2017-08-25, 21:05
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vad vill du då ha sagt med det där inlägget?

Något nytt än hamburgare.
Enkelt.

´
Citera
2017-08-25, 21:09
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Vad vill du då ha sagt med det där inlägget?

Något nytt.
Enkelt.

´
Citera
2017-08-25, 21:34
Medlem
mjukmjukares avatar
Smashburgare 2:0.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Något nytt.
Enkelt.

´

Ok.
Bra burgerfärs (ca 20% fett)
Platta. Platta hårt för ytans skull. Ta hjälp för tunn platt burgare.
Salta sent då salt drar ur vätska = torr burgare.
Vänd. skön yta. Grov svartpeppar. Ost efter smak.
Resten vet ni.....
Blanda ost mot burgare uppochner och få en klockren Texas Cheeseburgare simple style.

En schysst Ost m dubbel för det enkla. Lagom.
Njut....

NU HAR JAG FÖRKLARAT IGEN EFTER ALLA FRÅGOR!!!
Allt om Mat om en liten mat har klagat.
Har gjort mina absoluta möjligheter.
´
Senast redigerad av mjukmjukare 2017-08-25 kl. 22:03.
Citera
2017-08-25, 22:08
Medlem
Citat:
Smashburgare 2:0.

Ok.
Bra burgerfärs (ca 20% fett)
Platta. Platta hårt för ytans skull. Ta hjälp för tunn platt burgare.
Salta sent då salt drar ur vätska = torr burgare.
Vänd. skön yta. Grov svartpeppar. Ost efter smak.
Resten vet ni.....
Blanda ost mot burgare uppochner och få en klockren Texas Cheeseburgare simple style.

En schysst Ost m dubbel för det enkla. Lagom.
Njut....

NU HAR JAG FÖRKLARAT IGEN EFTER ALLA FRÅGOR!!!
Allt om Mat om en liten mat har klagat.
Har gjort mina absoluta möjligheter.
´

Jag förstår fortfarande inte.

Du skrev:

Citat:
Citat:
Finns inget jippo runt detta vad jag vet och ej heller några onda avsikter med detta tips.
Men jo, detaljer för den intresserade finns faktiskt då det är burgare och inte pannbiff.
Men som sagt, för den intresserade...

Vad är det för detaljer som finns för den intresserade? Och vad är det som gör att burgaren skiljer sig från pannbiffen?
Citera
2017-08-25, 22:16
Medlem
TinFoilHats avatar
Tycker personligen att det viktigaste för att få till en bra burgare hemma är att använda sig av en lämplig vikt som ligger på under stekning. Sen får man inte vara feg för att ha hög värme i pannan, personligen kör jag på högsta effekt. En viktig detalj är även att man steker i riktigt (helst klarerat) smör och inte olja/margarin. Det är ju även A och O att man låter burgarna vila 5 min innan servering.

Tjocklek på burgarna samt viktberäknar jag ifrån att man faktiskt ska kunna få in härligheten i munnen utan att käken hoppar ur led, så ca 200 gr och ca 1,5-2 cm tjocklek brukar bli lagom.

Då jag inte har tillgång till köttkvarn så har jag inte enormt stora möjligheter att själv blanda till den perfekta färsen men nötfärs som man hackar ner bacon i blir enligt mig grymt gott och saftigt. Ca 2 pkt bacon per 1 kilo köttfärs. Ytterligare fördelar med denna metod är att varje tugga av burgaren har smak av bacon samt att det blir ett pålägg mindre som kan trilla ner i knät när man käkar.

Självklart ska det vara ost på, men under osten får det gärna ligga jalapenos.

Brödet för mig är antingen hembakat alt Frisco-bröd som man rostar av i ugnen.

Lägger alltid burgaren direkt på underbrödet utan något i mellan. Pålägg är just pålägg och inte underlägg. Alltid lite ketchup samt hackad lök på, ibland kanske lite sallad och en shakeshack-dressing om man är på det humöret.

Lika perfekt och gott varje gång!
Citera
2017-08-25, 22:39
Medlem
mjukmjukares avatar
Vad är det för detaljer som finns för den intresserade? Och vad är det som gör att burgaren skiljer sig från pannbiffen?[/quote]

Du har ett nytt exempel för den som som söker en lagom burgare.
Vilsen. Okunnig. Oförståendenden skillnaden mellan hamburgare och pannbiff?

Vore otroligt intressant om du gav klarhet i din syn på skillnaderna. Därmed också "smashburger"
Jättespännande.
En tunn burgare som kryddas lite speciellt för saftigheten och där syftet är en lagom burgare.
Max 100 -125 gr bra burgarkött.
Rulla ihop.
Platta på stekbord (har inte alla) stekpanna. Håll ner. Bra yta.
Salta sent. Salt drar ur vätska. Vi vill ha saftig burgare.
Vänd. Bra yta.
Stek. platta ner. Grovsvartpeppra. Ost över burgaren. Metallbunke över för snabb smält av ost.

Ost mellan de två puckarna.
En lagom, fräsch cheesebrgare!
I övrigt som ni vill.

TIPS:
Gör fräsch skön burgare!
Men ändå dubbelkött med ost.

/
Citera
2017-08-25, 23:20
Medlem
mjukmjukares avatar
Min guru, min master.

Så kan det gå till;
https://www.youtube.com/watch?v=8Nq_k8loORA&list=PLbhZhed76EgXMNqHtF5FNZZU pcu9sgdOZ

/Min vän
Citera
2017-08-26, 09:42
Bannlyst
Tack för ditt svar. Jag är ingen expert, men jag vill gärna att köttet ska vara lite tunnare.

Köper man "lyxburgare" på restaurang så är dom ofta jäkligt tjocka, 3-4 cm tjocka pattys.

Hamburgerexperter gillar ju ofta kött. Så jag ska inte klaga. :-)
Senast redigerad av Nassegorang 2017-08-26 kl. 10:05.
Citera
2017-08-27, 01:22
Medlem
Citat:

Du har ett nytt exempel för den som som söker en lagom burgare.
Vilsen. Okunnig. Oförståendenden skillnaden mellan hamburgare och pannbiff?

Vore otroligt intressant om du gav klarhet i din syn på skillnaderna. Därmed också "smashburger"
Jättespännande.
En tunn burgare som kryddas lite speciellt för saftigheten och där syftet är en lagom burgare.
Max 100 -125 gr bra burgarkött.
Rulla ihop.
Platta på stekbord (har inte alla) stekpanna. Håll ner. Bra yta.
Salta sent. Salt drar ur vätska. Vi vill ha saftig burgare.
Vänd. Bra yta.
Stek. platta ner. Grovsvartpeppra. Ost över burgaren. Metallbunke över för snabb smält av ost.

Ost mellan de två puckarna.
En lagom, fräsch cheesebrgare!
I övrigt som ni vill.

TIPS:
Gör fräsch skön burgare!
Men ändå dubbelkött med ost.

Nej, jag är inte helt okunnig/oförstående på skillnaden mellan hamburgare och pannbiff. Snarare är det så att vi har olika syn på den saken. Som jag skrev tidigare, pannbiff innehåller köttfärs, kryddor och mjölk/grädde, ägg och ströbröd. Men det kan variera mellan recepten. Medan hamburgare oftast endast innehåller köttfärs och kryddor. Men du verkar anse att skillnaden mellan hamburgare och pannbiff inte beror på ingredienserna. Skillnaden beror istället på hur man formar köttet i stekpannan.

Jag frågade dig tidigare om det var hur man formar köttet i stekpannan (eller stekbordet) som gör skillnaden mellan pannbiff och hamburgare. Vilket det tydligen inte var. Men du ville inte förklara vad det är som skiljer dem åt, enligt dig. Men det lät på dina inlägg som om skillnaden huvudsakligen beror på hur man formar köttet i stekpannan (och du behöver inte upprepa receptet och hur man tillagar det i varenda svar, jag fattade det där första gången du skrev det). Men rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-08-31, 00:11
Medlem
maxorrs avatar
Vissa gillar att blanda färsen med finriven eller hackad gullök, ströbröd, nåt ägg, dijonsenap, lite grädde, salt och peppar så det smakar och håller ihop bättre under stekning
Citera
2017-08-31, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Vissa gillar att blanda färsen med finriven eller hackad gullök, ströbröd, nåt ägg, dijonsenap, lite grädde, salt och peppar så det smakar och håller ihop bättre under stekning

Vet du om det gör någon skillnad smakmässigt mellan att ha lök i smeten och att ha lök som tillbehör? Jag brukar nämligen ha gul lök som tillbehör. Den kan dock varieras, men oftast blir det skivad rå lök. Ibland kan det bli karamelliserad lök eller något annat istället. Fast det kanske är svårt att avgöra om man samtidigt passar på att ha annat i smeten, som påverkar smaken också?
Citera
2017-08-31, 16:36
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vet du om det gör någon skillnad smakmässigt mellan att ha lök i smeten och att ha lök som tillbehör? Jag brukar nämligen ha gul lök som tillbehör. Den kan dock varieras, men oftast blir det skivad rå lök. Ibland kan det bli karamelliserad lök eller något annat istället. Fast det kanske är svårt att avgöra om man samtidigt passar på att ha annat i smeten, som påverkar smaken också?

Ja det blir smakskillnad.
Det är vad man föredrar, men lättbrynt lök eller rå lök i hamburgaren drar ju åt sig smak av köttsaften inkl resten i köttsmeten . Sen kan man ha finstrimlad rå röd / gul lök på det i brödet såklart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in