2012-03-17, 14:18
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Skillnaden mellan LP och de andra partierna är som jag fattar det, att folk får gärna komma hit men det finns inga bidrag att få. Idag kommer flyktingar mycket pga vårt generösa system som tyvärr dessutom skapar bidragsberoende.
"Kulturberikning" tycker de hur som helst är lika ballt som övriga socialiberala partier i riksdagen.
Och den typen av ilussionsberikning kan bara ske genom etniska särrättigheter, t ex om jag som svensk i Kina får förtur att starta en resturang bara för att det råkar vara inriktning på svensk husmanskost.
Citera
2012-03-17, 14:18
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Skillnaden mellan LP och de andra partierna är som jag fattar det, att folk får gärna komma hit men det finns inga bidrag att få. Idag kommer flyktingar mycket pga vårt generösa system som tyvärr dessutom skapar bidragsberoende.

Någon LP-medlem som ser problemet, eller... felet, i den här formuleringen? Det vore intressant att faktiskt se om ni gör det. Det är något som inte stämmer. Ledtråd: det handlar inte om liberal ideologi.

Hur intelligenta är liberaler?

Jag ger svaret sedan.
Citera
2012-03-17, 14:20
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
"Kulturberikning" tycker de hur som helst är lika ballt som övriga socialiberala partier i riksdagen.
Och den typen av ilussionsberikning kan bara ske genom etniska särrättigheter, t ex om jag som svensk i Kina får förtur att starta en resturang bara för att det råkar vara inriktning på svensk husmanskost.

Precis. Det är en viktig poäng. Det finns inget i liberal ideologi i sig om kulturberikning. Men ändå kommer LP och nästan alla på liberaler på detta forum med det.

Varför? Jag har mina aningar. Men LP-sympatisörer får gärna svara, om ni vågar. Det handlar inte om liberal ideologi. Det är något annat och frågan är vad.
Citera
2012-03-17, 14:22
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Här håller jag helt med. Jag kommer inte att rösta på dem p.g.a. detta hycklande.

Rätt skulle vara att stå för fri invandring när möjligheten för invandrare att parasitera på samhället är borttagen. Sen att det indirekt innebär att det även försvårar för medborgare att parasitera är en annan sak.
Ni är även för användning av droger och köpa och sälja sex, är ni det i alla lägen, eller väntar ni till ett stabilt läge?
Om ja, bör man inte göra samma sak med fri invandring?
Citera
2012-03-17, 14:24
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:

Vad du hänger upp dig på ett ord.... Liberalers utgångspunkt är den fria individen. Vilket innebär att folk får gärna komma hit, men ingen ska påtvinga någon annan den andres föreställningar hur ett samhälle och kultur ska vara. Om du och dina likar vill dansa kring kransen på midsommar så får ni göra det hur mycket ni vill. Vill muslimer som kommer hit gå i moskeen 7 dagar i veckan får dom göra det. Men, ingen av grupperna ska eller förtjänar någon förmån från samhället.

Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Någon LP-medlem som ser problemet, eller... felet, i den här formuleringen? Det vore intressant att faktiskt se om ni gör det. Det är något som inte stämmer. Ledtråd: det handlar inte om liberal ideologi.

Hur intelligenta är liberaler?

Jag ger svaret sedan.

Vad pratar du om, vet du själv?
Citera
2012-03-17, 14:29
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ni är även för användning av droger och köpa och sälja sex, är ni det i alla lägen, eller väntar ni till ett stabilt läge?
Om ja, bör man inte göra samma sak med fri invandring?

Hur många flyktingar tror du kommer att söka sig till Sverige om inte dagens generösa bidragssystem finns?
Citera
2012-03-17, 14:37
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Hur många flyktingar tror du kommer att söka sig till Sverige om inte dagens generösa bidragssystem finns?
Du pratar i nattmössan. Sveriges bidragssystem finns och kommer att finnas vare sig LP kommer in i riksdagen eller inte. Det är helt irrelevant.

Vad som är relevant är att LP likt de andra missfostrena älskar kulturberikning och kommer att fortsätta att kasta hårt arbetande människors pengar på skiten för att finansiera det.
Citera
2012-03-17, 14:38
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Vad du hänger upp dig på ett ord.... Liberalers utgångspunkt är den fria individen. Vilket innebär att folk får gärna komma hit, men ingen ska påtvinga någon annan den andres föreställningar hur ett samhälle och kultur ska vara. Om du och dina likar vill dansa kring kransen på midsommar så får ni göra det hur mycket ni vill. Vill muslimer som kommer hit gå i moskeen 7 dagar i veckan får dom göra det. Men, ingen av grupperna ska eller förtjänar någon förmån från samhället.
Frågan är varför du som liberal tycker att en moské har mer existensberättigande än andra byggnader, är det fixeringen vid etnokultur, etniska särrätigheter?
I ett liberalt samhälle har man förvisso rätt till sin personliga tro, dock så får moskébygge eller offentlig utövande av religion får stå i samma kö som byggandet av satanistkyrkan och all annan övrig verksamhet.
Religionsfrihet har inte i ett liberalt samhälle att göra.
Citera
2012-03-17, 14:48
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Kultur berikning sker inte via invandring, det sker genom kreativ frihet.
LP vill uppenbarligen inte värna om detta utan vill älta gamla etnokulturer och behålla tyglarna som redan finns på individen i dagens samhälle som hindrar den från att få vara kreativ och tänka i nya banor.
"Kulturberikning" är nog det sämsta argument som finns för invandring, jag blir inte en oubärlig superman helt plötsligt om jag som etniskt svensk flyttar till Kina.
Du tolkar in mer än vad som står. Invandring leder till att olika kulturer möts på samma geografiska yta, och genom den kreativa frihet du talar om (och som Liberala partiet vill skydda) uppstår kulturberikning. Det är ett rent sakpåstående, och ett jag inte kan annat än hålla med om. Om detta används som ett argument bör det på sin höjd spela en väldigt marginell roll, för det står samtidigt klart och tydligt i manifestet att partiet grundar sin ideologi på idén om individens rättigheter.

Hade du reagerat likadant om det exempelvis stått att "kapitalism leder till tillväxt och ökad allmän levnadsstandard"? Hade du invänt att nej, tillväxt sker genom individens frihet att producera, och det är individens frihet som är det viktiga här, inte tillväxtfjäskeriet! I grund och botten handlar det ytterst alltid om individens rättigheter, och detta tycker jag faktiskt partiet gör solklart, om man orkar läsa materialet och inte bara rycker ut en viss paragraf.
Citera
2012-03-17, 14:49
Medlem
thegoodshepherds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Du pratar i nattmössan. Sveriges bidragssystem finns och kommer att finnas vare sig LP kommer in i riksdagen eller inte. Det är helt irrelevant.

Vad som är relevant är att LP likt de andra missfostrena älskar kulturberikning och kommer att fortsätta att kasta hårt arbetande människors pengar på skiten för att finansiera det.

*suck*

Citat:
Frågan är varför du som liberal tycker att en moské har mer existensberättigande än andra byggnader, är det fixeringen vid etnokultur, etniska särrätigheter?
I ett liberalt samhälle har man förvisso rätt till sin personliga tro, dock så får moskébygge eller offentlig utövande av religion får stå i samma kö som byggandet av satanistkyrkan och all annan övrig verksamhet.
Religionsfrihet har inte i ett liberalt samhälle att göra.

*suck igen* Läste du sista meningen eller läste du endast moskeen?

Citat:
Men, ingen av grupperna ska eller förtjänar någon förmån från samhället.
Citera
2012-03-17, 15:06
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khepera
Du tolkar in mer än vad som står. Invandring leder till att olika kulturer möts på samma geografiska yta, och genom den kreativa frihet du talar om (och som Liberala partiet vill skydda) uppstår kulturberikning. Det är ett rent sakpåstående, och ett jag inte kan annat än hålla med om. Om detta används som ett argument bör det på sin höjd spela en väldigt marginell roll, för det står samtidigt klart och tydligt i manifestet att partiet grundar sin ideologi på idén om individens rättigheter.

Hade du reagerat likadant om det exempelvis stått att "kapitalism leder till tillväxt och ökad allmän levnadsstandard"? Hade du invänt att nej, tillväxt sker genom individens frihet att producera, och det är individens frihet som är det viktiga här, inte tillväxtfjäskeriet! I grund och botten handlar det ytterst alltid om individens rättigheter, och detta tycker jag faktiskt partiet gör solklart, om man orkar läsa materialet och inte bara rycker ut en viss paragraf.
Vem säger att "kulturberikning" är något positivt? Det vi ser i dagens Sverige är invandring som leder till ökad kriminalitet samt enorma kostnader för värdlandet främst pga av bidragsberoende.

LP vill likt resten av sjuklövern dock inte prata om detta med motivationen att invandringen inte bör "ses" som "kostnader och hot" utan som "något positivt".

Och kom nu inte och säg att LP vill ta bort bidragen, då missar du hela poängen. LP gör och klart och tydligt ett ställningstagande efter dagens omständigheter:

- Blunda för kostnader och kriminalitet, se invandring som något postitivt.
Citera
2012-03-17, 15:07
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Vad pratar du om, vet du själv?

Ja, det är klart att jag vet själv. Det är därför jag säger att jag ger svaret sedan, om ni inte lyckas se det. Trots era påstått skarpa intellekt.

Vad jag pratar om? Läs innantill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in