2024-08-29, 11:45
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor.D
Nej Attentin kickar igång direkt om det åker upp i näsan eller efter en kort stund om det tas upp via magen. Elvanse kan ta upp till 2h för vissa oavsett hur du tar det.

Funkar också att smälta under tungan och slår då snabbare och hårdare.
Citera
2024-08-30, 08:47
Medlem
Citat:
Nej Attentin kickar igång direkt om det åker upp i näsan eller efter en kort stund om det tas upp via magen. Elvanse kan ta upp till 2h för vissa oavsett hur du tar det.

Jag tror inte att jag skrev något annat heller, i och för sig!
Citera
2024-08-31, 21:20
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Funkar också att smälta under tungan och slår då snabbare och hårdare.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag tror inte att jag skrev något annat heller, i och för sig!

Låter som placebo. Attentin är inte d-amfetamin i fribas och behöver en sur miljö för att släppa sulfatjonen från d-amfetaminjonen. Sen är ju inte Attentin särskilt mycket snabbare än Elvanse heller, det låter också som placebo. d-amfetaminsulfat tenderar till att nå max plasma koncentration efter strax över 3 timmar, lisdexamfetamindimesylat efter något över 4 timmar, administrerat os.
Citera
2024-08-31, 22:04
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoxie
Låter som placebo. Attentin är inte d-amfetamin i fribas och behöver en sur miljö för att släppa sulfatjonen från d-amfetaminjonen. Sen är ju inte Attentin särskilt mycket snabbare än Elvanse heller, det låter också som placebo. d-amfetaminsulfat tenderar till att nå max plasma koncentration efter strax över 3 timmar, lisdexamfetamindimesylat efter något över 4 timmar, administrerat os.

Spelar ingen roll hur mycket vetenskapligt jada-jada du än drar upp. Att smälta Attentin under tungan gör att det verkar snabbt som fan, och det är inte placebo. Jag vet mycket väl hur kraftfullt placebo är men nej, det är inte placebo.

Jag har ätit Elvanse och Attentin back and forth under många år och det tar betydligt längre tid för Elvanse att börja verka än Attentin, oavsett hur du tar Attentin.
Citera
2024-09-01, 00:44
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:

Från FASS: https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic

Citat:
Efter administrering av en Attentin 5 mg tablett uppnåddes genomsnittliga högsta plasmakoncentrationer (Cmax) på 11,5 ng/ml efter cirka 1,5 timmar.

Elvanse: https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic

Citat:
Hos 18 barn (6 till 12 år) med ADHD var Tmax för dexamfetamin cirka 3,5 timmar efter oral engångsdos av lisdexamfetamindimesylat i styrkan 30 mg, 50 mg eller 70 mg administrerat efter åtta timmars fasta (över natten). Tmax för lisdexamfetamindimesylat var cirka 1 timme.
Intressant nog tas själva Elvanse-molekylen upp snabbare i blodet än vad Attentin gör, men sedan tar omvandlingen (som såvitt jag minns sker i de röda blodkropparna, bisarrt nog) från lisdexamfetamindimesylat till dextroamfetamin sådan tid att Tmax för dextroamfetamin tar ytterligare 2½ timmar i genomsnitt.

Nu är ju den här prodrugutformningen (som gör att Elvanse måste omvandlas till sin aktiva form i kroppen, till skillnad från Attentin som redan är i den) ett sätt att omöjliggöra att Elvanse missbrukas genom att injiceras, snortas osv. (men de önskar nog att de kunde ha hittat ett sätt att få ner fördröjningen till något lite rimligare än 2½ timmar).

Elvanse var av den här anledningen något jag aldrig kunde ta ensamt (det var alltid tillsammans med Metamina eller Attentin), och inte längre ens tar överhuvudtaget eftersom den är så värdelös (pga. sin farmakokinetik svåranpassad efter ens egna behov menar jag då) jämfört med Attentin.

T.ex. inte direkt optimalt att vakna på morgonen, ta sin första dos Elvanse och sedan tar det 4 timmar innan effekten går in, speciellt för någon som mig som alltid har varit extremt morgontrött och det just på morgonen när man ska på väg till skola eller jobb är väldigt mycket som ska koordineras och göras.

Några få gånger har jag, för skojs skull, och kanske delvis för att mitt nick helt enkelt kräver att man gör det åtminstone ibland, testat att snorta Attentin (och även Metamina, när det begav sig). Det gav aldrig någon snabb effekt (minns inte säkert om det ens gav någon effekt alls), så det kan ligga något i det du säger (ang. det här med sur miljö etc.). Jag antog alltid att anledningen var att jag inte krossade tabletterna tillräckligt finkornigt.

Å andra sidan snortar folk kokain som de köper som pulver, och då är det ju inte kokain som fribas utan kokainhydroklorid. Hur kommer det sig att det fungerar? (Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att folk snortar crack, som ju faktiskt är kokain i fribasform. Kanske för jobbigt att krossa eller så är man för upptagen med att röka det i en pipa helt enkelt.)

Att lägga tabletten under tungan är något annat jag måste testa.
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-09-01 kl. 00:47.
Citera
2024-09-01, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Från FASS: https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic

Elvanse: https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic

Intressant nog tas själva Elvanse-molekylen upp snabbare i blodet än vad Attentin gör, men sedan tar omvandlingen (som såvitt jag minns sker i de röda blodkropparna, bisarrt nog) från lisdexamfetamindimesylat till dextroamfetamin sådan tid att Tmax för dextroamfetamin tar ytterligare 2½ timmar i genomsnitt.

Nu är ju den här prodrugutformningen (som gör att Elvanse måste omvandlas till sin aktiva form i kroppen, till skillnad från Attentin som redan är i den) ett sätt att omöjliggöra att Elvanse missbrukas genom att injiceras, snortas osv. (men de önskar nog att de kunde ha hittat ett sätt att få ner fördröjningen till något lite rimligare än 2½ timmar).

Elvanse var av den här anledningen något jag aldrig kunde ta ensamt (det var alltid tillsammans med Metamina eller Attentin), och inte längre ens tar överhuvudtaget eftersom den är så värdelös (pga. sin farmakokinetik svåranpassad efter ens egna behov menar jag då) jämfört med Attentin.

T.ex. inte direkt optimalt att vakna på morgonen, ta sin första dos Elvanse och sedan tar det 4 timmar innan effekten går in, speciellt för någon som mig som alltid har varit extremt morgontrött och det just på morgonen när man ska på väg till skola eller jobb är väldigt mycket som ska koordineras och göras.

Några få gånger har jag, för skojs skull, och kanske delvis för att mitt nick helt enkelt kräver att man gör det åtminstone ibland, testat att snorta Attentin (och även Metamina, när det begav sig). Det gav aldrig någon snabb effekt (minns inte säkert om det ens gav någon effekt alls), så det kan ligga något i det du säger (ang. det här med sur miljö etc.). Jag antog alltid att anledningen var att jag inte krossade tabletterna tillräckligt finkornigt.

Å andra sidan snortar folk kokain som de köper som pulver, och då är det ju inte kokain som fribas utan kokainhydroklorid. Hur kommer det sig att det fungerar? (Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att folk snortar crack, som ju faktiskt är kokain i fribasform. Kanske för jobbigt att krossa eller så är man för upptagen med att röka det i en pipa helt enkelt.)

Att lägga tabletten under tungan är något annat jag måste testa.

Tack för ett relevant svar!

Det är intressant att tiderna som rapporteras i FASS skiljer sig så mycket från de som rapporteras i den vetenskapliga litteratur som det hänvisas till.

Dodler et al, 2019. drar slutsatsen att:
Citat:
https://www.frontiersin.org/journals...017.00617/full
The increase in plasma concentrations of amphetamine had a 0.6 ± 0.6 h (mean ± SD) longer lag time and reached peak levels 1.1 ± 1.5 h later after lisdexamfetamine administration compared with D-amphetamine administration, but no differences in maximal concentrations or total exposure (AUC) were found between the two treatments. Consistent with the pharmacokinetics, the subjective and cardiovascular stimulant effects of lisdexamfetamine also occurred later compared with D-amphetamine. However, no differences in peak ratings of potentially abuse-related subjective drug effects (e.g., drug liking, drug high, stimulation, happy, well-being, and self-confidence) were observed after lisdexamfetamine administration compared with D-amphetamine administration.
...
The pharmacokinetics and pharmacodynamics of lisdexamfetamine are similar to D-amphetamine administered 1h later. Lisdexamfetamine is likely associated with a similar risk of oral abuse as D-amphetamine.

Strajhar et al., 2019 når liknande resultat:
Citat:
https://www.sciencedirect.com/scienc...60076018306459
D-Amphetamine: Tonset 0.8+-0.1; Tmax 3.2+-0.2
Lisdexamphetamine: Tonset 1.4+-0.1; Tmax 4.4 +-0.2

En sak som framstår som intressant för mig i Strajhar et al. är att den subjektiva skattningen av variablerna "Drug liking" och "Good drug effect" är betydligt för lisdex än dex. (De här resultaten står i kontrast till de som rapporterats av Jasinski & Krishnan, 2009, där studiepopulationen var brukare av stimulanta.)

Med det sagt, jag delar upplevelsen av att Attentin fungerar snabbare än Elvanse, men givet de data som finns att tillgå så framstår det som om att min upplevelse inte nödvändigtvis överensstämmer med rådande sakförhållanden. Nu äter jag förvisso inte uteslutande attentin utan gör det tillsammans med elvanse (15+70).
Citera
2024-09-01, 09:04
Citat:
Med det sagt, jag delar upplevelsen av att Attentin fungerar snabbare än Elvanse, men givet de data som finns att tillgå så framstår det som om att min upplevelse inte nödvändigtvis överensstämmer med rådande sakförhållanden. Nu äter jag förvisso inte uteslutande attentin utan gör det tillsammans med elvanse (15+70).
Placebo my ass. Alltid roligt att autism folk med minst erfarenhet av droger ska påpeka allting. Attentin kallas snabbverkande av en anledning, den ger effekt snabbt men går ut snabbt. Efter 3h av Attentin är du redan på nedgång. Elvanse tar längre tid att kicka men sitter även i längre. Jag upplever lite ibland att effekten av Elvanse kommer och går i vågor under dagen.
Senast redigerad av Doktor.D 2024-09-01 kl. 09:07.
Citera
2024-09-02, 14:48
Medlem
Citat:

"Låter som" att du inte vet vad du skriver om.
Det är alltså inte jag som beskriver hur snabbt lisdexamfetamin är kontra dexamfetamin... det är... all världens forskning. Dvs levern måste spjälka bort lysinet på lisdexamfetamin innan aktivering kan ske i blodet, varpå du får en liten men jämn ström av dexamfetamin över den tid det tar för kroppen att spjälka bort lysinet.
I dexamfetamin behövs alltså inte detta.

Sen att upptagningshastighet, tid det tar för att nå max etc. kan skilja... absolut...

Så... ja... alltså, varför svarar jag ens på detta usla inlägg?
Senast redigerad av Hexenhammer 2024-09-02 kl. 15:10.
Citera
2024-09-02, 14:57
Medlem
Citat:
Placebo my ass. Alltid roligt att autism folk med minst erfarenhet av droger ska påpeka allting. Attentin kallas snabbverkande av en anledning, den ger effekt snabbt men går ut snabbt. Efter 3h av Attentin är du redan på nedgång. Elvanse tar längre tid att kicka men sitter även i längre. Jag upplever lite ibland att effekten av Elvanse kommer och går i vågor under dagen.

Tänkte det samma när jag läste det där från snoxie...

Men ja; Ganska rimligt att den med pålagd lysinmolekyl (vilket måste spjälkas bort innan den inaktiva substansen kan aktiveras i blodet) ger annan effekt över andra tider, eftersom att kroppen bearbetar olika typer av aminosyror över tid, i viss mängd o.s.v.

Jag kan också definitivt uppleva att effekterna skiftar över dagen på Elvanse. Får dock lite olika känsla från dag till dag. Fick i början en kick när det började verka, vilket avtog lite... trodde jag... jag har även nu (många månader efter påbörjad medicinering) fått kickar i omgångar. Eftersom att amfetamin generellt ökar frisättningarna av dopamin har jag en fundering (ren spekulation, dock);
Kan det vara så att den där "kicken" är ett resultat av i vilket sammanhang man tar det?

T.ex. är ju dopaminet inte direkt i topp när man vaknar svintrött för att åka till jobbet varje morgon - varpå jag sällan/aldrig upplever kick längre. Om jag däremot är hos en polare och vi ska ut och göra något roligt, man är utvilad o.s.v., så upplever jag att jag fortfarande får en ganska rejäl kick (även om den bara kommer i början och 30 - 60 min efter att den börjar kännas).
Ibland kan det inträffa även vid jobb o.s.v, men det blir såklart sällsynt. Sen är det ju helt olika... min sambo (explosiv ADHD) har aldrig fått kick. I början kände hon sig trött, och nu... ja... lite mer samlad. Jag, med min ADD som alltid gjort mig disträ och inåtvänd o.s.v., får ju en explosivitet när jag tar t.ex. Elvanse.
Citera
2024-09-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster

Intressant! Frågan är om det också har med spjälkningsförmåga i levern att göra? Visst, att dexamfetaminet aktiveras och att nå max är såklart olika saker. Men jag upplever som oftast effekt efter (vanligen) ~40 minuter. Jag är också rätt morgontrött, men det är i mitt fall ändå hanterbart, då man kan sätta sig i bilen och åka till jobbet - och innan man är framme så är man som ett godståg. Alltid något.

Det där med Attentinet är ju en annan grej; dels genom tolerans gentemot amfetaminprodukten som sådan över tid - och varpå man då kanske behöver vräka i sig enorma mängder. Maxdos i Sverige är väl 20 mg á förpackningar om 30 st... och visst... smäller man i sig en hel sådan blir det säkert ösigt, men som i mitt fall; att dundra i sig 30 st 5 mg ger inte så mycket mer än att fokuset ökar linjärt... fick i några sekunder en "kittlande känsla i baksidan av hjärnan" (vad som upplevdes iaf).
Citera
2024-09-02, 23:25
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Intressant! Frågan är om det också har med spjälkningsförmåga i levern att göra? Visst, att dexamfetaminet aktiveras och att nå max är såklart olika saker. Men jag upplever som oftast effekt efter (vanligen) ~40 minuter. Jag är också rätt morgontrött, men det är i mitt fall ändå hanterbart, då man kan sätta sig i bilen och åka till jobbet - och innan man är framme så är man som ett godståg. Alltid något.

Det där med Attentinet är ju en annan grej; dels genom tolerans gentemot amfetaminprodukten som sådan över tid - och varpå man då kanske behöver vräka i sig enorma mängder. Maxdos i Sverige är väl 20 mg á förpackningar om 30 st... och visst... smäller man i sig en hel sådan blir det säkert ösigt, men som i mitt fall; att dundra i sig 30 st 5 mg ger inte så mycket mer än att fokuset ökar linjärt... fick i några sekunder en "kittlande känsla i baksidan av hjärnan" (vad som upplevdes iaf).
Är (ironiskt nog) för trött för att ta till mig merparten av ditt inlägg, får göra det imorgon.

Men gällande morgontrötthet: En enkel metod som jag själv använder i vardagen, och som kanske en del här kan ha nytta av: Ha en flaska vatten vid sängen plus morgondosen Attentin, och ställ alarmet en timme tidigare än du egentligen behöver (plus ett andra alarm tiden du faktiskt behöver gå upp). Ta sedan Attentinet och somna om, och när alarmet sedan ringer igen är det inte lika svårt att gå upp längre.

Tyvärr inte helt ovanligt att jag vaknar den andra gången klockan ringer och inser att jag somnade om utan att faktiskt ta Attentinet, men det är en annan femma...
Senast redigerad av Tjackmoster 2024-09-02 kl. 23:28.
Citera
2024-09-06, 21:44
Medlem
Någon av dessa som är bättre eller sämre? Vet att dom innehåller samma ämne men ibland har jag hört att vissa märken/tillverkare är bättre än andra.

Attentin
Dexamfetamin Sea Pharma
Dexatin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in