Citat:
Ursprungligen postat av
snoxie
Låter som placebo. Attentin är inte d-amfetamin i fribas och behöver en sur miljö för att släppa sulfatjonen från d-amfetaminjonen. Sen är ju inte Attentin särskilt mycket snabbare än Elvanse heller, det låter också som placebo. d-amfetaminsulfat tenderar till att nå max plasma koncentration efter strax över 3 timmar, lisdexamfetamindimesylat efter något över 4 timmar, administrerat os.
Från FASS:
https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic
Citat:
Efter administrering av en Attentin 5 mg tablett uppnåddes genomsnittliga högsta plasmakoncentrationer (Cmax) på 11,5 ng/ml efter cirka 1,5 timmar.
Elvanse:
https://www.fass.se/LIF/product?user...harmacokinetic
Citat:
Hos 18 barn (6 till 12 år) med ADHD var Tmax för dexamfetamin cirka 3,5 timmar efter oral engångsdos av lisdexamfetamindimesylat i styrkan 30 mg, 50 mg eller 70 mg administrerat efter åtta timmars fasta (över natten). Tmax för lisdexamfetamindimesylat var cirka 1 timme.
Intressant nog tas själva Elvanse-molekylen upp snabbare i blodet än vad Attentin gör, men sedan tar omvandlingen (som såvitt jag minns sker i de röda blodkropparna, bisarrt nog) från lisdexamfetamindimesylat till dextroamfetamin sådan tid att Tmax för dextroamfetamin tar ytterligare 2½ timmar i genomsnitt.
Nu är ju den här prodrugutformningen (som gör att Elvanse måste omvandlas till sin aktiva form i kroppen, till skillnad från Attentin som redan är i den) ett sätt att omöjliggöra att Elvanse missbrukas genom att injiceras, snortas osv. (men de önskar nog att de kunde ha hittat ett sätt att få ner fördröjningen till något lite rimligare än 2½ timmar).
Elvanse var av den här anledningen något jag aldrig kunde ta ensamt (det var alltid tillsammans med Metamina eller Attentin), och inte längre ens tar överhuvudtaget eftersom den är så värdelös (pga. sin farmakokinetik svåranpassad efter ens egna behov menar jag då) jämfört med Attentin.
T.ex. inte direkt optimalt att vakna på morgonen, ta sin första dos Elvanse och sedan tar det 4 timmar innan effekten går in, speciellt för någon som mig som alltid har varit extremt morgontrött och det just på morgonen när man ska på väg till skola eller jobb är väldigt mycket som ska koordineras och göras.
Några få gånger har jag, för skojs skull, och kanske delvis för att mitt nick helt enkelt kräver att man gör det åtminstone ibland, testat att snorta Attentin (och även Metamina, när det begav sig). Det gav aldrig någon snabb effekt (minns inte säkert om det ens gav någon effekt alls), så det kan ligga något i det du säger (ang. det här med sur miljö etc.). Jag antog alltid att anledningen var att jag inte krossade tabletterna tillräckligt finkornigt.
Å andra sidan snortar folk kokain som de köper som pulver, och då är det ju inte kokain som fribas utan kokainhydroklorid. Hur kommer det sig att det fungerar? (Och samtidigt har jag aldrig hört talas om att folk snortar crack, som ju faktiskt är kokain i fribasform. Kanske för jobbigt att krossa eller så är man för upptagen med att röka det i en pipa helt enkelt.)
Att lägga tabletten under tungan är något annat jag måste testa.