Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Jag tror inte att någon förespråkare av nattväktarstaten tror att "alla problem löser sig" när man inför nattväktarstaten. Det kommer fortfarande att finnas fattiga, sjuka och kriminella människor.
Sjuka och kriminella, javisst. Men poängen är ju att ni argumenterar för att sjuka kommer få sjukvård, att fattiga inte kommer vara fattiga, dom kommer få jobb osv. Jag tycker minsann det låter som att man löser alla problem. Och det är så det argumenteras för. ingen liberal säger ju "Javisst, det komemr bli jättestora problem med fattigdom och massa folk som inte har tillgång på utbildning", vilket är en mer realistisk syn på saken.
Citat:
Att kalla nattväktarstaten utopisk är att antyda att den "inte skulle fungera" i verkligheten, precis som kommunismen.
Jajamensan. Det är precis vad jag menar. Den skulle inte "fungera", dvs den skulle inte uppnå det mål man säger sig ha.
Citat:
vad skulle inte fungera?
Det får vi väl ta i en annan tråd, men ärligt talat, har du aldrig haft en diskussion om saken med en liberal? (Inte en annan fanatisk libertarian alltså, utan en liberal person?) Om inte, så får vi väl starta en tråd om det.
Citat:
Eftersom samhället inte har något mål
Om det inte finns ett mål med nattväktarstaten, varför vill folk införa den? Nej, fjanta dig inte, klart det finns ett mål.
Citat:
Jag skulle gärna vilja höra vilken samhällsfunktion som inte skulle överleva en privatisering
Du har väl inte gått på vänstermyten om att privatisering och privat finansiering är samma sak?