2013-04-04, 02:23
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Känslan att kasta en röst i sjön är inte lika närvarande när jag röstar på ett parti som kommer över gränsen, nej.
Dock avgör en röst på marginalen i princip aldrig ett val. Men visst, jag kan förstå vad du menar.
Citera
2013-04-04, 09:26
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Känslan att kasta en röst i sjön är inte lika närvarande när jag röstar på ett parti som kommer över gränsen, nej.
Men val handlar väl inte om att satsa på den man tror kommer vinna? Det handlar väl om att stödja sina egna idéer och övertygelser, genom att rösta på de som bäst företräder dem?
Citera
2013-04-04, 10:07
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Men val handlar väl inte om att satsa på den man tror kommer vinna? Det handlar väl om att stödja sina egna idéer och övertygelser, genom att rösta på de som bäst företräder dem?
Val handlar om att rösta på det parti som bäst företräder en själv i riksdagen. Ett parti som inte ens verkar aspirera på att hamna där för att de tycker det är viktigare att vara renläriga i något misslyckat försök att emulera Ron Paul:s framgång har inte någon chans att göra det.
Citera
2013-04-04, 11:55
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Val handlar om att rösta på det parti som bäst företräder en själv i riksdagen. Ett parti som inte ens verkar aspirera på att hamna där för att de tycker det är viktigare att vara renläriga i något misslyckat försök att emulera Ron Paul:s framgång har inte någon chans att göra det.
Ligger ens övertygelser närmare ett annat parti lägger man sin röst där istället. Vi har redan diskuterat det här i tråden. Liberala partiet kommer inte frångå sin liberala linje för att försöka vinna röster. Du tycker det är dumt. Ok.
Citera
2013-04-04, 16:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Jag vill göra nytta med min röst, och det finns inte bara ett alternativ för mig. Och om liberala partiet önskar väljare till sitt parti (?) så bör dom nog försöka få med fler än bara de rättfärdiga

Inkluderat med LP har jag 3 val. Illa? Javisst men så är det. Tror inte jag är ensam heller..

Om jag tex inte känner mig övertygad om deras förmåga att ta sog över gränsen någongång, nähä, då blir det för mig " synd dom skulle säkert göra sig bra i regeringen, men finns inte kampviljan så får dom klara sig utan mig". Jag är inte bäst på att formulera mig, hoppas poängen kom fram.
Citera
2013-04-04, 17:15
Medlem
FloydPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic

Vilket parti bör vi liberaler rösta på?

Citat:
Jag vill göra nytta med min röst, och det finns inte bara ett alternativ för mig. Och om liberala partiet önskar väljare till sitt parti (?) så bör dom nog försöka få med fler än bara de rättfärdiga

Inkluderat med LP har jag 3 val. Illa? Javisst men så är det. Tror inte jag är ensam heller..

Om jag tex inte känner mig övertygad om deras förmåga att ta sig över gränsen någongång, nähä, då blir det för mig " synd dom skulle säkert göra sig bra i regeringen, men finns inte kampviljan så får dom klara sig utan mig". Jag är inte bäst på att formulera mig, hoppas poängen kom fram.

Du är, med all respekt, en typisk väljare. Jag har inget emot att folk stoppar papperslappar i plastlådor; ty det är säkert väldigt spännande, men tro inte att det betyder något. Du nämner en röst i sjön, och det är precis vad det är, en röst bland 6 miljoner andra. En promille av en promille: det är kraften av din röst och värdet av din frihet.

Jag tycker det blir uppenbart att vad du röstar på är ganska irrelevant.

Citat:

Då är din känsla fel. Din röst är ju fortfarande bara en röst bland många andra; en röst i sjön om du så vill. Vad spelar det för roll, egentligen, vilken sjö den hamnar i? Om något så är din röst mer värd om du röstar på t.ex. Liberala Partiet eftersom den utgör en större procentuell andel av deras totala antal röster. Om du vill göra skillnad politiskt och se Liberala Partiet växa är det en god idé att engagera sig i partiet, det finns säkert mycket att göra.
Citera
2013-04-04, 22:14
Medlem
teflonpannan69s avatar
Har ni i KLP diskuterat möjligheten att genomföra olika mediakuppar? T.ex. tända en joint under ett torgmöte eller liknande. Kanske bränna pengar som Gudrun Schyman? Tror ni att en sådan ''kupp'' skulle vara positivt eller negativt för partiet?
Citera
2013-04-04, 23:40
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Har ni i KLP diskuterat möjligheten att genomföra olika mediakuppar? T.ex. tända en joint under ett torgmöte eller liknande. Kanske bränna pengar som Gudrun Schyman? Tror ni att en sådan ''kupp'' skulle vara positivt eller negativt för partiet?
Det beror ju rimligen på kuppen ifråga

Jag är inte medveten om några sådana planer, men det är bra idé som tål att funderas på.
Citera
2013-04-04, 23:49
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Det beror ju rimligen på kuppen ifråga

Jag är inte medveten om några sådana planer, men det är bra idé som tål att funderas på.

Givetvis

Rent konkret och spontant kan jag tänka mig ett torgmöte som KLP har organiserat på Medborgarplatsen sisådär en månad innan valet. Låt oss säga att det är hundra personer eller så som lyssnar på när en företrädare pratar, något TV-bolag är där oxå, kanske en tidning med. När företrädaren diskuterar narkotikapolitiken fiskar denna upp en joint som den tänder och börjar röka (i samband med något h*n sagt) på.

Vad händer? Massa uppståndelse, polisen kanske kommer och för iväg personen bryskt, ringa narkotikabrott blir kanske denne åtalad för. Medial uppmärksamhet (som troligtvis kommer vara negativ). Många drogliberaler (speciellt ungdomar) får upp ögonen för KLP (och i sin tur (ej social-) liberalismen) och de som röstar på partiet (eller tänkt att göra det) kommer knappast att rösta på något annat parti pga denna ''incident''.

Win-Win, förutom för den som blir åtalad för ringa narkotikabrott dvs...
Senast redigerad av teflonpannan69 2013-04-04 kl. 23:53.
Citera
2013-04-05, 00:02
Medlem
enazards avatar
Som blatte med torghandel ser jag givetvis positivt på liberala partiets avskaffande av krav på kassaregister. På ett liknande sätt skulle givetvis en legalisering av diverse substanser också leda till att konkurrens från ett antal kriminella personer i närområdet upphör.

Det enda som då bekymrar mig är att LP kommer att få typ 24 röster i riket varför jag undrar om det trots allt inte är smartare för mig att bli sosse. Kan Pekgul och Baylan ha framgång so WTF.
Citera
2013-04-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enazard
Som blatte med torghandel ser jag givetvis positivt på liberala partiets avskaffande av krav på kassaregister. På ett liknande sätt skulle givetvis en legalisering av diverse substanser också leda till att konkurrens från ett antal kriminella personer i närområdet upphör.

Det enda som då bekymrar mig är att LP kommer att få typ 24 röster i riket varför jag undrar om det trots allt inte är smartare för mig att bli sosse. Kan Pekgul och Baylan ha framgång so WTF.

Om det passar dig att gå med i en kollektiv illusion, så, mja. Gissningsvis lär du inte få samma framgång som dem om du inte går med tidigt i sosse-gruppen och arbetar hårt i partiet. Det lär ju finnas många fler blattar i (s) än de två och merparten är nog ganska lågt ned på stegen. Jag har svårt att se att du - om du inte är en väldigt utmärkande individ! - skulle få det bättre ställt av att gå med i (s), (lp) eller om du höll dig borta från politiken. Bortsett från att knyta kontakter, och det kan man säkert göra smidigare på andra ställen.
Citera
2013-04-05, 00:48
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloydP
Vilket parti bör vi liberaler rösta på?
Jag planerar att rösta på SD eftersom det är det enda parti som erbjuder någon typ av förändring. Att invandringspolitiken är katastrofal tror jag de flesta (vettiga) människor håller med om, det har inte särskilt mycket att göra med ens politiska läggning, såvida man inte är radikalvänster.

Sedan är SD ganska konservativa i sociala frågor, vilket jag föredrar framför den progressivism och radikalfeminism som resterande partier tvingar på samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in