2026-08-20, 11:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är en valaffisch.... med information om ett bidrag.
Det är ingen som riktat upprepade och uppmanande frågor till någon person, ingen som pekats ut, ingen som uppmanats till något. Information om bidrag, inget annat.

Som uppmaningen att Sverige behöver fler som utbildat sig och info om att man kan söka bidrag för det.

Personligen tycker jag att politisk reklam ska vara ytterst begränsad på arbetsplatser och på många offentliga platser också. Ingen ska behöva få propaganda upptryckt i ansiktet dag efter dag på en platser de inte kan undvika.

Om frågan: ”Saknar du Mogadishu?” Står på dörren till bussen du kör och du råkar komma från Somalia så får du denna fråga ställd till dig om och om igen i flera veckor. Det skulle såklart arbetsgivaren stoppat från början.
Citera
2026-08-20, 11:59
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
De är helt enkelt tuffare än svenskar och vet att så länge man gapar och skriker tillräckligt mycket, så avdemonterar svenskarna sin egen demokrati i ren rädsla.

Sverige är förgånget.

Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Det hade säkert passat i mellanöstern, nu är vi i Sverige, i svensk demokrati. SD är ett av Svergies största partier och 20 negrer från mellanöstern kan tysta dem genom att gråta.

Är det normalt?

Det är normalt i Sverige.

Det är inte många av oss som har en Welcome refugees flagga eller palestinasjal men dom som har syns och hörs.
Dessutom så är systemet riggat så att svenskar alltid måste ta baksätet.
Det som sker är precis det som foliehattarna här på forumet och annorstädes hållt på o gaggat om sen internet uppfanns.
EUs uppgift är att luckra upp gränser och nationalkänsla så att vi inte har någon möjlighet att vara stolta över något som identifierar oss som tex svenskar utan vi blir istället en rotlös massa som inte har någon tillhörighet eller identitet.
Ställer man sig sen frågan vem som bestämmer i EU så blir det knappast bättre fastän foliehattarna än en gång får rätt. EU är ingen demokratisk organisation, förvisso får parlamentet rösta på en ledamot eller två som får bli chef i EU, finansminister, utrikesminister etc de som sätter ut kursen och styr skutan.
Men var kommer dessa kandidater från? Vem har vaskat fram dem, vem har sett till att det är dom som kan bli röstade på??
Sen att lobbyisterna inte skulle kunna muta parlamentsledamoterna hur dom ska lägga sina röster måste man vara bra dum att inte tro, man blir inte EU parlamentariker om man inte är korrupta eller önskar få ta del av korruptionen. Inkomster och bidrag utan insyn i hur pengarna används och med en skattesats ner mot 8% beroende av hur dom tar ut pengarna.
EU har inget som helst folkligt stöd, Nämn en sak EU beslutat som gjort livet bättre förr dess medborgare?
Sen har vi flyktingvågen från negerland och ökenland.
Både EUs riktning och flyktingvågen har foliehattarna försökt få oss att förstå att det är samma människor som ligger bakom.
Utan att outa någon så kan jag säga att denna folkgrupp och nation aldrig varit populär vartän dom verkat och det har till och med gjorts försök att utrota dom och det finns inte en förhud i sikte och det är inte araber.

Nu kommer jag inte ihåg vad han heter, brittisk ståuppare som alltid har kavaj och ser ut som en.. buktalardocka.
Han undrade, inte ordagrannt, hur svenskar gick från att vara vikingar och bärsärker till att sitta ner och kissa, what happend?
Sen hade han en q&a där han fick en fråga av en Shaba, Han sa Shaba med ett frågande uttryck och -Jag trodde vi var i Sverige, sen gick han bara vidare, vet inte ens om folk reagerade på det där annars hade han väl fått sitt inresetillstånd indraget.

Somalierna vill inte svenskar ska kunna uttrycka viljan att ha ett svenskt Sverige men dom får lov att anse att Sverige ska låta alla somalier komma till Sverige och jag har ingen som helst möjlighet få gehör för att jag blir rädd och orolig av att allt i mitt land går åt helvete och att jag ger uttryck för det jag anser vara problemet har om inte gjorts olagligt så åtminstone social omöjligt. Alla andra har rätten på sin sida när dom blir kränkta förutom vita män allt i jämlikhetens namn.

Tänk om alla den kraft som läggs ner i forum och runt fika bord hade fokuseras på att istället omvandlas till handling.
Sverige skulle behövas några Brevikar och Civil Vigilante så vi vaknade och fick tummen ur röven.
Vi har det så himla bra, nåja relativt, att ingen vågar ställa sig upp med riken att förlora allt och dessutom inte får andra med sig.

De man skulle behöva börja med att lyfta ut ur samhället har ett enormt våldskapital, sociopater med tillgång till vapen medans jag måste gå en massa kurser, göra prov och sen traggla mig igenom en lång administrativ process för att få köpa ett vapen som jag många gånger inte skulle ha någon större användning för när det kommer en massa tokar med AK 47 och handgranater springande.

Till med här har system riggats mot oss. För att stävja vapen brott stramar man upp regler och straff vilket påverkar dig och mig, men knappast dom som köper vapen i en källare på orten.

Vi kan alla luta oss tillbaks och se väldigt enkelt hur jänkarna blir rövknullade av sina politiker och den sk deep state.
Vad vi inte ser är att samma sak händer här. Alla EU länder har samma problem med tillresningen, alla politiker i EU, med ett fåtal undantag, lägger över problemet på oss dvs det behövs mer integrationsinsatser och att vi välkomnar dem i vårt samhälle.
Jag vet inte vad politikerna har ut av detta, om dom lovats en plats på Musks Marsraket eller vad det nu är men man måste ha huvudet väldigt långt upp i röven om man inte ser att politikerna jobbar för sig själv och mot oss. Det finns ingen som tar tillvara mina intressen eller Helmuts intresse i Tyskland men det finns en gemensam drivkraft att trycka ner oss och in i fållan av duktiga skattebetalare som får mindre och mindre tillbaks av skatten efter som EU vill ha sitt tionde och resten ska försörja dom som inte kan anpassa sig och lära sig språket.

En dag kommer denna senfärdighet komma tillbaks och bita oss i röven.

Förvisso har vi redan börjat känna nafsandet i baken men vi knyter handen i fickan och går vidare med den fasta övertygelsen att det kommer snart sluta skava, fastän vi alla vet innerst inne att det bara kommer bli värre.

För många år sedan sa dom att en röst på Jimmie var bortkastad, idag är han inte längre relevant, så lyssna inte på de som säger att en röst på AfS är bortkastad en resa måste alltid börja med ett första steg.

Strykekram till alla Svenskar.
Citera
2026-08-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Dumjävel. De lataste bland de lata är somalierna. De har typ 70% arbetslöshet i Sverige, för att de är lata, obildbara och utvecklingsstörda. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att hitta några som kan göra deras jobb.

Nu var det inte kan utan vill...svenskarna är för lata för att göra det, vill ha andra jobb eller gå på a-kassa.

Somalier har bra arbetsmoral när de väl får chansen. Vi måste bara sluta diskriminera dom.
Citera
2026-08-20, 12:11
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Personligen tycker jag att politisk reklam ska vara ytterst begränsad på arbetsplatser och på många offentliga platser också. Ingen ska behöva få propaganda upptryckt i ansiktet dag efter dag på en platser de inte kan undvika.

Om frågan: ”Saknar du Mogadishu?” Står på dörren till bussen du kör och du råkar komma från Somalia så får du denna fråga ställd till dig om och om igen i flera veckor. Det skulle såklart arbetsgivaren stoppat från början.

Valaffischen sitter sannolikt utanpå bussen baktill eller på sidan. Sitter den baktill eller på vä sida går den inte att se av den som kliver på framdörren till förarplatsen. Sitter den inne ibussen ses den självklart inte heller av chauffören.

Nu är det valår och då sitter det mängder av valaffischer överallt. Många som man verkligen inte sympatiserar med. men det får vi alla invånare vackert tugga i oss att i en demokrati har alla partier rätt att medverka med sina budskap - även de man avskyr.

Inte i många andra länder är det så. I exempelvis i Somalia får man inte säga vad man vill om styrelseskicket och monarkin.
Det är väl alldeles utmärkt om dessa busschaffisar från Somalia får lära sig hur det fungerar med yttrandefrihet och fria val i en demokrati i deras nya hemland.

Att ta bort valaffischerna för att de hotar med sjukskrivning är verkligen att gynna och uppmuntra till felbeteende.
Citera
2026-08-20, 12:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Valaffischen sitter sannolikt utanpå bussen baktill eller på sidan. Sitter den baktill eller på vä sida går den inte att se av den som kliver på framdörren till förarplatsen. Sitter den inne ibussen ses den självklart inte heller av chauffören.

Nu är det valår och då sitter det mängder av valaffischer överallt. Många som man verkligen inte sympatiserar med. men det får vi alla invånare vackert tugga i oss att i en demokrati har alla partier rätt att medverka med sina budskap - även de man avskyr.

Inte i många andra länder är det så. I exempelvis i Somalia får man inte säga vad man vill om styrelseskicket och monarkin.
Det är väl alldeles utmärkt om dessa busschaffisar från Somalia får lära sig hur det fungerar med yttrandefrihet och fria val i en demokrati i deras nya hemland.

Att ta bort valaffischerna för att de hotar med sjukskrivning är verkligen att gynna och uppmuntra till felbeteende.

Att diskutera exakt var budskapen sitter på bussen är bara löjligt. Självklart ser chaufförerna dessa budskap var de än sitter.

Som jag redan varit inne på tycker jag att politisk reklam ska vara ytterst begränsad på platser där människor är tvungna att befinna sig. Men där tycker vi olika och det är ok.
Citera
2026-08-20, 12:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Då frågar jag igen, du förstår alltså inte vad som står mellan raderna? Och nu pratar jag inte om själva bidragets existens, utan om SD:s affisch.

Det mellan raderna kan ingen läsa och sitter i ditt huvud.
Ska en text anses kränkande ska det naturligvis också stå något som ÄR kränkande i texten.

Absolut inget i valaffischens text om bidrag till den som frivilligt vill utnyttja det är kränkande.
Citera
2026-08-20, 12:18
Medlem
swebarbs avatar
Uppsägning på direkten för arbetsvägran men då kommer ju rasistkortet upp på bordet direkt!
Citera
2026-08-20, 12:19
Medlem
Citat:
Det är ett relativt nyinfört bidrag som man informerar om att det finns. Inget konstigt med det, helt frivilligt om man vill utnyttja den generösa förmånen.
Jag har bekanta som funderar över möjligheten och absolut inte känner sig illa behandlade för att Sverige nu generöst vill erbjuda denna frivilliga generösa startaupp ersättning om man vill flytta.

Vad är det att bli modeordet "kränkt" av?
Så kränkt att man - sannolik inte korrekt - väljer att utnyttja en annan svensk förmån nämligen sjukskrivning med ersättning.

Detta visar tydligt att du inte mindre språkförståelse i svenska än en somalisk busschaufför.

Hoppas att dina bekanta kommer att trivas i Mogadishu, För jag antar att det är dit de funderar på att flytta.
Citera
2026-08-20, 12:21
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Uppsägning på direkten för arbetsvägran men då kommer ju rasistkortet upp på bordet direkt!

Ja, uppsägning för arbetsvägran vore rimligt. Eller för falsk sjukskrivning.

Dessutom är det ett antidemokratiskt beteende att försöka förhindra ett riksdagsparti att få ha sina valafischer på betald och godkänd reklamplats.

Just antidemokratiska hot och handlingar brukar vi ju anse vara väldigt samhällsskadande och exempel på bristande integration.
Citera
2026-08-20, 12:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Detta visar tydligt att du inte mindre språkförståelse i svenska än en somalisk busschaufför.

Förstår inte din text.

Nej det är självklart helt uppåt väggarna att en grupp individer i Sverige genom utpressning ska försöka förhindra att ett demokratiskt parti får ha sina valaffischer uppe. Det är mot vår grundlag!

Ser du verkligen inte hur detta gör att Sverige glider ner för det sluttande planet mot icke-demokrati och inskränkt yttrandefrihet??
Citera
2026-08-20, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
EU har inget som helst folkligt stöd, Nämn en sak EU beslutat som gjort livet bättre förr dess medborgare?
Nu är jag inte direkt något jättestort fan av EU, men de har gjort bra saker. Så bara för att svara på det:

- Avskaffade roamingavgifter. Du kan ringa och surfa från din mobil i andra EU-länder utan att det kostar skjortan.
- Du kan resa fritt inom EU. Tveeggat kanske då det innebär att andra kan resa hit också, om man nu är negativt inställd till det.
- USB-C på alla mobiler.
- Starka rättigheter vid flygförseningar och inställda flyg.
Citera
2026-08-20, 12:29
Medlem
Citat:
Det mellan raderna kan ingen läsa och sitter i ditt huvud.
Ska en text anses kränkande ska det naturligvis också stå något som ÄR kränkande i texten.

Absolut inget i valaffischens text om bidrag till den som frivilligt vill utnyttja det är kränkande.
Du förstår inte vad som står mellan raderna alltså. Tack, då vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in