2026-09-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det var det dummaste jag har läst på länge.
Ta bara exemplet när man sätter sig i bilen från olika aktiviteter. Skidbacken, löpturen, promenad i solen, promenad i vinterkyla etc.

Det är ju väldigt ofta man vill kyla ner kroppen eller värma upp kroppen fort och sedan återgå till normal temp.
Knappar är överlägset här.

Går du till värmepumpen och ställer om temperaturen i huset för du har joggat?

Temperaturen kan med fördel ställas in med röststyrning. Vill man ändå justera temperaturen med fingrarna så är det inte svårt att ändra på det på en touchskärm, den ligger ju alltid framme på displayen, bara att trycka. Gör man det till en trafikfara så är man ju bara dålig, ärligt alltså, det är inte svårt. Det finns typ oräkneligt antal biltillverkare och modeller som erbjuder olika förarmiljöer, köp en bil som har lite mer knappar. Finns massor. Vissa bilar har det på ratten t.o.m.

Så totalt obegripliga problem en del har med bilar, hur klarar ni vardagen i övrigt kan man undra.
Citera
2026-09-25, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Vad är det exakt för bil och modell? Är det en Tesla kanske? Undvik den isådanfall. Tanken med Tesla är ju dock att du ska lägga egna genvägar och funktioner som man vill ha på ratten som snabbval.

Men allt du nämner hanteras via spakar eller multifunktionsratten på i princip alla bilar. Farthållaren aktiveras och justeras på ratten eller med spak. Dimljusen har ju i princip alla bilar med stora skärmar i ett multireglage till vänster om ratten. Defrost och varningsljus är det redan krav sen många år att de måste sitta centralt och vara extremt enkla att använda.

Jag återgår till min frågeställning - vad exakt är det folk ska fippla med på skärmen medans de kör? Lite konstigt när man ställer frågan så visar det ju sig alltid att det finns på ratten eller spakar, eller som Tesla när man kan programmera det själv eller att man kan hantera det med röststyrning.

Kvar är den där värmen folk ska hela tiden ändra på, helst i sämsta tänkbara trafiksituation för att argumenten ska hålla - men det är inte ens svårt att ändra värmen trots touchskärm för den ligger alltid synlig som snabbval i alla bilar i nederkant. Alltså ett icke-problem.

För mig är det helt obegripligt gubb-gnäll.

Håller helt med. Min förra bil styrdes mycket via skärmen, men nuvarande bil styrs ännu mer via skärmen, men om något så har det blivit ännu enklare med nya bilen eftersom den har mer modern och logisk uppbyggnad av menyerna och funktionerna på skärmen.

Har kört en modernare Toyota nyligen och det var mycket mer komplicerat att göra saker på den bilen dels för att den har ungefär en miljon knappar så man drunknar i alla knappar och hittar inte det man är ute efter och använde man skärmen så blev det ännu mer komplicerat för att dom av någon idiotisk anleding hade två olika system. Vissa kontroller och inställningar skulle göras via huvudskärmen i mitten och andra inställningar skulle göras via skärmen bakom ratten. Leta efter en inställning, men kunde inte hitta den.

Förstod inte varför Toyota inte hade en inställning för det jag letade efter, men efter mycket om och men så insåg jag att allt inte kunde ställas in via den skärmen. Vissa saker var man tvungen att via knappar på ratten trycka sig fram i menyer på skärmen bakom ratten för att ändra.

Detta är ju totalt vansinnigt. Man ska så klart kunna ändra alla inställningar via en och samma skärm.

Toyota ligger minst 10 år efter i utvecklingen när det kommer till mjukvara, det är en sak som är säker. Knappar kan de dock, tyvärr lite för bra...
Citera
2026-09-25, 21:15
Medlem
Man ska kunna ändra basic funktioner så som volym, fläkthastighet, riktning på utblås, svara i kopplad telefon etc utan att behöva flytta ögonen från vägen. Det är en självklarhet.
Citera
2026-09-25, 21:24
Medlem
Hermi-Tages avatar
Bra idé.
Nu saknar vi bara v8 och dubbla avgasrör.
Citera
2026-09-25, 21:53
Medlem
Computerzs avatar
Kunder har klagat på detta i tio år säkert men skönt att det gick fram tillslut. En stor skärm är bra när en stor skärm behövs. T.ex. navigation, backkamera, musik, media, Apple CarPlay/Android Auto, sällan inställningar osv. Men den ska inte slentrianmässigt används till allt möjlighet bara för att man kan. Om jag ska behöva navigera Skärm → Klimat → Temperatur → Fläkthastighet istället för ett vred känns det inte så innovativt. Eller att handskfacket endast kan öppnas via skärmen och andra dumheter. Det största fiaskot var väl när Tesla bytta ut sin blinkersspak mot knappar på ratten....
Citera
2026-09-25, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Kunder har klagat på detta i tio år säkert men skönt att det gick fram tillslut. En stor skärm är bra när en stor skärm behövs. T.ex. navigation, backkamera, musik, media, Apple CarPlay/Android Auto, sällan inställningar osv. Men den ska inte slentrianmässigt används till allt möjlighet bara för att man kan. Om jag ska behöva navigera Skärm → Klimat → Temperatur → Fläkthastighet istället för ett vred känns det inte så innovativt. Eller att handskfacket endast kan öppnas via skärmen och andra dumheter. Det största fiaskot var väl när Tesla bytta ut sin blinkersspak mot knappar på ratten....

Kan hålla med om blinkers på Tesla. Det var ett stort misstag.
I övrigt tycker jag det mesta är bättre via skärm, men självklart ska det finnas några knappar på ratten för det viktigaste.
Citera
2026-09-25, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz

Jo men det är ju Teslas ”dumheter”, men sen är det så att Tesla erbjuder sina bilar till väldigt bra priser i förhållande till andra biltillverkare vad man faktiskt får, men det är ju gränsfall till bekostnad av vissa extrema förenklingar och minimalism. Men precis som BMW eller andra biltillverkare så lockar man sin kundgrupp med sitt sätt att se hur en förarmiljö ska vara och allt annat. Valfriheten är ju enorm när det gäller bilar om man tänker efter lite.
Citera
2026-09-25, 23:09
Medlem
vasaduellers avatar
Gillar denna trenden. Då kanske man äntligen kan byta ut bilen mot en nyare. Gigantiska pekskärmar och 4 menyval för att fälla in backspeglarna hör till elbilsbögeriet.
Citera
2026-09-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Gillar denna trenden. Då kanske man äntligen kan byta ut bilen mot en nyare. Gigantiska pekskärmar och 4 menyval för att fälla in backspeglarna hör till elbilsbögeriet.

Bög kan du vara själv, personligen föredrar jag en skärm där man gör saker. Jag är inte jätteung direkt, är född i början av 80-talet, men har varit teknikintresserad hela mitt liv och följer all teknik och vill oftast ha den senaste tekniken, men sen har vi bakåtsträvare som alltid som tyckte allt var bättre förr.
Du är tydligen en av dom.

Om du nu tycker skärm i bilar är så jobbigt så antar jag att du också är en av de få som fortfarande har ett fysiskt tangentbord på din mobil? Om Inte, varför kan du tänka dig en skärm på mobilen utan fysiska knappar? Måste ju vara fruktansvärt, eller?

Det handlar om att man vänjer sig med ny teknik. Kanske är jobbigt i början, men den vänjer man sig och frågar du alla mobilanvändare idag om de hellre skulle gå tillbaka till hur det var förr utan touchscreeen och kanske ibland fysiska knappar så skulle nära nog ingen vilja gå tillbaka till det.
samma med bil till slut.
Senast redigerad av JohnBlund 2026-09-25 kl. 23:23.
Citera
2026-09-25, 23:41
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Bög kan du vara själv, personligen föredrar jag en skärm där man gör saker. Jag är inte jätteung direkt, är född i början av 80-talet, men har varit teknikintresserad hela mitt liv och följer all teknik och vill oftast ha den senaste tekniken, men sen har vi bakåtsträvare som alltid som tyckte allt var bättre förr.
Du är tydligen en av dom.

Om du nu tycker skärm i bilar är så jobbigt så antar jag att du också är en av de få som fortfarande har ett fysiskt tangentbord på din mobil? Om Inte, varför kan du tänka dig en skärm på mobilen utan fysiska knappar? Måste ju vara fruktansvärt, eller?

Det handlar om att man vänjer sig med ny teknik. Kanske är jobbigt i början, men den vänjer man sig och frågar du alla mobilanvändare idag om de hellre skulle gå tillbaka till hur det var förr utan touchscreeen och kanske ibland fysiska knappar så skulle nära nog ingen vilja gå tillbaka till det.
samma med bil till slut.
När det gäller teknik i bilar så blir jag mer engagerad av en V8 med dubbelturbo än av att sitta och pilla med en skärm.

Att ändra temperatur eller sätta på sätesvärmen vill jag göra med en snabb, enkel knapptryckning. Dels eftersom jag upplever det som mer trafiksäkert och dels eftersom jag inte haft känslan "Wow, vad häftigt det är med nyheten touchscreen" sedan 90-talet.

För mig är det bögeri att göra något krångligare än det behöver vara utan att det skapas mervärde. Lev med det.
Citera
2026-09-25, 23:44
Medlem
Känns som att kineserna inte kan sin egen teknik
Citera
2026-09-26, 08:40
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
När det gäller teknik i bilar så blir jag mer engagerad av en V8 med dubbelturbo än av att sitta och pilla med en skärm.

Att ändra temperatur eller sätta på sätesvärmen vill jag göra med en snabb, enkel knapptryckning. Dels eftersom jag upplever det som mer trafiksäkert och dels eftersom jag inte haft känslan "Wow, vad häftigt det är med nyheten touchscreen" sedan 90-talet.

För mig är det bögeri att göra något krångligare än det behöver vara utan att det skapas mervärde. Lev med det.
Ytterligare en "jag har inte råd med ny bil men vill inte erkänna det" eller "jag har aldrig kört en modern bil men vill visa att jag är erfaren ändå" typ.
Det är fine att inte ha nån erfarenhet, men att gissa sig fram till hur saker fungerar och hitta på specifika situationer som aldrig händer, är det vettigt?
Moderna bilar har klimatanläggning som du ställer in på temperaturen du vill ha och sen kan du mer eller mindra glömma av den, prova så vet du och behöver inte gissa.

Den dagen du får råd så kommer du märka att bilen med dubbelturbo-V8 fungerar på precis samma sätt den, det är inte så att man väljer antingen V8 eller skärmlösning i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in