2025-05-06, 21:15
  #3829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Bara det att utan att kunna ge en anledning till varför det måste vara kreditkort så har jag inte någon anledning till att tro att du vet vad du gör.

Finns ju många anledningar tex om personen kommer behöva hyra bil, då.är det inte alltid, särskilt inte utomlands, som debetkort godtas.
Citera
2025-05-06, 22:17
  #3830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Med extrakort så är det huvudkortsinnehavaren som är betalningsansvarig för alla köp oavsett vilket kort som använts och därmed skuldsatt. Inget solidariskt ansvar gäller

Ja, men om det vore så att det var kort där bägge var betalningsansvariga så hade bägge varit betalningsansvariga och då högst troligt solidariskt ansvariga. Det var detta som efterfrågades i TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns ju många anledningar tex om personen kommer behöva hyra bil, då.är det inte alltid, särskilt inte utomlands, som debetkort godtas.

Visst det finns skäl till varför man skulle behöva kreditkort eller att det skulle vara att föredra. Men därmed inte sagt att kreditkort är det bästa i alla situationer. Annars hade ju inte debetkort funnits. TS har duckat frågan rätt hårt om varför han "måste" ha kreditkort till sina barn - det har bara varit "lita på mig, jag vet vad jag gör". Utebliven motivation gör att det snarare blir tvivel på att han vet det...
Citera
2025-05-10, 10:02
  #3831
Avslutad
Min fru har ett kreditkort kopplat till mitt konto som faktureras en gång i månaden.

Därmed får vi en samlad summa varje månad på vår familjs utgifter på en egen faktura.

Samt cashback och förmåner tex försäkringar vid köp av olika varor och vid resor.

Det förenklar redovisningen av våra utgifter och knyter oss samman som familj.

Tack SEB för förtroendet.
Citera
2025-07-07, 22:59
  #3832
Medlem
Gantss avatar
Någon tips på en bra kreditkort. Brukar resa långa sträckor med varierande flygbolag (Lufthansa, Turkish, SAS, BA etc) Så är sugen på en kort som ger bra lounge access ( gärna för två personer).

Cashback och poängshop är la extra bonus.
Citera
2025-09-28, 06:26
  #3833
Medlem
Dan88s avatar
Efter Avida tog över Santander korten kommer nu det gamla "Mitt kort" (inte Mitt Kort+) från GE Money Bank tiden bli lite sämre, de lägger bla till en uttagsavgift på 3,00 %: https://www.avidafinance.com/sv/villkor-kreditkort

En epok går i graven. Alla goda saker har ett slut. Det var ändå nice att de lät oss ha kvar villkoren i 10+ år efter de slutade erbjuda kortet.

Nån som kan tipsa om ett gratis kort med 0,00 % uttagsavgift och 0,00 % valutapåslag? Har redan Northmill, behöver ett till.
Citera
2025-09-28, 07:19
  #3834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Efter Avida tog över Santander korten kommer nu det gamla "Mitt kort" (inte Mitt Kort+) från GE Money Bank tiden bli lite sämre, de lägger bla till en uttagsavgift på 3,00 %: https://www.avidafinance.com/sv/villkor-kreditkort

En epok går i graven. Alla goda saker har ett slut. Det var ändå nice att de lät oss ha kvar villkoren i 10+ år efter de slutade erbjuda kortet.

Nån som kan tipsa om ett gratis kort med 0,00 % uttagsavgift och 0,00 % valutapåslag? Har redan Northmill, behöver ett till.

Revolut
Citera
2025-09-28, 10:24
  #3835
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Revolut

2K i månaden i uttag är ett skämt. Behöver minst 10K.
Citera
2026-03-08, 17:52
  #3836
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
2K i månaden i uttag är ett skämt. Behöver minst 10K.
Det får du nog inte gratis någonstans. Kanske dags att skaffa något i landet du tar ut mest i? Ganska konstigt att ta ut så mycket då det är bara U-länder där kort inte funkar och där är det billigt...

Revolut är bra dock, bra app och gör ju inte något att låta det ligga.
Högre "tier" på revolut ger mer gratis uttag, premium (105kr/mån) ger 4k och metal (190kr/mån) ger 8k. Förutom att ha faktiskt najs kort så är revolut värt det för prenumerationerna man får med (premium och högre). NordVPN och perplexity pro ersatte för mig expressVPN (80kr/mån) och chatGPT plus (200kr/mån iirc) så betalar i princip inget för revolut. Tinder plus kan vara intressant för vissa med.
Citera
2026-03-08, 18:42
  #3837
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattbajsaren
Det får du nog inte gratis någonstans. Kanske dags att skaffa något i landet du tar ut mest i? Ganska konstigt att ta ut så mycket då det är bara U-länder där kort inte funkar och där är det billigt...

Revolut är bra dock, bra app och gör ju inte något att låta det ligga.
Högre "tier" på revolut ger mer gratis uttag, premium (105kr/mån) ger 4k och metal (190kr/mån) ger 8k. Förutom att ha faktiskt najs kort så är revolut värt det för prenumerationerna man får med (premium och högre). NordVPN och perplexity pro ersatte för mig expressVPN (80kr/mån) och chatGPT plus (200kr/mån iirc) så betalar i princip inget för revolut. Tinder plus kan vara intressant för vissa med.

Det finns ju (Northmill) 15K per vecka, 30K per månad, gratis.
Citera
2026-03-24, 16:58
  #3838
Medlem
Doctors avatar
Från 1:a maj så slutar Morrow med cashback.


Citat:
Förändring i bonusintjäning

Från och med den 1 maj 2026 kommer det inte längre vara möjligt att tjäna nya bonuspoäng med Morrow Bank kreditkort.

Bonuspoäng du redan har tjänat in är fortfarande tillgängliga och kan användas precis som vanligt via Mina Sidor eller Morrow Bank-appen. Poängen är giltiga i 24 månader från intjäningsdatumet.

Citera
2026-03-24, 17:03
  #3839
Medlem
spara skattepengarna som buffert och klipp alla kort
Citera
2026-03-24, 18:15
  #3840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
spara skattepengarna som buffert och klipp alla kort
Får du din återbäring och lön i kontanter? Eller hur gör du annars för att betala i mataffären?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in