Citat:
Ursprungligen postat av
gärningsman
Så ni tycker att vi borde skaffa ett kreditkort, köpa ALLT med kredit och sen betala klumpsumman i slutet av månaden? Vi har liksom pengar på kontot hela tiden så jag ser liksom inte varför man öht behöver den funktionen? Det där med resor är ju smidigt, märkte det tydligast i USA där dom frågade debit or credit och där våra kort inte alltid fungerade så då borde man kanske skaffa ett kort bara när man reser?
Jag måste betala Swedbank nästan 400 kr per år för att få deras usla debit-kort. Det kortet har inga som helst fördelar.
Motsatsen är mitt kreditkort från Everydaycard som är gratis, och har hittills gett mig cashback på 500 kr. Jag har alltså fått betalt för att använda ett plastkort för att spendera
mina pengar istället för att betala någon storbank för att få använda mina pengar.
Utöver detta så är jag bättre skyddad om jag t.ex. köper flygbiljetter via det kortet än via Swebanks debit-kort.
Sedan är det en massa andra grejer som egentligen är lite larviga men som man absolut inte hade fått från ett debit-kort. Ett exempel är 30 öre/rabatt per liter den här månaden på Preem. Man fick även 50kr rabatt på biltvätt.
Om man hyr en bil så brukar självriskelimineringen kosta ett par hundralappar varje dag. Med ett kreditkort har du inte sällan en sådan försäkring inbakad, helt gratis, så länge du betalar med kortet.
Nackdelen är om man har dåligt ekonomiskt sinne och disciplin. Då köper man för mycket och står med en månadsfaktura på 30 000 kr i slutet av månaden med 15% ränta.