2008-11-04, 17:32
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Nyss erkände du problemen. Nu förnekar du alltså problemen. Jag misstänker att du innan erkände problemen i ett försök att inte låta så dogmatisk, men det gick inte i längden.

I rest my case när det gäller dogmatismen.
Vilka problem har jag förnekat?
Citera
2008-11-04, 17:40
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Nyss erkände du problemen. Nu förnekar du alltså problemen. Jag misstänker att du innan erkände problemen i ett försök att inte låta så dogmatisk, men det gick inte i längden.

I rest my case när det gäller dogmatismen.
Kan du förklara varför planekonomi är att föredra när det gäller skola och sjukvård, men inte när det gäller exempelvis mat?
Citera
2008-11-04, 17:51
Medlem
HasseHomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Nej. Jag skriver vad jag menar, och menar vad jag skriver. Vad jag skrev var alltså också precis vad jag menade.Nej. Jag har inte påstått att anarkister skall hålla sig i den tråden. Jag har påstått att den här tråden inte handlar om huruvida det skall finnas en stat eller ej. Den handlar om KLP. Alltså skall vi försöka hålla oss till det ämnet, och undvika att sväva ut i flera debattsidor om huruvida staten alls är önskvärd. Jag ser inte hur "ryggdunkar" har att göra med att hålla sig till ämnet. Förutom när vi dunkar varandra i ryggen, och säger: "Bra där, du håller dig till ämnet!" Sådana ryggdunkar är förstås bara bra.

Nåja. Vill man sväva ut så får man väl. Lyckligtvis är jag ju inte mod längre, så jag slipper bry mig

Du är verkligen ett skämt...

Smartypants provocerar igång samtliga meddebattörer om dogmatism, statens funktioner osv, men så fort jag yttrar mig går du i spinn, och detta enbart av den anledningen att jag är anarkist. Jag skrev inte ens något anarkistiskt, men du var ändå tvungen att dra upp det din randroid.
Citera
2008-11-04, 18:25
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseHomo
Varför är den ett viktigt mål i sig?

För att den genererar social unrest, hungerkravaller, obscena mängder avrättningar av folk som av misstag kränker rättigheter, en ny enorm underklass?

Eller för att den ger individen mindre ofrihet och i sig inte kränker rättigheter särskilt mycket jämfört med dagens samhälle?
Menar du att detta anmärkningsvärda resultat skulle inträffa om vi över en natt avskiljde allt utom en nv-stat från byråkratin i Sverige, dvs att allt annat i den svenska modellen avskiljdes i en slags förening där allt vi utsätter varandra för fortfarande är lagligt i form av föreningsskatter/avgifter etc.? Hur ser utvecklingen ut menar du? Går alla ur föreningen på en gång, eller finns det en massa människor som lever på som vanligt med den skillnaden att samhället konkurrensutsätts inom sveriges gränser? Hur lång tid tar det innan den då nybildade nv-staten tvingar fram allt detta och vilka vetenskapliga belägg har du som styrker detta?
Citera
2008-11-04, 18:28
Medlem
Tur-Buddas avatar
Jag tycker fö att det borde införas vid provskrivningar i skolan att resultatet på proven delades ut efter behov. Det är orättvist att de som oftast skriver bra inte delar med sig.
Citera
2008-11-04, 18:55
Medlem
HasseHomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tur-Budda
Menar du att detta anmärkningsvärda resultat skulle inträffa om vi över en natt avskiljde allt utom en nv-stat från byråkratin i Sverige, dvs att allt annat i den svenska modellen avskiljdes i en slags förening där allt vi utsätter varandra för fortfarande är lagligt i form av föreningsskatter/avgifter etc.? Hur ser utvecklingen ut menar du? Går alla ur föreningen på en gång, eller finns det en massa människor som lever på som vanligt med den skillnaden att samhället konkurrensutsätts inom sveriges gränser? Hur lång tid tar det innan den då nybildade nv-staten tvingar fram allt detta och vilka vetenskapliga belägg har du som styrker detta?

Bli inte ledsen i ögat nu...

Människor handlar efter de incitament de har, de människor som betalar mer än de får ut skulle lämna systemet och de som blev kvar skulle slåss om resurserna (med våld i slutändan). De som är nettobetalare skulle hamna i ett läge där de har en fantastisk förhgandlingsposition iom att de sitter på kapitalet och vapnen. Lönerna skulle pressas till den lägsta lön någon är beredd att arbeta för och anställningskontrakten skulle bli så långa som någon är beredd att skriva under på. Industrin skulle inrikta sig på produktion och export just för att det skulle löna sig i det korta loppet. Människor skulle bli förbannade på att de inte längre får beskatta de rika och att de inte har laglig rätt att sätta sina egna löner. Kravaller, våld och fanskap skulle bli resultatet. I förlängnigen skulle de med rikedomar investera dem i våldsmakt för att vara säkra på att demokratin inte återinfördes och en av två saker kan hända då:

1. De privata intressena vinner och staten avskaffas

2. Staten vinner, privatkapitalet flyttar utomlands och nv staten blir i bästa fall en välfärdsstat igen, i värsta fall blir den en totalitär stat.

Vad tror du själv skulle hända om man införde nv staten över en natt? Motivera gärna svaret.
Citera
2008-11-04, 18:58
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Du är verkligen ett skämt...
På personangrepp har jag inget att svara. Därför brukar jag inte orka diskutera med dig i längden, för det slutar ändå bara med att du blir oförskämd. (Detsamma gäller f.ö. även smartypants.)
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Kan du förklara varför planekonomi är att föredra när det gäller skola och sjukvård, men inte när det gäller exempelvis mat?
Traditionen har alltid rätt, dumbom!
Citera
2008-11-04, 19:09
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Bli inte ledsen i ögat nu...

Människor handlar efter de incitament de har, de människor som betalar mer än de får ut skulle lämna systemet och de som blev kvar skulle slåss om resurserna (med våld i slutändan). De som är nettobetalare skulle hamna i ett läge där de har en fantastisk förhgandlingsposition iom att de sitter på kapitalet och vapnen. Lönerna skulle pressas till den lägsta lön någon är beredd att arbeta för och anställningskontrakten skulle bli så långa som någon är beredd att skriva under på. Industrin skulle inrikta sig på produktion och export just för att det skulle löna sig i det korta loppet. Människor skulle bli förbannade på att de inte längre får beskatta de rika och att de inte har laglig rätt att sätta sina egna löner. Kravaller, våld och fanskap skulle bli resultatet. I förlängnigen skulle de med rikedomar investera dem i våldsmakt för att vara säkra på att demokratin inte återinfördes och en av två saker kan hända då:

1. De privata intressena vinner och staten avskaffas

2. Staten vinner, privatkapitalet flyttar utomlands och nv staten blir i bästa fall en välfärdsstat igen, i värsta fall blir den en totalitär stat.

Vad tror du själv skulle hända om man införde nv staten över en natt? Motivera gärna svaret.
Jises vilka olika analyser vi har av hur världen fungerar. I min världsbild är ditt scenario omöjligt förutom några mindre korrigeringar. Grunden för detta är att jag är övertygad om att utbud/efterfrågan sätter priset och att de statliga lagar/regelverk som skulle upphöra inte påverkar förhandlingarna i någon nämnvärd omfattning. Det förenklade regelverket skulle snarare vara orsak till en växande ekonomi med bättre förhandlingsläge för arbetssäljarna som följd.
Citera
2008-11-04, 19:13
Medlem
Kivans avatar
Okej, då tycker jag att det är dags att vi återgår till trådens ämne.
/Mod
Citera
2008-12-05, 17:28
Medlem
Ny hemsida

Jag vill be er att rikta blickarna mot Liberala partiets nya hemsida!
Designen är snygg, stilren och lätt att bygga vidare på. Det finns inte så mycket innehåll än, men det ska ändras på.
Tanken är att alla medlemmar inom kort kan logga in och föra diskussioner om allt som rör partiet och dess framfart.
Hoppas ni är nöjda med den och att det kan växa till något riktigt, riktigt bra!

www.liberalapartiet.se
Citera
2008-12-05, 17:35
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand
Jag vill be er att rikta blickarna mot Liberala partiets nya hemsida!
Designen är snygg, stilren och lätt att bygga vidare på. Det finns inte så mycket innehåll än, men det ska ändras på.
Tanken är att alla medlemmar inom kort kan logga in och föra diskussioner om allt som rör partiet och dess framfart.
Hoppas ni är nöjda med den och att det kan växa till något riktigt, riktigt bra!

www.liberalapartiet.se
Bättre. Om de också lärde sig att använda marginaljustering skulle jag bli nöjd. Bannern kan väl också tyckas lite tveksam; dels borde den ha med Sverige att göra, och dels är den lätt att förknippa med homosexualitet och självmord snarare än frihet och kompetens ingenjörskonst. (Jag antyder förstås inget motsatsförhållande mellan homosexualitet, självmord och frihet - bara irrelevans.)
Citera
2008-12-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Bättre. Om de också lärde sig att använda marginaljustering skulle jag bli nöjd. Bannern kan väl också tyckas lite tveksam; dels borde den ha med Sverige att göra, och dels är den lätt att förknippa med homosexualitet och självmord snarare än frihet och kompetens ingenjörskonst. (Jag antyder förstås inget motsatsförhållande mellan homosexualitet, självmord och frihet - bara irrelevans.)
Mjo, men marginaler och liknande känns som petitesser just nu. Huvudsaken är att den är uppe och att den kan ändras utan större problem. Och angående bannern så antar jag att det är den där NY-bron. Om självmordsfrekvensen är högre där än annars vet jag inte, men associationen till självmord känns en smula långsökt. Den får vara kvar tills vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in