Citat:
Ursprungligen postat av TotalLiberal
Du skrev förut att du egentligen förespråkar heroinlegalisering. Mot den bakgrunden är det märkligt att du inte ens vågar säga "skatt är stöld" så folk hör. "Skatt är stöld" är egentligen inte speciellt kontroversiellt, iallafall inte tillsammans med den disclaimer som jag föreslog.
Den sortens samförstånd du får genom att använda trevliga ord, är knappast den sortens samförstånd som vinner väljare för din heroinlegaliserande politik.
Jag säger både högt och tydligt vad jag tycker om både skatt och annat. Jag tror däremot att man, om man vill slå sig in på den parlamentariska banan, ska tänka igenom hur man säger saker en extra gång. Jag ser nu i efterhand att jag var otydlig så låt mig förtydliga. Det finns (grovt sett) två lägen hos mig när jag diskuterar. Det ena är agitatorn som å det bestämdaste hävdar att skatteverket bedriver illegitim verksamhet, att knark borde avkriminaliseras, att politiker är äckliga bidragstagare och liknande. Den använder jag när jag är övertygad om att jag kommer någonstans med den typen av argumentation, som t ex när jag möter såna jag vet är politiskt ointresserade, okunniga eller redan nyfikna på vad jag har att säga.
Möter jag däremot såna som är belästa, kunniga och faktiskt vet vad de snackar om så kommer jag ingenvart med att agitera. Typexemplet är mina föräldrar som båda två kan många gånger mer än vad jag är i närheten av att kunna. De är inte intresserade av att höra på varför heroin ska avkriminaliseras eftersom det är så långt ifrån deras vildaste fantasier att det fungerar så med dem pratar jag istället om varför monopol bör slopas, varför övervakning är värdelöst liknande.
Eftersom det finns en hel del politiskt intresserade människor i Sverige som skulle sparka bakut om det enda de fick veta att skatt var likställt med rån tror jag som sagt inte att man kommer särskilt långt med det. Inför en disclaimer och saken blir en helt annan - då argumenterar vi helt plötsligt!