jag passa mig från att höja dosen i onödan när det inte ger bättre effekt, vissa här verkar resonera som att "jag är vuxen alltså måste jag absolut högsta dosen som läkemedelsverket gått med på i någons licensansökan för Metamina". Även folk som tar högre doser för att "lyxa till det" eller "dygna" är ute på väldigt hal is.

Själv tar jag lägre doser på semestrar och helger, främst för att jag går upp senare och inte behöver lika många timmars täckning.
Citera
2020-08-10, 04:53
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Med tanke på att du har asperger. Vad funkar bäst, elvanse eller attentin?

Attentin för att jag vill kunna styra över dom närmsta timmarna. Effekten kommer snabbt och försvinner ganska snabbt. Tycker långverkande versioner på adhd medicin påverkar sömnen på tok för mycket också, av någon skum anledning kan jag somna fastän jag precis tagit en attentin men jävlar ta mig om jag tagit långverkande för 14 timmar sen.
Citera
2020-08-13, 10:24
Medlem
KringExs avatar
https://unilabs.se/sites/default/fil...oamfetamin.pdf

Intressant artikel om D och L-amfetamin, ADHD, Elvanse och Attentin.
Det står bland annat att många vuxna som diagnostiseras med ADHD har eller har haft missbruksproblematik och då slog mig tanken att det måste vara väldigt svårt att få Attentin på recept i och med att den kan missbrukas på ett helt annat sätt än Elvanse.
Går det ens att få Attentin på recept om man har eller har haft missbruksproblematik?
Citera
2020-08-16, 22:51
Medlem
Bullsquids avatar
Visst borde man ha rätt till detta om jag har blivit erbjuden Elvanse tex av läkare?
Provat attentin snart en månad dagligen. Ofta 5mg på morgonen ca kl 10-11.
Funkar sen rätt bra hela dagen. Kan sova, mår inte dåligt.

Enda negativa är väl möjligen att det är så svårt att få inom vården och att man väldigt sällan blir hungrig.
Provat Elvanse med men tycker nästan attentin fungerade bättre dvs utan att man ens märker något. Som mest på en gång tror jag det blivit 10mg kanske 15 men tyckte 5 räckte så såg ingen anledning att öka. Om man inte är supertrött då.
Men får inget rus alls känner mig bara normal vilket är jätteskönt! Mindre ångest, mer social, gladare, orkar mer osv.

Någon som vet hur det är med långtidseffekter?
Aldrig känt mej sliten efteråt eller så. Men nu snackar vi en månad ca. Började nog 25e förra månaden så det blir väl lite mindre.
Antar 5mg är minst och räcker det ser jag ingen anledning att ta mer heller.

Provat alla sorters metylfendidat med. (concerta, ritalin , medikinet) , var enbart ritalin som fungera någorlunda men då max 20mg. Allt över det så mådde jag dåligt istället.
Fick mycket mer biverkningar. Huvudvärk var vanligt på det vilket jag aldrig har annars.

Skulle det bli någon AT på 5mg om dagen i ca dessa 3 veckor?

Trodde det var bra att ta regelbundet men det är det alltså inte? Har ni några källor och så? är rätt ny på denna med. (Har grov ADD, medel asperger grad)
Senast redigerad av Bullsquid 2020-08-16 kl. 22:55.
Citera
2020-08-25, 00:04
Medlem
Thathappened22s avatar
Vad exakt är skillnaden mer än renheten mellan attentin och vanligt gatutjack (dexamfetamin)? Behöver i runda slängar 100mg dexamfetamin för att få ut något utav det, dvs rus. Utgår vi ifrån att det är 80% rent så hamnar vi på 80mg dexamfetamin, vilket innebär att jag behöver dra i mig 8st 10mg attentin? Svindyrt ju. Värt att nämna att detta är nasalt, då biotillgängligheten är bättre.
Citera
2020-08-31, 21:50
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thathappened22
Vad exakt är skillnaden mer än renheten mellan attentin och vanligt gatutjack (dexamfetamin)? Behöver i runda slängar 100mg dexamfetamin för att få ut något utav det, dvs rus. Utgår vi ifrån att det är 80% rent så hamnar vi på 80mg dexamfetamin, vilket innebär att jag behöver dra i mig 8st 10mg attentin? Svindyrt ju. Värt att nämna att detta är nasalt, då biotillgängligheten är bättre.

skilnnaden är ju enorm. attentin är alltid 100% rent eftersom det är tablettform och de mg som anges är det man får, då vanligt gatu tjack aldrig är bara dextro utan en 50/50 blandning från början av levoamfetamin och dextroamfetamin. Sedan är denna mix utblandat med allt man kan tänka sig nästan som koffein, koffazon, druvsocker, kretatin och ibland bara vad som helst som går att krossa till ett vitt pulver typ alvedon och allt möjlig skit.

Gatutjack har väl knappt en renhet på 5-10% om ens det...

Är som man tog en helt annan drog med dextro.
Fattar inte varför inte levo delen ens är där, den ger mest biverkningar och den speedade känslan som blir jobbig och orsakar psykoser, paranoia, undernäring, tandlossning och sömnbrist.

från wikipedia
"I Sverige tillverkas laglig amfetamin i två former: Dextroamfetamin 5 mg och Amfetamin 5 mg av Recip i Stockholm. Amfetamin 5 mg innehåller hälften levoamfetamin och hälften dextroamfetamin medan dextroamfetamin helt saknar levoamfetaminet, vilket leder till mindre bieffekter"
Citera
2020-08-31, 23:22
Medlem
Thathappened22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
skilnnaden är ju enorm. attentin är alltid 100% rent eftersom det är tablettform och de mg som anges är det man får, då vanligt gatu tjack aldrig är bara dextro utan en 50/50 blandning från början av levoamfetamin och dextroamfetamin. Sedan är denna mix utblandat med allt man kan tänka sig nästan som koffein, koffazon, druvsocker, kretatin och ibland bara vad som helst som går att krossa till ett vitt pulver typ alvedon och allt möjlig skit.

Gatutjack har väl knappt en renhet på 5-10% om ens det...

Är som man tog en helt annan drog med dextro.
Fattar inte varför inte levo delen ens är där, den ger mest biverkningar och den speedade känslan som blir jobbig och orsakar psykoser, paranoia, undernäring, tandlossning och sömnbrist.

från wikipedia
"I Sverige tillverkas laglig amfetamin i två former: Dextroamfetamin 5 mg och Amfetamin 5 mg av Recip i Stockholm. Amfetamin 5 mg innehåller hälften levoamfetamin och hälften dextroamfetamin medan dextroamfetamin helt saknar levoamfetaminet, vilket leder till mindre bieffekter"

Har svårt att tro att renheten på gatutjack, tex via flugsvamp har en renhet på 5-10%. Får det nästan som pasta när det kommer fram. Skulle inte få för mig att köpa tjack ifrån en blatte på gatan, köper ifrån en av de mest bäst rykte. Sedan har man gjort oberoende tester ifrån olika ställen som alla pekar på 80% eller mer.

Men får lägga en beställning på attentin och jämföra helt enkelt.

Lagt en order och ska jämföra om några dagar, återkommer med resultat.

Edit: Nej, du snackar ur röven. Inte en chans att attentin är så potent. Du fick mig nästan där. Beställer annat istället. Kan få någorlunda bra tjack på 5000mg för samma pengar (10x5mg attentin).

Vad motsvarar 60mg ritalin, är ungefär där jag låg som nybörjare för att få samma rush som av 120mg dex.
Senast redigerad av Thathappened22 2020-08-31 kl. 23:48.
Citera
2020-08-31, 23:54
Medlem
Hur ska man gå tillväga för att övertyga en läkare om att få testa attentin? Har tidigare fått concerata/ritalin utskrivet för typ 10 år sen, men fungerade bajs så valde att lägga ner försök med medicin.. Nu pga nytt samboboende, arbete hemifrån osv vill jag testa igen, och blev tipsad av en polare att attentin fungerar jävligt bra för honom. Är det enkelt att få utskrivet från läkare?
Citera
2020-09-01, 07:35
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaerettbi
Hur ska man gå tillväga för att övertyga en läkare om att få testa attentin? Har tidigare fått concerata/ritalin utskrivet för typ 10 år sen, men fungerade bajs så valde att lägga ner försök med medicin.. Nu pga nytt samboboende, arbete hemifrån osv vill jag testa igen, och blev tipsad av en polare att attentin fungerar jävligt bra för honom. Är det enkelt att få utskrivet från läkare?
Vad som fungerar bra är individuellt och det är bättre om Elvanse fungerar för dig då du inte måste komma ihåg att ta tabletter vid vissa tidpunkter varje dag.

Du kan säga att du vill prova ADHD-mediciner igen men att Concerta inte fungerade bra när du testade det sen är det upp till läkaren vad du får prova.

Att direkt fråga efter Attentin gör nog att varningsklockorna börjar ringa och det är inget förstahandsalternativ heller. Kan tipsa redan nu om att ta Elvanse med fet mat, annars fungerar den sämre.
Citera
2020-09-02, 14:19
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thathappened22
Har svårt att tro att renheten på gatutjack, tex via flugsvamp har en renhet på 5-10%. Får det nästan som pasta när det kommer fram. Skulle inte få för mig att köpa tjack ifrån en blatte på gatan, köper ifrån en av de mest bäst rykte. Sedan har man gjort oberoende tester ifrån olika ställen som alla pekar på 80% eller mer.

Men får lägga en beställning på attentin och jämföra helt enkelt.

Lagt en order och ska jämföra om några dagar, återkommer med resultat.

Edit: Nej, du snackar ur röven. Inte en chans att attentin är så potent. Du fick mig nästan där. Beställer annat istället. Kan få någorlunda bra tjack på 5000mg för samma pengar (10x5mg attentin).

Vad motsvarar 60mg ritalin, är ungefär där jag låg som nybörjare för att få samma rush som av 120mg dex.

vadå varför skulle jag försöka lura dig? menar ju bara att det är bättre eftersom det saknar biverkningar som levo ger. Visst kan man få tag i 80% så är det såklart bra men det innehåller ju ändå levaamfetamin som man helst inte vill ha. Ifall du testat rent dextro så kommer du fatta direkt vad jag menar. Känner MÅNGA tjackpundare och alla säger att attentin (tidigare är metamina) är överdrivet bäst och jag har provat allt annat liknanade så har en del att jämföra med (även 80% tjack och visst blev påtänd som fan men mer på ett sjukt maniskt och jobbigt sätt) attentin gör dig lugn men mentalt aktiv, logiskt, snabbtänkt och tar bort social fobi och ångest samt håller en vaken lagom länge på en dos för en hel dag.

Nu har jag ADD och asperger som jag självmedicinerar mot men de flesta jag känner som tar amfetamin alltså tjack med båda delarna levo och dex har ADD eller ADHD och det fungerar extremt bra för mig och alla de. Hade vi fått det kanske vi slutat missbruka och de begå brott för att förse missbruket. Nu har jag det faktiskt rätt bra så jag har inkomst (om även liten),
4 timmar praktik, bostad och har inga skulder (varken till myndigheter eller langare)

Har alltid hållt stenhårt på i snart 20 år att
1. Betala ALLTID alla räkningar och hyra innan man köper något annat
2. Krita ALDRIG droger. köper när jag har pengar och försöker få det att räcka till nästa gång.
3. Har du lånat pengar av en kompis (ej för krita då) så betala direkt det finns pengar på konto. Lämna aldrig garanti om pengar ifall jag inte är 100% säker. Skulle det på något sätt bli problem höra av sig direkt och berätta hur och vad som hänt. Blivit av med jobb, blivit blåst, rånad eller annat extremt.

Hade alla gjort såhär tror jag alla hade haft det så jävla mycket enklare istället för att köpa knark för ALLA pengar och bli vräkt för man skiter i hyran tex. Obs detta kräver en inkomst och jag har aldrig varit langare så tjänat de på lagligt vis. Samtidigt har jag nedsatt arbetsförmåga

med dessa regler har jag kunnat klara mitt missbruk utan att bli hemlöst och har även haft jobb i 5 år fast jag knarkat hela mitt vuxna liv. började när jag va lite över 18 och är idag 36.
Jag har varit beroende av alla droger men mest av de värsta av de värsta som opiater, benso och alkohol samt hallucinogena droger tidigare i ungdomen (tar nu mest ketamin 1-2ggr i månaden bara) Satt hemma och knarkade som steve-o typ i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in