2015-06-05, 17:18
Medlem
Metamina suuuugerrrr!!! efter 1 års väntan, och alla possitiva hyllningar till denna ''underbara medicin'' så är jag besviken.... har haft de utskrivet i ett halvår och har provat alla doseringar, från lägsta o gått uppåt sakta, tiden mellan doserna, 3-4h.. ja finns inget ja inte provat ändå ger den inte den effekten man fick av elvanse eller ritalin... metamina gör mig o några andra som ja läst... typ tyst & osocial, innåtvänd, nervös, liite koncentration o börjar man på nåt så fastnar man men metamina var inte wow som alla verkade skriva o ta den till skyarna.. jag har provat alla doseringar och läkaren skriver bara ut och höjer min dos, har tagit pauser också men ändå..samma konstiga effekt, på elvanse o ritalin blev man iallafall PRATGLAD, SOCIAL, UTÅTVÄND, GLAD osv... men metamina gör mig ''tom'' tycker ''inget'' lite koncentration ger den men de som säger att metamina saknar biverkningar är fan helt körda! metamina har lika mycket biverkningar som resten, dock inte i samma stora utsträckning... ja får enorm käksmärta, gör ont när ja gapar, pratar, eller ska sova o ansiktet kommer mot kudden, AT .. ångest men inte lika mkt som på concerta o ritalin, diarre har ja haft sen ja började o som ja sa har testat o legat på alla doser men ändå finns dessa vidriga biverkningar kvar och jag får enorma led och muskelsmärtor, knäsmärta och ja mina käken... detta är varje dag.. dagarna UTAN METAMINA är ja mitt vanliga adhd person MEN JAG ÄR GLAD OCH SOCIAL OCH INTE TOM PÅ KÄNSLOR... metamina gör en tyst o ''inåtvänd'' fått höra de av vänner o familjemedlemmar om vrf jag är så tyst o tillbakadragen, man är tom i huvudet, inga känslor, inte de minsta glad inte ledsen/deprimerad heller men under at:n så känner man sig nedstämd, ångest, lättretlig o mkt mer.. så ALLA NI SOM HYLLAR DENNA '' BIVERKNINGSFRIA '' O ''PERFEKTA'' MEDICIN ska veta att den ÄR INTE DE MINSTA PERFEKT, HÅLLER MED OM ATT BIVERKNINGARNA ÄR MINDRE JÄMFÖRT M RESTEN AV CS MEDICINERNA MEN man känner ingen lust, glädje, osv.. tom i huvudet, ingen motivation får jag heller ... detta fick ja mkt på elvanse o ritalin osv.... vet att fler känner igen sig utav de ja skriver..vidriga biverkningar som INTE försvinner är enorm smärta i käkarna o munnen, runt öronen samt led o muskelvärk i nacken och benen, knä o ja överralt på kroppen, diarre som ej försvinner o denna tomhetskänsla och INGEN motivation alls, FYFAN metamina var den sista utvägen.. hade hört så mkt bra om den men den gör och gjorde mig värre...har inte ätit o tar pauser lite då o då trots att läkaren säger att ja ska äta varje dag o han skriver ut flera burkar i månaden. När ja tar upp biverkningarna me honom är hans svar, alla är individuella och dessa biverkningar som ja beskriver är inte ovanligt men förekommer mindre o att ja ska fortsätta äta... jag har INGEN positiv effekt av metamina alls.. den gör mig seg, omotiverad , tar bort glädje, gör mig tom osv.. :S vill inte fortsätta mera.. när man tar pauser känner man sig extremt trött o så i några dagar men man är glad o så.. men såklart med alla adhd symptom. Flera burkar skriver han ut per månad o säger att jag bara ska öka, har testat alla doser som ja nämnde flera gånger men samma SKIT EFFEKTER O BESVÄR på alla doserna trots MÅNGA noggranna upptrappningar och tiden mellan doserna. ligger just nu på 70mg per dag, 3-4gg, har testat 5 gg o ja har testat alla doser med olika intervaller men ändå SAMMA SKIT EFFEKTER... tar bort glädje o motivation, gör en tyst och inåtvänd/osocial o mer... man känner sig HELT TOM, vill inte göra något och ibland TRÖTT...och AT:n är inga dans på rosor, inte för min del iallafall.
Citera
2015-07-15, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 69knop
Pluggar men har tagit ett år ledigt. Hade alltid svårt med koncentrationen vid tentor med mkt plugg före.

Fick pröva Metamina av en med samma problem och det hjälpte mig som sjutton vid pluggandet att hålla humör ork och koncentrationen uppe.

Vart min livlina vid svåra tentor med mkt plugg. Nu 1,5år senare så hittar jag knappt ngn som säljer Metamina! Och priserna har nästan dubblats på under 2år!

Varför har metamina blivit så dyrt och svårt att hitta på så kort tid?

Ngn som vet, är lite orolig att jag inte ska klara mig hela vägen med allt pluggande utan Metamina!

Har prövat Concerta och ritalin, men det har inte alls samma lugna effekt på koncentrationen :-( !

Ngn som kan svara på detta?
Antagligen för att alla som har haft licens på Metamina har gått över till Elvanse, ett godkänt läkemedel i Sverige. En del har återgått till Metamina, men de som Elvanse fungerar bra för har ju naturligtvis valt att behålla det, för att slippa licens och beställningar från apotek.
Citera
2015-08-18, 14:51
Medlem
Hej! Har fått tag på 10 st 5 mg dexamfetamin tabletter och undrar hur mycket jag ska ta för att kunna plugga på bästa sätt? Har testat metamina en gång innan också men inte rent dexamfetamin.

Väger ca 82 kg och är mellan 184-190 cm lång.
Citera
2015-08-18, 14:55
Bannlyst
Min läkare vägrar låta mig prova elvanse eller metamina. (har förstås diagnos)
Anledning; hon gör bara inte det.

Såhär har det varit i flera år, hur går man vidare?

Hur är AT på metamina jämfört med amfetamin och metylfenidat eller den där narkoplesi-medicinen vad den nu heter? Den skriver läkaren gärna ut av någon underlig anledning, fast den inte står som medicin för adhd.

Har inga problem att få metylfenidat, misstänker att läkaren har moraliska skäl, eller är lat och ej vill skriva licenser. (byta läkare är svårt då hon är den enda med rätt att skriva ut dessa där jag går).
Citera
2015-08-18, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NumEnter
Hej! Har fått tag på 10 st 5 mg dexamfetamin tabletter och undrar hur mycket jag ska ta för att kunna plugga på bästa sätt? Har testat metamina en gång innan också men inte rent dexamfetamin.

Väger ca 82 kg och är mellan 184-190 cm lång.

Den optimala dosen är mellan 5-10mg för studier. Jag föreslår att du först börjar med 5mg för att öka dosen efter 45min om önskad effekt inte uppnås.

Själv kör jag på 5mg och fyller på efter exakt 2h med 5mg. Det ger mig ungefär exakt 4h koncentration.

Citat:
Ursprungligen postat av Carnitine
Min läkare vägrar låta mig prova elvanse eller metamina. (har förstås diagnos)
Anledning; hon gör bara inte det.

Såhär har det varit i flera år, hur går man vidare?

Hur är AT på metamina jämfört med amfetamin och metylfenidat eller den där narkoplesi-medicinen vad den nu heter? Den skriver läkaren gärna ut av någon underlig anledning, fast den inte står som medicin för adhd.

Har inga problem att få metylfenidat, misstänker att läkaren har moraliska skäl, eller är lat och ej vill skriva licenser. (byta läkare är svårt då hon är den enda med rätt att skriva ut dessa där jag går).

Finns läkare med privata mottagningar i andra län, hör av dig till dem. Dock får du ju vara redo på att hosta upp lite sedlar, men de är oftast bättre och har kortare väntetider.

ATn på metamina är oftast obefintlig såvida du tar den som ordinerat. Helt klart mildast AT i jämförelse med vanligt affe och rävgiftet metylfenidat. Modafinil som du syftar på har vad jag vet och erfarit ingen AT att tala om.
Citera
2015-08-18, 16:42
Bannlyst
Citat:

ATn på metamina är oftast obefintlig såvida du tar den som ordinerat. Helt klart mildast AT i jämförelse med vanligt affe och rävgiftet metylfenidat. Modafinil som du syftar på har vad jag vet och erfarit ingen AT att tala om.

Just det, menar modafinil, nej, jo, fast lite at kände jag nog med dem. Jag tog dem dock ganska länge. Men inget att jämföra med metylfenidat som får mig självmordsbenägen i flera dagar.

At på tjack tycker jag är väldigt jobbigt också, snäppet under metylfenidat dock.

Jag har haft kontakt med en sådan privat läkare, dock vill han ha 10 000 sammanlagt. Sjuk summa för mig som pluggar.
Citera
2015-08-28, 02:04
Medlem
Jag har alltid haft grava koncentrationssvårigheter men har lyckats kompensera ganska bra genom att jag har lätt för att lära, är väldigt verbal och hyfsat intelligent. Men när det gäller att inhämta stora kunskapsmassor systematiskt så är jag helt enkelt oförmögen. Det råder nämligen ett konstant kaos i mitt huvudet och jag lider av en ständig hyperaktivitet som jag döljer så gott jag kan, men som personer som känner mig och mina närmsta känner till väl.

Jag är inget fan av preparat och gör allt för att underlätta mina svårigheter genom medvetna livsstilsförändringar; en ganska strikt kost med så lite snabba kolhydrater som möjligt, försöker göra upp scheman för allt jag gör osv osv.

Men ni som själva har svåra problem med fokus och rutiner förstår själva hur lönlöst det kan vara, trots kraftfulla ansträngningar.

Jag har fått prova concerta och modafinil utan resultat. Det hjälpte verkligen inte tillräckligt, även om jag måste medge att effekten var gynnsam (men inte värd de biverkningar jag fick).

Vad jag skulle behöva är egentligen något jag kunde ta vid behov i små doser, för att klara vissa uppgifter som inte kan överbryggas på annat sätt. Där detta "funktionshinder" blir alldeles för uttalat.

Skulle metamina kunna vara till hjälp för mig? Och har ni några tips på hur en lättast skulle kunna komma över det?
Citera
2015-08-28, 05:18
Medlem
heroinsunrises avatar
Fick en burk Metamina Recip 5mg för ett tag sedan utav en polare som inte ville ha dem själv, tror det var 60ish tabletter i den? Osäker på mängden. I vart fall, efter att ha testat dem så förstår jag varför han skänkte bort burken. Löste upp 10 st till att börja med och slog i mig. Hände inte så värst mycket, någon skjuts var det inte tal om i alla fall. Aningen speedad blev jag, men den racemiska blandningen, alltså både dex- och levoamfetamin, alltså vanligt gatutjack är överlägset i russyfte. Till och med Ritalin och Concerta är bättre i russyfte. Som ADHD-medicin är den säkert jättebra.
Citera
2015-09-01, 16:58
Medlem
MackinawPeachezs avatar
För någon utan ADHD, ger Metamina någon fokus överhuvudtaget? Eller är det rent slöseri för mig att ta det i så fall.

Ifall så är fallet, har ni något tips på något som ger mig lite energi men mycket fokus? Jag har inte ADHD men har ändå lite smått svårt att hålla tankarna i styr, och inom mitt jobb kan jag till och från behöva hålla en hel del information i huvudet för att inte slösa någon tid.

Tjack har jag men undviker helst att ta det under arbetstid.
Citera
2015-09-02, 23:31
Medlem
ALanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MackinawPeachez
För någon utan ADHD, ger Metamina någon fokus överhuvudtaget? Eller är det rent slöseri för mig att ta det i så fall.

Ifall så är fallet, har ni något tips på något som ger mig lite energi men mycket fokus? Jag har inte ADHD men har ändå lite smått svårt att hålla tankarna i styr, och inom mitt jobb kan jag till och från behöva hålla en hel del information i huvudet för att inte slösa någon tid.

Tjack har jag men undviker helst att ta det under arbetstid.

Jag har inte ADHD, men Metamina funkar ganska bra ändå för att öka fokuseringen om man inte har hög tolerans. Tycker dock toleransen ökar snabbt jämfört med andra centralstimulantia. Jag är student och har testat olika centralstimulerande medel för att öka koncentrationsförmågan (modafinil, amfetaminer, kokain och metylfenidat), och för mig är låga doser av amfetamin (max 0,1 g under en pluggdag) det bästa. Vid den dosen ökar inte toleransen så snabbt, och dessutom är det billigt jämfört med t.ex. kokain och Elvanse. Jag får inte heller hjärtklappning, vilket jag brukar få av Ritalin och Modiodal, samt slipper jag må dåligt dagen efter.
Citera
2015-09-03, 07:42
Medlem
MackinawPeachezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALange
Jag har inte ADHD, men Metamina funkar ganska bra ändå för att öka fokuseringen om man inte har hög tolerans. Tycker dock toleransen ökar snabbt jämfört med andra centralstimulantia. Jag är student och har testat olika centralstimulerande medel för att öka koncentrationsförmågan (modafinil, amfetaminer, kokain och metylfenidat), och för mig är låga doser av amfetamin (max 0,1 g under en pluggdag) det bästa. Vid den dosen ökar inte toleransen så snabbt, och dessutom är det billigt jämfört med t.ex. kokain och Elvanse. Jag får inte heller hjärtklappning, vilket jag brukar få av Ritalin och Modiodal, samt slipper jag må dåligt dagen efter.
Tack för tipset! Då skippar jag Metamina, det är ändå alltför dyrt i jämförelse med t.ex. tjack.

Vad tyckte du om Modafinil, var det något att ha?
Citera
2015-09-03, 11:42
Medlem
ALanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MackinawPeachez
Tack för tipset! Då skippar jag Metamina, det är ändå alltför dyrt i jämförelse med t.ex. tjack.

Vad tyckte du om Modafinil, var det något att ha?

Det funkade bra i början (brukade ta 200-400 mg), men nackdelen var att toleransen ökade snabbt och efter ett tag kände jag knappt av något. Dessutom fick jag alltid ångest och blev allmänt nedstämd efter några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in