2026-09-23, 14:59
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Bra val av Volvo!! Gillar detta

Med detta så hoppas jag att de går tillbaka och börjar producera 240:n igen, fast något lättare och bränslesnålare

Skippa alla dessa smarta bilar och gör vanliga jäkla bilar.
Citera
2026-09-23, 15:06
Medlem
kukflashs avatar
Provkörde en polestar 4 för några veckor sedan, fantastisk bil men däremot inget fan av "knapparna" som satt på ratten. Nej, hellre fysiska knappar man kan trycka på. Däremot vill jag gärna ha en stor display med lite lull-lull i.
Citera
2026-09-23, 15:18
Medlem
qups avatar
Tur att nån stoppar vansinnet. Annars hade vi snart haft både ratt och gaspedal i pekskärmsformat.
Citera
2026-09-23, 15:19
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Inget är som fyfiska reglage.

Det är mest Tesla och elbilsbögarna som envisas med pekskärmarnas förträfflighet.
”Finns ju röststyrning” är ett återkommande argument.

Fysiska knappar skall det vara.
Citera
2026-09-23, 15:22
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Spelar ingen roll. Blir inte fler Volvo för min del. Har haft 5 st på raken.

V90 nerlagd. Good bye Volvo.

Fast... vem vet förresten, detta stod också i artikeln:

Citat:
Volvo ska dessutom anpassa modellerna tydligare efter olika delar av världen. I Kina ligger fokus mer på premium och lyx, medan stora bilar är särskilt viktiga i USA. För Europa pekar Ingenlath däremot på lägre bilmodeller som sedaner och möjligen även kombibilar

Så det kanske finns ett visst hopp om framtiden ändå. Och BMW har ju en kombi som ser nästan rimlig ut, om man bara tänker bort grillen.
Citera
2026-09-23, 15:35
Medlem
Ge mig stora, lättillgängliga knappar/reglage som jag inte ens behöver kolla på för att hitta, för saker som jag behöver ändra medan jag kör:

AC fläktstyrka, värme, återcirkulation, zoner
Stolvärme
Volymratt/pausa/nästa låt
Värme på fram/bakruta
Menyknappar för enklare inställningar av bilen, typ antisladd

Räcker med dessa. Blir fan tokig när man är mitt på vägen, ser att rutan immar igen, så ska man pilla på någon pissdålig skärm med små knappar i 120km/h.

Resterande mindre viktiga funktioner, se statistik, lägga till radiokanaler, eller vad det nu kan vara kan absolut vara tillgängliga via skärmen när man står stilla.
Citera
2026-09-23, 15:54
Medlem
Kinaskis avatar
Ju fler knappar och vred desto bättre.
Interiören ska se ut som en jävla kommandobrygga när man kör. Då mår man bra.
Citera
2026-09-23, 16:09
Medlem
Man ska kunna sätta på/av eller ändra inställningar utan att titta, möjligtvis en halv sekund att man är på rätt knapp. Men även sådant bör man kunna leta sig fram till när man känner bilen. Ett reglage ska gå i steg och inte steglöst så man kan räkna sig fram utan att ta blicken från vägen. Allt detta förstod man innan menyval och touchkontroll kom. Idag är det surfinggenerationen som utvecklat kontrollerna. Låter man en som Musk utveckla en bil utan kunskaper om bilar blir det såhär. Det tydligaste sitter ju ändå på utsidan med dörrhandtag som ej går att greppa efter en olycka.
Senast redigerad av KamratBlue 2026-09-23 kl. 16:12.
Citera
2026-09-23, 16:13
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man ska kunna sätta på/av eller ändra inställningar utan att titta, möjligtvis en halv sekund att man är på rätt knapp. Men även sådant bör man kunna leta sig fram till när man känner bilen. Ett reglage ska gå i steg och inte steglöst så man kan räkna sig fram utan att ta blicken från vägen. Allt detta förstod man innan menyval och touchkontroll kom. Idag är det surfinggenerationen som utvecklat kontrollerna. Låter man en som Musk utveckla en bil utan kunskaper om bilar blir det såhär. Det tydligaste sitter ju ändå på utsidan med dörrhandtag som ej går att greppa efter en olycka.

Håller med till fullo. Tur att det än så länge finns äldre bilar i gott skick att köpa.
Citera
2026-09-23, 16:34
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Inget är som fyfiska reglage.
Nog är det så. Ett fint reglage säger mer än tusen ord. Så fort man behöver använda pekskärmen blir man ju galen.

Tacka vet jag ett fint, välavvägt reglage som är robust, klickar fint och är följsamt.

Mumma.
Citera
2026-09-23, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Fast... vem vet förresten, detta stod också i artikeln:

Så det kanske finns ett visst hopp om framtiden ändå. Och BMW har ju en kombi som ser nästan rimlig ut, om man bara tänker bort grillen.

Jo tack,

Jag har tittat på BMW 530e , men med hyfsad utrustning landar man på 730.000
utan att få något som inte V90 hade . Skiljer över 100.000....

Samma med A6:an
Citera
2026-09-23, 17:00
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Bra, hoppas att även Toyota gör det.
En av de största anledningarna till att jag inte har brytt mig om att byta in min bil mot en ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in