2009-06-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag gillar den där, riktigt bra Budda.

Jag har tidigare funderat lite över slogans som kanske kan ge någon en aha-upplevelse.

Moderaterna/Folkpartiet är liberala och frihetsälskande! Eller? (Här kan kan lägga in exempel som talar mot påståendet.) /Liberala Partiet

Visst är det fantastiskt att alla får vad de behöver när vi nu äntligen har världens högsta skattetryck? Eller får alla verkligen det? (Här kanske någon som slentrianröstar och inte är medveten om politik kan fångas upp?) /Liberala Partiet

kanske blir lite likt miljöpartiets valkampanj 2006?
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?number=90498&avdnr=5
Citera
2009-06-02, 11:05
Medlem
godaftonjuices avatar
Jag tycker LP borde köra på material som talar direkt till läsaren och dennes känslor, istället för att försöka peka på (för Svensson abstrakta) problem med samhället i stort. Några hafsiga exempel:

Du tillhör världens mest förtryckta minoritet - Individen.
//LP

Dina pensionspengar? Ge hit, jag behöver bidrag.
//LP

Alla ska med (vare sig du vill eller inte)!
//LP
Citera
2009-06-02, 11:15
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Det tolkar jag som en yttring av att knarksidan tycker det är roligare att gräla än att skapa politik.
Föga förvånande.
Citera
2009-06-02, 11:23
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Inte alls, tvärtom så upplever jag det mycket slagkraftigt.
Även om jag inte håller med om jag inte håller med om MP:s lösningar så går argumenten rakt in i känslorna precis som avsett.

För en LP-kampanj så skulle jag själv vilja se fokus på en enda slogan som hamrades in från nu och framåt, så att varumärket kan byggas upp.
(Jmfr: ** -gör det goda godare, Kom till ***-vi ger mer ...etc)
Citera
2009-06-02, 11:47
Medlem
Bra input!
Frihetsfronten hade en affisch föreställandes en soldat (tror jag att det var) siktandes emot dig med texten: Hej, jag är från staten. Jag är här för att hjälpa dig!
Även om jag tidigare skrivit ogillande om "skatt är stöld"-retoriken kan jag inte låta bli att smila åt "stjäl inte - staten hatar konkurrens". Om jag inte minns helt fel hade väl liberalpartisterna i Göteborg en sådan banner på första maj för ett par år sedan?

För övrigt tror jag på vad Tur-Budda säger; kort och koncist.

"Liberala partiet - din machete i välfärdsdjungeln!"
Citera
2009-06-02, 12:23
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand
Bra input!
Frihetsfronten hade en affisch föreställandes en soldat (tror jag att det var) siktandes emot dig med texten: Hej, jag är från staten. Jag är här för att hjälpa dig!
Om partinamnet står bredvid kommer det känslomässiga budskapet att vara att partiet vill skjuta dig. Det skulle i mina ögon inte funka så bra om man vill nå ut till nya grupper.

Citat:
Även om jag tidigare skrivit ogillande om "skatt är stöld"-retoriken kan jag inte låta bli att smila åt "stjäl inte - staten hatar konkurrens".
En sköning, humor och avslappnat. Användbar på grupper som redan börjat snegla åt det liberala hållet. Dock ej lämplig som huvudsaklig "one-liner"´i mina ögon.

Citat:
"Liberala partiet - din machete i välfärdsdjungeln!"
Bra på partistämman, men livsfarlig i valrörelsen. En vänsterorienterad satirtecknare skulle sänka kampanjen på 2 sekunder.

Vad skall en one-liner ha?
Rätt känslomässiga anslag med ett budskap som annars ointresserade kan tänka sig att tänka några sekunder på. Något mer?
Citera
2009-06-02, 12:27
Medlem
Kheperas avatar
"Allmännyttan går före egennyttan" /Tyskland 1933-1945.
Citera
2009-06-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera

Den skulle jag satsa på.

Klassiska citat från totalitära regimer...
Citera
2009-06-02, 12:56
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordRaven
Banne mig! Det har du rätt i. Nu tycker jag visserligen att Miljöpartiet haft bland de bättre kampanjerna jag sett för den där är riktigt bra. Å andra sidan är det ganska enkelt att förändra det jag skrev för att slippa bli en copycat.

(I form av en pratbubbla från en glad filur) Jag trodde också att Moderaterna/Folkpartiet var liberala, men sen upptäckte jag Liberala partiet.

Eller något sådant, kanske. Det borde finnas någon liberal som har riktiga reklamkunskaper som skulle kunna svänga ihop något vettigt.
Citera
2009-06-02, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godaftonjuice
Du tillhör världens mest förtryckta minoritet - Individen.
//LP
Mycket bra!
Citera
2009-06-02, 13:11
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Giftig och sann. Sådana märken, i övrigt osignerade, vore trevligt att berika alla oliberala valaffisher mm med. Den är så giftig att giftet rent känslomässigt riskerar att spilla över på budbäraren om man skriver under. Generellt vill jag bara att raka positiva budskap skall vara tydligt signerade.
Citera
2009-06-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Giftig och sann. Sådana märken, i övrigt osignerade, vore trevligt att berika alla oliberala valaffisher mm med. Den är så giftig att giftet rent känslomässigt riskerar att spilla över på budbäraren om man skriver under. Generellt vill jag bara att raka positiva budskap skall vara tydligt signerade.
Får nästan lust att skriva ut några och sätta på valaffischer........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in