2015-12-27, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buhll
Du använder ditt bankkort vid automater och tar ut pengar.
Använd https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/locate-an-atm.html för att kolla upp säkra bankomater.

Sedan drar du ditt Santander kort överallt där Mastercard accepteras. Skulle du scimmas så är det inte dina pengar som försvinner. Du betalar ju en faktura som du själv måste godkänna.

Men är det ekonomiskt sätt mest lönsamt att ha 2 mastercard där man på swedbanks får betala växelavgift och på santander ränta från första dagen på automat uttag.
Nästan bättre att använda swedbankkortet när man betalar direkt med kortet då man slipper ränta?
Citera
2015-12-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hurgorjag
Men är det ekonomiskt sätt mest lönsamt att ha 2 mastercard där man på swedbanks får betala växelavgift och på santander ränta från första dagen på automat uttag.
Nästan bättre att använda swedbankkortet när man betalar direkt med kortet då man slipper ränta?

Såhär tänker jag, och jag är ganska insatt när det gäller kort.

Jag skulle betalt resan fullt med mitt Santander kort för att få deras reseförsäkring. Detta ger mig trygghet om något skulle hända. Sedan använda kortet absolut överallt det går. För det är inte dina pengar du handlar med förrns du har betalat fakturan.

Skulle använt mitt Swedbank kort hos bankomater enbart.

Men nu kör jag inte den kombon. För min resa till sommaren så kommer det se ut såhär.

Jag kommer använda mitt American Express Gold absolut överallt det går, kommer även betala resan fullt med kortet för att dra in så mycke poäng som möjligt och även få försäkringen som är riktigt bra.
Där AmEx inte accepteras som det nästan överallt görs nu så kommer jag använda mitt Eurocard gold.

Automatuttag kommer jag inte göra då jag köper 2,3k svenska i deras valuta. Men skulle jag behöva göra ett uttag så skulle jag använda mitt Eurocard Gold.
Citera
2015-12-27, 15:53
Medlem
Citat:
Såhär tänker jag, och jag är ganska insatt när det gäller kort.

Jag skulle betalt resan fullt med mitt Santander kort för att få deras reseförsäkring. Detta ger mig trygghet om något skulle hända. Sedan använda kortet absolut överallt det går. För det är inte dina pengar du handlar med förrns du har betalat fakturan.

Skulle använt mitt Swedbank kort hos bankomater enbart.

Men nu kör jag inte den kombon. För min resa till sommaren så kommer det se ut såhär.

Jag kommer använda mitt American Express Gold absolut överallt det går, kommer även betala resan fullt med kortet för att dra in så mycke poäng som möjligt och även få försäkringen som är riktigt bra.
Där AmEx inte accepteras som det nästan överallt görs nu så kommer jag använda mitt Eurocard gold.

Automatuttag kommer jag inte göra då jag köper 2,3k svenska i deras valuta. Men skulle jag behöva göra ett uttag så skulle jag använda mitt Eurocard Gold.
Okej jag är tacksam för ditt svar, har lite att fundera på.
Hoppas att någon mer kan slänga in sin åsikt om kort när man backpackar eller reser.
Citera
2015-12-27, 16:05
Medlem
Citat:
Okej jag är tacksam för ditt svar, har lite att fundera på.
Hoppas att någon mer kan slänga in sin åsikt om kort när man backpackar eller reser.

Nu ska ju jag inte backpacka då inte de är riktigt min stil men hört att de ultimata backpacker kortet är Ica banken Mastercard.
Citera
2015-12-27, 16:12
Medlem
Citat:
Nu ska ju jag inte backpacka då inte de är riktigt min stil men hört att de ultimata backpacker kortet är Ica banken Mastercard.
Är nog ica som ligger närmast just nu även fast dom har årsavgift.
Men är nog bäst att höra med andra som har vart ute mer än mig innan så jag inte gör något korkat.
Citera
2015-12-27, 16:14
Medlem
Citat:
Är nog ica som ligger närmast just nu även fast dom har årsavgift.
Men är nog bäst att höra med andra som har vart ute mer än mig innan så jag inte gör något korkat.

https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/MedMera-Mer/
Citera
2015-12-27, 16:20
Medlem
Citat:
https://www.coop.se/Betalkort-och-bank/Vara-betal--och-kreditkort/MedMera-Mer/
Intressant.
Tack för att du tar dig tid!
Citera
2015-12-27, 18:27
Medlem
Inga avgifter eller valutapåslag är värt mycket om man reser eller handlar utomlands mycket. Man tjänar in årsavgiften ganska snabbt. Speciellt om man växlar kontanter på Forex som erbjuder en 5% sämre kurs än kreditkortsbolagen.
Jag har ICA-banken och har hållt ett öga på dom när jag använt kortet utomlands och det är verkligen inga avgifter. Bara Mastercards kurs rakt av och den skiljer sig marginellt från riksbankens. Handlar om hundradelar...
Citera
2015-12-28, 19:08
Medlem
Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands 1,25 procent
(fr o m 1/3 2016)
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Inga avgifter eller valutapåslag är värt mycket om man reser eller handlar utomlands mycket. Man tjänar in årsavgiften ganska snabbt. Speciellt om man växlar kontanter på Forex som erbjuder en 5% sämre kurs än kreditkortsbolagen.
Jag har ICA-banken och har hållt ett öga på dom när jag använt kortet utomlands och det är verkligen inga avgifter. Bara Mastercards kurs rakt av och den skiljer sig marginellt från riksbankens. Handlar om hundradelar...
Citera
2015-12-28, 20:14
Medlem
Citat:
Valutapåslag vid köp & automatuttag utomlands 1,25 procent
(fr o m 1/3 2016)

Tackar. Hade jag missat. Verkar som poängen med ICA-kort just försvann.

Någon som vet om COOP också tänker införa valutapåslag? Det var lite luddigt med info hos ICA. Söker man på valuta på deras hemsida för man en träff där man pratar om EU-regler men klickar man kommer man till en död länk.
Om man av någon anledning måste införa valutapåslag borde ju samma sak drabba alla kortutgivare kan man tro.

Om inte kommer COOP få ytterligare en kund snart...
Citera
2015-12-28, 20:23
Medlem
https://m.forex.se/Kort/FOREX-Betal-och-kreditkort/
Citera
2015-12-28, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chipez
https://m.forex.se/Kort/FOREX-Betal-och-kreditkort/

Jag håller mig lite skeptisk till Forex eftersom man påstår sig tillhandahålla valuta utan avgift när man i själva verket kör med valutapåslag på 5%. Men visst, ingen "avgift".
Därför är det ju lite luddigt vad 0kr vid uttag med kortet i verkligheten betyder? Vilken kurs får man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in