Citat:
Ursprungligen postat av HrGrand
Krävs det underhåll för att barnet till en ensamstående förälder inte ska svälta ihjäl? Ja, det påståendet får stå för dig.
Att utkrava ansvar av en ovillig foralder kraver att man genom nagon sorts fogdeforfarande konfiskerar tillgangar som kan anvandas av en villig foralder eller barnhemmet etc. Idag baseras storleken pa underhallet pa diverse behov som staten anser att ett barn bor fa tillgodosedda och det innebar naturligtvis att staten dikterar hur foraldrar skall skota om sina barn. Jag vill veta vilka behov du/KLP anser att staten har ratt att diktera och vilka nivaer som maste tillgodoses?
Citat:
I annat fall är det förälderns ansvar att aktivt söka hjälp för barnets åkomma.
Vilka konsekvenser innebar det ytterst att vagra ta sadant ansvar? Straffansvar?
Citat:
Det man kan tala om är att föräldrarna aktivt arbetar för att minimera risken så att barnet får lida för de omständigheter det fötts in i.
Galler detta endast fysiska behov eller aven sadant som grundlaggande skolgang?
Far man gora en Fritzl (utan de sexuella grejerna forstas) och helt sonika lasa in ungarna i kallaren tills dess de ar myndiga? Om inte, vem ar staten att bestamma over min familj och hur vi valjer att leva?
Citat:
Konsekvent? Nja. Barn? Ja. Problemet är att barn inte kan betraktas som rationella individer, och måste behandlas därefter.
De rationella politikerna maste istallet bestamma at alla andra hur de minst maste ta hand om sina barn?
Citat:
Ge djävulen i att lägga ord i min mun. Jag har aldrig påstått att man får utöva utpressning.
Jag har inte pastatt att du sagt det. Jag papekar bara att det ar meningslost att tala om fritt val om konsekvenserna ar patagliga nog.
T ex:
-Jag hotade att skjuta hans familj om han inte hoppade från stupet. Han valde själv att hoppa.
Fritt val?
Jag hotade med statens valdsapparat om han inte uppfostrade sina barn i enlighet med statens tabeller och instruktioner. Han valde sjalv att uppfostra sina barn i enlighet med statens tabeller och instruktioner.
Fritt val?