2026-08-20, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om någon ”mår så mycket skit” av att stöta på helt lagliga, mest informativa valaffischer från ett demokratiskt riksdagsparti att denne arbetsvägrar och kräver censur av valaffischer att vederbörande annars hotar att sjukskriva sig.
Ja då hoppas jag att arbetsgivaren och alla andra inser att det inte står riktigt rätt till hos en sådan anställd och denne inte lärt sig vad det innebär att sköta sitt jobb och leva i en demokrati med fria val och yttrandefrihet.

Busschaffiserna beter sig ju som små barn som stampar i golvet och vägrar klä på sig om de inte får sin vilja igenom. Den typen utpressning ska naturligtvis inte någon ge efter för.

Fast orsaken till deras handlingar är väl ointressanta för oss? Så varför tar du upp det? Vad spelar det för roll om det är politisk reklam eller "vanlig reklam" i detta sammanhang?

Man får absolut ha åsikter om deras agerande och det är vår yttrandefrihet att ha åsikter kring det. Men det som skedde är ju inte negativt för yttrandefriheten. Det är väl där ni inte förstår. Ni får ju bilda er. Googla yttrandefrihet och se om AIn skriver något intressant då ni kanske inte läser böcker och sådant.
Citera
2026-08-20, 18:03
Medlem
Citat:
Västtrafik har ju ingått avtal och tagit betalt för något de nu efter utpressning inte kommer fullfölja.
Det kommer kosta en hel del i skadestånd och avtalsbrott. Något som i slutändan drabbar skattebetalarna eftersom Västtrafik får statliga bidrag.

Dessutom är det principiellt alltid obehagligt att se att utpressare vinner med helt vansinniga odemokratiska krav.

Jag förstår hur du menar och kan hålla med dig även om jag inte är insatt.
Men vad har det med att det skulle vara skadligt för yttrandefrihet att göra? Svar: ingenting.
Citera
2026-08-20, 18:04
Medlem
Citat:
Om någon ”mår så mycket skit” av att stöta på helt lagliga, mest informativa valaffischer från ett demokratiskt riksdagsparti att denne arbetsvägrar och kräver censur av valaffischer, annars hotar vederbörande att sjukskriva sig.
Ja då hoppas jag att arbetsgivaren och alla andra inser att det inte står riktigt rätt till hos en sådan anställd och denne inte lärt sig vad det innebär att sköta sitt jobb och leva i en demokrati med fria val och yttrandefrihet.

Busschaffiserna beter sig ju som små barn som stampar i golvet och vägrar klä på sig om de inte får sin vilja igenom. Den typen utpressning ska naturligtvis inte någon ge efter för.

Jag det handlar om rädsla, det kommer ställas krav och då är det inget roligt längre. Alla har en rädsla inom sig jag förstår det, och rasistkorten flyger som pajer blandat med fördomar. Sanningen går inte att vifta bort, och du har rätt i det du skriver här, förändring är jobbigt men ibland mycket nödvändigt
Citera
2026-08-20, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag förstår hur du menar och kan hålla med dig även om jag inte är insatt.
Men vad har det med att det skulle vara skadligt för yttrandefrihet att göra? Svar: ingenting.

Det har det, om någon tar bort alla dina inlägg här blir du inte hörd och det skapar orättvisa. Nu har du lärt dig det ju. Håller du med om det också?
Citera
Medlem
Borde såklart få sparken. Jag är inte så förtjust i att bögflaggan vajjar från bussarna heller men det gör de likt förbannat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Nej jag frågade bara vem som ska få ha rätten att bli hörd, alla eller några få vilket du inte uppfattade, och med det menar jag att man ska inte försöka strypa en grupp bara för att den andra inte håller med och strejkar, det är rena dagisnivån och särbehandlingen. Om problemet är yttrandefrihet så får ju alla säga sitt vilket i detta fall och förra valet också inte accepteras av en del människor, så då undrar jag har bara vissa rätt att trycka reklam, uttrycka sig och tvinga sin vilja fram rätt ? Folk får strejka så mycket dom vill, folk får tycka vad dom vill också i Sverige.
Det handlar om att känna sig utvald och ställd i ett hörn, som ett litet barn, då får man ju antingen acceptera alla och anpassa sig till ett samhälle som vuxen eller så får man ju knalla vidare till något som kanske passar ens tyck o tänk bättre? Det är absolut ingenting som är konstigt med det här, det fick man ju lära sig redan som litet barn.
Passar det inte så, finns det ett gammalt ordspråk det bör du ha hört.
Ja du har rätt att anta, det spelar ingen roll vad jag röstar på men mina värderingar är något jag inte tullar på, oavsett om du skriker som en fågelunge som vuxen så ändrar du inte på dom vem du än är, jag kan fortfarande tycka om en person som inte tycker som jag, men beter du dig på detta sättet så tror jag inte någon vill ha med dig att göra till slut, det är nog lite där frågan i allt detta ligger

Men då är vi väl överens om att detta varken är skadligt för demokratin eller yttrandefriheten. Alla får yttra sig och agera som de vill i livet. Det gäller alla. Man får själv lära sig lagar och regler och ta konsekvenserna för sina handlingar.
Citera
2026-08-20, 18:08
Medlem
Citat:
Det har det, om någon tar bort alla dina inlägg här blir du inte hörd och det skapar orättvisa. Nu har du lärt dig det ju. Håller du med om det också?

Fast jag kan reglerna så jag är inte minsta rädd för det på flashback. Jag gillar att skriva på flashback på grund av att jag läser böcker och kan så mycket. Jag har även blivit inbjuden att jobba som moderator på flashback. Det du!
Citera
2026-08-20, 18:09
Medlem
Citat:
Om någon ”mår så mycket skit” av att stöta på helt lagliga, mest informativa valaffischer från ett demokratiskt riksdagsparti att denne arbetsvägrar och kräver censur av valaffischer, annars hotar vederbörande att sjukskriva sig.

Lagliga och lagliga. Om det hade gått till domstol hade jag inte blivit förvånad om domstolen hade sagt att det inte är ok att påtvinga de anställda att behöva skylta med sådana budskap.
Citera
2026-08-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag hade nog gjort det pga ändå lite roligt och förargelseväckande :-)
Plus vem-katten-bryr-sig.

Men jag tycker det var rätt coolt gjort av bussförarna att säga nej till rassepropaganda med besked. Det ska de ha kudos för! Du har absolut rätt i att svenskar i gemen är lite vekare. Men det är ju också för att det pågått en politik där alla ska köpa sina bostäder och är man rädd för att plötsligt bli av med jobbet och inte ha råd att betala sin bostad, ja då vågar man så klart inte säga ifrån! Bra sätt att hålla folk passiva och i schack!
Ja det där var sannerligen en intressant analys.
Citera
2026-08-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ännu en väldigt sann kommentar som inte går att göra en löfven utav.

Exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, jag står bakom yttrandefrihet. Yttrandefrihet är inte detsamma som att tvinga andra att sprida ditt yttrande.

Uppenbarligen är din inställning till yttrandefrihet selektiv.

Det finns ingen som har tvingat någon till nått. Om västtrafik vill ta politisk ställning så kan de såklart göra det, men det vore ytterst olämpligt och demokratiskt problematiskt med tanke på att de ägs av regionen. Men då skulle de såklart ha gjort det politiska ställningstagandet INNAN de överhuvudtaget väljer att låta SD annonsera. De tycker tydligen att det är helt okej att lägga skattepengar på att folk som inte är sjuka får sjukskriva sig, och i tillägg till det så ska sådant beteende belönas genom att de låter sig utpressas och dessutom väljer de att inskränka yttrandefriheten.
Citera
2026-08-20, 20:16
Medlem
alternativtkonto11s avatar
Citat:
Västtrafik har ju ingått avtal och tagit betalt för något de nu efter utpressning inte kommer fullfölja.

Västtrafik planerade givetvis att göra detta från första början.
Citera
2026-08-20, 20:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Fast orsaken till deras handlingar är väl ointressanta för oss? Så varför tar du upp det? Vad spelar det för roll om det är politisk reklam eller "vanlig reklam" i detta sammanhang?

Man får absolut ha åsikter om deras agerande och det är vår yttrandefrihet att ha åsikter kring det. Men det som skedde är ju inte negativt för yttrandefriheten. Det är väl där ni inte förstår. Ni får ju bilda er. Googla yttrandefrihet och se om AIn skriver något intressant då ni kanske inte läser böcker och sådant.
SD:s rätt att yttra sig beskars ju. Västtrafik har ju också ingått ett avtal med SD. Pacta sunt servanda, vet du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in