2017-08-24, 21:41
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni som älskar burgare, hur stor betydelse lägger ni vid burgarens utseende kontra smaken? Många tycker nog att den här burgaren ser lite mindre aptitlig ut än vad den hade kunnat göra...stör det er när ni ska avnjuta den?

http://www.burgerdudes.se/usa/new-york/emily/
Jag blir lite irriterad när en burgare är för sölig, när det droppar från den och flyger ut saker.
Burgare äts med händerna och gärna med ganska få tillbehör, för mig räcker ofta lite majonnäs och ost, kanske ett par skivor bacon och lite lök.
Citera
2017-08-24, 22:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ni som älskar burgare, hur stor betydelse lägger ni vid burgarens utseende kontra smaken? Många tycker nog att den här burgaren ser lite mindre aptitlig ut än vad den hade kunnat göra...stör det er när ni ska avnjuta den?

http://www.burgerdudes.se/usa/new-york/emily/
Ser osmaklig ut, på tok för komplicerad för att kunna ätas rakt upp o ned jag är mer för det enkla stuket.
Citera
2017-08-24, 23:05
Medlem
Semenomore2s avatar
Att börja med petare genom hamburgaren var en som att öppna en guldskatt för mig. Helt plötsligt slipper man oroa sig för att den ska bli för hög. En frihet när man ska komponera.
Citera
2017-08-25, 16:38
Medlem
mjukmjukares avatar
Smashburgare

Såg Jonas Cramby, denna härliga människa, göra något som väl inte är nyuppfunnet men som fick mig att inse att just detta är precis vad jag vill ha ganska ofta.
En smashburger!

Bra burgarkött. Som alltid.
-Mindre bollar smet (max 100 - 125 gram)
-På stekbord (vilket få har) så i stekpanna.
-"Smascha" nu till och tryck ner köttet med en bra tung stekplatta, botten på en kastrull e.d. så att burgaren blir tunn. Håll den tunn och låt få schysst yta. Nästan färdig, salta nu.
-Vänd och låt få färg. Peppra och lägg på bra ost. (lägg metallbunke över burgaren för att påskynda smältningen)
-Plocka bort, varmhåll utan tillagning och gör en till "smash" på samma sätt men utan ost.

Lägg dom två puckarna med osten i mitten. (mängden ost efter behag o kan adderas med bacon eller vad du nu vill -jag kör endast ost)

Nu har du en lite lagom dubbel m cheese för dom gånger du är lätt hungrig / sugen.
Gör burgaren i övrigt som du vill ha den.

Gött för mig som gillar lagom ofta.

´
Senast redigerad av mjukmjukare 2017-08-25 kl. 16:55. Anledning: Tillägg
Citera
2017-08-25, 16:51
Medlem
lyktstolpes avatar
Hur får du en ostskiva till dubbelcheese?
Citera
2017-08-25, 16:52
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Hur får du en ostskiva till dubbelcheese?

Rätt.
Språkfel.
Citera
2017-08-25, 17:26
Medlem
Så jippot här är alltså att forma färsen till en hamburgare i stekpannan istället för att göra det innan?
Känns inte som den skulle bli jättemycket bättre just pga. det faktiskt.
Citera
2017-08-25, 17:32
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Så jippot här är alltså att forma färsen till en hamburgare i stekpannan istället för att göra det innan?
Känns inte som den skulle bli jättemycket bättre just pga. det faktiskt.

Finns inget jippo runt detta vad jag vet och ej heller några onda avsikter med detta tips.
Men jo, detaljer för den intresserade finns faktiskt då det är burgare och inte pannbiff.
Men som sagt, för den intresserade...

Senast redigerad av mjukmjukare 2017-08-25 kl. 18:12. Anledning: Tillägg
Citera
2017-08-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Finns inget jippo runt detta vad jag vet och ej heller några onda avsikter med detta tips.
Men jo, detaljer för den intresserade finns faktiskt då det är burgare och inte pannbiff.
Men som sagt, för den intresserade...

Så du menar att det blir hamburgare eller pannbiff baserat på hur man formar/steker köttbiten? Att om man 'smaschar' till köttet i stekpannan med stekspaden så att det blir en tunn bit, så är det hamburgare. Annars är det pannbiff?

Hamburgare består normalt endast av köttfärs och kryddor, medan man tillsätter mer i pannbiff. Då det brukar innehålla grädde/mjölk, ströbröd och ägg. Men det kan variera. Skillnaden beror alltså på innehållet.
Citera
2017-08-25, 18:38
Medlem
Hallå gourmetvänner! Är det ngn här som vet vart man kan få tag i pretzelbröd till burgaren? Ser att korvbrödsbagaren haft detta men ej längre. Är så grymt sugen o testa!
Citera
2017-08-25, 19:02
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Så du menar att det blir hamburgare eller pannbiff baserat på hur man formar/steker köttbiten? Att om man 'smaschar' till köttet i stekpannan med stekspaden så att det blir en tunn bit, så är det hamburgare. Annars är det pannbiff?

Hamburgare består normalt endast av köttfärs och kryddor, medan man tillsätter mer i pannbiff. Då det brukar innehålla grädde/mjölk, ströbröd och ägg. Men det kan variera. Skillnaden beror alltså på innehållet.

Nej.
Det menar jag inte.

´
Citera
2017-08-25, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Nej.
Det menar jag inte.

´

Vad vill du då ha sagt med det där inlägget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in