2024-10-10, 10:38
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Det beror väl på vilken dressing.
Menar du amerikansk hamburgerdressing?
jag menar sån där vanlig de har på varenda hamburgerkiosk typ sibylla eller solna korv. Det är väl amerikansk dressing. De smetar alltid på för mycket, men ett mycket tunnt lager räcker.
Citera
2024-10-20, 17:02
Medlem
TompaOs avatar
Blev glatt överraskad av Garants hamburgerbröd, brioche med sesam. Riktigt fluffigt och tar inte över smaken alls som vissa bröd kan göra.
Citera
2025-01-16, 10:14
Medlem
Lång hamburgerdiskussion här ser jag. Lägger in en av mina favoriter att göra hemma.

Ingredienser:
Potato bun (Garant, bra storlek), rosta insidan på brödet.
En skiva tomat.
Tryffelmajo (hemgjord).
Prosciutto crudo, tunn skiva som du steker likt bacon.
Riven äkta parmesan, lägg i stekpanna och gör ett parmesanchips.
En bra köttfärs. Brukar göra 150 grammare. Burgaren ska vara så tillplattad att den exakt håller samma diameter som brödet.

Monterar med prosciutto som är lätt krispig i botten för att skydda brödet, därefter lite majo, köttet, parmesan, tomat, mera majo.

Köttet steks som det är och saltas samt peppras.

Smaklig måltid.
Citera
2025-01-16, 17:44
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagatermat
Lång hamburgerdiskussion här ser jag. Lägger in en av mina favoriter att göra hemma.

Ingredienser:
En skiva tomat.
Tryffelmajo (hemgjord).
En bra köttfärs. Brukar göra 150 grammare. Burgaren ska vara så tillplattad att den exakt håller samma diameter som brödet.

Monterar med prosciutto som är lätt krispig i botten för att skydda brödet, därefter lite majo, köttet, parmesan, tomat, mera majo.

Smaklig måltid.

Gött.
Hade velat få in nått syrligt där
Citera
2025-01-16, 18:45
Citat:
Ursprungligen postat av Jagatermat

Ingredienser:
En skiva tomat.
Tryffelmajo (hemgjord).

Smaklig måltid.

Låter gott!

Jag gillar också Potato buns eller Brioche. Båda är lika goda. Jag brukar rosta bröden i smör i en stekpanna. Det gäller att rotera bröden hela tiden så att de får jämn färg.

Jag föredrar mer traditionella burgare så ingen tryffelolja, prosciutto eller parmesan.

Mayo blandad med ketchup på den övre brödhalvan. Sallad och tunna tomatskivor.

Jag har ingen möjlighet att mala egen färs så jag kör blandfärs. Annars skulle jag använda högrev och fett. Jag gör tunna burgare som jag monterar dubbelt med varsin skiva American cheese. Jag låter dem vila lite på ett galler så att eventuell köttsaft kan rinna av. Annars blir det så kladdigt att äta.

Lite saltgurka, finhackad rå lök och senap ovanpå osten. Jag gillar karamelliserad lök, men rå är ändå bättre.

Sen montera samman och servera.

Ja, jag jobbade på Burger King när jag var liten.
Citera
2025-01-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Gött.
Hade velat få in nått syrligt där

Ja tomaten ger lite men man kan byta ut den mot picklad rödlök. Gillar inte bygga en burgare för hög så försöker att hålla få ingredienser.

Den ska gå att äta med händerna utan problem.
Citera
2025-01-17, 10:16
Medlem
Sladdarens avatar
Burgersås

2 dl Crème fraiche
2 dl grekisk yoghurt
2 finhackade vitlöksklyftor (eller 1 stor)
1 x finhackad Chili (utan kärnhus)
1 msk olivolja
2 msk riven parmesanost
Några droppar citronsaft
Salt
Nystött /malen svartpeppar

ev

senap i och ketchup valfritt
Citera
2025-02-03, 15:07
Vilken ost tycker ni är godast att ha på en hamburgare om vi tar bort den här klassiska cheddarosten som faktiskt är överskattad känner jag rent spontant? Som finns på ICA.
Citera
2025-02-03, 16:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Vilken ost tycker ni är godast att ha på en hamburgare om vi tar bort den här klassiska cheddarosten som faktiskt är överskattad känner jag rent spontant? Som finns på ICA.

Egentligen har du svaret själv på ostval, vad gillar du för ost på de mesta, en macka, riven på pastan, eller toppad på en gratäng ? Samma med burgare men färskost funkar ochså

Smashed högrevsburgare med double cheese och chilimajo

https://www.koket.se/smashed-hogrevs...-och-chilimajo
Senast redigerad av Sladdaren 2025-02-03 kl. 17:01.
Citera
2025-02-03, 17:08
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Egentligen har du svaret själv på ostval, vad gillar du för ost på de mesta, en macka, riven på pastan, eller toppad på en gratäng ? Samma med burgare men färskost funkar ochså

Smashed högrevsburgare med double cheese och chilimajo

https://www.koket.se/smashed-hogrevs...-och-chilimajo
Skulle inte ta fram västerbottenost på en hamburgare direkt.

Så trött på smashed burger-trenden vad tycker du själv är inte en stadig puck godare egentligen?
Citera
2025-02-03, 17:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Skulle inte ta fram västerbottenost på en hamburgare direkt.

Så trött på smashed burger-trenden vad tycker du själv är inte en stadig puck godare egentligen?

Normalt gillar jag inte tjocka burgare (pannbiff) om det var det du frågade där saften bara rinner ur
Sen ska ju burgare gärna ha fin yta men det betyder inte att den ska vara supertunn heller
1-2 cm är bra. Smashed burgare trenden är maillard effekten men vill du ha mindre yta så är det ju valfritt. Finns dom som pressar ner burgaren så den blir som nån orund spretig väldigt platt supertunn ihålig (med massa hål i) stekt köttfärs skiva.. Inte speciellt attraktivt gott
Citera
2025-02-03, 19:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Normalt gillar jag inte tjocka burgare (pannbiff) om det var det du frågade där saften bara rinner ur
.....

Pannbiff är inte samma sak som (ham)"burgare", den frågan har avhandlats ungefär en miljon gånger här på flashback, lär dig något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in