Citat:
Ursprungligen postat av
AlanGarner
Barnen skriker att det är för varmt eller för kallt.
På en del moderna bilar sitter en hel del system som man använder under färd i skärmen. Jag provkörde en ny elbil där tex farthållaren satt i någon meny på skärmen. Svårt att svänga av vägen och ställa in farthållaren medan man står stilla. På samma bil satt en del system som ställer in tex dimljus och vindrutetorkare i skärmen också.
På en hyrbil är det ju annorlunda så klart eftersom du inte är van vid den. Men i min fem år gamla bil kan jag ställa in farthållaren och värmen utan att ens titta bort från trafiken afternoon jag vet var reglagen sitter.
Vad är det exakt för bil och modell? Är det en Tesla kanske? Undvik den isådanfall. Tanken med Tesla är ju dock att du ska lägga egna genvägar och funktioner som man vill ha på ratten som snabbval.
Men allt du nämner hanteras via spakar eller multifunktionsratten på i princip alla bilar. Farthållaren aktiveras och justeras på ratten eller med spak. Dimljusen har ju i princip alla bilar med stora skärmar i ett multireglage till vänster om ratten. Defrost och varningsljus är det redan krav sen många år att de måste sitta centralt och vara extremt enkla att använda.
Jag återgår till min frågeställning - vad exakt är det folk ska fippla med på skärmen medans de kör? Lite konstigt när man ställer frågan så visar det ju sig alltid att det finns på ratten eller spakar, eller som Tesla när man kan programmera det själv eller att man kan hantera det med röststyrning.
Kvar är den där värmen folk ska hela tiden ändra på, helst i sämsta tänkbara trafiksituation för att argumenten ska hålla - men det är inte ens svårt att ändra värmen trots touchskärm för den ligger alltid synlig som snabbval i alla bilar i nederkant. Alltså ett icke-problem.
För mig är det helt obegripligt gubb-gnäll.