2013-02-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryggradsdjur
Betala tillbaka inom en månad och du slipper alla räntor och avgifter. Det är så 99% av alla i tråden använder kortet, och det är lite det som är hela poängen.
Har inte haft kreditkort innan men tänker skaffa OKQ8.

Är det som det står här ovan att inga räntor och avgifter tillkommer om jag betalar inom 30 dagar då jag handlat på kredit?

För på sidan läser jag ju:

Effektiv ränta (januari 2013)
- vid unyttjad kredit om 30 000 kr: 15,75%
- vid utnyttjad kredit om 15 000 kr: 16,58%

Vilket jag fattar som att man får betala ränta från den första dagen då jag gjorde köpet på kredit.

Ni som har OKQ8, får man även 1% tillbaka på köp om man inte betalar köpet kontant utan använder pengar man tidigare fört över?
Citera
2013-02-25, 01:38
Medlem
1% tillbaks, då är det ju smartast att fimpa visa kortet och enbart köra de kortet så betalar du av fakturan direkt när den kommer.
Citera
2013-02-25, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ere
Har inte haft kreditkort innan men tänker skaffa OKQ8.

Är det som det står här ovan att inga räntor och avgifter tillkommer om jag betalar inom 30 dagar då jag handlat på kredit?

För på sidan läser jag ju:

Effektiv ränta (januari 2013)
- vid unyttjad kredit om 30 000 kr: 15,75%
- vid utnyttjad kredit om 15 000 kr: 16,58%

Vilket jag fattar som att man får betala ränta från den första dagen då jag gjorde köpet på kredit.

Ni som har OKQ8, får man även 1% tillbaka på köp om man inte betalar köpet kontant utan använder pengar man tidigare fört över?

nej alltså, krediten utnyttjar du inte förens du inte betalar hela beloppet som du är skyldig efter 30 dagar. Betalar du minimum beloppet så börjar räntan ticka.
Citera
2013-03-19, 13:21
Medlem
Sujoks avatar
Skulle behöva hjälp från er. Privat har jag ett Supremecard vilket jag är sjukt nöjd med. Men de levererar tyvärr inga kort med bonus system till företag. Någon som känner till ett kort som har ett bonussystem som man kan ha på företag?

Ej American express.
Citera
2013-04-14, 11:07
Medlem
Har ett kreditkort med Easycard (enda som går att få utan nån inkomst typ) just nu men då deras vilkor inte är dem bästa precis så letar jag efter ett nytt kort.

Har precis fått ett jobb och börjar på måndag. Jobbade endast lite förra året och taxerade bara för ca 40K kr. Undrar lite vad dem går efter när det kommer till inkomst, är det hur mycket man taxerat som gäller eller kan en anställning som precis påbörjats hjälpa? Har förövrigt inga betalningsanmärkningar och har skött alla betalningar i tid med mitt Easycard om det spelar nån roll.
Citera
2014-02-19, 00:27
Medlem
Har kollat lite på OKQ8 VISA kort, vilket verkar vara det bästa kreditkortet om man endast ser till cashback, sparränta och antal räntefria dagar. Det enda jag undrar är aviavgiften, man får ju hem kontoutdrag varje månad, det kostar väl inte 25 kr? Det är väl endast när räntan börjat ticka (vid delbetalningen) som man betalar 25 kr per faktura? vill bara ha det bekräftat
Citera
2014-02-19, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocksrocks
Har kollat lite på OKQ8 VISA kort, vilket verkar vara det bästa kreditkortet om man endast ser till cashback, sparränta och antal räntefria dagar. Det enda jag undrar är aviavgiften, man får ju hem kontoutdrag varje månad, det kostar väl inte 25 kr? Det är väl endast när räntan börjat ticka (vid delbetalningen) som man betalar 25 kr per faktura? vill bara ha det bekräftat
Jag har då aldrig betalt någon fakturaavgift. Det kan ev. bero på att jag har E-faktura och vanligtvis betalar allt i förskott....
Citera
2014-02-19, 08:00
Medlem
drutgers avatar
Citat:

Du betalar ingen fakt. avgift om du inte uttnyttjar delbetalning som du skriver.
Citera
2014-02-19, 11:41
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Skulle behöva hjälp från er. Privat har jag ett Supremecard vilket jag är sjukt nöjd med. Men de levererar tyvärr inga kort med bonus system till företag. Någon som känner till ett kort som har ett bonussystem som man kan ha på företag?

Ej American express.

Beror väl på vad du är ute efter för bonus. Supremcard har bonus men är i deras egna poängshop. Andra kort ger dig flyg/resbonus och andra ger dig matbonus. Specifera dig lite mer ock kolla på http://kortio.se

Citat:
Ursprungligen postat av viktorolle
Har ett kreditkort med Easycard (enda som går att få utan nån inkomst typ) just nu men då deras vilkor inte är dem bästa precis så letar jag efter ett nytt kort.

Har precis fått ett jobb och börjar på måndag. Jobbade endast lite förra året och taxerade bara för ca 40K kr. Undrar lite vad dem går efter när det kommer till inkomst, är det hur mycket man taxerat som gäller eller kan en anställning som precis påbörjats hjälpa? Har förövrigt inga betalningsanmärkningar och har skött alla betalningar i tid med mitt Easycard om det spelar nån roll.

Har för mig att du måste jobba minst 1 år innan du kan skaffa dig ett kreditkort för kreditföretagen vill ha en viss säkerhet att du kan betala tillbaka
Citera
2014-02-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Beror väl på vad du är ute efter för bonus. Supremcard har bonus men är i deras egna poängshop. Andra kort ger dig flyg/resbonus och andra ger dig matbonus. Specifera dig lite mer ock kolla på http://kortio.se

Har för mig att du måste jobba minst 1 år innan du kan skaffa dig ett kreditkort för kreditföretagen vill ha en viss säkerhet att du kan betala tillbaka

Är väl bara att skriva att man har jobb osv? eller måste man vara deklarerad från fjolåret?
Citera
2014-02-19, 21:09
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Är väl bara att skriva att man har jobb osv? eller måste man vara deklarerad från fjolåret?

De gör en kreditkoll på dig och där kommer det synas att du inte har tjänat något bra året innan.
Men visst... Du kan alltid kolla om du kan ansöka om en liten kredit. Typ 5000-10000 kr och se. Sedan ökar du den nästa år.
Citera
2014-02-22, 19:00
Medlem
carlpetersen73s avatar
Är inte så förtjust i kreditkort, men har ett som jag tycker är riktigt bra, Mastercard Platinum via SHB. Har en räntefri kredit på 50, nyttjar den när jag reser. De poäng som man får på kortet omvandlas till fondandelar. Med kortet följer ett Priority Pass som ger dig tillgång till flygplatslounger, mycket bekvämt och något jag nyttjat flera gånger. Du kan ta med gäster, men då kostar det för dom. Kortet har även en Concergieservice. Har nyttjat den en gång, riktigt dålig. Sedan finns en extra trygghetsförsäkring, där bland annat hole-in-one ingår Avgiften är 1900/år, men den är hur enkel som helst att förhandla bort, känns mest som de har den för att kunna "bjussa" på något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in