Flashback bygger pepparkakshus!
2023-06-09, 14:11
Medlem
VoktorDodkas avatar
Tips för er som liksom jag brukar köpa nötfärs att göra egna burgare av;

På nationaldagen skulle jag köpa färs för att jag hade slut på burgare, fanns ingen färs på extrapris så jag fick botanisera bland färs som kostade runt 100:-/kg. Jag var på Willys då jag såg en korv med hamburgerfärs, 1,5 kg för 149:-, 80% nöt och 20% talg. Jag köpte den på chans och det var en träff, nu har jag ätit burgare tre dagar i rad. Det är inga kryddor utan bara färs och dom blir riktigt feta och flottiga, enda nackdelen är att man lär trycka ut dom för dom drar ihop sig vid stekning men det är inte hela världen. Ett plus är att korven är märkt med 100 grams streck så det är enkelt att skära upp skivor i rätt storlek.

Jag har tvekat om jag ska tipsa om dessa för jag är rädd att de skulle bli slutsålda men å andra sidan så om fler köper så kanske dom blir kvar i sortimentet.
Senast redigerad av VoktorDodka 2023-06-09 kl. 14:15.
Citera
2023-06-09, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
hade nyligen en rätt givande diskussion nyligen om pizzor och tänkte se om man kunde få en om just hamburgare och dess tillbehör.

så vad tycker ni är gott att ha på en hamburgare ?
vilka kryddor kan man tänkas använda för att piffa upp köttet lite ?

Mvh Tjaboooo

Stek en burgare. Krydda med salt och lite vitpeppar. Lägg på hackad rå lök. Klart, gott i sin enkelhet. Intas med eller utan bröd. Gärna utan.
Citera
2023-06-25, 16:02
Medlem
Sladdarens avatar
Burgare
bröd
burgerkrydda smaklökens
nymalen peppar
rödlök (mycke)
gurka
dubbla skivor cheddar
majonäs med lite dijon
senap lite standard
lite ketchup
Viktigt : jalapeno peppers skivade =
https://www.matsmart.se/produkt/bressa-jalapeno-mix

Den här inlagds skivade jalapenon lägger man så mycket man vill i burgare och är riktigt trevlig fast grön sort hade jag och jag tycker det ger en riktig smakhöjdare av hamburgare att lägga bitar på. Inget nytt iofs men burgaren blir så betydligt smakrrikare

bottenbröd
majjo
med senap
jalapeno
lök
burgare
ost
gurka
majjo
ketchup
toppbröd
Citera
2023-06-28, 09:51
Medlem
Sladdarens avatar
Burgare med jalapeño, avokado och bacon

https://www.koket.se/burgare-med-jalapeno-avokado-och-bacon
Citera
2023-07-06, 07:59
Medlem
Sladdarens avatar
Special Gurkmajjo till burgare och korv

Hemgjord majjo med äppelcidervinäger
dijon
frenchmustard
sötstark senap
bostongurka
paprikapulver
lökpulver
Lite finhackad habanero plus saften
Lite finhackad feffaroni plus juice
lite peppar svart

Blanda

BIG MAC SÅS (innehåller ingen ketcup utan det är paprika som ger dess röda nyans)

Majonäs 3 delar
gul senap french eller amerikansk 1 del
Karameliserad gullök 1 del
Rostad vitlökspuré 1 del
Sweet Relish (el "bostongurka") 1 del
Paprikakrydda
Socker
Och spad ifrån sweet relish eller smörgåsgurka 1 Tsk
Citera
2023-09-10, 09:06
Medlem
Sladdarens avatar
Senapsburgaren

Gör din hamburgerdressing du brukar göra fast med en klick dijonsenap i eller så köper du en burgerdressing typ kavli eller enkla versioner som är milda som finns å lägg i en klick dijonsenap

Stek burgaren brynt på en sida och flippa runt och stek med french senap på andra sidan typ 1 minut (amerikansk senap på en sida)

Stryk dressing på bottenbrödet lök burgare sen Johnnys Grovstarka Senap på, lök igen och dressing på topp brödet, kläm ihop

Toppings som mycket lök stekt eller rå blandat röd gullök ( i vattenbad) samt såklart cheddarost

Reglera i efterhand ifall du behöver mer sötma och syra i dressingen i förhållande till 3 sorters senap burgare

Fetaost burgare experiment =

https://www.youtube.com/shorts/XeOb2sVc1WE
Senast redigerad av Sladdaren 2023-09-10 kl. 09:12.
Citera
2023-09-10, 13:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Tips för er som liksom jag brukar köpa nötfärs att göra egna burgare av;

På nationaldagen skulle jag köpa färs för att jag hade slut på burgare, fanns ingen färs på extrapris så jag fick botanisera bland färs som kostade runt 100:-/kg. Jag var på Willys då jag såg en korv med hamburgerfärs, 1,5 kg för 149:-, 80% nöt och 20% talg. Jag köpte den på chans och det var en träff, nu har jag ätit burgare tre dagar i rad. Det är inga kryddor utan bara färs och dom blir riktigt feta och flottiga, enda nackdelen är att man lär trycka ut dom för dom drar ihop sig vid stekning men det är inte hela världen. Ett plus är att korven är märkt med 100 grams streck så det är enkelt att skära upp skivor i rätt storlek.

Jag har tvekat om jag ska tipsa om dessa för jag är rädd att de skulle bli slutsålda men å andra sidan så om fler köper så kanske dom blir kvar i sortimentet.

Burgare man gör hemma ska vara 250g
Citera
2023-09-11, 11:22
Medlem
Ambelains avatar
För er som är vegetarianer kan jag rekommendera en burgare från Coops sortiment.

https://www.coop.se/handla/varor/vegetariskt/fryst/vegetariska-hamburgare/glutenfria-vegoburgare-vegan-7310130012174

Det är "ärtprotein, och jag har sett och sneglat på påsen i kanske ett helt år nu.
Men aldrig velat, eller vågat, prova - förrän nu.

Jag blev nöjd måste jag medge.

Det var bara 4 stycken i påsarna, men med tanke på att de var lagom mättande så var det inget minus.

Storlekarna var bra också, mycket bättre än de allra flesta av de övriga "frysta halvfabrikats-burgarna i vego-sortimentet"
Dessa var de bästa.

De ser ut som en Hockey-puck, bara inte fullt lika tjock som en sådan.

Men lätt stekta, och suger åt sig bra av matfettet och de smaker som kan finnas i det.

Dessutom så fungerar faktiskt ärtor alldeles ypperligt i stekt format, med tanke på hur "köttnära" smak och doft-karaktären blir.
Det tänker man kanske inte på, men ärtor ger en bra "protein-karaktär.
Jag brukar ju inte helt sällan steka upp gröna ärtor i smör med vitlök, vitpeppar och salt.

Jag gjorde inget särskilt med dessa, mer än att jag stekte upp och hade potatissallad till.
Utan bröd eller så.
Bara stekta burgare med kokta grönsaker, frost spenat och Bea - samt potatissalladen då också som sagt.

JAg stekte 2 stycken åt mig, och lade ostskivor på toppen som jag lät sälta över ett lager vitlöksfräst spenat.
Men eftersom potatissallad är så mäktigt, så tillsammans med grönsakerna så orkade jag bara äta en av dem.

Nästa gång kanske jag lagar med bröd omkring dem.

Isf tänker jag ha:

bröd på toppen
Burgaren i mitten med senap och BBQ-ketchup.
Cornichons, längdskivade, och torkad lök ovanpå.
Salladsblad på botten, med vitlökssås sprutat på bottenbrödet..
Bröd på botten.

Det blir nog bra.

Fan jag börjar bli hungrig redan nu ...
Jag vet Precis vad jag ska smaka till middag om några timmar ... =)
Torkad lök på burgare ger ett väldig bra krispigt tugg, och senap är ett krav, iaf för mig.
Gurkan är också krispig så.
Citera
2023-09-18, 19:13
Medlem
Madagascars avatar
Jag gillar att göra smashburgare. Typ dubbel tunna med ost.

Jag brukar köra enkom köttfärs eller blandfärs.

Men jag skulle vilja göra dem än tunnare och fortfarande få dem att hålla ihop. Kanske testa trippel.

Vad tror ni om att blanda i lite ströbröd i färsen? Blir det lättare att göra dem tunnare då?
Citera
2023-09-25, 08:56
Medlem
MrAncelottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag gillar att göra smashburgare. Typ dubbel tunna med ost.

Jag brukar köra enkom köttfärs eller blandfärs.

Men jag skulle vilja göra dem än tunnare och fortfarande få dem att hålla ihop. Kanske testa trippel.

Vad tror ni om att blanda i lite ströbröd i färsen? Blir det lättare att göra dem tunnare då?
Har du hög nog värme när du steker? Borde gå att trycka ut burgaren ännu tunnare och stekytan som bildas ska hålla ihop den. Avråder från att använda ströbröd.
Citera
2023-10-12, 21:13
Medlem
Sladdarens avatar
Hamburgerdressing :

Bakad gullök och vitlök hel i ugnen el airfryer
- Mixa sen ihop till en smet gällande rätt styrka på vitlökssmaken

Gurkmajjo :

Tex
2 dl majonnäs
1 tsk paprikapulver
2 msk bostongurka / inlagd gurka / smörgåsgurka
1 tsk mild senap (exempel: amerikansk senap) plus skånsk senap
lite örtsalt
lite svartpeppar

Smaka av själv och justera mer syra eller mer av nåt annat
+ löksmeten och blanda och smaka av

Proportionerna är upp till dig

Sen....

Burgare
Ost
Bröd
Hotsås nån grön sort med lite hetta
Och gurkmajjo vitlök och gulllök blandningen
(ev skivad gurka på eller tomat salladsblad)
Servera
Citera
2024-02-09, 17:24
Medlem
Sladdarens avatar
Overkill på sourcreme and onionsås till burgare etc

Först Mejerivarorna och allt annat ni tar i som såsbas

Sen bakad vitlök
Finhackad charlottenlök och rödlök
Sen gullökkrydda och vitlökskrydda
Sen krossade bitar av lökringar ifrån estrella
Sen avslutar ni med vanliga lökringar på burgaren