2021-08-27, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bright1995
Ungefär hur mycket spend bör man ha per år för att det skall vara "värt" att uppgradera sig till Amex Elite? Hade det tidigare, men har spenderat mindre nu jämfört med tidigare år.

Men nu kommer jag kommande år ligga omkring 500-600k i spend per år, är det värt att uppgradera då? Tänker att det bör ju finnas någon spend man behöver komma upp i för att det skall vara värt de.

Som andra skriver handlar det mer om hur du utnyttjar poängen, rent spontant så verkar inte 5-600k räcka till tillräckligt för att använda två vouchers så det handlar om hur mycket du får in i övrigt. Eller som tidigare skribent nämnde, du behöver det för statusen.
Citera
2021-08-30, 10:49
Avslutad
Ser att AMEX har ett erbjudande om man uppgraderar till Gold. Jag kommer nog dock inte komma upp i den spenden som står i villkoren. Tror ni det går att kontakta dem och förhandla om det? Ska sägas dock att jag inte varit kund hos AMEX så länge och spenderar inte så mycket heller…
Citera
2021-08-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Ser att AMEX har ett erbjudande om man uppgraderar till Gold. Jag kommer nog dock inte komma upp i den spenden som står i villkoren. Tror ni det går att kontakta dem och förhandla om det? Ska sägas dock att jag inte varit kund hos AMEX så länge och spenderar inte så mycket heller…

Har du en låg spend så kan du inte förhandla något..
Citera
2021-08-30, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Har du en låg spend så kan du inte förhandla något..

Tänkte nästan det. Men tack för svar
Citera
2021-09-24, 21:31
Medlem
Hej!

Jag går i kredirkorts tankarna, har inget idag men tänkte enbart använda det typ för utlägg för jobbet som inte är så roligt att ligga ute med (även om de baralar tillbaka det snabbt oftast på några dagar).
Men nu så kommer jag jobba mer utomlands och därav troligen mer utlägg som behöver göras. Så då tänkte jag skaffa ett kreditkort och tjäna poäng på jobbets utlägg och så slipper jag agera kreditör.

Så helt enkelt jag reser mycket idag med British Airways, men googlade lite och såg att de inte hade något kort i Sverige (längre).
Dock så har jag sett att AMEX har att man kan flytta poäng till sitt loyalty reseprogram vilket är nice.
Nackdelen med AMEX är att de inte är accepterade överallt.

I övrigt så är mina krav är ingen eller nästan ingen års/månadsavgift. spendandet kommer väl ligga på 5-10k månad (flygresor brukar bli 4-6000/månad, bilutlägg så som långtids parkeringar osv..) så tanken är väl att man har en kreditgräns på 15-20k nått.
Och gärna att man kan koppla poäng det mot british airways,
Så det jag tittat på är ju
AMEX green eller
SAS Amex Classic.

Som sagt är helt ny på det här vilka andra rekommenderar ni?
Citera
2021-09-25, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chickenlegss
För den som inte flyger överdrivet ofta känner jag att denna diskussion är avgjord sedan många år tillbaka med svaret: Preem eller Shell Master Card.

Fördelar:
+ Avgiftsfritt
+ 0,5% Bonus

Nackdelar:
- Hittils inget stöd för betalning via mobilen
- Fula kort

Så länge man inte har disciplin som en femåring klarar man av bruka kreditkort utan att maxa kreditgränsen varje månad haha.
Sämst rekommendation.

Med komplett Mastercard har du samma bonus och avgiftsfritt. Och funkar med Apple och Google pay

Preem ger dessutom inte bonus hos preems konkurrenter (alla andra bensinmackar), komplett ger bonus överallt..
Citera
2021-09-25, 07:36
Medlem
Är det någon som använder Re:member kort med deras rabatt i webbutiker? Funkar det bra?

Man måste ju gå till butikerna vi remembers hemsida, och tex inte via Prisjakt eller använda rabattkoder.
Är rabatterna verkligen bra eller jackar butikerna upp priserna när man går vi remember för att hamna på typ samma pris man hade fått om man besökt butiken annan väg?

Jag har Komplett Mastercard men jag är irriterad på att bonusen nu mer är så låg.. (1-4% förut) och är sugen på något som ger mer tillbaka.
Citera
2021-09-25, 09:54
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigKahuuna
Är det någon som använder Re:member kort med deras rabatt i webbutiker? Funkar det bra?

Man måste ju gå till butikerna vi remembers hemsida, och tex inte via Prisjakt eller använda rabattkoder.
Är rabatterna verkligen bra eller jackar butikerna upp priserna när man går vi remember för att hamna på typ samma pris man hade fått om man besökt butiken annan väg?

Jag har Komplett Mastercard men jag är irriterad på att bonusen nu mer är så låg.. (1-4% förut) och är sugen på något som ger mer tillbaka.

Jag använder Remember och om affärerna de har affiliateavtal med passar dina köp så är det fantastiskt bra. Jag bokar hotell den vägen och ligger på 7-10% cashback. Hanteringen fungerar väldigt bra, bonusen dras direkt på fakturan och dyker upp ett par dagar efter att du handlat.
Jag har aldrig märkt att priserna skulle ändras för att man skickas från deras sida.

Om du däremot inte handlar på de ställen de har avtal med då skulle jag söka vidare. Då finns det inget motiv att använda Remember. Det är inte ett lämpligt kort att ha sina vardagsinköp på om man är bonusjägare.
Citera
2021-09-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96

Vad är det för erbjudande?
Citera
2021-09-26, 14:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Vad är det för erbjudande?

Borta nu
Citera
2021-09-27, 17:22
Medlem
Testar att fråga här

Skulle betala för en tjänst typ bilservice 2400kr
Får en portabel kortläsare, stoppar i kortet kommer inte ihåg exakt vilken ordning men det står 2000 kr i displayen
Sedan får jagtvå kvitton, ett kvitto på 2000kr och på 400kr ("kortutskrift" EJ KVITTO PÅ KÖP)
På kvittot för 400kr finns företagsnamnet jag känner till men på det för 2000kr ett okänt företagsnamn
efter lite googling verkar det ägas av samma personer
Hur gick detta till?
När man är ute på krogen är jag alltid noga med att kolla beloppet dvs displayen men då räcker inte det?
Citera
2021-10-03, 17:27
Medlem
Jag vill varna lite för Komplett Mastercard.

Av två skäl:

1. Det räcker inte med att man betalar fakturan på förfallodagen. Om pengarna inte rasslat in i *deras* system, drar de straffränta i alla fall. Jag betalar *alltid* på förfallodagen, och jag missar aldrig. Men nu har de lagt på en dag i sitt system och tagit ränta av mig i alla fall, som om jag betalade en dag för sent.

2. Deras ränta på 0,5% betalas inte ut på allt du handlar, utan bara på transaktioner på 200 kronor och uppåt. Om du handlar för 200-399 kr får du en bonuspoäng. Om du handlar för 400 - 599 får du två bonuspoäng, och så vidare via 200-kronorsnivåer. Det är alltså NOLL bonus på alla inköp under 200 kr. En bonuspoäng är värd en krona. Bonusen för ett köp på 399 kronor är alltså inte 0,5%, till exempel, utan 0,251%. Full 0,5% bonus får man enbart om man handlar på exakta 200-kronorsnivåer. (Vilket naturligtvis ingen gör.)

Bara så att ni vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in