2026-09-23, 12:43
Medlem
2560ps avatar
Ja, vad säger ni? Nu ska iofs terrorskärmen ändå vara kvar, men det är ju en liten förbättring:

https://carup.se/volvo-tvarvander-lovar-ta-tillbaka-knappar/

Citat:
Volvo gör en helomvändning. Efter år av stora pekskärmar ska de fysiska knapparna tillbaka efter hård kritik.
– Överbetoningen på skärmar och interaktionen med skärmar är något som kunder och journalister kritiserar kraftigt, säger Thomas Ingenlath.

Volvo gör en tydlig kovändning i sina kommande bilar. Efter år av allt större pekskärmar vill märket ta tillbaka fysiska knappar – efter kritik från både kunder och motorjournalister. Förändringen ska bli en viktig del av Volvos nya formspråk som visas upp redan nästa år. Bakom beskedet står Volvos designchef Thomas Ingenlath, som nyligen återvänt till företaget efter åren på Polestar.

Citat:
Som förebild lyfter Ingenlath fram klassiska Leica-kameror. Det handlar enligt honom inte bara om att kunna trycka på en knapp. Utan om själva känslan i reglaget, materialet och till och med ljudet när det används.
– Det handlar inte bara om att trycka på en knapp. Det handlar om känslan och den sinnliga kvalitet som en sådan interaktion kan ge när det gäller premiumkänsla, upplevelsen, lyxen i högkvalitativa material och det fina ljud som knappen skapar, säger han.

Vågar man hoppas på att fler följer efter?
Senast redigerad av 2560p 2026-09-23 kl. 12:57.
Citera
2026-09-23, 12:57
Medlem
Inget är som fyfiska reglage.
Citera
2026-09-23, 12:57
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Inget är som fyfiska reglage.

Haha, tack
Citera
2026-09-23, 12:59
Medlem
triptykens avatar
Hoppas det - jag menar fysiska knappar är mer än bara nåt som skickar en signal, det är en taktil indikator om vart man är på ett utrymme så man lättare hittar knappen OCH man designa knappar för att visa vad dom gör (upp, ner, där du har något som puttas upp eller ner exempelvis).

Jag älskar när man når en gräns i teknik/människa-interaktion. När man testar sig fram och förälskas i nån ny teknik bara för att hitta dess yttre gränser. Punkten där värdet av den nya tekniken krashar i jämförelse med vad man vill uppnå.

Samma som mekaniska tangentbord där man känner handlingen i fingrarna och inte ens behöver se skärmen för att veta att det knappen gör har aktiverats.
Tycker förövrigt att tangentbordstillverkarna fortfarande fegar för mycket med design och borde se vilka handlingar på ett tangentbord som kan ersättas med andra mekanismer som bättre skapar en känsla för vad det är man gör. Typ en enter-knapp/retur-knapp som har en annan rörelse inbakad? Typ knappen går att pressa in, men har en högre knopp som är lättare att använda och när man drar den neråt så utför den "enter" eller nåt...

EDIT: ok bättre idé. Caps Lock, Num Lock och Insert är knappar som stannar nere när dom trycks in! Så att man känner med fingertopparna att dom är nedtryckta? Och Page Up/Down ett upp/ner reglage som återgår till mittläget efter man puttat upp/ner?
Senast redigerad av triptyken 2026-09-23 kl. 13:02.
Citera
2026-09-23, 13:06
Medlem
Såklart.

De har testat sig fram och funnit att kunderna inte vill ha ett pissdåligt system som bygger på att man måste stanna biljäveln för att kunna höja/sänk värmen i bilen, eller nåt av övriga grejer som man använder mest.

Bra där.
Sen kan man ju undra vilken jävla idiot som lyckades få in allt i en skärm istället för riktiga reglage?
Citera
2026-09-23, 13:07
Medlem
Skärmarna borde totalförbjudas, börjar bli tröttsamt med folk som vinglar fram och tillbaka över vägen tills de kör ner i diket. Förr i tiden var det bara stupfulla och knarkare som höll på så, idag är det vanligt folk som inte är påverkade av nåt, som bara försöker byta radiostation eller slå på torkarna.

Sen är ju frågan vad Volvo menar men "premiumkänsla". Tvivlar på att de knappar och reglage de "återgår" till ens kan mäta sig med plastknapparna från deras gamla budgetbilar, de gamla knapparna håller i flera decennier. För mig är premium en knapp som är tillverkat i ett riktigt material, typ borstat stål eller nåt finare träslag som polerats tills det glänser. Med tanke på kvaliteten på dagens bilar lär det väl bli imitationsplast gjort på Kinesium som smulas sönder efter ett par månader så att de kan lägga handen på huvudet, dra tillbaka luggen och peka med stora ögon "SEEE DÄR" och sen använda det som en dålig ursäkt till varför skärmarna är bättre.
Citera
2026-09-23, 13:11
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hoppas det - jag menar fysiska knappar är mer än bara nåt som skickar en signal, det är en taktil indikator om vart man är på ett utrymme så man lättare hittar knappen OCH man designa knappar för att visa vad dom gör (upp, ner, där du har något som puttas upp eller ner exempelvis).

Jag älskar när man når en gräns i teknik/människa-interaktion. När man testar sig fram och förälskas i nån ny teknik bara för att hitta dess yttre gränser. Punkten där värdet av den nya tekniken krashar i jämförelse med vad man vill uppnå.

Samma som mekaniska tangentbord där man känner handlingen i fingrarna och inte ens behöver se skärmen för att veta att det knappen gör har aktiverats.
Tycker förövrigt att tangentbordstillverkarna fortfarande fegar för mycket med design och borde se vilka handlingar på ett tangentbord som kan ersättas med andra mekanismer som bättre skapar en känsla för vad det är man gör. Typ en enter-knapp/retur-knapp som har en annan rörelse inbakad? Typ knappen går att pressa in, men har en högre knopp som är lättare att använda och när man drar den neråt så utför den "enter" eller nåt...

EDIT: ok bättre idé. Caps Lock, Num Lock och Insert är knappar som stannar nere när dom trycks in! Så att man känner med fingertopparna att dom är nedtryckta? Och Page Up/Down ett upp/ner reglage som återgår till mittläget efter man puttat upp/ner?

Som på den gamla hederliga C64'an, det var bra! Men det är väl för "dyrt" :/

Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Skärmarna borde totalförbjudas, börjar bli tröttsamt med folk som vinglar fram och tillbaka över vägen tills de kör ner i diket. Förr i tiden var det bara stupfulla och knarkare som höll på så, idag är det vanligt folk som inte är påverkade av nåt, som bara försöker byta radiostation eller slå på torkarna.

Sen är ju frågan vad Volvo menar men "premiumkänsla". Tvivlar på att de knappar och reglage de "återgår" till ens kan mäta sig med plastknapparna från deras gamla budgetbilar, de gamla knapparna håller i flera decennier. För mig är premium en knapp som är tillverkat i ett riktigt material, typ borstat stål eller nåt finare träslag som polerats tills det glänser. Med tanke på kvaliteten på dagens bilar lär det väl bli imitationsplast gjort på Kinesium som smulas sönder efter ett par månader så att de kan lägga handen på huvudet, dra tillbaka luggen och peka med stora ögon "SEEE DÄR" och sen använda det som en dålig ursäkt till varför skärmarna är bättre.

Helt enig i alltihop.
Citera
2026-09-23, 13:14
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Såklart.

De har testat sig fram och funnit att kunderna inte vill ha ett pissdåligt system som bygger på att man måste stanna biljäveln för att kunna höja/sänk värmen i bilen, eller nåt av övriga grejer som man använder mest.

Bra där.
Sen kan man ju undra vilken jävla idiot som lyckades få in allt i en skärm istället för riktiga reglage?

Det är en kombo. Kunderna, säljarna, produktionsplanerare brukar vara det vanliga. När ny teknik kommer är det rafflande och nåt man kan tuta in i en produkt för att göra den mer "köpvärd", sen om det är en pryl som ska produceras (random tablet #3 kan langas in i en massa olika bilar och bilmodeller) det finns en billig producent osv blir den billigare och enklare att göra än en egen design som ju reglagen i en bil ju är.

Om du tar säg TV-apparater eller Kylskåp som exempel där du inte kan göra tokmycket nytt för att sticka ut, så dök ju egna operativssystem upp som gubben i lådan, eller kylskåp som hade wifi-koppling och olika former av egna kontrollsystem. Nu är dom nästan överallt trots att dom allra flesta egentligen inte behöver det. Det har bara blivit norm och att sälja säg en TV utan Android eller Apple TV system inbakat ses som ett steg tillbaka som får säljavdelningar att nojja att just den här produkten kommer ratas av kunderna (trots att många kunder inte vill ha dom, och att det finns tusen och en alternativ - så man väljer aktivt att bråka om alla kunder istället för att fokusera på att helt vinna över en minoritet)
Citera
2026-09-23, 13:16
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Som på den gamla hederliga C64'an, det var bra! Men det är väl för "dyrt" :/

Misstänker det MEN... jag tänker att inte alla vill ha såna tangentbord, men det betyder inte att minoriteten inte är en liten grupp potentiella kunder.
Typ jag sitter här med ett åldrande Das Keyboard som ju håller tills fan löser av en och det var ju verkligen inte billigt i jämförelse med ett random tangentbord. Så kundkretsen finns ju liksom... och booooorde det då inte finnas för mer komplexa lösningar också?

(det här låter som säljsnacket innan nån drar ett företag i graven med en svindyr, omöjligt att producera produkt, som plötsligt kräver enorma pengar i reklam för att gå... )
Citera
2026-09-23, 13:19
Medlem
Tidvinds avatar
Jag tror i princip alla föredrar den taktila känslan med knapp-tryck, och det är billigare att byta ut en knapp än en touch screen.
Citera
2026-09-23, 13:19
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Det handlar om känslan och den sinnliga kvalitet som en sådan interaktion kan ge när det gäller premiumkänsla, upplevelsen, lyxen i högkvalitativa material och det fina ljud som knappen skapar, säger han.

Det där måste man vara den värsta smörja jag läst på flera dagar, och då läser jag ändå dagligen på Flashback.

Fysiska reglage handlar för i helvete inte om någon sinnlig kvalitet. Det är säkerhet och helt vanligt sunt förnuft som säger att man ska kunna treva sig fram till rätt reglage utan att behöva ta ögonen från vägen när man kör. Det är ett under att det är tillåtet överhuvudtaget att bygga bilar utan riktiga reglage.
Citera
2026-09-23, 13:20
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Misstänker det MEN... jag tänker att inte alla vill ha såna tangentbord, men det betyder inte att minoriteten inte är en liten grupp potentiella kunder.
Typ jag sitter här med ett åldrande Das Keyboard som ju håller tills fan löser av en och det var ju verkligen inte billigt i jämförelse med ett random tangentbord. Så kundkretsen finns ju liksom... och booooorde det då inte finnas för mer komplexa lösningar också?

(det här låter som säljsnacket innan nån drar ett företag i graven med en svindyr, omöjligt att producera produkt, som plötsligt kräver enorma pengar i reklam för att gå... )

Enig! Jag betalar gärna lite extra för ett bra tangentbord. Nu använder jag iofs det mest på jobbet, och jag har som du nåt urgammalt men högkvalitativt tangentbord här. Hemma är det chiclet på laptopen som gäller - uselt. Som tur är behöver det inte användas så ofta, jag har annat för mig på min fritid än att sitta på Flashback
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in