2016-03-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur många procent av befolkningen använder plastkortet till 250k i konsumtion om året? Jag tror mr highroller bluffar lite..

Men skit samma. Forumdelen är privatekonomi och då jagar vi bästa korten, helst helt utan avgifter, gärna utan valutaväxlingspåslag också.

Kickbacks efter att ha betalat in tusentals kronor i avgifter är mindre intressant för säkert 95% av befolkningen.

Spelar ingen roll hur många procent som gör det, tråden handlar om bästa kortet och det svaret är beroende på hur ens köpmönster ser ut. Går inte att säga att kort A är det bästa för alla, elle att kort B ä dåligt på grund av avgifter.

Mina 250-300k per år är fördelat på både mig och frun dock, dvs är det ganska lite per person. Vi är rätt återhållsamma. Jämförelsen håller dock även för en person eftersom den personen då kostar halva poängen och endast behöver halva spenden så då är procenten du får tillbaka nästan oförändrad.
Senast redigerad av Akt 2016-03-27 kl. 16:40.
Citera
2016-03-27, 16:43
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Detta låter ju riktigt värdelöst. Både maxbeloppet och att man inte får bonus på Klarna.
Kanske därför som jag inte kunde använda Preem-kortet när jag skulle göra ett köp på över 2000 kr på siba.se.

Vet du om det fungerar annorlunda för Shell Mastercard? Är ju Ikano som står bakom det kortet också.

Finns ett svar på ett inlägg på Preems facebooksida som dementerar att det finns en beloppsgräns på 1500 kr. Och jag har handlat för 2000 kr vid två tillfällen.
Citera
2016-03-27, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Det är väl småpengar med Preem kreditkort?
Kanske 600 kr tillbaka varje år....

Är 1% så handlar du för 60k så blir det 600:-
Sedan har man ju billigare bensin och får en del andra erbjudnaden.
Sedan så är ju kortet gratis + att du lånar pengarna gratis utan ränta.

Men har man familj och bil så lär man ju handla mer än 60 tusen om året, bara thaibiljetterna vart år till familjen går ju på 30k.
Citera
2016-03-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Varför kör ni bara på Preem?

http://shellmastercard.se/fordelar

Likadant.

Preem har haft gräns på 1500 kr för nätköp att få bonus enligt deras kunder.

Identiska men Preem ger mer rabatt på bensinen, så då är det kortet bättre.

Någon gräns på Preemkortet har jag inte märkt?
Citera
2016-03-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Finns ett svar på ett inlägg på Preems facebooksida som dementerar att det finns en beloppsgräns på 1500 kr. Och jag har handlat för 2000 kr vid två tillfällen.

Gott att höra
Citera
2016-03-27, 20:15
Medlem
OlagligtDjurs avatar
Den där 1500kr gränsen stämmer inte alls. Dock är det intressant att Klarna nämns.
Det är ju tyvärr en hel del handlare som tvingar en att genomföra kortköp (ej faktura dvs) via skitföretaget Klarna. Det här kryphålet kan säkert drabba andra kort med bonus också.
Troligen för att Preem inte kan särskilja direkta kortbetalningar och fakturor till Klarna.
Citera
2016-03-27, 21:29
Medlem
Jag funderar på MQ:s kkreditkort. Kostar 500 kr per år och det får man klädpresentkort att handla för, något jag ändå gör för tusentals kr per år på MQ. Cashback blir fler klädcheckar.

Har just nu SJ:s kreditkort. När jag skaffade det var det kostnadsfritt första året och även fritt framöver vid svart nivå. Nu har de dock ändrat det och även på svart nivå får man pröjsa. Cashback är priopoäng som kan användas till resor eller köp hos partners.
Citera
2016-03-27, 21:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Spelar ingen roll hur många procent som gör det, tråden handlar om bästa kortet och det svaret är beroende på hur ens köpmönster ser ut. Går inte att säga att kort A är det bästa för alla, elle att kort B ä dåligt på grund av avgifter.

Mina 250-300k per år är fördelat på både mig och frun dock, dvs är det ganska lite per person. Vi är rätt återhållsamma. Jämförelsen håller dock även för en person eftersom den personen då kostar halva poängen och endast behöver halva spenden så då är procenten du får tillbaka nästan oförändrad.

Spelar en väldigt stor roll eftersom ytterst få handlar åt företaget för en halv mille om året.. Den diskussionen passar betydligt mycket bättre i företagandedelen än privatekonomi vilket du själv borde ha förstått.

Folk som har gott om pengar tenderar dessutom att ha vanliga bankernas kort, uppenbart att det är wannabe's som dreglar och drömmer om luftslottet som kickbackprogrammen kör med.

Det är inte smart att betala en massa med ett kort som har dryga avgifter för att få en "gratis" resa senare. Det är betydligt mycket mer intelligent att minimera kostnaden från början, välja ett kort som har noll valutapåslag kan exempelvis spara in 10k eller mer om man har för avsikt att spendera de 500k i utländsk valuta..

Kontentan av det hela är att det är många parametrar att räkna med och hittills har inget "flashigt" kort (med dolda avgifter) lyckats komma i närheten av de mindre flashiga när sista raden är nedräknad vad jag kunnat se.
Citera
2016-03-27, 21:54
Medlem
Citat:

Folk som har gott om pengar tenderar dessutom att ha vanliga bankernas kort

Det där tror jag inte på, finns en anledning att vissa har pengar och andra inte, en sådan anledning är för att man tycker 1% rabatt är mycket och att man vägrar betala onödiga avgifter.
Citera
2016-03-27, 22:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det där tror jag inte på, finns en anledning att vissa har pengar och andra inte, en sådan anledning är för att man tycker 1% rabatt är mycket och att man vägrar betala onödiga avgifter.

Jag vet att så är fallet i många fall - bankerna är inte dumma utan ger dig betydligt bättre villkor om du är stadd vid kassan så att säga, sedan är det inte smart att flasha ett platinum/amex/tjofräs här skall det vaskas-kort när man skall handla. Diskretion är a och o i de kretsarna.
Citera
2016-03-27, 22:44
Medlem
Citat:
Jag vet att så är fallet i många fall - bankerna är inte dumma utan ger dig betydligt bättre villkor om du är stadd vid kassan så att säga, sedan är det inte smart att flasha ett platinum/amex/tjofräs här skall det vaskas-kort när man skall handla. Diskretion är a och o i de kretsarna.
Nu e ju inte ett Preemkort som förknippas med "här skall det vaskas-kort", de som har den typen av kort är nog de med hög inkomst men som inte e så täta, de som spenderar hela lönen.
Citera
2016-03-27, 22:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nu e ju inte ett Preemkort som förknippas med "här skall det vaskas-kort", de som har den typen av kort är nog de med hög inkomst men som inte e så täta, de som spenderar hela lönen.

Nu tänkte jag snarare på amex/centurion/platinum jiddret. Principen "tomma tunnor ekar mest" brukar vara med sanning överensstämmande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in