Citat:
Ursprungligen postat av
Jagatermat
Lång hamburgerdiskussion här ser jag. Lägger in en av mina favoriter att göra hemma.
Ingredienser:
Potato bun (Garant, bra storlek), rosta insidan på brödet.
En skiva tomat.
Tryffelmajo (hemgjord).
Prosciutto crudo, tunn skiva som du steker likt bacon.
Riven äkta parmesan, lägg i stekpanna och gör ett parmesanchips.
En bra köttfärs. Brukar göra 150 grammare. Burgaren ska vara så tillplattad att den exakt håller samma diameter som brödet.
Monterar med prosciutto som är lätt krispig i botten för att skydda brödet, därefter lite majo, köttet, parmesan, tomat, mera majo.
Köttet steks som det är och saltas samt peppras.
Smaklig måltid.
Låter gott!
Jag gillar också Potato buns eller Brioche. Båda är lika goda. Jag brukar rosta bröden i smör i en stekpanna. Det gäller att rotera bröden hela tiden så att de får jämn färg.
Jag föredrar mer traditionella burgare så ingen tryffelolja, prosciutto eller parmesan.
Mayo blandad med ketchup på den övre brödhalvan. Sallad och tunna tomatskivor.
Jag har ingen möjlighet att mala egen färs så jag kör blandfärs. Annars skulle jag använda högrev och fett. Jag gör tunna burgare som jag monterar dubbelt med varsin skiva American cheese. Jag låter dem vila lite på ett galler så att eventuell köttsaft kan rinna av. Annars blir det så kladdigt att äta.
Lite saltgurka, finhackad rå lök och senap ovanpå osten. Jag gillar karamelliserad lök, men rå är ändå bättre.
Sen montera samman och servera.
Ja, jag jobbade på Burger King när jag var liten.