2026-08-20, 16:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Definitivt.

Man lär inte heller någon hur det fungerar i en demokrati genom att vika sig för hot och krav på att ett demokratiskt riksdagspartis valaffischer ska tas ner före valet.
Det är ett mycket stor hot mot svensk demokrati att Västtrafik, som tidigare godkänt och tagit betalt för affischeringen, nu känner sig utpressade och tvingade att ta bort dem.
Om man känner sig kränkt får man hantera det på vanliga rätta sättet.
Man dokumenterar det som hänt och pratar med sin chef, HR eller skyddsombud.

Detta är helt fel sätt.
Dags de får lära sig hur sådant här ska skötas.
Alternativt är det deras chef som gjort fel om de pratat med denna och inte blivit tagna på allvar.
Men att sjukskriva sig i protest är helt fel sätt.

Jag har varit chef i över 25 år och haft några fall under åren där någon känt sig kränkt och det är givetvis allvarligt men jäkligt viktigt att man gör på rätt sätt.
Citera
2026-08-20, 16:29
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hade du kört en buss med texten ”gapa svennejävel”?
Jag hade nog gjort det pga ändå lite roligt och förargelseväckande :-)
Plus vem-katten-bryr-sig.

Men jag tycker det var rätt coolt gjort av bussförarna att säga nej till rassepropaganda med besked. Det ska de ha kudos för! Du har absolut rätt i att svenskar i gemen är lite vekare. Men det är ju också för att det pågått en politik där alla ska köpa sina bostäder och är man rädd för att plötsligt bli av med jobbet och inte ha råd att betala sin bostad, ja då vågar man så klart inte säga ifrån! Bra sätt att hålla folk passiva och i schack!
Citera
2026-08-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Självklart är det okej. Det är valår och det kommer att finnas mängder med politiska yttranden i det offentliga rummet. Vissa kommer vara osmakliga, osakliga eller otrevliga. Du står med andra ord inte bakom svensk yttrandefrihet.
Jo, jag står bakom yttrandefrihet. Yttrandefrihet är inte detsamma som att tvinga andra att sprida ditt yttrande.
Citera
2026-08-20, 16:31
Medlem
Märkligt att de blir provocerade när de samtidigt åker hem på semester.
Citera
2026-08-20, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
SD har försökt att göra rasism trendigt i trettio år nu, och ni är fortfarande inte välkomna någonstans.

Det måste svida att fä 20% av rösterna och ändå behandlas som paria av alla.

Vad tror du det beror på?
Jag är inte SD, men har varit utanför den lilla präktiga ankdammen Sverige/Södermalm på olika resor i alla världsdelar och kan säga att precis alla i hela världen är rasister. Värst är Afrika. Man är naturligt misstänksam mot det främmande. Det är ett naturligt sätt att freda och bevara den egna klanen.

Det är bara i Sverige det råkar vara tabu. Så ängsligt att man tror universum imploderar om man råkar nämna ordet ens.

Men bättre att inse att vi alla är rasistiska en gång för alla så kan vi gå vidare sedan och hantera tillvaron som den är. För de som säger att de inte är rasister är det också. Och de som verkligen bedyrar att de inte är det är värst. Mångas livsluft är att dela in och dela upp och peka och se ner på andra. För att kunna känna sig goda själva.
Citera
2026-08-20, 16:37
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Antar att du heller inte tycker att det är hotfullt när en skum typ pratar med en barägare om "försäkringar" och säger att "det vore ju väldigt synd om något hände och du är oförsäkrad"?

Det är utpressning.
Utpressningen här står helt och hållet de arbetsvägrande busschaffisarna för.
Man ska aldrig ge efter för utpressare. Vad kommer de att kräva nästa gång för att inte sjukskriva sig från jobbet?
Citera
2026-08-20, 16:37
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är bara i Sverige det råkar vara tabu. Så ängsligt att man tror universum imploderar om man råkar nämna ordet ens.

Tabu? Du bor under en sten.
Citera
2026-08-20, 16:39
Medlem
Citat:
Det är utpressning.
Utpressningen här står helt och hållet de arbetsvägrande busschaffisarna för.
Man ska aldrig ge efter för utpressare. Vad kommer de att kräva nästa gång för att inte sjukskriva sig från jobbet?
Vadå utpressning? Den skumme snubben har ju inte sagt att han ska göra något. Bara att det vore synd om något hände. Eller menar du att du läser mellan raderna?
Citera
2026-08-20, 16:41
Medlem
Visst går det att diskutera teknikaliteter som att de hellre skulle strejkat, Men det är arbetsgivaren
som rår för problemet i och med att de godkänt reklamen
Citera
2026-08-20, 16:43
Medlem
Citat:
Definitivt.

Man lär inte heller någon hur det fungerar i en demokrati genom att vika sig för hot och krav på att ett demokratiskt riksdagspartis valaffischer ska tas ner före valet.
Det är ett mycket stor hot mot svensk demokrati att Västtrafik, som tidigare godkänt och tagit betalt för affischeringen, nu känner sig utpressade och tvingade att ta bort dem.

Drar du inte stora växlar? Dessutom kan man ju diskutera om budskapet rasistiskt. Känns ju helt riktigt som beslut Västtrafik insåg att det skadar de anställda att ha uppe detta. Det är såhär en demokrati ska fungera enligt mig. Du vill ju att man inte ska diskutera och komma på lösningar om jag förstår dig rätt. Så om din arbetsgivare märker att du mår skit så tänker du att du ska hålla käft och kanske byta jobb istället ? =)
Senast redigerad av JohnWicks 2026-08-20 kl. 16:45.
Citera
2026-08-20, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Drar du inte stora växlar? Dessutom kan man ju diskutera om budskapet rasistiskt. Känns ju helt riktigt som beslut Västtrafik insåg att det skadar de anställda att ha uppe detta. Det är såhär en demokrati ska fungera enligt mig. Du vill ju att man inte ska diskutera och komma på lösningar om jag förstår dig rätt. Så om din arbetsgivare märker att du mår skit så tänker du att du ska hålla käft och kanske byta jobb istället ? =)

Det beror ju på vad du mår skit över eller hur, mår du dåligt över att du känner dig kränkt för att det är val och arbetsvägrar på grund av reklam så ja, då får du helt enkelt gå hem anser jag. Eller ska hela företaget göra dina känslor till en policy. Det är inte Demokrati det är ju förtryck och det säger emot yttrandefrihet
Citera
2026-08-20, 17:03
Avstängd
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Huruvida det var rätt att sjukskriva sig eller inte tycker jag är en jävligt liten detalj i sammanhanget.

Fråga Västtrafik om de tycker att detta är detaljer men det är väl inte så noga med hur pengar används när det gäller vissa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in