2020-09-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Tack för svaret!

Vad tror du om det övriga jag skrev?
Den får någon annan ta, jag värderar SAS poäng från Amex över cashback så min kunskap på det området är noll.
Citera
2020-09-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Har haft Komplett Bank ett år nu (plus och minus):
+ Hög cashback 1-4%
+ Gratis
+/- Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen (men ränta från uttagsdatum)
- Valutapåslag 1,75%
- Lite låg maxnivå på cashback med 2.000 kr/år
- Fungerar inte med automatisk påfyllning på SL-kort då kortet är norskt inte svenskt

Jag löser ovanstående svagheter med ett debitkort från Rocker, dvs ett kort jag för över pengar till innan jag använder det:
+ Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen
+ Inget valutapåslag
+ Gratis
+ Fungerar med SLs autofyll
- Bara 3.000 kr/mån i uttagsgräns

Jag vill inte betala för kort eller för storbankernas "Vardagspaket" utan har även gratis lönekonto på Skandiabanken. Vill helst inte betala avgifter heller.

Ovanstående två kort klarar allt jag behöver utan onödiga kostnader. Skulle jag börja resa mer kanske det vore intressant med Norwegian eller SAS Eurobonus.

Vad tycker ni? Har ni bättre förslag?

Låter som en nära nog optimal lösning, kör själv något liknande (har Rebilla också men det försvinner ju snart). Norwegian och SAS kan konka när som helst så det känns mindre angeläget för min del i alla fall.
Citera
2020-09-18, 13:56
Medlem
FelixSotizs avatar
Är ganska ny på det här med kreditkort, har just nu SAS Amex Premium. Haft det i cirka 1 år och spenderar cirka 300 000kr/året. Betalar hela fakturan varje månad. Min fru har ett extra kort som ingår så avgiften ligger på 100kr i månaden. Blir cirka 2-3 resor om året.

Har väl inga riktiga ambitioner mer än att det vore en bonus om man kunde nyttja poängen någon gång ibland.

Vilka kort rekommenderas? Är ingen motståndare till höga avgifter förutsatt att det kompenseras på annat sätt genom antingen cashback eller vettiga bonuspoäng. Nyttjar aldrig några servicetjänster utan bokar allting själv för att hålla nere priserna.

Så vilket kort rekommenderar ni experter?

Det enda jag egentligen stör mig på med mitt Amex är att alla butiker inte tar Amex
Citera
2020-09-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Är ganska ny på det här med kreditkort, har just nu SAS Amex Premium. Haft det i cirka 1 år och spenderar cirka 300 000kr/året. Betalar hela fakturan varje månad. Min fru har ett extra kort som ingår så avgiften ligger på 100kr i månaden. Blir cirka 2-3 resor om året.

Har väl inga riktiga ambitioner mer än att det vore en bonus om man kunde nyttja poängen någon gång ibland.

Vilka kort rekommenderas? Är ingen motståndare till höga avgifter förutsatt att det kompenseras på annat sätt genom antingen cashback eller vettiga bonuspoäng. Nyttjar aldrig några servicetjänster utan bokar allting själv för att hålla nere priserna.

Så vilket kort rekommenderar ni experter?

Det enda jag egentligen stör mig på med mitt Amex är att alla butiker inte tar Amex
Det vanligaste om man samlar Eurobonus poäng är att komplettera sitt Amex med ett SAS Mastercard. Om man är ännu mer ''hardcore'' kör man dessutom Curve och Revolut för att kunna ta ut och spendera utomlands utan avgifter samtidigt som man får poäng.
Citera
2020-09-19, 10:03
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Har haft Komplett Bank ett år nu (plus och minus):
+ Hög cashback 1-4%
+ Gratis
+/- Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen (men ränta från uttagsdatum)
- Valutapåslag 1,75%
- Lite låg maxnivå på cashback med 2.000 kr/år
- Fungerar inte med automatisk påfyllning på SL-kort då kortet är norskt inte svenskt

Jag löser ovanstående svagheter med ett debitkort från Rocker, dvs ett kort jag för över pengar till innan jag använder det:
+ Avgiftsfria bankomatuttag i hela världen
+ Inget valutapåslag
+ Gratis
+ Fungerar med SLs autofyll
- Bara 3.000 kr/mån i uttagsgräns

Jag vill inte betala för kort eller för storbankernas "Vardagspaket" utan har även gratis lönekonto på Skandiabanken. Vill helst inte betala avgifter heller.

Ovanstående två kort klarar allt jag behöver utan onödiga kostnader. Skulle jag börja resa mer kanske det vore intressant med Norwegian eller SAS Eurobonus.

Vad tycker ni? Har ni bättre förslag?

Ser bra ut och liknar mitt upplägg; Skandia för räkningar/överföringar, Komplett för dagliga köp, Preem när jag når bonustaket, PFC för uttag och Revolut för köp i utländsk valuta.

Kanske lite OT men hur kommer det sig att du valde just Rocker? Finns ju många neobanker, inte bara Revolut/PFC som liknar varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Jasså så räntan tickar från dag ett vid atm-uttag? Sickna luringar alltså... Kan man komma undan detta genom att på förhands sätta in pengar eller sätta in pengar exakt samma dag som man tar ut från atm? mvh

Är ganska vanligt att kreditkort fungerar så, dvs köp är räntefria tills fakturans förfallodag men för uttag tickar ränta från dag 1.

Norwegians kreditkort är ett undantag och tillåter räntefria uttag.

Vissa kreditkort kan man dock ligga på plus genom att sätta inpengar i förväg. Om du då sen tar ut blir det ingen ränta då krediten inte belastas. Gamla Coop funkade tex så.

Vid köp är det dock bättre att använda krediten då man kan nyttja den invändningsrätt som finns i Konsumentkreditlagen om det skulle bli problem:
https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/finansiella-tjanster/krediter/invandningsratten-vid-kreditkop/

Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
ska man ut och resa vill man slippa valutapåslag och uttagsavgift

är det rocker som gäller då eller? PFC också som jag har fattat det är bra. Dock är dessa två debit blir tokigt om man ska hyra bil tex då vill dom att man ska ha credit.

FRÅGA: Finns det ett GRATIS, CREDIT, med INGA: VALUTAPÅSLAG, och UTTAGSAVGFITER?

Svar är Rocker och PFC om man kan tänka sig debit.

Kanske är omöjligt? Vi som skaffade rebilla i början av året har dock detta tror jag. Dock så kan man inte ta ut mer än ett par tusen/månad

MVH

Coops gamla kort var så innan de ändrade villkoren. Rebilla testade men lade ner. Får se hur Northmill blir, men känns annars som man får köra neobank (Revolut/PFC etc) om man vill ha allt gratis. Visserligen säkrare med kreditkort än debit. Easylivnig och Santander saknar valutapåslag men har istället årsavgift. Har man ett kort med valutapåslag men som också ger bonus så får man väl räkna på det. Åker man inte utomlands så ofta är det kanske inte värt att betala för ett extra resekort. De som reser mycket i tex sin tjänst å andra sidan kör säkert något miles award-program som tex Eurobonus.

Citat:
Ursprungligen postat av GregerGrottman
Om man vill börja bygga upp sin kreditvärdighet gäller det då att man skaffar ett kreditkort hos en kreditgivare som man tänker att man vill ha i framtiden också?
Som exempel: Om jag vill ha ett bra kreditkort hos AMEX eller liknande i framtiden är det bäst att redan nu då börja med det lägsta AMEX kortet och bygga upp sin kreditvärdighet där eller kan jag lika gärna ta Komplett banks kreditkort (som är bättre och ger mer cashback samt är gratis) och få upp min kreditvärdighet där innan man byter till AMEX?

Vidare vad tror ni om detta upplägg:
1. SEB-kort tillsammans med min sambo för mat och gemensamma aktiviteter (gratis då hon jobbar på SEB)
2. PFC för uttag och övriga kostnader som inte går att ta på kreditkort
3. Komplett kreditkort för kostnader där det går att använda.

Sista frågan: går det att köra autogiros från kreditkort eller måste man köra genom PFC? Tänker på typ gymkort, SL-kort osv

Tacksam för svar!

Känns smidigare att ni har varsitt Komplett för dagliga köp och gemensamma kostnader för då får ni poäng. Ni kan sen betala fakturan från ert gemensamma konto på SEB och reglera ev privata kostnader så. PFC för uttag låter bra men har ni gratis SEB-kortet funkar ju det lika bra i Sverige. Ska ni göra ett stort köp, tex en resa, jämför försäkringar på SEB och Komplett. Kan vara värt att skippa poäng om man får bättre konsumentskydd.
Citera
2020-09-22, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Ser bra ut och liknar mitt upplägg; Skandia för räkningar/överföringar, Komplett för dagliga köp, Preem när jag når bonustaket, PFC för uttag och Revolut för köp i utländsk valuta.

Kanske lite OT men hur kommer det sig att du valde just Rocker? Finns ju många neobanker, inte bara Revolut/PFC som liknar varandra.

Känns skönt att man äntligen hamnat hyggligt rätt.

Rocker valdes före PFC pga att avgiften vid uttag över 3000 kr/mån är 1,25% på Rocker men 1,50% på PFC. Målfoto där och det kommer aldrig tas ut 3000 kr samma månad i Sverige och väldigt väldigt sällan (aldrig?) utomlands. Fler än dessa tittade jag inte på då jag inte tyckte det behövdes.
Citera
2020-09-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64

Jag är en snål jävel så borde klara att hålla mig under bonustaket för Komplett. Men närmar jag mig ska jag definitivt fixa ett andra liknande kreditkort, t ex Preem.

Revolut vet jag inte vad som hände med. Försökte regga mig med någons affiliatelänk förra året och lite bonus till mig, men det kraschade och nu får jag inte mitt telefonnummer att funka.
Citera
2020-09-23, 22:28
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Känns skönt att man äntligen hamnat hyggligt rätt.

Rocker valdes före PFC pga att avgiften vid uttag över 3000 kr/mån är 1,25% på Rocker men 1,50% på PFC. Målfoto där och det kommer aldrig tas ut 3000 kr samma månad i Sverige och väldigt väldigt sällan (aldrig?) utomlands. Fler än dessa tittade jag inte på då jag inte tyckte det behövdes.

Ja målfoto kanske men något måste ju avgöra till slut. Ser dock att Rocker verkar var VISA och PFC MC, vilket kan vara bra att veta för andra. Har man tex kreditkort som MC kan det vara bra att komplettera med ett VISA och tvärtom.
Citera
2020-09-24, 00:50
Medlem
Tja!

Behöver tips på bästa möjliga kreditkortet för mig.

Har maxat Kompletts bonus och Norwegian känns inte alls supersäkert framöver. Har redan massa outnyttjade cashpoints hos dem.

Jag spenderar ca 20k/månad och många av köpen görs via e-handel (inkl matleveranser).

Använt Norwegian för kontantuttag utomlands. Reser en del vanligtvis men inte just nu pga omständigheterna. Använder Curve till vardags om det har någon betydelse.

Letar efter ett kort med bra bonus- eller cashbacksystem.
Senast redigerad av ksud 2020-09-24 kl. 01:34.
Citera
2020-09-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksud
Tja!

Har maxat Kompletts bonus och Norwegian känns inte alls supersäkert framöver. Har redan massa outnyttjade cashpoints hos dem.

Jag spenderar ca 20k/månad och många av köpen görs via e-handel (inkl matleveranser).

Använt Norwegian för kontantuttag utomlands. Reser en del vanligtvis men inte just nu pga omständigheterna. Använder Curve till vardags om det har någon betydelse.

Antingen Amex Blue Cashback. Ger 1,25% i cashback på allt, inget tak. Kostar 35 kr/mån men är gratis i 15 månader om du blir inbjuden.

Eller SAS Amex Classic. Ger Eurobonuspoäng vid alla köp (10 per 100 kr spenderat), kortet kostar inget och du får just nu 18 000 Eurobonuspoäng om du blir inbjuden och spenderar totalt 10 000 kr de första tre månaderna. 18 000 poäng räcker för en enkelresa inom Europa. Detta erbjudande gäller om du ansöker senast 30e september.
Spenderar du 100 000 kr på ett kalenderår så får du dessutom en bonuscheck där du kan boka en bonusresa inom Europa för 50 % av priset.
Citera
2020-09-24, 16:30
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Antingen Amex Blue Cashback. Ger 1,25% i cashback på allt, inget tak. Kostar 35 kr/mån men är gratis i 15 månader om du blir inbjuden.

Eller SAS Amex Classic. Ger Eurobonuspoäng vid alla köp (10 per 100 kr spenderat), kortet kostar inget och du får just nu 18 000 Eurobonuspoäng om du blir inbjuden och spenderar totalt 10 000 kr de första tre månaderna. 18 000 poäng räcker för en enkelresa inom Europa. Detta erbjudande gäller om du ansöker senast 30e september.
Spenderar du 100 000 kr på ett kalenderår så får du dessutom en bonuscheck där du kan boka en bonusresa inom Europa för 50 % av priset.

Tar de flesta handlare amex nu för tiden eller hur är det i nätshoppar o vanliga affärer?
Citera
2020-09-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksud
Tja!

Du ser till att bli värvad till ett SAS Amex Classic nu, spenderar 10 000:- på det och hämtar hem bonusen på 18 000 poäng de har just nu.

Sedan efter årsskiftet skaffar du ett SAS Amex Premium och kör vidare med det.

Om du spenderar 20 000/månad så har du fått in 24 000 poäng till årsskiftet med ditt classic, sedan under 2021 förutsatt att du fortsätter med samma spend har du tjänat in 48000 (36k spend, 12k värvning) poäng till, då har du 72 000 poäng. Lägger du till någon kampanj Amex kör under 2021, värvar någon vän, handlar lite från SAS shoppingportal eller flyger lite så kommer du med all säkerhet komma upp i över 100k poäng. Går även att betala fakturor med Billhop om du behöver lite extrapoäng för att komma upp till de poäng som behövs. Då har du tillräckligt för en bonusresa för två i Business med SAS vart som helst i världen (värde ~40-60k). Eller så kan du satsa på att komma upp i 112 500 poäng hos SAS, då räcker dina poäng till en bonusresa med Star Alliance i första klass till vart som helst i världen förutom Hawaii/Oceanien (värde runt 100 000 om du bokar dyra flyg).
Det är vad jag skulle gjort.
Senast redigerad av Erik4fun 2020-09-24 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in