2010-09-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vopel
Det var jag , som en liten hyllning till Unsung för h*n var en av dom som fick mig att överge SD och i stället rösta KLP. Skrev den i kommunvalet eftersom det inte fanns något annat att rösta på.

Hehe, fan vad skönt
Citera
2010-09-22, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Och utan att någon kan visa på var det finns eller hur det lyder!

Men lyder du inte dina härskare ska du sättas bakom lås och bom, du är en samhällsfara!
Citera
2010-09-22, 21:52
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Många liberaler förespråkar så kallad besittningsrätt, dvs att om inget är byggt på en markyta och den inte används till något så är den allmän. Men nej staten ska inte äga någon mark, utöver det som kan behövas för rättsväsende. Jag sa aldrig att staten skulle äga stränder. Det är ingen som säger vad som ska säljas ut, allt som staten äger som inte absolut behövs för rättsväsende SKA säljas ut.

Läs det Jrgen skrev precis innan mig en gång till, speciellt hans svar på första citatsdelen. Det borde inte vara i statens intresse att se till att du har någonstans att promenera, oavsett hur viktigt du tycker det är. "Den osynliga handen" kommer se till att det finns ställen att promenera till ett pris som störst mängd tycker är lämpligt (utbud-efterfrågan). Ingen mark-/väg-/vadsomhelst-ägare kan överleva på att ta hutlösa priser. Dessutom så driver konkurrens ner priser, så allting blir billigare än vad det är nu. Inte minst för att du slipper att genom skatten betala för alla andras "gratis"hobbys som du inte är intresserad av. Glöm aldrig att nästan allting du tror är gratis idag verkligen inte är det! Staten är mycket dålig på att effektivisera och hålla nere kostnader eftersom den uttalat ska jobba enligt självkostnadspris, som de så klart sätter själva.

Personligen tror jag väldigt mycket kommer vara gratis, i den betydelse att reklam kommer betala. Kolla bara hur mycket som är fritt nu bara man står ut med reklam, spotify, TV, tidningar.
Exempel: En badplats kostar inte mycket att driva, det är bara städning, röjning, reparationer och ev. påfyllning av sand som behövs ibland. Det tjänar man ihop skitfort med ett par reklamplakat om badplatsen är populär.
Märk väl att detta inte har med partiet att göra. Egentligen skiter partiet i om du får bada, så länge dina negativa rättigheter inte kränks (badning är en typisk dålig positiv rättighet) - ingen tvingar dig att låta bli att bada, allt handlar om vad du är redo att betala för det. Däremot så är vi ganska övertygade om att du kommer få bada, dessutom billigare än idag.

Ang. fildelning tror jag inte partiet har en fast ståndpunkt, immaterialrätt är en mycket svår fråga som debatteras febrilt. Själv lämnar jag det till juristerna.

Hoppas det här klarar upp och inte förvirrar ännu mer.

Grejen är ju den att så mycket som ja tycker om frihet, frihet till att få göra vad man vill etc. så skulle jag ändå inte vilja offra den fina atmosfären som finns i förorter t ex. Att få gå vart man vill, och kunna gå o bada utan att betala en avgift eller liknande, i de fallen så föredrar jag nog att betala skatt, även om det är dyrare i längden.
Jag tycker om skogen och orörda platser och öar osv, det känns som att om alla skulle få skövla vad dom vill, bygga vad dom vill och hur mycket dom vill över allt i hopp om att kunna tjäna pengar på det så skulle mycket av det försvinna.
Och hur tänker ni om jakt, ska man få jaga vad man vill? Då skulle ju det ju antagligen leda till att vissa arter blev utrotade.
Citera
2010-09-22, 22:16
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Vill bara poängtera att JAG har minsann inte valt något system...

Det är verkligen sorgligt. ND har ju tokrusat idag. Många stockholmare som är nationaldemokrater kanske. I stort sett hela Stockholms län har ju räknats idag. Såg att de har mandat i ett par kommuner varav en i stockholmstrakten (minns inte kommunen just nu och bryr mig inte tillräckligt för att kolla).

2014 ska såväl ND och Svenskarnas Parti (som förmodligen bytt namn ett par gånger till innan dess) som RS hamna under oss, så är det bara. Semi-Nazister som är populärare än klassiska liberaler... Kan det bli mer konstigt?
KLP har nu 690 röster mot SVP:s 673. Grattis.

Dock långt kvar till kommunisternas 1423 röster. :/
Citera
2010-09-22, 22:38
Medlem
TageMans avatar
Nu ligger de snart över 700!

Är det bara för mig som flashback blivit ett krypteringshelvette?
Citera
2010-09-22, 22:39
Medlem
Faderkakas avatar
63 distrikt kvar. 5 röster till 700 spärren. Kommer KLP att klara det månn tro?

Tråkigt nog var jag ensam som röstade KLP i mitt distrikt. Lämnade ju kvar mina två extra lappar. Nåja finns i alla fall 4 st till som röstade i min stad(Eskilstuna) man kan trösta sig med.
Citera
2010-09-22, 22:48
Medlem
Procinctus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderkaka

Tråkigt nog var jag ensam som röstade KLP i mitt distrikt. Lämnade ju kvar mina två extra lappar. Nåja finns i alla fall 4 st till som röstade i min stad(Eskilstuna) man kan trösta sig med.

Vi backade nyss till 693 igen, fattar fortfarande inte hur det går till, men tydligen går det. Hänt flera gånger under kvällen.
Citera
2010-09-22, 22:50
Medlem
Faderkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procinctu
Vi backade nyss till 693 igen, fattar fortfarande inte hur det går till, men tydligen går det. Hänt flera gånger under kvällen.
Jo, jag såg det nyss. Undrar vad de håller på med?
Citera
2010-09-22, 22:54
Medlem
Jrgens avatar
700-spärren är redan nådd, med tanke på alla handskrivna röster.
Citera
2010-09-22, 22:59
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderkaka

Jag som en av dem. Per-Olof Samuelsson som en annan.
Citera
2010-09-22, 23:01
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Grejen är ju den att så mycket som ja tycker om frihet, frihet till att få göra vad man vill etc. så skulle jag ändå inte vilja offra den fina atmosfären som finns i förorter t ex. Att få gå vart man vill, och kunna gå o bada utan att betala en avgift eller liknande, i de fallen så föredrar jag nog att betala skatt, även om det är dyrare i längden.
Jag tycker om skogen och orörda platser och öar osv, det känns som att om alla skulle få skövla vad dom vill, bygga vad dom vill och hur mycket dom vill över allt i hopp om att kunna tjäna pengar på det så skulle mycket av det försvinna.
Och hur tänker ni om jakt, ska man få jaga vad man vill? Då skulle ju det ju antagligen leda till att vissa arter blev utrotade.

Då kan du starta en liten förening med likasinnade som tar en oägd strand i besittning för att tillsammans betala kostnaderna och inte ta ut någon avgift för att få gå på den.
Citera
2010-09-22, 23:05
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageMan
Då kan du starta en liten förening med likasinnade som tar en oägd strand i besittning för att tillsammans betala kostnaderna och inte ta ut någon avgift för att få gå på den.

Varför är det inte lättare att staten äger dom stränderna isf, det kan fortfarande finnas kiosker eller liknande med statens tillåtelse. Känns väldigt mycket lättare och skulle antagligen knappt kosta några pengar alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in