Citat:
Ursprungligen postat av
mongomanish
Jag har tidigare (typ 12år sen) haft både ritalin och concerta och tyckte att aldrig att det funkade som önskat utan hade alltid en känsla av att jag var obekväm och att det på nåt sätt kändes smutsigt. Jag blev då erbjuden Metamina men det blev aldrig av då jag inte kunde lämna rena urinprover då jag använde det mesta, men mestadels cannabis och opiater.
Jag har nu varit helt ren från så väl droger som alkohol i över sju år och går i tankarna att testa medicin igen men har i ärlighetens namn ingen lust att gå igenom persen av att testa med både concerta och ritalin igen. Aldra helst skulle jag vilja ha attenin och endast använda det vid behov när jag studerar eller ska sitta i långa möten osv som jag idag har enormt svårt med.
Så till mina frågor:
1. Är det rimligt att tänka sig att jag skulle kunna få attenin utan att åter testa concerta/ritalin eller elvanse?
2. Skriver man någonsin ut ADHD-medicin som behovsmedicin eller måste man låtsas som att man äter det dagligen om man använder det endast vid behov?
3. Hur stor är risken att de sätter sig på tvären för att jag haft ett tidigare missbruk?
Du kan alltid ta emot recept och inte äta dom (annat än om du skall ta urinprov så dom ser att du äter det).
Det är enklare om du tar emot e.g. Elvanse först. Alltså att dom skriver ut 1 elvanse morgon sedan snabbverkande till eftermiddagen allteftersom. Sedan kommer nog inte doktorn sitta och tjata på dig att "du bör nog äta mer attentin, jag ser du bara hämtat ut så och så många recept det räcker bara till en attentin per 2.5 dagar..."
Jag kan förstå varför man vill enbart snabbverkande att anv då och då (eller varje dag), har själv funderat på det till och från. Men av min personliga erfarenhet så är biverkningarna enormt mycket större, i mitt fall kompulsiva beteenden (surfa porr m.m). Medans med elvanse är det 0 biverkningar för mig (förutom första 1-2 månaderna). Att du "känner av" medicinen mer betyder inte nödvändigtvis att den ger mer resultat konkret. konkreta resultat bör mätas över tid genom prestation, inte vad man känner i stunden. (Om du vill känna dig fokuserad och det är ditt stora mål så finns det en hel uppsjö av ganska ofarliga substanser såsom piracetam m.m. du kan införskaffa dig på diverse ställen. Dom lär dock inte göra speciellt mycket för hjärnfunktionen.) Att vara stissig eller fastna i allt möjligt man har framför sig är inte nödv produktivt.
Personligen tycker jag elvanse fungerar bättre och bättre för varje dag jag äter den, mer förutsägbart och mindre och mindre skillnad om jag äter den eller inte. Det känns rätt så bra att inte behöva tänka på "hur mycket effekt ger detta pillret idag.... om hur många timmar känner jag så och så..." utan istället bara ha effekten hela tiden (ren gissning ifrån min sida så tror jag elvanse hjälpt att permanent förbättrat min hjärnfunktion).
Skulle gissa du kan be om Elvanse direkt. Möjligen dom ber dig testa strattera eller bupropion om du inte käkat det tidigare. Du kan ju bara be om testa ADHD medicin igen "men inte concerta/ritalin den passade inte mig".